de meest wonderbaarlijke ontdekking die je deed op een synth,,

Pas na het volgen van syntorial er achter komen dat de ADSR van mijn MC-202 en SH-2 kapot is...
(van onbewust naar bewust onbekwaam)
 
De onderdkant van het klavier van mijn elektronische orgel (1975) - knietjes en schudden (als ik alleen thuis was) leverde fantastische geluiden op. Toch duurde het nog 12 jaar voor ik mijn eerste synth aanschafte (JX-8P + programmer) zodat ik eindelijk naar eigen smaak geluiden kon produceren.
 
Misschien niet de meest wereldschokkende ontdekking maar: Sample en hold ---> filter cutoff. Toen ik dat patchte op de B2600 zat ik meteen in Orbital territorium. Het voelt alsof ik het characteristieke geluid van deze broeders nu een stukje beter doorheb. Nu hun melodiën nog, wat zitten die knap in elkaar!
 
Mega simpele ontdekking op de Peak, dat sommige (meer sine achtige) wavetables super klinken als je ze nu eens niet moduleert met vanalles. Gewoon polyfoon afspelen met lange releases, overlappende tails enzo. En als de wavetable wat meer harmonics heeft, werkt het ook door de filter omlaag te zetten, wel met keytracking, maar zonder lfos/envs etc. Het leuke is dat de verschillende overdrives nu ook beter tot zijn recht komen. Als ik dit vergelijk met wavetables van een gemiddelde softsynth dan klinkt dat heel anders.
Ik was zo gewend om alles maar zoveel mogelijk te moduleren met vanalles (de wavetables, de filter, resonance, layering, fm, am etc) dat ik de schoonheid vergat van wat meer fixed settings.
 
ja zoiets doe ik op de Prologue, Sine gewoon kaal en dan drive aan. Als je dan een langezame attack gebruikt zal het geluid steeds meer vervormen.
Ik ben al heel lang fan van hybride synths, analoge distortions, drive en filters zijn wel de belangrijktste factoren.

Ik heb verder niet van die geweldige ondekkingen maar ieder ding is leuk als dar dan goede muziek van komt.

- Sync en dan de desyncte OSC pitch moduleren. zo kun je boventonen creeren.
- noise + sh en dan filter moduleren
- de bekende feedback truuk, audio out weer de external in.
- analoge FM
 
Toen ik mijn eerste synth had (Roland SH-101) ontdekte ik dat de SID chip in mijn Commodore 64 niet alleen een feature had die fantastisch klonk en waar de SH-101 niet aan kon tippen (=ring modulation), maar dat die SID nog eens 3-stemmig was. Niet lang daarna verkocht ik mijn SH-101 dan maar (in die tijd verkochten zo nog geen kristallen bollen...)

Onlangs ontdekte ik ook uren lange tutorial video's (op YT) voor de Yamaha Motif.. man, wat is dat ding DIEP ! Na jaren standalone gebruik kan ik nu eindelijk de ingebouwde 16-track sequencer gebruiken om al mijn andere synths aan te spreken... zalig.
 
Ik zat te spelen op een ensoniq sq-80 gelayerd via midi met een Korg Wavestation EX.
Tot mn verbazing kwam ik erachter dat de wavestation reageerd op poly aftertouch. Meerdere factory patchen zijn geprogrammeerd voor poly aftertouch via midi.
 
Ik zat te spelen op een ensoniq sq-80 gelayerd via midi met een Korg Wavestation EX.
Tot mn verbazing kwam ik erachter dat de wavestation reageerd op poly aftertouch. Meerdere factory patchen zijn geprogrammeerd voor poly aftertouch via midi.
Die had ik indertijd willen kopen. Maar hij was nergens te zien in geen enkele winkel.
Nog zo`n eigenschap : dynamisch polyfoon, waardoor stemmen werden gestolen als en wanneer ze nodig en/of beschikbaar waren.
Dat deden / doen al die `digitale` toestellen uit die tijd. Ontwerpen van eind tachtiger jaren.
Na 35 jaar heb ik nog geen aftertouch , moet nog eens wat tegen komen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Dat als je op de Prophet 6 of OB-6 de spring reverb als effect kiest, je op de rechter zijkant van de synth kunt slaan voor dat typische spring verb geluid.
Hahaha, ik dacht dat je een grapje maakte en heb het gelijk getest. Het werkt echt! :D:okdan:
 
Na een ontdekkingsreis van 6 maanden op m'n MS-20, kocht ik najaar 1982 een Juno-6 en ontdekte toen het mooie van;
- PWM
- Chorus
- VCF resonantie, via keyboard-tracking, als chromatische klankbron te gebruiken
- Negatieve EG modulatie op het VCF, waardoor deze tijdens de release open gaat.
- De arpeggiator

Op m'n MS-20 leken alle ontdekkingen wat minder wonderbaarlijk, omdat ze zich in kleiner stapjes aandienden als bij de Juno-6.
 
