nieuw bakje kopen... voor 80s klanken

ec101dm

lost in the 80s
Lid sinds
2 februari 2009
Berichten
226
Locatie
België
Hallo iedereen!
Ik ben op zoek naar een nieuw "vriendje" voor mijn Roland JD800 :-)
Ik gebruik de JD voornamelijk voor pads, strings en fx... Ik zou er graag nog een bakje bij hebben dat geschikt is voor analoog(achtige) 80's sounds. Ik speel new wave en allerhande elektronische jaren '80 muziek, dus het hoeft zeker niet modern te klinken!
Concreet wil ik kunnen eruit halen: DAF/Front 242-achtige bassen, jankende Gary Numan moogsounds, presente sync-leads, Tangerine Dream-sequences,...

Budget is beperkt. Ik zou liefst niet meer dan 500 € willen uitgeven, dus tweedehands is aangewezen. Natuurlijk heb ik zelf al enige research gedaan voordat ik me tot dit forum wendde.

Een overzichtje van de bakjes die evt. in aanmerking komen. Ik zal overal een woordje uitleg ivm mijn eigen indruk erbij geven:

Korg MS2000
Erg gave look. Vind zijn agressieve sound ook super. Kan heel MS20-achtig klinken, hetgeen in mijn ogen een pluspunt is.

Korg Mono/Poly
Leuke vintage bak, die in monofoon gebruik heel mooi klinkt.

Korg Prophecy
Schijnt zeer "vintage" te kunnen klinken. "De minimoog van de 90s" las ik ergens op een site... dat is haast te mooi om waar te kunnen zijn. Beetje speelgoedachtige look wel.

Roland JP8000
Lijkt me wel wat qua specificaties, alleen heb ik schrik dat die misschien wat te "dance/trance" klinkt. Niks tegen dat genre, maar het is niet wat ik speel.
De demo's die ik gehoord heb waren alleszins wel veelbelovend.

Roland SH101
Echt vintage analoog. Ik weet dat Nitzer Ebb er bijzonder coole bassequences mee gemaakt heeft, dus dat pleit wel voor dit bakje. Jammer van de beperkte mogelijkheden. 1 oscillator is wat weinig.

Alesis Ion
Zou bijzonder warm en vet kunnen klinken. Keuze tussen verschillende modellen van filters (overheim, moog, roland jp8,...), dat is een zeer aantrekkelijk concept. Verder vind ik hem bijzonder stijlvol uitzien!!

Alesis Micron
Beetje speelgoedachtig uiterlijk, maar zou dezelfde mogelijkheden en sounds hebben als de Ion.

Clavia Nord lead 2
Hier lees ik niks dan goeds over. Schijnt fantastisch te zijn voor leads. Zeer geschikt voor livegebruik, getuige de talloze rode bakjes op podia. Ik vind zijn sound ook te gek, maar wel niet echt vintage... echt een heel "eigen" sound zou ik durven zeggen.

Yamaha AN1x
Lijkt me een superbak voor weinig geld. De demo's die ik ervan op youtube gezien heb zijn heel overtuigend. Verder lees ik er niks dan positiefs over. Wat mij betreft dus een goede koop, maar om één of andere reden raad mijn kameraad me deze totaal af... hij bezweert me dat hier weinig variatie uit te halen is en dat ik er voor 80's new wave maar weinig mee kan aanvangen...??

SC Sixtrack
Nog een vintage bakje. Nog niet gehoord, maar ik heb wel gelezen dat de te trage attack van de ADSR het moeilijk maakt om echt agressieve bas/percussie-sounds te maken ermee. Verder vind ik zijn look maar niks.

Access Virus A
Klinkt zeer goed, maar heeft wel een totaal eigen sound. Klinkt naar mijn normen wellicht een tikje te modern. Wel super voor TB303-achtige soundjes.


Ik zie door het bos de bomen niet meer!!

Graag hoor ik jullie opmerkingen, ervaringen, bedenkingen, aanvullingen, etc...
Het zou een gigantische hulp zijn, want voorlopig kan ik maar moeilijk een objectieve keuze maken.

alvast bedankt!!!

groeten,
Danny

PS: kleine aanvulling hierbij: nee, ik ben nog niet aan VST's toe :-) dat is voor achteraf... ik beleef voorlopig meer plezier aan hardware.
 
