Welke sequenser gebruiken?

Nelzie

Ingeburgerd
Lid sinds
15 november 2007
Berichten
37
Locatie
Rotterdam
Beste mensen,

Ik ben al jaren muziek aan het maken, maar alleen maar live, nooit met behulp van de computer. Nu ben ik (zeer gelukkig) in het bezit van een triton extreme, waldorf q keyboard en uiteindelijk Kurz PC3x. Nu zijn dit (vind ik) geweldige synths, maar ik heb maar 2 handjes. Ik wil hier een combinatie van maken, door bijvoorbeeld de sequenser van m'n extreme te gebruiken en dan (live, bijvoorbeeld met m'n band) mee te spelen op m'n waldorf en/ of PC3x.

Kan ik hiervoor het beste de sequencer van m'n extreme gebruiken, of kan ik dit beter met de computer doen, met bijvoorbeeld cubase, ableton ofzo? En wat is hierin het beste? En wat kan ik dan nog onderling tussen de synths met Midi doen?

Ik weet dat hier niet even in 2 regels antwoord op te geven is, maar ik weet hier helemaal niks van af dus elke info is welkom. Ik ben al druk op zoek geweest op internet maar daar wordt vaak vanuit gegaan alsof je al jaren niks anders doet. Voor mij dus best lastig, als beginner... Oh ja, ik ben geen windows gebruiker maar Mac :-D

Bedankt alvast!

Ronald
 
De sequencers van je keyboards zelf zou ik maar snel vergeten, echt overzichtelijk werken zo'n dingen niet. Gezien je Mac gebruiker bent kan ik je ten sterkste Logic aanraden, al jaren een 'industriestandaard'. Zoek daar even het een en ander over uit zou ik zeggen, of stel iets gerichtere vragen :)

Je kan natuurlijk ook naar een dedicated hardware sequencer overstappen mocht softsequencing niet je ding zijn, denk dan aan YAMAHA RM1X of RS-7000, AKAI MPC reeks, Roland MC of MV reeks.
 
Als je sequencer (met c ;)) in zoekfuctie van forum invult, merk je dat er al veel draadjes over zijn (geweest).

Wat het beste is, kan uiteindelijk alleen jijzelf bedenken. Maar het is wel prettig om een beslissing te nemen op ervaring. Als ik jou was zou ik eerst uit de voeten gaan met de sequencer die op je Triton zit. Goed de handleiding lezen en ermee spelen. Met die sequencer moet het ook mogelijk zijn andere gear aan te sturen, zoals je Q. Op deze manier kan je erachter komen of je "sequencen" überhaupt wat vindt. Mocht je de smaak te pakken hebben en de "basics" doorhebben (gewoon je Triton manual goed lezen), kan je altijd nog voor een andere (duurdere/betere/mooiere) sequencer gaan.

Succes!
 
Ok dank je wel! :-D Ik was benieuwd hoe mensen dit doen en hier mee bezig zijn. Ik dacht idd dat het het beste was om eerst met eigen sequencers (met een c ;)) te gaan kijken hoe het bevalt om hier mee te werken. Als ik dit echt wat vind ga ik denk ik verder kijken naar bijvoorbeeld Logic of een hardware sequencer. Het is natuurlijk heel anders in gebruik en een wereld van verschil, dat snap ik, maar zijn er verder nog practische redenen waarom ik een hard/ soft ware sequencer zou kiezen, behalve dat een hardware live handiger te gebruiken is?
 
Is je vervolg vraag nu, wat is het verschil tussen een hardware en software sequencer?

Eigenlijk niets, ze sequencen allebei.
Eigenlijk alles, niet te vergelijken.

Beetje flauw, maar ook hier kan je het beste proberen. Download eens een trial van bijvoorbeeld ableton Live en bijvoorbeeld een Logic (is er een demo van logic btw?) en ga ermee aan de slag. Kijk vervolgens wat je prettiger vindt werken.

Ikzelf ben liefhebber van HW-sequencing, met name wegens interface en intuitief gebruik, hoop anderen willen juist weer om dezezelfde redenen SW-sequencing. Geen pasklaar antwoord dus.

SPELEN SPELEN SPELEN SPELEN SPELEN SPELEN is het advies :)
 
Back
Top