Techno Gear

wImPiE

Ingeburgerd
Lid sinds
3 Maart 2003
Berichten
30
Locatie
Aalter - België
Hoi, 'k heb al een tijdje een MC-303, heeft er iemand tips om daar wat freaky techno geluiden uit te krijgen? 'k Ben al wat op weg maar wil er toch dat net ietsje meer uithalen... THANX!
 
Techno Gear

Wat is volgens jullie de ideale setup van 'een arm studentje' die graag wat techno zou maken? 'k Heb dit weekend Justin Berkovi live aan het werk gezien op een Yamaha RM-1X en 'k moet zeggen dat was fenomenaal... Welke gear raden jullie aan? 'k Heb reeds een MC-303 en een TR-505 om mobiel wat groove-jes te kunnen maken :)
 
En daarom start je gelijk maar 2 hele topics? Kon je het niet even samenvatten, nu antwoord de helft 'tzelfde wat andere mensen hier antwoorden :).

Elkweg. Jij hebt een MC-303. Hoe krijg je daar freaky techno geluiden uit? Niet. Of je moet zin hebben om met 't wekkerradiodisplay aan de gang te gaan op een gestripte JV/XP engine.

1) Wat bedoel je met 'freaky'? Voorbeelden in .wav of .mp3 vorm graag, of anders "in die en die song, van die tot die seconde. Een antwoord als "gewoon, weetjewel" hebben we niks aan. Stijlen, hokjes, genres - ze zuigen als je er mensen in in moet delen, maar zijn o-zo-handig als je er mensen in terug moet vinden.

2) Ben je bereid om te investeren? In je andere draad zei je dat je arm was. Ik woon nog thuis en ik heb geen auto maar ik heb wel een relatief dikke studio.

3) Heb je een computer waar je gebruik van kunt maken voor audio of is 't de ouwe P166 die mams je gegeven had voor verslagen op te typen?

Elkweg, niet-zo'n-dure-suggesties:

Effectenbakjes zoals de Alesis AirFX of Alesis Ineko. Draai, zwaai, freak out.
Synths zoals de Waldorf Micro Q (lite). Dik geluid, kan heel freaky worden als je dat wilt.
Wondermiddelen zoals de Nord Micromodular. Is effectenbak, synth en compressor/limiter ineen. Compact. Je hebt wel de computer nodig om de geluiden te editen, maar daar hoeft geen power in te zitten, dat kan die 166 ook. Wel een MIDI-interface nodig, anders lukt 't niet. Op 't internet verga je in de presets. Kan zonodig nog freakier worden dan de Micro Q.

Quanta costa? Voor een euro of 400 ben je nog -net- niet klaar. Andere opties : goedkopere oudere (analoge/sample-based) bakken.
 
Goedkope gear:
- akai sampler
- Yamaha CS1x

Het hangt er ook een beetje af van wat je goedkoop vindt. Ik heb zelf een kort prophecy waar je echt heel gave geluiden uit kan halen (vooral bassen).

Kijk gewoon regelmatig op marktplaats.nl bij muziek/synthesizers. Als je wat betaalbaars ziet, surf dan naar vintagesynth.org om te kijken of het wat is.
 
technogear

technogear

zoals je zelf al zei gebruikt Berkovi al jaren bijna alleen een Rm1x, mijn advies is dan ook verkoop die twee apparaten die je hebt ne koop voor weinig een Rm1x, deze overlapt de functies van je bestaande spullen en werkt stukken eenvoudiger/overzichtelijker. Deze machine bezit voldoende geluiden voor welke muziekstijl dan ook plus alle denkbare drumkits en bovenal een diskdrive voor de opslag van je creaties, verder loop je met deze machine niet snel vast in de toekomst, de sequencer is nl een serieus alternatief voor software, dus externe geluidsbronnen zijn zonder probleem aan te sluiten. ( er zijn zelfs Berkovi patterns voor de Rm1x te vinden op het internet, deze zijn leuk om je op weg te helpen)
 
als je een roland adept bent dan heb je genoeg aan je mc303 en tr505........ anders zou ik voor een rm1x gaan, of nog beter: een RS7000...... hang daar na wat doorsparen een leuke VA synth zoals de microkorg of de K-station aan en you're set..