Laatst gewijzigd:
Clavia Nord lead 2
Ik vind zijn sound ook te gek, maar wel niet echt vintage...
De eerste keer dat ik er mee speelde vond ik dat 'ie klonk als een modernere Juno-106. Kan misschien zijn omdat een aantal presets de FM-opties gebruiken.

Wat betreft je suggestie van de Virus A zou ik toch even verder zoeken naar een B, en dan mag je eigenlijk gelijk de Novation Nova meenemen in je overwegingen. Die is weer wat subtieler dan het meeste Nord-spul en ook goed waar voor je geld.

De Prophecy is "maar" monofoon, dus daar moet je wel rekening mee houden. De Mini van de jaren 90 komt van Vintagesynth af, en die beschrijvingen zijn vrij rooskleurig (en de prijzen kloppen al lang niet meer).

De AN1x heeft als gebrek dat 'ie maar 8 knoppen heeft; voor de rest is het een heel capabele synth. Qua karakter is 'ie wel wat zachter; de demo's op Youtube laten ook geluiden voor de AN200/PLG AN zien die er nog een multi-saw bij heeft, en dat heeft de AN1x niet.

Reden dat ik voor een Virus of Nord zou gaan zit 'm ook in multi-timbraal gebruik; de AN1x en JP hebben maar 2 parts, de MS2000 heeft maar 4 stemmen.

Als je Front 242 noemt zou ik van het overgebleven budget (daarom rackversies halen) ook nog een Yamaha FM-bak erbij doen.
 
Roland D50? Korg M1?

Volgens mij waren de 80's toch het gouden tijdperk van de ROMplers?


Daar is zeker iets van aan, maar het is niet dat soort 80's sound dat ik zoek :-)

Ik zoek vooral de sound van het vroege jaren '80 synth/wave-gebeuren en ook de hometapers die met compacte synths werkten... Denk aan vroege Human League ('Being Boiled'), Anne Clark, DAF, Soft Cell, Visage, John Foxx, Gary Numan, Yazoo, Snowy Red. En Kraftwerk uiteraard, hehe!!
 
Toch de SH-101 hoor.....of een goekoper Moogje.....een 101 klinkt bij vrijwel alle standen lekker terwijl veel synthesizers met veel meer opties maar een paar sweet spots hebben.

Anders een Juno-106 of 60 die zijn polyfoon.
 
een DX7 hebben we al in het repetitiekot staan.
idd. essentieel tuig in een 80's setup :-)


juno 106/60 zijn inderdaad mooie bakken, ik hou wel van die sound!
 
Ik zou de va's toch laten voor wat ze zijn. Een ms20 is veel gebruikt in de ebm/new wave scene o.a DAF. Maar wel te duur zie ik nu.
 
Roland D50? Korg M1?

Volgens mij waren de 80's toch het gouden tijdperk van de ROMplers?

Er zijn 3 stukken in de jaren '80 - vroeg, waarbij het randje van wat in de 70s hot was werd gebruikt (Prophet, Mini, Jupiter, etc.) , midden, waar je meer DX7 en Fairlight tegenkomt, en laat, waar de D50 en consorten in vallen. Natuurlijk met de nodige overlap.

Ik zoek vooral de sound van het vroege jaren '80 synth/wave-gebeuren en ook de hometapers die met compacte synths werkten... Denk aan vroege Human League ('Being Boiled'), Anne Clark, DAF, Soft Cell, Visage, John Foxx, Gary Numan, Yazoo, Snowy Red. En Kraftwerk uiteraard, hehe!!

Voeg er maar een JX3P aan toe, kost ook niks meer.
 
Voeg er maar een JX3P aan toe, kost ook niks meer.

Die heb ik gehad... Prima bak, maar qua sound ben ik er na een dik jaar op uitgekeken geraakt. Was ook niet vet genoeg naar mijn smaak (filter was vrij beperkt) en ik vond het vaak nogal moeilijk om hem te combineren met andere instrumenten. Wel een prima sequencer aan boord - simpel maar zeer doeltreffend!
 
Hallo iedereen!

Concreet wil ik kunnen eruit halen: DAF/Front 242-achtige bassen, jankende Gary Numan moogsounds, presente sync-leads, Tangerine Dream-sequences,...

