HKU Toelating

het is echt niet zo dat muziek/film/geluidsbedrijven zitten te springen om afgestudeerde HKU'ers hoor...

Als dat is waarom je HKU gaat doen, dan kun je beter 4 jaar lesgeld aan een studiobaas geven als omkoopsom :D. Maar dat geldt eigenlijk voor iedere audio-opleiding. Niemand geeft een drol om je opleiding, het gaat om wat je kan en wie je kent.
 
Niemand geeft een drol om je opleiding, het gaat om wat je kan en wie je kent.

Zo'n opleiding is wel erg handig om mensen te leren kennen. 90% van de mensen met wie ik werk kennen elkaar echt allemaal van de academie, of het zijn freelancers die eerst voor facilitaire bedrijven werkten en daar hun contacten hebben opgedaan. Maar uiteindelijk gaat het toch vooral om wat je kan. Want als je echt iets kunt, kennen ze je ineens allemaal.
 
Zo'n opleiding is wel erg handig om mensen te leren kennen. 90% van de mensen met wie ik werk kennen elkaar echt allemaal van de academie, of het zijn freelancers die eerst voor facilitaire bedrijven werkten en daar hun contacten hebben opgedaan. Maar uiteindelijk gaat het toch vooral om wat je kan. Want als je echt iets kunt, kennen ze je ineens allemaal.

Oh, absoluut. Ik kan het iedereen aanraden. Maar je moet niet naar een kunstopleiding gaan met het idee dat je na 4 jaar een papiertje hebt waarmee je een baan kan krijgen. Zie het als een speeltuin waar je een paar jaar lang de kans krijgt om leuke dingen te leren van mensen die verstand van je vak hebben. Veel gezondere instelling.
 
Echter nog even een vraagje
Momenteel leef ik van mn muziek(amper maar het lukt haha) hier heb ik wel wat tijd voor nodig per week uiteraard. valt dit een beetje te combineren? Is het eerste jaar echt zo intensief als ik hier en daar heb gelezen? Ik bedoel, je moet zoeizo geld verdienen of je nou een normale baan hebt of niet hehe. Iemand die wat ervaringen kan delen?

wat mij betreft prima. Jaar 1 en 2 herinner ik me als best wel intensief, maar 3 en 4 vond ik af en toe wel erg rustig, maar dat vond ik niet zo erg

Verder, hoe zit het met noten lezen en solfege? Ik heb jarenlang basgitaar gespeeld maar altijd op gehoor, kan dus echt geen noten lezen. Kan wel spelen wat ik in mn hoofd "hoor" of naspelen. Een akkoordje naspelen moet ook nog wel lukken, maar niet te ingewikkeld haha. Ben nu zoiezo te laat en wil er ook nog wel even over nadenken dus misschien moet ik dit jaar gewoon besteden aan pianoles ofzo.

om de test te halen moet je zeker wel ff oefenen, maar zo te lezen moet je dat wel lukken. Succes!

Super topic trouwens! heb hier meer bruikbare info vandaan dan van de HKU site zelf ;)

...
 
hoe heette dat programmaatje ook alweer? Waarmee je solfege kon leren?

iets met Ear...ofzo..
 
-uitvoerend kunstenaar ( regie )
-scheppend kunstenaar ( componist / sound designer )

Je kunt dus als een kameleon meer beroepen vertegenwoordigen en dat is
wel zo handig.

Tevens kun je zelf een bedrijf beginnen met in het begin steun van de
overheid , met een opleiding aan de HKU zal dit geen probleem zijn.
 
nou lekker kut, wegens financiën audio design niet kunnen beginnen dit jaar. =(
maar Gelukkig hebben ze een plek voor me gereserveerd voor volgend jaar! dus hoef ook geen toelating meer te doen. :okdan:

wel lekker de tijd om te kloten met max msp, fm8 en meer van dat soort speelgoed ^^
 
Ik heb me aangemeld voor Music Production & Performance en Sound Design. Ik verwacht echter dat het Sound Design wordt (als het al wat wordt). Voor MPP heb ik te weinig 'les' gehad (in de zin van: ik speel geen 4stemmige fuga's van Bach en het is te kort dag om dat in te gaan studeren). Ik ben wel benieuwd wat Sound Design voor toelatingsprocedure heeft naast de solfège. Moet je een aantal van je eigen producties voorspelen? Bedankt alvast en tips hoe voor te bereiden zijn zeer welkom. :)
 
