paar vraagjes over mixing/headroom

speedo

Stamgast
Lid sinds
17 oktober 2005
Berichten
200
Hallo,

sinds enige tijd zit ik met een aantal vragen in m'n hoofd waar ik maar geen eenduidig antwoord op kunt krijgen.

Laatste tijd ben ik bezig om samen met een paar vrienden wat nummertjes op te nemen, genre van pop tot aan vrij hevige rock. Nu begrijp ik uiteraard dat dit een andere mixing techniek vereist dan bijv. house, maar toch zijn er een aantal dingen die ik me nog afvraag:

1. Ik heb gehoord dat je, om een 'analoge' feel te willen bereiken, je het beste multi-mono compressors op je mix buss kunt doen. Dit omdat in de analoge tijd een stereo bus eigenlijk 2 mono channels waren en je zo meer diepte bereikt. Wat is hier van waar? En hoe werkt dit?

2. Ik wil een beetje van m'n digitale sound af, en begrijp dat ik nu dus meer moet doen met saturators, distortion, tube amp sims etc. Maar zijn er uberhaupt software plugins die dit kunnen bereiken? Ik ben niet van plan extra hardware te kopen voorlopig.

3. Vooralsnog heb ik alleen een waves SSL compressor op m'n mixbuss met zo'n 4 dB reduction, met de 'analog' knop aan. Hebben jullie verder nog tips om de mix 'analoger' te krijgen? Dus meer harmonical distortion etc?

4. Laatste vraag :P Ik begrijp dat mastering jaren training en perfecte afluisterapparatuur vereist, maar toch deed ik dit altijd zelf. Mijn manier was meestal 2 duplicaten van sonalksis, daarna een lineair phase EQ en daarna de sonnox maximizer. Ik kwam dan echter al snel in het gebied van de 'wall of sound', iets wat vrij populair schijnt te zijn in de huidige muziek :kont:

Voor dit werk wil ik echter een wat meer 'open', dynamischere sound bereiken. En dus heb ik besloten om het masterwerk maar aan een echte masterengineer over te laten. Mijn vraag: hoeveel headroom moet ik overlaten voor de masterengineer om mee te werken? Ik heb hier niet echt een eenduidig antwoord op kunnen vinden. Zo hield ik bijv. in het house/techno genre mijn kick meestal op 0/ -1 dB. Maar ik heb voor het daadwerkelijk afmixen van een nummer gehoord dat -10dB voor je kick een betere maatstaf is! Dus hoe zit het nu precies?
 
1. Onzin
2. Blijft emulatie dus je zal het altijd wel horen
3. Leer omgaan met plugs en steek tijd om ze te leren kennen (je hebt toch al de 'try' versie)
4. 'wall of sound' is voor dove randdebielen. Goed > hard.

Laat het niet clippen en zorg dat het zo goed mogelijk klinkt.
 
3. Vooralsnog heb ik alleen een waves SSL compressor op m'n mixbuss met zo'n 4 dB reduction, met de 'analog' knop aan. Hebben jullie verder nog tips om de mix 'analoger' te krijgen? Dus meer harmonical distortion etc?

Koop een goede (semi-) pro bandrecorder, al dan niet mulitrack. Dan heb je punt 2 ook al voor een groot gedeelte bereikt.
 
1. Onzin

Nouja, lijkt me niet. In diverse mix courses wordt het aangeraden door niet de minste lui. Waarom vindt jij het precies onzin?

2. Blijft emulatie dus je zal het altijd wel horen

Oh ja, dat geloof ik ook wel. Ik hoef ook niet gelijk een tape-recorder, maar goed.

Zit ik nog steeds met m'n vraag over die headroom..
 
Als mensen bekend zijn hoeft niet te betekenen dat ze automatisch gelijk hebben. Want wat is de context? Gebruiken zij analoge mono compressors op de mixbus?
Mag je zelf even bedenken waarom dit een wereld van verschil is met plugins (van emulaties) absoluut anders werken. (hint digitale plugs hoeven niet op te warmen)

En over die headroom. Maak je daar nou maar geen zorgen over. Zorg nou maar dat je die mix meer bouwt zoals je zelf wilt hebben. Want geen enkele ME kan van een slechte mix een 'open', dynamischere sound geven.
 