Korg MS2000 Kan heel MS20-achtig klinken, hetgeen in mijn ogen een pluspunt is.
ms20 achtig ? vind je ? dat vind ik juist niet. de ms2000 is wel een leuk ding maar die ms2000 / microkorg sound was ik snel op uitgekeken. leuk, maar de klank vind ik te plastic.

Korg Prophecy
Schijnt zeer "vintage" te kunnen klinken. "De minimoog van de 90s" las ik ergens op een site... dat is haast te mooi om waar te kunnen zijn. Beetje speelgoedachtige look wel.
ook deze klinkt wel dik, maar verveelt snel.

Roland SH101
Echt vintage analoog. Ik weet dat Nitzer Ebb er bijzonder coole bassequences mee gemaakt heeft, dus dat pleit wel voor dit bakje. Jammer van de beperkte mogelijkheden. 1 oscillator is wat weinig.
de sh-101 is een altijd bruikbaar instrument. lekker fuzzy, zuur maar ook goed voor typische sequencer baslijnen. 1 oscillator is niet erg, je kan square/ pulse en saw en een pulse / square bij elkaar mengen. PWM erbij en 't klinkt erg vet!

Alesis Ion
Zou bijzonder warm en vet kunnen klinken. Keuze tussen verschillende modellen van filters (overheim, moog, roland jp8,...), dat is een zeer aantrekkelijk concept. Verder vind ik hem bijzonder stijlvol uitzien!!
een van de betere VA's, wat mij betreft. vette poly pads / strings, brass en leads. heeft iets scherps in het hoog, maar daardoor wel duidelijk in de mix.

Alesis Micron
Beetje speelgoedachtig uiterlijk, maar zou dezelfde mogelijkheden en sounds hebben als de Ion.

inderdaad dezelfde engine als de ion, met een paar extraatjes. wel heel onhandige bediening, maar er is ook een computer editor voor.


Clavia Nord lead 2
Hier lees ik niks dan goeds over. Schijnt fantastisch te zijn voor leads. Zeer geschikt voor livegebruik, getuige de talloze rode bakjes op podia. Ik vind zijn sound ook te gek, maar wel niet echt vintage... echt een heel "eigen" sound zou ik durven zeggen.

hij klinkt inderdaad een beetje gruizig digitaal, maar wel krachtig. goeie electro synthesizer.

de juno 6 / 60 / 106 zijn fraai, evenals de korg polysix. als je vieze sync en hele krachtige bassen wilt vind ik zelf de sequential pro - one echt een aanrader !
 
Roland D-50/VC-1 D50 emu + PG1000

Yamaha DX200/DX-7

Creamware/SonicCore Pro12

Meer 80s dan dat stel ga je niet snel vinden :)

Allemaal onder of tegen de 500 wel te scoren een setje Varios + VC1 + PG1000 kan je wel voor 500 vinden en dan heb mijns inziens het breedste scala (bass, strings, analoog/digitaal, fx)aan 80s sounds, en met die 15 romkaartjes tegelijk in het geheugen vollop instant 80s klassiekers die je voorbij hoor komen.
 
Yamaha AN1x
Lijkt me een superbak voor weinig geld. De demo's die ik ervan op youtube gezien heb zijn heel overtuigend. Verder lees ik er niks dan positiefs over. Wat mij betreft dus een goede koop, maar om één of andere reden raad mijn kameraad me deze totaal af... hij bezweert me dat hier weinig variatie uit te halen is en dat ik er voor 80's new wave maar weinig mee kan aanvangen...??

Check het einde van deze thread eens... daar zocht ik naar sounds uit de AN200, die zijn identiek aan de sounds uit de AN1X en alle apparaten waar een PLG150AN inzit. Vet vet vet vet vet...
 
Die heb ik gehad...

Misschien een ideetje om daar dan ook even een lijstje van te maken, zodat we geen dubbele suggesties doen ;).
 
Voor de klanken die je wilt hebben zou ik zelf toch voor de Nord Lead 2 (x) gaan. Sommige mensen vinden hem te digitaal en glazig klinken, maar goed, als je een echte analoge sound wilt hebben moet je gewoon een analoge synth kopen. Klaar. Zelf houd ik wel van die Nord Lead sound maar dat is persoonlijk natuurlijk.

De P08 is natuurlijk ook een prima keuze, maar dan ga je wel ver boven die 500 euri uitkomen...
 
Back
Top