Pre amps & amp sims

Tierelantijn

Gibberish
Lid sinds
27 januari 2020
Berichten
769
Locatie
Utrecht
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste tijd meer geïnteresseerd geraakt in gitaar pedalen met mijn synths gebruiken. Ik ben blij met de resultaten maar ik ben ook zeer benieuwd wat er nog meer kan.

Specifiek ben ik geïnteresseerd wat jullie ervaringen en meningen zijn met synths opnemen met andere pre amps dan die op je interface en meer dan dat het opnemen van synths door gitaar versterkers.

Ik ben momenteel geïnteresseerd in de JHS colourbox v2. Een neve channel strip achtig pedaal en de UA 65 dream amp sim of een van hun andere amps soms. Ik wil hiermee respectievelijk de sound van direct in over een neve console en de sound van synths op een fender amp kunnen opnemen.

In het verleden had ik de analog heat mk1, ik vond de filter goed klinken, maar de saturatie vond ik weinig vibe hebben. Ook heb ik op mijn usb interface per kanaal analoge driebanden eq.

Hebben jullie ervaringen, meningen, opnames of bezitten jullie deze gear items, laat t hier weten. Cheers!
 
De JHS geeft je het neve geluid, voor relatief weinig geld.

Maar alles wat vervormd kan je gebruiken.
Gitaar pedalen zijn perfect, mits je ze niet te hard instuurt.
Ik gebruik ook gitaarversterkers zoals de Fender 5F1 voor heerlijke crunch, een PRS MT15 voor als het wat meer mag zijn en basgitaar versterkers enz…


Bij vervorming is het goed de regel “eq eerst, dan vervorming en vervolgens weer eq” te hanteren. Veel eq is meestal wel nodig in dit geval.
 
Heel veel is er niet te halen met pre-amps en synths omdat line level niet meer versterkt hoeft te worden.
Alhoewel pre-amps echt hun eigen vibe kunnen hebben het zijn vrij kleine details.
Maar kleine details kunnen wel een grroot verschil zijn, klinkt gek maar goed.
Een gitaar amp is een ander verhaal. Wat je daar door haalt komt er gewoon anders uit.
Meestal weining hoog en de distortion/saturatie is bij iedere amp anders, ( amp voicing )
Dan heb je wel een goede 2 channel pre nodig voor je mics.

Mic's zijn ook een belangrijke factor bij re-amping betreft de sound en de kamer ook.

Als je synths door een amp haalt is het belangrijk dat de amp ook bas kan,
Ook handig als je amp een FX loop heeft zodat je ook alleen de pre-amp of power amp kan benutten.

Ik vind amp sims niet zo. wel bruikbaar maar beperkt en artificial.
 
Heb de colour box v2. Goed geluid en ook erg handig / veelzijdig.
Kan ook de Audio Kitchen the Big Trees aanraden. Mini buizenversterker pedaal met line uitgang. Prachtig geluid en heel handig in de studio. Kost wat maar is het wat mij betreft zeker waard .
 
Heb de colour box v2. Goed geluid en ook erg handig / veelzijdig.
Kan ook de Audio Kitchen the Big Trees aanraden. Mini buizenversterker pedaal met line uitgang. Prachtig geluid en heel handig in de studio. Kost wat maar is het wat mij betreft zeker waard .
The big trees is erg gaaf, maar wss te duur voor mij. Wie weet ooit nog eens.
De behringer mic100 is een geheim wapen, niet verder vertellen.
Bedankt, Ik zie dat er ook mic200 en 500 's zijn. Enig idee welke het beste is? Is dit een serieuze tip trouwens? Ooit zon ding van Art gehad en dat was echt troep...
 
Tada :okdan:
Het ene kanaal is clean, het andere zit de Mic-100 op. Ik heb verder geen EQ gebruikt, wat natuurlijk wel moet.
De limiter is ook super dik, die gaat helemaal over de zeik als je hem echt hard instuurt. (Parallelle compressie!)

Het lijkt erop dat de Mic-100 is vervangen door de Mic300, maar die ken ik niet. En is 3x zo duur.




Nog even wat info over hardware buizenvervormers.

Veel van dit soort schakelingen hebben 2 versterker trappen in zich, omdat 1 buis 2 trioden heeft.
Bijvoorbeeld deze Fender 5F1 schema Alembic F2B schema.

1 zo'n verstertrap draait de fase om, waarna de andere dat weer doet zodat de fase gelijk is met de input.

1 versterkertrap geeft asymmetrische vervorming, dwz dat de ene helft van de golfvorm anders vervormd word dan de andere. Dit zorgt voor even harmonische vervorming.
Maar omdat de volgende trap een omgekeerde fase krijgt, vervormd die trap de exact andere kant van de golfvorm.

En nu komt de truuk:
Stuur je beide trappen exact even hard in, dan worden beide helften van de golfvorm even veel vervormd. Dat zorgt voor alleen maar oneven harmonische vervorming.
Maar als je de beide trappen niet even hard instuurt, dan kan je de verhouding tussen even en oneven harmonische vervorming zelf bepalen.
Dit doe je door met het ingangsniveau te spelen en met de gain te spelen, totdat iets hebt wat je lekker vind.
Het is een techniek die komt van de jaren 50 blues gitaristen, die met hun volume op hun gitaar en de gain op hun versterker zo'n geile sound krijgen.
 