Olaf
 
Koop een degelijke efeects-processor zoals de kaoss pad II.
Zeer gemakkelijk te bedienen, sluit hem aan op je mc-303 en je hebt direct beschikking tot
filters, flangers, phasers, distortion, zelfs wat synth geluiden, drum beats, een sampler en een vocoder.

Daar valt wel wat mee te doen denk ik. :okdan:

(Je moet ook wel wat rekening houden met het feit dat de mc-303 al een oude
groovebox is, en waarschijnlijk dus niet de meest vette en moderne leads en pads zal kunnen voortbrengen.)

bekijk ook even de video demo op volgende site. Deze toont de leuke feutures van de KPII.

http://namm.harmony-central.com/WNAMM03/Content/Korg/PR/EXB-PCM09-TNCD-002-003.html
 
Ok een paar kleine mc303 geluids tips:

Neem een leuk geluidje en gooi er een beetje chorus overheen. En zet de instellingen van de chorus gewoon op mega extreem. Freaky genoeg??

Andere tip: neem op 2 kanalen het zelfde melodietje op maar met 2 verschillende geluiden. Geeft vaak al een leuk effect.
Als je opneemt via een extern keyboard kan je ook met het pitch weel de pitch iets wat omhoog pitchen tijdens het opnemen. Geeft een aardig detune effect.

En uiteraard de voor de hand liggende dingen: de LFO gebruiken het filter gebruiken etc etc

Ik hoop dat je hier wat aan heb.

OW ja nog 1 ding:

Stop niet voordat je bevredigd bent!!!:D
 
nee, niet die 303...die raad ik niet echt aan. Liever de rm1x+misschien een 2e hands sampler (Akai of Emu, misschien yamaha) en een 2e hands VA-tje....(novation, an1x)
 
Als je een goedkope VA-synth wil, kijk dan eens naar de A-station. Deze kost nu nieuw 300 euro's bij peter verspuy. Da's veel synth voor weinig geld.

Daar heb ik trouwens een keertje een thread over geopend, dus gebruik de zoekmachine.
 
probeer als sampler een S950 of S 1000 ofzo. Kan je aardig wat in kwijt en werkt goed. Ga iig niet voor de roland samplers (S serie). Die zuigen behoorlijk en zijn niet echt te editten...
 
Origineel geplaatst door Slipperman
probeer als sampler een S950 of S 1000 ofzo. Kan je aardig wat in kwijt en werkt goed. Ga iig niet voor de roland samplers (S serie). Die zuigen behoorlijk en zijn niet echt te editten...

Ik kan je toch wel vertellen dat een s-750 behoorlijk gaaf is hoor. Misschien die oude s330/s550 niet maar de 750/760/770 zijn samplers met diepere editmogelijkheden dan je ooit zult tegenkomen.
 
Even ter verduidelijking...

Tja arm ben ik niet echt, maar voor een 20-jarige student met brede interesses en hobbies is het niet evident snel 1000 euro uit te geven... Snappie?!

'k Ben al een tijdje aan het proberen de sounds van de MC-303 aan het 'opfucken'. Mijn grootste teleurstelling van het bakske zijn de kicks. Die zijn zo flets en leeg. 'k Gebruik nu dikwijls tom toms of ander percussie stuff in het lage tonengebied als basskick. Trukjes zoals meerdere sporen gebruiken voor de zelfde melodie is ook een van m'n veel gebruikte 'technieken'.