Als mensen bekend zijn hoeft niet te betekenen dat ze automatisch gelijk hebben. Want wat is de context? Gebruiken zij analoge mono compressors op de mixbus?
Mag je zelf even bedenken waarom dit een wereld van verschil is met plugins (van emulaties) absoluut anders werken. (hint digitale plugs hoeven niet op te warmen) .

Nee, wat ik heb gezien is gewoon 2 instances van een McDSP AC1 pluginnetje (protools volgens mij), eentje voor links en eentje voor rechts zodat op beide channels een andere saturation is, wat zou moeten leiden tot een 'bredere', meer analoge sound.
 
In diverse mix courses wordt het aangeraden door niet de minste lui.

Blijkbaar heb jij dus deze cursussen gevolgd? Waarom vraag je het dan nog?

Het boek "Internal mixing" is denk ik een goede aanrader in dit geval.
Verkrijgbaar bij oa Interface. Is niet goedkoop (dikke 50 euri), maar gezien de software die jij gebruikt, zal dat bedrag geen echt probleem zijn.

Zonder gekheid... dit is een heel goed boek, boordevol tips over heel veel aspecten die komen kijken bij het maken van een goede mix, met uiteraard ook veel aandacht voor (bus)compressie. Als je graag "analoog" wilt, raad ik je het UAD platform aan.
 
Blijkbaar heb jij dus deze cursussen gevolgd? Waarom vraag je het dan nog?

Het boek "Internal mixing" is denk ik een goede aanrader in dit geval.
Verkrijgbaar bij oa Interface. Is niet goedkoop (dikke 50 euri), maar aangezien jij zo te zien al de beste software gebruikt, zal dat bedrag voor jou geen probleem zijn omdat jij duidelijk je geld investeert in goede spullen.

Zonder gekheid... dit is een heel goed boek, boordevol tips over heel veel aspecten die komen kijken bij het maken van een goede mix. Als je graag "analoog" wilt, raad ik je het UAD platform aan.

Thanks. Ik werk overigens fucking hard voor al mijn pluginnetjes hoor :) de SSL runt nog in demo mode, maar de rest is gewoon eerlijk binnen.
UAD-kaart heb ik getest bij een vriend, maar kon me voor dat bedrag niet echt overtuigen. Maar ga zeker dat boek ff checken.

Overigens bedoelde ik met multi-mono niet zozeer de compressor, want dan krijg je natuurlijk een gek stereobeeld, maar meer dat de saturators op die compressor onafhankelijk werken (bijv: wanneer een felle Tom-hit redelijk links gepanned is, krijgt die een meer crunchy sound, maar de linker kant cruncht niet zo hevig mee)
 
een stereo compressor is hetzelfde als twee mono compressors, behalve dat de gain reduction signalen (dus ook de controls etc.) bij een stereo compressor aan elkaar gekoppeld zijn.

probeer hier eens uit af te leiden wat nou de waarheid is.
 
Overigens bedoelde ik met multi-mono niet zozeer de compressor, want dan krijg je natuurlijk een gek stereobeeld, maar meer dat de saturators op die compressor onafhankelijk werken (bijv: wanneer een felle Tom-hit redelijk links gepanned is, krijgt die een meer crunchy sound, maar de linker kant cruncht niet zo hevig mee)
Een creatieve manier om je stereobeeld aan te passen. Dat kan je idd niet met een stereo plug. Analoog zal je een nog groter effect krijgen. (Krijg je een soort licht phasing/chorus achtig effect)
Pas dan wel op dat het niet uit fase raakt. (Maak het weer mono en luister of het niet teveel veranderd.) En digitaal crunchy is vaak ook 'duurder' dan analoog crunchy en kan evt teveel helderheid van je mix opslurpen. Zoiets doe je dan ook vaak aan het eind als alles al staat.
 
Back
Top