Reverb settings

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.560
Locatie
Oosterhout
Hoi,

kan iemand mij meer uitleggen over reverb settings? Ik produceer trance,techno en hardstyle.

welke reverb settings zijn bijv.mooi op een trance of hardstyle lead?

Ik bedoel dus geen plugin naam of hardware bak maar puur de instellingen die bij elke reverb te gebruiken is.

bedankt!
 
Hey erol,

ik doe alles op gehoor dus kan ik je er eigenlijk weinig over vertellen, op mijn leads (HS) gebruik ik een het volgende:

-reverb
-large room
-lange decay (+- 75%)
-damping (+- 50%)
-reverb send moet je een beetje mee spelen (+- 50% denk ik)

dan heb je nog de "predelay in je reverb zitten, ik gebruik meestal +- 25% van de pre, met een color van -10 (intensiteit van hoge tonen)

Deze instellingen gebruik ik op mijn TI maar dat komt bij de meeste reverbs wel overeen denk ik :)

succes
 
Dat klinkt wel als heel veel reverb eigenlijk. :P
Zal wel andere dan jou gebruiken en dat dit verschilt, maar goed.
Ik doe het minimaal, totdat het hoorbaar is.
Dus dan luister ik. Maar hoe technisch en wellicht professioneel, geen idee.
 
Mja, het is toch lastig om effe een receptje voor een reverb instelling te geven bij een "willekeurig" lead geluidje (of enig ander geluidje wat dat betreft) .. T ligt aan de mix van de track en hoe het geluid + reverb daarin "moet" passen, plus het feit dat je tig verschillende reverbs hebt. Zoals hierboven een decay van 75% gegeven word... 75% is voor de ene reverb 5 sec en voor de andere 30 sec, dat zegt niks.

IK zet sowieso mn reverbs ALTIJD op een send channel en heb standaard de Roomworks (Cubase), Plate 140 (UAD) en REVerence (Cubase) "klaarstaan" die alledrie erg verschillen qua reverbgeluid en bij de REVerence ben je nog een keer afhankelijk van wat voor IR je er in laadt...

Dus eigenlijk is het gewoon proberen, vind ik dan....
 
Dat hangt van zo veel zaken af. Daar is zo geen eenduidig antwoord op te geven. De geluiden naast je soloklank zijn ook van invloed op je instellingen. Ik kan je alleen maar de tip geven niet te veel galm en niet te lange galmtijden (4 seconden is al lang) te gebruiken. Soms is een delay voor een soloklank ook goed genoeg. Je mix verzuipt dan niet. De predelay kun je lang maken als er veel open ruimten zijn, maar daar leent trance zich niet voor.
 
Mja, het is toch lastig om effe een receptje voor een reverb instelling te geven bij een "willekeurig" lead geluidje (of enig ander geluidje wat dat betreft) .. T ligt aan de mix van de track en hoe het geluid + reverb daarin "moet" passen, plus het feit dat je tig verschillende reverbs hebt. Zoals hierboven een decay van 75% gegeven word... 75% is voor de ene reverb 5 sec en voor de andere 30 sec, dat zegt niks.

IK zet sowieso mn reverbs ALTIJD op een send channel en heb standaard de Roomworks (Cubase), Plate 140 (UAD) en REVerence (Cubase) "klaarstaan" die alledrie erg verschillen qua reverbgeluid en bij de REVerence ben je nog een keer afhankelijk van wat voor IR je er in laadt...

Dus eigenlijk is het gewoon proberen, vind ik dan....
ik geef hem een voorbeeld van wat ik toepas op mijn leads, het is idd gewoon proberen, goed luisteren en de goede klank zoeken die bij de track past.
 
Welke reverb settings zijn bijv.mooi op een trance of hardstyle lead?


Dit doe ik altijd.

Voor de leads maak altijd een appart return kanaal aan. Dan skip ik door een aantal presets heen todat ik de juiste ruimte heb gevonden. Gewoon afgaan op je gevoel, wat lekker klinkt. Deze preset pas ik nog een beetje aan.

Vaak zet ik dan een equalizer voor de reeverb. Zo kun je makkelijk bepaalde ferquenties weg filteren. Je kunt de reverb ook nog compressen of sidchainen.

Met een reverb kun je diepte geven aan een mix. Met de reverb kun je elementen dieper in de mix leggen. Ik gebruik geen vaste settings elk nummer is anders en heeft een andere ruimte nodig. Dus ga op je gevoel af raad ik je aan.
 
Reverb IS voor elke lead, sound anders..
Waar de 1 een lange decay gebruikt daar gebruikt de ander een héle korte...
Het is maar net wat mooit uitkomt in de track..
1 tipje is : Hoe harder de track (rauwer) hoe minder de reverb.
Met een compressor, en de juiste instellingen NA je reverb doe je het meest!

Ps, ik ga mee met MokuM & Homeboy..
Een vette IR is zooo 2010, en de TI... Is het!
 
Heb een vraag over reeverbs, niet zozeer over de settings, maar wou niet direct een nieuw topic aanmaken.

