Bassline trance - Hoe maken Armin van buuren en tiesto hun Basslines?

Appleman

Stamgast
Lid sinds
25 november 2009
Berichten
167
Locatie
Amsterdam
hoi iedereen,

ik zit al lang met een de vraag:
Hoe maken armin van buuren, tiesto en alle andere goede Trance producers hun Basslines, ik heb een aantal VST maar heel ver kom ik daar niet mee.

Wat raden jullie mij aan? Hardware aanschaffen, software aanschaffen, een Tutorial miss?

arlon.
 
En dan........???
Dan heb je de hardware of software.
Gaat de rest dan vanzelf?
Leuke apparatuur is fijn, maar is geen garantie voor succes en goede muziek.
Het is nog steeds afhankelijk van de persoon die de instrumenten bespeeld.
 
hoi iedereen,

ik zit al lang met een de vraag:
Hoe maken armin van buuren, tiesto en alle andere goede Trance producers hun Basslines, ik heb een aantal VST maar heel ver kom ik daar niet mee.

Wat raden jullie mij aan? Hardware aanschaffen, software aanschaffen, een Tutorial miss?

arlon.

misschien eerst eens goed luisteren naar de tracks?! en er is vast wel genoeg te vinden op youtube ;)

Maar om nu te zeggen je moet voor die hardware synth of die soft synth dat zal ik niet niet gaan zeggen... dat moet je zelf weten!

het zijn overigens vsti's die je nu hebt, althans dat mag ik hopen!

Maar met welke softsynths ben je nu bezig?
 
nu ben ik bezig met: Trigoly V-station Prophet V Minimoog V etc

nou dat zijn geen misselijke plugins voor een bass!

kortom, dat is het probleem niet!

Nu dus aan jou de vraag geef eens een voorbeeld. Overigens weet ik niet hoe je muziek ervaring is... Is deze gering dan zou ik gewoon eens een midifile opzoeken op het internet van bijvoorbeeld een track van Armin of Tiesto! Meestal zit in deze midifiles niet alleen de main melodie maar ook de bass! Dan heb je een idee hoe het ongeveer moet zijn in de trance... aangezien dat redelijk basic blijft wat de bass betreft!
 
ja een midi uitpluisen is ook altijd handig om een track te ontrafelen. Wat ik zelf vaak doe is de lage en de hoge bass routen door een subgroep en hier sidechain overheen.
 
heeft iemand miss een tutorial HOE je die bass geluiden dan maakt

Er zitten knopjes op die plugins van je. Gebruik ze eens. Vind eens uit wat ze precies doen. Zoals het zich nu aanhoort zap je door presets heen en bent dan geirriteerd omdat je niet vind wat je moet hebben. Proficiat, daar gaat je investering.

Het komt niet uit 1 enkele plugin zonder dat je er iets bij moet doen, cns heeft gelijk. Laat die denkwijze maar zo snel mogelijk varen.

Het geluid dat je in je Youtube-demo hoort is een zaagtand + pulsgolf door een laagdoorlaat filter met een subtiele overdrive erop. Compressie eroverheen om het wat meer dikte te geven. Ook belangrijk; de manier van inspelen; niet dom op de arpeggiator-knop rossen maar wat variatie aanbrengen in het volume van elke noot.
 
bedankt voor de reactie, hoe kom je zo snel aan deze .mid file?

die had ik toevallig nog staan op mijn laptop! deze is wat aan de oude kant, maar je kan er wel mee uit de voeten. Voor de rest is het gewoon goed luisteren en de tips van de mensen hier als positief opvatten! En vooral goed lezen hier en daar en blijven luistern. Voor de rest gewoon alles proberen en niet aan de presets blijven hangen maar zelf zoals yoozer zegt aan de knoppen draaien ;) die zitten er nu eenmaal niet voor jan met de korte achternaam
 
Volgens gebruikt die van Buuren een Korg Electribe.
Flinke hoeveelheid stereo-delay is het belangrijkste en krijg je dat mooie heen en weer gaande geluid. Een beetje aan de filter knopjes draaien en klaar ben je.
Hoef je alleen maar op het Arpeggio-controllertje te beroeren met een vinger.
Van Tiesto weet ik dat ie ook nog een Alesis Andromeda heeft...
 
ok bedankt voor de reacties, de conclusie is dus eigenlijk:
niet meer alle presents langs gaan maar zelf je synth programmeren, toch?
De minimoog V Prophet V Arp2600 en al die andere Arturia plugins die ik heb, hebben heel veel knoppen, misschien wel teveel.

Bedankt....
 
ok bedankt voor de reacties, de conclusie is dus eigenlijk:
niet meer alle presents langs gaan maar zelf je synth programmeren, toch?
De minimoog V Prophet V Arp2600 en al die andere Arturia plugins die ik heb, hebben heel veel knoppen, misschien wel teveel.

Bedankt....

je moet het natuurlijk jezelf ook weer niet te moeilijk maken... je zegt nu zelf programmeren, maar je kan ook een preset pakken waar de basis goed van is en daar het e.e.a. aan veranderen! Overigens let op een hoop van die vsti's hebben een berg effecten al over een preset heen staan. Als je die uitzet dan klinken sommige helemaal :r

en te veel knoppen... ach met een juiste tweak van 1 knop kan je een sound maken en breken, zolang je maar weet welke kant je op wil!
 
Back
Top