Attachments

  • Mic-100 Hardcore.wav
    5,9 MB
  • mic-100 Heftig.wav
    5,9 MB
  • Mic-100 Mild.wav
    5,9 MB
  • Mic-100 Subtiel.wav
    5,9 MB
Tada :okdan:
Het ene kanaal is clean, het andere zit de Mic-100 op. Ik heb verder geen EQ gebruikt, wat natuurlijk wel moet.
De limiter is ook super dik, die gaat helemaal over de zeik als je hem echt hard instuurt. (Parallelle compressie!)

Het lijkt erop dat de Mic-100 is vervangen door de Mic300, maar die ken ik niet. En is 3x zo duur.




Nog even wat info over hardware buizenvervormers.

Veel van dit soort schakelingen hebben 2 versterker trappen in zich, omdat 1 buis 2 trioden heeft.
Bijvoorbeeld deze Fender 5F1 schema Alembic F2B schema.

1 zo'n verstertrap draait de fase om, waarna de andere dat weer doet zodat de fase gelijk is met de input.

1 versterkertrap geeft asymmetrische vervorming, dwz dat de ene helft van de golfvorm anders vervormd word dan de andere. Dit zorgt voor even harmonische vervorming.
Maar omdat de volgende trap een omgekeerde fase krijgt, vervormd die trap de exact andere kant van de golfvorm.

En nu komt de truuk:
Stuur je beide trappen exact even hard in, dan worden beide helften van de golfvorm even veel vervormd. Dat zorgt voor alleen maar oneven harmonische vervorming.
Maar als je de beide trappen niet even hard instuurt, dan kan je de verhouding tussen even en oneven harmonische vervorming zelf bepalen.
Dit doe je door met het ingangsniveau te spelen en met de gain te spelen, totdat iets hebt wat je lekker vind.
Het is een techniek die komt van de jaren 50 blues gitaristen, die met hun volume op hun gitaar en de gain op hun versterker zo'n geile sound krijgen.
Super bedankt, klinkt top, dus ik ga hierachteraan. Zou je ook nog de loop kunnen posten zonder de mic100? Dan krijg ik een betere indruk van de subtielere buizen vervorming.
 
Als je goede mics hebt is het wel handig om een goede pre-amp te hebben.
Voor zover ik weet zijn de RME pre's vrij goed neutraal.
Maar meestal zitten in goedkopere geluidskaarten niet zo een fijne.
Ik heb voor een aantal high - end pre's gekozen en dat is een waardige investering.
Als je alleen synths gaat opnemen weet ik niet echt of het zin heeft.
Dingen laten satureren kan op 10000 manieren.

Die mic100 klinkt nergens naar. een 12ax7 heeft ook geen mooie distortion. beter een lower gain variant bv de 12at7
 
Super bedankt, klinkt top, dus ik ga hierachteraan. Zou je ook nog de loop kunnen posten zonder de mic100? Dan krijg ik een betere indruk van de subtielere buizen vervorming.
Het zijn stereo files, het ene kanaal is clean, het andere vervormd.

En blijkbaar vind de ene het goed klinken, de andere niet.

Ik kan er iig een grote variëteit aan even en oneven harmonischen uit halen, als ik een beetje speel met het ingangsvolume en de gain.
 
De behringer mic100 is een geheim wapen, niet verder vertellen.
Hahaha, cool ja.. ik heb toentertijd de MIC200 gehaald toen ze voor een appel en een ei weggingen in de winkel 🙂👍
 
Jaren geleden in de `gulden` tijd heeft
een verkoper bij wat nu Bax Rotterdam heet me een keer een Akai D1 Shred-O-Matic gitaar effect `aangesmeerd`
Hij was er zelf wild enthousiast over.
Zelf was ik dat wat minder op dat moment.
Totdat ik deze jaren later ook ging gebruiken voor een microfoon in de stand `buizenvoorversterker.`
Nog steeds begrijp ik niet precies wat het doet met het geluid. Maar nu ben ik er ook enthousiast over.
De dynamische microfoon direct er op aangesloten kan nooit te hard worden ingestuurd dat is al een voordeel.
Daar naast valt de hoeveelheid ruis ook wel mee voor het dynamische bereik.
Buizen Limiting en compressie werken toch wel goed.
Alhoewel men zegt dat er geen buizen inzitten.
Wel aangeraden een koptelefoon op te zetten omdat het eerder gaat rondzingen vanwege ook het versterken van zachtere geluiden.
Een goed ingezongen / ingesproken geluid `scheurt door de muziek heen` als goed verstaanbaar.
En het zit de mix niet in de weg.
Krijg de indruk dat de overbodige dingen die er niet toe doen er uit gefilterd worden.
Met name laag gemompel.
Maar dat kan ook zo maar lijken zo te zijn.
Het dwingt je om heldere geluiden te maken die er doorheen komen.
Samen met de muziek van de synth of wat ook nog eens door een andere compressor halen geeft het idee dat de geluiden bij elkaar horen als voordeel. En niet als te veel als losstaand.
 
Back
Top