Ben zelf eens gaan kijken uit nieuwschierigheid. Om te zien of er wat veranderd is op:
http://www.hku.nl/web/PraktischeInfo/Toelating/ToelatingBachelorsAlgemeen/ToelatingFaculteitKMT.htm ;)

Ziet er naar uit dat ze de toelatingseisen verscherpt hebben. De toelating bestaat nu uit 2 dagen. Voor performance zelfs 3. Je levert in: Een brief met je motivatie, een CD-tje van je producties, en een toets die je ter plekke doet. Als je voor de 2e dag uitgenodigd wordt, moet je spelen op je instrument.

Voor Sounddesign krijg je een specifiekere toelating die meer te maken heeft met klank. Zou op de CD dus ook klankontwerpen zetten, focussen op het maken van klank. Verder zijn ze tegenwoordig helemaal leip van generatieve muziek. En algoritmes. Als je daar iets mee hebt, zou ik het zeker gebruiken.

De toets voor SD gaat behalve solfege ook over audiotechnologie en rekenvaardigheid. Het is buiten audiodesign de meest technische opleiding.
 
Ik doe nu het eerste jaar SD daar en het is echt ontzettend leuk! Af en toe is de hoeveelheid verschillende vakken wel wat overweldigend, vooral omdat je bijna bij elk vak toch flink aan de bak moet. Voor de geintereseerden, dit waren de meeste vakken van het eerste semester (die ik volledig voldoende heb afgerond, joechei!)

- Geschiedenis van de westerse muziek
- Theoretische muziekale basis
- Basis elektronica
- Piano les
- Programmeren: Processing
- Programmeren: Max/MSP
- Componeren
- Basis muziek technologie
- Websites maken en promoten
- Zingen
- Copyisme (muziek schrijven)
- Mixen, masteren
- Logic
- Basis van additieve synthese
- Algebra
- Productie technologie

Nu heb ik er dan nog ethomusicologie, akoestiek, java, software design, hardware design en vast nog wel wat bij. Druk, maar allemaal erg interessant. Al moet ik toegeven dat ik nog maar weinig aan mn 'eigen' projectjes heb gewerkt. Sterker nog, ik heb geen volledige track meer geproduceerd sinds ik ben aangenomen.. Ze leren me zoveel dat ik niet goed meer weet hoe ik het allemaal moet implementeren, creative overload zou ik het bijna noemen :P
Verder zijn er al 13 van de 93 afgevallen, redelijk fors. Nu maar richting bed, morgen akoestiek, klankontwerp en java!
 
Ik doe nu het eerste jaar SD daar en het is echt ontzettend leuk! Af en toe is de hoeveelheid verschillende vakken wel wat overweldigend, vooral omdat je bijna bij elk vak toch flink aan de bak moet. Voor de geintereseerden, dit waren de meeste vakken van het eerste semester (die ik volledig voldoende heb afgerond, joechei!)

- Geschiedenis van de westerse muziek
- Theoretische muziekale basis
- Basis elektronica
- Piano les
- Programmeren: Processing
- Programmeren: Max/MSP
- Componeren
- Basis muziek technologie
- Websites maken en promoten
- Zingen
- Copyisme (muziek schrijven)
- Mixen, masteren
- Logic
- Basis van additieve synthese
- Algebra
- Productie technologie

Nu heb ik er dan nog ethomusicologie, akoestiek, java, software design, hardware design en vast nog wel wat bij. Druk, maar allemaal erg interessant. Al moet ik toegeven dat ik nog maar weinig aan mn 'eigen' projectjes heb gewerkt. Sterker nog, ik heb geen volledige track meer geproduceerd sinds ik ben aangenomen.. Ze leren me zoveel dat ik niet goed meer weet hoe ik het allemaal moet implementeren, creative overload zou ik het bijna noemen :P
Verder zijn er al 13 van de 93 afgevallen, redelijk fors. Nu maar richting bed, morgen akoestiek, klankontwerp en java!