Ik heb een fx chain met een aux kanaal waar een verb links + rechts als vst opstaan, en een 8 channel mixer als vst. Dus 3 vst's op dat fx kanaal.
(Daar route ik tracks heen)

De verbs staan beiden op -12dB wet, geen dry.
Voor links de is er de linker versie van een impulse ingeladen en voor rechts de rechter.
Nu is er wel ruime keuze uit soorten verbs om in te laden, onderverdeeld in ambience, chamber, halls, plates, rooms en spaces.

Zijn er standaarden om te gebruiken voor bepaalde 'geluidssoorten' en de mix totaal?
Zoals bijvoorbeeld een 'plate impulse' voor hi hats?

Een aantal voorbeeldjes zou leuk zijn om dat te kunnen testen.
Heb al veel geprobeerd, maar ik vind het echt lastig om er grip op te krijgen, dus doe het liever met wat specifieks als voorbeeld.
 
Er zijn geen standaarden. Wat je wel vaak hoort bij een hoop ritmes zijn bijv. claves of bongos die een room verb hebben terwijl de kick droog is en de clap/crash een hall heeft met een lange decay-tijd.

Een paar instrumenten wil je droog houden omdat die je track overeind houden. Bij sommige effecten wil je een langdurige reverb om het allemaal groter dan de werkelijkheid te laten lijken. Reverb maakt geluiden minder gefocust; soms wenselijk, soms niet.

Bij opnames van instrumenten is reverb iets onvermijdelijks; bij synths moet het er toegevoegd worden, tenzij je gaat re-ampen (via versterker in fysieke ruimte afspelen en dan opnieuw opnemen met microfoon). Bedenk dat je sowieso niks maakt dat op realiteit lijkt; je wilt alles larger than life.
 
Nou, ik ben na de vorige post gestart met een track, nog niet veel bijzonders hoor. :)
Misschien grappig om te posten he.

De ene is met verb & de andere droog zonder effecten, enkel sidechain en de kick met effect, omdat die anders die droog nogal diep is en alles opeet.
Heb niets afgesteld aan de verb, los van preverb en er impulsen ingestopt.
Vind de clap / drums wel net wat te 'scherp', dus ik vind wel dat er wat aan de mix mag gebeuren. Enkel eq / andere verb of andere tips?
Ik vind die zonder verb zelf best lekker klinken, los van de synth.
 

Attachments

  • B20.14.mp3(zonder.de.meeste.mp3
    4,8 MB · Bekeken: 62
  • B20.17.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 76
Ronaldoz -> veel te veeeeeeel reverb man

die tweede zou op zich wel beter kunnen klinken als de eerste maar die tails moeten echt korter
 
verb moet een stuk korter, damping mag ook een stuk hoger, klinkt allemaal veels te schel, heb je additieve EQ op je samples / instrumenten?
 
Ben het ermee eens dat het te schel klinkt.
Kan de clap (vooral) en hi hat zachter zetten, maar dat vind ik persoonlijk geen gepaste oplossing.
Zal eens kijken naar een verb die impulsen in kan laden, en eveneens meer instellingen beschikbaar heeft.
Die ik nu gebruik kan enkel width, pan, pre-reverb, wet & dry.
Als EQ gebruik ik ReaFir & zou geen idee hebben wat voor soort EQ dit is.
Daarnaast gebruik ik voor de mix totaal een plugin die eq / compressor en limiter in 1 is. Daar kun je ook 'air' toevoegen voor 8k 12k 17k frequenties.
Als die op 17k staat is dat schelle als een stuk minder, met 8k juist een stuk meer :)

Edit: met 17k 'air' toegevoegd. Mag alsnog bezig met de verb en schelheid lijkt me.
 

Attachments

  • B20.18.mp3(17k.mp3
    5,4 MB · Bekeken: 62
ok, je weet niet wat additieve EQ? is als tegen over substractieve EQ?
zou ik me eerst maar eens inlezen over mixtechniek. Verb is de icing on the cake, maar dat wordt niks als je nog geen cake kan bakken.
haal al je EQ en compressie eens weg en gebruik ALLEEN high pass/low cut en probeer eens een goede droge mix in te zetten
draai nu langzaam wat reverb op je cl HH en je clap/snare, zo dat je hem eigenlijk niet hoort, maar wel mist als je hem uitzet.

pas als je mix staat zet je je compressor aan en ga je finetunen
 
Heb inderdaad geen idee wat het het verschil tussen die 2 is..
Ga zsm bezig met de aangegeven werkwijze en uitzoeken wat het verschil is tussen die 2.
Eens zien of ik er wat beters van kan maken.
Voor high pass / low pass gebruik ik moog24db filter.
Thanks voor de tips weer. ;)
 
niet te veel zoeken in plugs, gebruik gewoon de standaard Cubase EQ en hoor wat een goede low cut voor je mix doet. speel met de frequencies en ook met panning
 
Nja, ik probeer het wel basic te houden met de meegegeven fx plugins.
De samples en virtuele instrumenten zijn wel buiten de standaard om.
Los van op de master zijn de fx, basic plugins.
Gebruik Reaper op het moment, daarvoor FL Studio.
Maar goed, zal eens druk bezig gaan met de tips. :W
 
Back
Top