Hallo,
sinds enige tijd zit ik met een aantal vragen in m'n hoofd waar ik maar geen eenduidig antwoord op kunt krijgen.
Laatste tijd ben ik bezig om samen met een paar vrienden wat nummertjes op te nemen, genre van pop tot aan vrij hevige rock. Nu begrijp ik uiteraard dat dit een andere mixing techniek vereist dan bijv. house, maar toch zijn er een aantal dingen die ik me nog afvraag:
1. Ik heb gehoord dat je, om een 'analoge' feel te willen bereiken, je het beste multi-mono compressors op je mix buss kunt doen. Dit omdat in de analoge tijd een stereo bus eigenlijk 2 mono channels waren en je zo meer diepte bereikt. Wat is hier van waar? En hoe werkt dit?
2. Ik wil een beetje van m'n digitale sound af, en begrijp dat ik nu dus meer moet doen met saturators, distortion, tube amp sims etc. Maar zijn er uberhaupt software plugins die dit kunnen bereiken? Ik ben niet van plan extra hardware te kopen voorlopig.
3. Vooralsnog heb ik alleen een waves SSL compressor op m'n mixbuss met zo'n 4 dB reduction, met de 'analog' knop aan. Hebben jullie verder nog tips om de mix 'analoger' te krijgen? Dus meer harmonical distortion etc?
4. Laatste vraag Ik begrijp dat mastering jaren training en perfecte afluisterapparatuur vereist, maar toch deed ik dit altijd zelf. Mijn manier was meestal 2 duplicaten van sonalksis, daarna een lineair phase EQ en daarna de sonnox maximizer. Ik kwam dan echter al snel in het gebied van de 'wall of sound', iets wat vrij populair schijnt te zijn in de huidige muziek
Voor dit werk wil ik echter een wat meer 'open', dynamischere sound bereiken. En dus heb ik besloten om het masterwerk maar aan een echte masterengineer over te laten. Mijn vraag: hoeveel headroom moet ik overlaten voor de masterengineer om mee te werken? Ik heb hier niet echt een eenduidig antwoord op kunnen vinden. Zo hield ik bijv. in het house/techno genre mijn kick meestal op 0/ -1 dB. Maar ik heb voor het daadwerkelijk afmixen van een nummer gehoord dat -10dB voor je kick een betere maatstaf is! Dus hoe zit het nu precies?
sinds enige tijd zit ik met een aantal vragen in m'n hoofd waar ik maar geen eenduidig antwoord op kunt krijgen.
Laatste tijd ben ik bezig om samen met een paar vrienden wat nummertjes op te nemen, genre van pop tot aan vrij hevige rock. Nu begrijp ik uiteraard dat dit een andere mixing techniek vereist dan bijv. house, maar toch zijn er een aantal dingen die ik me nog afvraag:
1. Ik heb gehoord dat je, om een 'analoge' feel te willen bereiken, je het beste multi-mono compressors op je mix buss kunt doen. Dit omdat in de analoge tijd een stereo bus eigenlijk 2 mono channels waren en je zo meer diepte bereikt. Wat is hier van waar? En hoe werkt dit?
2. Ik wil een beetje van m'n digitale sound af, en begrijp dat ik nu dus meer moet doen met saturators, distortion, tube amp sims etc. Maar zijn er uberhaupt software plugins die dit kunnen bereiken? Ik ben niet van plan extra hardware te kopen voorlopig.
3. Vooralsnog heb ik alleen een waves SSL compressor op m'n mixbuss met zo'n 4 dB reduction, met de 'analog' knop aan. Hebben jullie verder nog tips om de mix 'analoger' te krijgen? Dus meer harmonical distortion etc?
4. Laatste vraag Ik begrijp dat mastering jaren training en perfecte afluisterapparatuur vereist, maar toch deed ik dit altijd zelf. Mijn manier was meestal 2 duplicaten van sonalksis, daarna een lineair phase EQ en daarna de sonnox maximizer. Ik kwam dan echter al snel in het gebied van de 'wall of sound', iets wat vrij populair schijnt te zijn in de huidige muziek
Voor dit werk wil ik echter een wat meer 'open', dynamischere sound bereiken. En dus heb ik besloten om het masterwerk maar aan een echte masterengineer over te laten. Mijn vraag: hoeveel headroom moet ik overlaten voor de masterengineer om mee te werken? Ik heb hier niet echt een eenduidig antwoord op kunnen vinden. Zo hield ik bijv. in het house/techno genre mijn kick meestal op 0/ -1 dB. Maar ik heb voor het daadwerkelijk afmixen van een nummer gehoord dat -10dB voor je kick een betere maatstaf is! Dus hoe zit het nu precies?