nou als je die studie afhebt kun je zo te zien meteen overal terecht! (in een ideale wereld dan ;)

sorry komt misschien negatief over maar ik heb zelf een peperdure Media Academie gevolgd en zeker nu is het echt niet meer zo dat je in de media terecht komt met zo'n opleiding... maar het houdt je van de straat heh :okdan:
 
nou als je die studie afhebt kun je zo te zien meteen overal terecht! (in een ideale wereld dan ;)

sorry komt misschien negatief over maar ik heb zelf een peperdure Media Academie gevolgd en zeker nu is het echt niet meer zo dat je in de media terecht komt met zo'n opleiding... maar het houdt je van de straat heh :okdan:

Je ziet mij nergens zeggen dat ik meteen gekwalificeerd ben voor alles waar ik hier een paar lessen in krijg hoor. Maar het is wel leuk om met alles kennis te maken om de jaren erna middels projecten jezelf te specialiseren.
 
Je ziet mij nergens zeggen dat ik meteen gekwalificeerd ben voor alles waar ik hier een paar lessen in krijg hoor. Maar het is wel leuk om met alles kennis te maken om de jaren erna middels projecten jezelf te specialiseren.

Precies... Het eerste jaar is een basisjaar met heel veel vakken uit uiteenlopende richtingen. Componisten leren tech, techneuten leren componeren. Vandaar ook de hoeveelheid afvallers in de eerste. De jaren daarna krijg je de kans om je te specialiseren.

Een baangarantie krijg je nooit met een opleiding en zeker niet met de HKU. Je krijgt wel tijd, kennis, studiefinanciering + ov, connecties en praktijkervaring.

De media academie staat bij de meeste omroepen trouwens hoog aangeschreven. Sterker nog, interne opleidingen worden meestal daar gegeven....
 
Laatst gewijzigd:
de omroepen,
ja dat zijn nogal hiërarchische en filantropische instellingen kan ik je vertellen...
als je niet kan slijmen en jaknikken heb je daar weinig kans..

verdient wel goed overigens...
 
Nou, met 'nee schudden' heeft nog nooit iemand het lang vol gehouden bij enige werkgever, dus da's niet bepaald nieuw of onlogisch.
 
Tijden zijn veranderd ja. Mijn vader heeft in de jaren 80 nog jarenlang op Hilversum 3 gepresenteerd en dat met een orgel-opleiding. Later radio 4 wat ook wel logischer is. Ik heb geen ambitie voor de omroep meer, dat is toch vooral netwerken en verder intern opgeleid worden.

Ik ben niet iemand die van de praktijk het werk in gaat, maar van de opleiding de praktijk in. Het gaat me vooral ook om de connecties, het netwerken en nuttig bezig zijn. Ik weet zelf wel wat ik in mijn mars heb.

@ Noiseflux: Wat hield jou toelating in? Fantasy in D mineur K.397 van Mozart zou ik eventueel wel kunnen spelen, maar dat is lang niet genoeg voor MPP heb ik het idee. Ik ben toch meer van het zelf produceren/componeren in plaats van van blad spelen. Muziektheorie is dan weer een sterke kant van mij. Sound Design gaat het toch worden denk ik, om in het wereldje te komen.
 
Ik heb me ook ingeschreven voor Sound design, en Muziek Technologie & Performance.
Ik ben van plan om een opname in het Concertgebouw te Amsterdam te sturen die ik opgenomen en gemixed heb + een gedichten cd met mijn eigen scapemuziek + een eigen liedje ofzo (:

Spannend allemaal, maar de sound design vakken zijn allemaal heeeeeeel tof! (:
Ik ben al best ver met max/msp ook. Zouden ze ook max patches warderen als ik dat inlever? Of kijken ze daar helemaal niet naar?

Moet je persee bij het voorspelen van blad spelen? Of mag je ook zelf iets gewoon spelen met bijvoorbeeld een Monome ofzo?

Groetjes,
Cengiz
 
Volgens mij moet je iets voorbereid hebben. Dat vind ik altijd akelig. Ik ben zelf van de improvisatie. Wat gebroken akkoorden met octaven in bijvoorbeeld f mineur rammen gaat me goed af. Maarja, ik weet niet hoe dat gaat bij Sound Design. Noiseflux weet het waarschijnlijk wel. :)
 
Back
Top