Ik stel mij voor: Eliani!!

Eliani

Nieuwkomer
Lid sinds
23 juli 2013
Berichten
9
Aangenaam kennismaken!!

Ik ben Eliani, en sommigen onder jullie kennen mij misschien van het Homerecording.be forum, en van Eli-Audio.com

Ik ben een fulltime freelance geluidstechnieker die het niet kan laten ook al zijn vrije tijd nog eens aan de wondere wereld van audio te gunnen. Ik ben zeer graag bezig met het vervaardigen van audio hardware zoals compressors en pre-amplifiers, het modificeren van microfoons, en het klooien in mijn home-studio.

Sinds kort heb ik de draad weer opgepikt in de fraaie techniek van de analoge synthesizers. Ik ben hier terecht gekomen omdat ik een onderzoek gestart was naar de werking van de SPL Transient Designer. Een toestel welke via verschillende "differential Envelope detectors" het gedaan krijgt om van een audio signaal de attack en de sustain aan te passen. Het toestel wordt vooral gebruikt voor rack-toms en floor-toms, maar af en toe kan een streepje basgitaar ook genieten van de behandeling.

De term Envelope Generator/follower/detector bracht mij logischer wijs bij de synthesizers terecht. Ik heb enige ervaring met de zelfbouw van 8-, en 16-staps sequencers, daar heb ik ooit zelf een "Zvex Seek-Wah" gitaar pedaal mee gebouwd, en nu ik erbij nadenk, een Wah-Wah is ook een "envelope detector", eentje die een Voltage controlled filter aanstuurt juist?

Ik schrijf voor Eli-Audio.com zo een beetje al mijn hersenspinsels neer, en als er dan mensen zijn die dat graag lezen vindt ik dat wel weer leuk. Ik heb geen enkele ambitie om van Eli-Audio ooit een commerciële website te maken, maar mocht ik er in de verre toekomst eens iets aan verdienen dat zou natuurlijk altijd welkom zijn. Ik had een tijdje een webshop op de site staan, gewoon om van wat spulletjes af te geraken welke ik niet meer gebruikte, en om weer wat budget te creëren voor meer spul te kunnen kopen...

Het laatste artikel dat ik schreef voor Eli-Audio.com gaat over modulaire synthesizers, omdat ik ervan overtuigd ben dat die mij uiteindelijk weer bij envelope detectors zullen brengen, en beter zullen doen begrijpen wat de SPL transient designer doet. maar ik moet zeggen dat ik heel veel zin heb om zelf modulaire synth te bouwen, en er mee aan de slag te gaan. Als je weet hoeveel uren ik al met mijn Atari punk console gespeeld heb, en dat kan je nog eens geen echte synth noemen!!

Daarom ben ik dus hier, ik wil zoveel mogelijk informatie vergaren over het zelf bouwen van een modulaire synthesizer. Ik ben niet van zin om zelf printplaten te gaan liggen koken, want dat is me tot nu toe nog nooit echt goed gelukt, misschien toch maar weer eens proberen dan? Maar het liefst werk ik met kits. Ik ben niet vies van zelf onderdelen te scoren, maar ook frontplaten zelf bewerken daar ben ik geen held in. Ik heb alles in huis om het te doen, maar ik bak er meestal niets van. Gelukkig zit er kort bij mij iemand die dit kan, geanodiseerd, gepoederlakt, gegraveerd, noem het maar op... In het Hasseltse.

ik ga dit forum op het gemak afschuimen naar de eerste stappen, het bouwen van een kast. ik heb op de site van Doepfer al een mooie kit gezien met Z-rails, enz... maar vind dit toch behoorlijk duur voor twee rails en een voedingkje. dus eerst maar eens op zoek of ik het zelf goedkoper kan.

Dan denk ik dat ik in deze volgorde enkele module zelf ga bouwen.
- een VCO (Voltage controlled Oscillator) je moet ergens beginnen.
- een VCF (Voltage controlled Filter) daar heb je dan de Wah-Wah.
- een Envelope detector/generator/follower
- een VCA (Voltage controlled Amplifier)
- een LFO (Low Frequency Oscillator)

ik denk dat dit een logische volgorde is, als ik dan ergens ertussen mijn M-Audio Ogygen 61 hierop zou kunnen toveren dan ben ik een tevreden mens....
 
Welkom Eliani! :biertje:

Een mooi verhaal als introductie....ik denk dat je hier wel het nodige kan opsteken.

Net als bij een analoge synth zal je hier op SF af en toe wat ongewenste ruis oppikken tussen de informatieve topics door, maar dat moet je voor lief nemen.....de verschillende inzichten van forumleden willen nog wel eens fel verdedigd worden ;)
 
Ah, nog zo een :D

Ik heb net een 415 omgebouwd van toonader voeding naar 48V fantoom. Als je weet wat het is klopt het wat je zegt :P
 
....en de Gyraf GSSL Buss Compressor is de volgende stap. Maar eerst nog 5 van die krengen maken.
 
De Gyraf SSL is een best een easy project!! Koop de onderdelen bij PCB-Grinder, en de case bij Frank, en je hebt in een handomdraai een vette VCA compressor!!

Ik zou graag een mooi synth rackje zelf bouwen, ik gebruik gewoon een multiplex plaat, laat ze op maat zagen, effe in elkaar schroeven/lijmen, en van die rails erin. Een voedingkje en we zijn vertrokken. Maar dan moet ik op zoek naar van die modules. Ik kan ze bij Thomann of op de musicstore wel kopen, maar dan vind ik het wel eens zo leuk als ik ze zelf in elkaar kan steken.

Ik wel fan van Steampunk, dus misschien laat ik me de frontpanelen maken zoals deze...

steampunk_synthesizer.jpg
 
En micro's?

Mijn laatste project:

1070061_10200134636640036_872747860_n.jpg
 
Micro mods doe ik nog niet zo gek lang, en buiten de SM57/SM58 transformer mod had ik er sind kort nog geen gedaan. Ondertussen heb ik deelgenomen aan, op uitnodiging van microphone-parts.com, een beta-project waarin de Nady SCM-800 omgebouwd moest worden. bijna alle onderdelen vervangen, inclusief de capsule. geen easy mod, maar wel rewarding!! micro klinkt echt goed nu.

Ik krijg binnenkort de onderdelen aan om mijn Apex460 om te toveren, en ik heb ook nog een ribbon mic-kit komen van Artur Fisher (DIY Audio Components)
 
Cool :)

Dit was mijn eerste hoor. Wel erg lonen. Die oude shotguns zijn best veel waard als ze op fantoom werken. En ze pakken echt alles op. Ik had hem met de vierdaagsefeesten in Nijmegen tussen de HH en de rest gepropt, maar kreeg ook echt enorm veel snare en toms mee :D Heb het ding de laatste dag als soort van kick mic gebruikt bij de Rolling Beat Machine:



Die stem hoort zo overigens :D

Wel eens in Doornroosje geweest voor je werk?
 
In Doornroosje ben ik nog niet geweest, onlangs wel een aantal poppodiums aangedaan in Nederland met Zornik. De nieuwe Nor in Heerlen, en het Hedon in Zwolle, o.a.
 
hoi hou rekening met zeer veel dynamiek in mensen op sf.
 
Back
Top