Gitaarversterkers

Soundmaster M

Stamgast
Lid sinds
20 mei 2006
Berichten
163
Locatie
Den Bosch
Ik zag dat best wat mensen hier op t forum gitaar pedaaltjes achter hun synths e.d. gebruiken, maar hoeveel mensen gebruiken gitaar versterkers?

Ik ben best benieuwd naar de ervaringen, want live en met repetities lijkt t me best handig. Thuis heb ik gewoon studio monitoren, maar die ga ik niet mee liggen slepen overal heen.

Hoe staan jullie hier tegenover?
 
Ik speel live bijna altijd door een gitaarversterker.
Maar ook in de studio gebruik ik gitaarversterkers vaak om de klank wat te veranderen.
 
Wat voor merk/model gebruik je dan? En neem je in de studio je geluid uit de versterker dan weer op met een mic?

De reden waarom ik dit vraag is dat een keyboardversterker mij eigenlijk niet veel meer lijkt dan een gitaarversterkertje met een mixer erin die de mono-sum versterkt. Maar een mixer heb ik al, dus een mono-sum aansluiten kan ik zelf ook. :)
 
Ik gebruik een paar verschillende (fender en marshall enzo).
Opnemen doe ik inderdaad met een microfoon.

Er is wel meer ver schil tussen een keyboard en gitaarversterker dan enkel de mixer.
De sound van een gitaarversterker is niet neutraal.
En de input is is niet goed geschikt voor lijn signaal.
Dus je moet rekening houden met een behoorlijke vervorming en een goede afstelling van het volume of een los kastje ertussen om te corrigeren.

De vervormde sound is voor overigens de reden dat ik graag een gitaarversterker gebruik.
 
Hmm, dan ga ik misschien toch voor een Keyboard versterker, al moet ik dan nog even kijken wat voor een het gaat worden. Want live wil ik mn piano-sounds bv niet helemaal verneuken.
 
Hmm, dan ga ik misschien toch voor een Keyboard versterker, al moet ik dan nog even kijken wat voor een het gaat worden. Want live wil ik mn piano-sounds bv niet helemaal verneuken.

Als ik live natuurgetrouw een pianosound wil weergeven, dan zou ik zelf ook geen gitaarversterker willen gebruiken.
 
Ik heb het in het verleden verschillende keren geprobeerd (tijdens repetities) en ik vond het "drie keer niks". Het geluid is inderdaad erg gekleurd en je hebt dus ook geen idee hoe het later over de PA klinkt. Er zijn best leuke neutrale monitors te koop die ook niet te duur zijn.
 
Gitaarversterkers klinken inderdaad heel gekleurd. Voor synths moet je eerder denken aan neutrale full range systemen die zowel laag, mid als hoog kunnen weergeven. Tenzij je een speciale sound wil mbv een buizenversterker, kun je leuke dingen mee doen. Zelf overweeg ik nog een keer een goede full range buizenmonitor te kopen.
 
Ik gebruik Koch Powertone voor opnames, vette buizenbak.
Geen pedaaltjes, maar gewoon puur geluid uit de versterker en gitaar.
Moet je wel een goeie gitaar hebben tuurlijk.
Meneer LeBlom heeft tuurlijk goeie gitaren, alleen Marchall, naaaaah
hahahaha
 
Ik gebruik Koch Powertone voor opnames, vette buizenbak.
Geen pedaaltjes, maar gewoon puur geluid uit de versterker en gitaar.
Moet je wel een goeie gitaar hebben tuurlijk.
Meneer LeBlom heeft tuurlijk goeie gitaren, alleen Marchall, naaaaah
hahahaha

Volgens mij willen ze hem niet gebruiken voor gitaar jeet! :D

En als je tegen "Meneer LeBlom" wilt zeiken over Marshall moet je het eerst maar eens goed leren spellen! :geslaagd:
 
ghehehe was effe mathijs aan het pesten.
En jah was nog niet wakker met spellen,
Een gitaar versterker is voor gitaar vind ik, niet voor keys, maar das mijn opinion,
mijn uuuuh keys gaan over een kleine PA set.
afijn, blij om weer terug te zijn na 3 jaar ;-)
 
Een gitaar versterker is voor gitaar vind ik, niet voor keys, maar das mijn opinion

Niet perse hoor vind ik, ligt eraan wat voor sound je eruit haalt en wat jouw functie als toetsenist is binnen de setting waar je mee optreed. Een gitaar of basversterker is erg gewenst in sommige gevallen.
 