Mijn allereerste synth was een Korg 05R/W module. Die was werkelijk fan-tas-tisch, en ik heb uit die half-size 19" module met z'n 2x16 tekens LCD de meest waanzinnige geluiden getoverd.
Er was maar één 'maar': al die Korg AI/AI2 sound engines hadden geen resonantie op het filter. En midden jaren 90 wilde ik toch echt wel die swooping sounds ;{
Totdat ik erachter kwam dat ik dat min of meer kon faken met het -- als ik me goed herinner -- distortion FX en die te mappen aan het modwheel. Eindelijk kon ik ook een soort 303-achtige sounds maken! :luv:
 
EEN AAP DIE GEEN BONEN EET
Bananen toch? ... geen bonen. Da's juist zo grappig aan die brug. Het is een aap, en hij lust geeneens bananen.
Of nou ja, misschien lust 'ie ze wel, maar eet 'ie ze gewoon niet. Hij kan tenslotte ook op dieet zijn, of iets aan z'n handen mankeren waardoor hij ze toch net niet zo makkelijk open krijgt. Het kan ook een vrouwtjes-aap zijn. We zijn er nog niet uit...
 
Back in the '80s
Geluid door de input van een Yamaha CS5 sturen en dan filteren. Of de noise door het filter met en flinke scheut resonance en een S/H erop. Het leek wel een frituur pan. :)

Het Algorithm op een FM synthesizer: Kort nadat ik een CZ101 had (met wel 8 golfvormen!!) probeerde ik een Yamaha DX synthesizer in een winkel. Het algorithm bleek helemaal geen golfvorm maar een soort instant terror parameter die je geluid alleen maar om zeep hielp. :D Niet lang daarna kocht ik een DX100. Ik moest en zou ontdekken hoe die geluiden allemaal gemaakt waren.

Early '90s
Aanslaggevoeligheid op een Electro Harmonix mini synthesizer. Je moest er best wel hard op rammen maar klonk echt super funky. :) Helaas heeft ie het door mijn enthousiasme niet zo heel lang meer volgehouden. :D

Zelf oscilatie met het filter op een Crumar Bit 99. Deze synth reageerde op midi velocity en via de juist velocity (aangestuurd met Cubase op een Atari ST) kon je toonhoogtes spelen. Heb er ooit nog een opname van teruggevonden.. https://www.synthforum.nl/thread. s/142697/page-6#post-2495166


Toen ik rond 2007 weer begon met mijn oude passie:

Novation KS rack en een drumloop door de vocoder halen.
Additieve synthese op een K5000s + de wow factor van de arpeggiator.
De Sinus sub oscilator op een Yamaha CS samen met het dubbele filter (HP+LP) en wat resonance.. Zo veel sounds die ik lekker vind uit de 80's blijken hiermee gemaakt te zijn..
De zangerige/ bijna water-achtige resonance tonen van het 12db filter in een JP8. Al meerdere synths en plug-ins hiervan gekocht maar nog steeds hoor ik verschil. Niets wat dit geluid nog heeft benaderd voor mij..

Recentelijk (Korg) Karma en (Roland) iArp:

Het voelt telkens weer een beetje als figuurlijk uit de keyboard kast komen als ik het erover heb maar dat je dit tegenkomt in een synthesizer maakte het voor mij soort van legitiem om mee te spelen. *D Je moet de gear het werk laten doen toch? :)
Hieronder: Mijn eerste uurtjes op de keukentafel met de Xm. Het leuke is dat je met de snelheid van het akkoord inspelen de timing van de arps kunt beïnvloeden.. super gaaf!!



De Kronos net een paar dagen in huis.. zoveel synthese mogelijkheden en vooral parameters voor Karma om te ontdekken.. en dan blijven steken op één preset...

 
Laatst gewijzigd:
Bananen toch? ... geen bonen. Da's juist zo grappig aan die brug. Het is een aap, en hij lust geeneens bananen.
Of nou ja, misschien lust 'ie ze wel, maar eet 'ie ze gewoon niet. Hij kan tenslotte ook op dieet zijn, of iets aan z'n handen mankeren waardoor hij ze toch net niet zo makkelijk open krijgt. Het kan ook een vrouwtjes-aap zijn. We zijn er nog niet uit...
Haha. dat was idd ook voor mij de grap.. en waarom ik me em na bijna 35 jaar nog steeds herinner.. :D
 
Ik zat te spelen op een ensoniq sq-80 gelayerd via midi met een Korg Wavestation EX.
Tot mn verbazing kwam ik erachter dat de wavestation reageerd op poly aftertouch. Meerdere factory patchen zijn geprogrammeerd voor poly aftertouch via midi.
Matrix-1000 reageert ook op poly after. Ik zou haast weer een SY-85 kopen puur voor het keyboard.
 
Back
Top