Wat betreft wat ik freaky geluiden noem:
'k Heb verschillende voorliefdes qua genre. Maar dan vooral techno. In het bijzonder de 'zachtere stijl' van Berkovi, Johannes Heil en Tomaz (onze Belgische trots :p ) als lekker hard cfr Rush en co. Ook club-tech, hardtrance vind ik neig. Maar bon. Wat ik probeer is meer volle vette geluiden uit die grijze toverdoos te halen. Neem nu de Take A Walk remix van Justin Berkovi. Vind het gewoon moeilijk om die volle onderbass geluiden zoals in vele techno trax zelf te produceren. 't Klinkt meestal ietsje te soft. De stijl van DJ HS en Frederic De Backer is ook iets waar 'k op kick. ('k Weet dat ik nog niet gedetailleerd genoeg ben, maar zal later es beter mijn best doen ?!)
Soms maak ik wel eens een track, vind ik die goed, laat 'k die een weekje rusten, en beluister ze dan eens opnieuw. 'k Heb dan het gevoel dat die veel te cheesy klinkt. I know, de MC-303 is geen 'megamachien' maar wil toch proberen het beestje te 'verkrachten', lol. 'k Zoek daarom wat usertips om hem ietsje beter te kunnen gebruiken.

Mercikes aan iedereen die antwoordt en het gaat jullie goed...

PS: Waarom ineens 2 topics? Eentje speciaal voor Groovebox-tips in het algemeen en het andere zoek ik naar (toekomstige) alternatieven voor studio uitbreiding. Het kon misschien tesamen staan, maar was gisteren al wat laat, sorry guys...
 
'k Ben op het ogenblik op zoek naar iets dat het liefst een beetje alles-in-een heeft. 'k Weet wel dat dat niet altijd het beste of ideale stuff is, maar 'k vind het toch handig. (Kan ik eenvoudig meenemen naar vrienden of kot). Heeft iemand ervaring met bv Korg EM-1, Yamaha RMX-1 en co? Andere tips of opties zijn uiteraard meer dan welkom. Wil m'n home-studio-ke ook wat uitbreiden.

Ben jullie dankbaar...
 
technogear

technogear

Hey, ik heb inderdaad ervaring met beide machines, de Rm1x is een apparaat wat uitblinkt in z'n sequence mogelijkheden maar op op het synth-vlak nogal wat te wensen overlaat,begrijp me goed de klanken die er in zitten zijn zeer gevarieerd en gaan van GM sound set tot effecten uitgebreide drumkits,alleen overtuigen ze niet allemaal, echter als je toch van plan bent uit te breiden zou de Rm1x de spil van je setup kunnen zijn met een simpele sampler en een redelijke compressor klinkt het allemaal al heel anders, de Electribe-m daarintegen functioneert prima in zijn eentje en is niet echt sequencer voor externe gear, klinkt echter wel als een beest, niet specifiek voor techno maar eigenlijk alle Dance-stijlen, maar dat is het dan wel vindt ik. Ben je toch van plan verder te gaan zou ik zeker voor Rm1x kiezen, kost bovendien minder tweedehands dan de Electribe nieuw en de Electribe wordt practisch niet tweedehands aangeboden. Succes
 
Hmmmmm..

Hmmmmm..

Persoonlijk zou ik de 303 proberen in te ruilen op OF een 2e hands RM1X, OF een 2e hands MC-505/307 (307 heeft MEER geluiden, maar 505 is fijner 'werken'..), daarnaast is een 2e hands kastje als de AN-200 of DX-200 ook wel erg leuk voor ERBIJ. EN natuurlijk een FX-bakje, wat alles NOG leuker maakt! =>We hebben sinds kort de Korg KaossPad2, en da's ERRUG leuk!!=> je vergeet gewoon je andere 'kastjes'!!
Uiteraard zijn er ZAT alternatieven, maar voor een arme student als gij, is dit setupje zeker wel de moeite..*

*) aldus MIJN bescheiden mening..;)
 
Back
Top