gebruik voor diverse doeleinde een roland jazzchorus 120jc. doet het erg goed, voldoende volume, inclusief reverb en chorus, in het erg laag wat minder , daar staat tegenover dat hij voor electrische pianogeluiden , en ook orgel , heel goed past en portabel is.
alleen voor grotere gebeurtenissen gaat de bell+2 peavy eurosys boxen mee.

daarnaast staat de theremine vast aangesloten op een 50watt laney gitaarversterker. gewoon handig.
 
als jij het lekker vind om je synhtesizer door een gitaar versterker te halen kan het nooit een kleuring hebben. het is dan tenslotte je root sound. en een root sound heeft geen kleuring. :peukie:
 
als jij het lekker vind om je synhtesizer door een gitaar versterker te halen kan het nooit een kleuring hebben. het is dan tenslotte je root sound. en een root sound heeft geen kleuring. :peukie:

Root sound? :?
Loop ik zover achter in het kader van terminologie? Nooit van gehoord. Wtf is dat?

Geen kleuring?
Een gitaarversterker zonder kleuring? Een stereo/surround huiskamer versterker misschien ja. Maar gitaaramps zijn volgens mij juist gebouwd voor het meegeven van kleuring. Waarom zou je anders tegenwoordig al die amp-simulators hebben?? Of mis ik ook hier wat? :(
 
het is toch een mooi ding,.............. het menselijk gehoororgaan.
het is in staat om miniscuule verschillen in geluid te horen die nauwelijks meetbaar zijn.
gitaarversterkers,.............. ik houd het even bij marshall en fender, de oude types, dus alles wat in china gemaakt is,, of ( gedeeltelijk transistor,chip) doet even niet mee.

dit gaat over het cleane geluid, dus alle mogelijkheden om vervorming toe te voegen buiten beschouwing gelaten.
onder te verdelen in twee soorten, 1, met de EL34 in de eindtrap 2, met de 6L6 in de eindtrap.

beide versterkers zijn qua ontwerp eigenlijk toch wel een soort van HIFI ( max vervorming , ik dacht iets van 10%, dus tot zover de stokoude HIFI normering)

maar bij buizen geldt wel, hoe meer herrie je eruit haalt, hoe meer , lekkere, vervorming.
maar daar heb je bij een . 50 watt fender ( zeg bassman bijvoorbeeld) of marshall (neem een 50 watt top) , toch al behoorlijk wat vermogen voor nodig.
in ieder geval, zowel de voortrap, als de fasedraaier, en de eindtrap , doen niet echt ¨veel¨ met het geluid.
behalve versterken, en het specifiek , eindbuis gerelateert, kleuren.
maar dit is minimaal.
de 6l6 is meestal wat helderder, en harder, maar ja, dit is een beam tetrode, gemaakt om vermogen te leveren.
de el34 is meer een ¨ common buis¨, die gewoon doet wat ie moet doen,... versterken.
het meeste van wat lekker klinkt bij gitaarversterkers is de luidsprekers en ook erg belangrijk, de behuizing waar ze inzitten..
kijk bijvoorbeeld eens naar de verschillen tussen de verschillende soorten fender twin.
de ene soort is uitgevoerd met redelijk ¨slappe¨ jensen speakers, die hebben qua klank een hoog rock en roll gehalte,, of de versie met JBL speakers, gewoon knalhard en totaal anders.
en dit terwijl de versterkers niet zoveel verschillen van mekaar.
het is niet mijn bedoeling om alle heilige huisjes om te schoppen,... Hoewel, altijd leuk...
:mega:
 
mijn laney is een fusion: transistor type maar door een of andere schakeling ook met een best goede "verzadigingsstand".
dat van die rootsound klopt wel , als je de synth eventueel niet inzet als" effectapperaat in een studio daargelaten".heb ook langere tijd met een ruisende elka leslybak ( ? germanium transistoren of zo?) opgetreden, klinkt ook anders.
dat van die politiek ben ik weer niet eens: als je weet wat moduleren is kom je al een heel stuk.
 
Laatst gewijzigd:
Weggehaald, misschien was het niet zo'n mooie /of handige tekst. sorry daarvoor
 
Weggehaald, misschien was het niet zo'n mooie /of handige tekst. sorry daarvoor

Het forum is er toch voor om van elkaar te leren. Dus tekst weghalen vind ik helemaal niet nodig hoor! Het wakkert gewoon discussies aan, waar (door mij iig) weer het een en ander van opgestoken kan worden.

P.S. Nu weet ik nog steeds niet wat er nu met root sound exact bedoeld wordt. Kan iemand mij dat helder uitleggen?
 
Back
Top