niet-mainstream optredens

Stefan

budget freak
Lid sinds
20 februari 2002
Berichten
721
Locatie
Woudenberg, Nederland
hoe de hel regel je die dingen? ik zou al niet eens weten welke podia in nederland dit soort muziek programmeren (tenminste, die dit soort muziek programmeren zonder dat er een groot label als warp, skam of mille-plateaux achter staat) ...

of is het nou echt nodig om zoiets zelf te organiseren?
 
Eigenlijk is het gewoon kwestie van doen. Klinkt heel simpel maar zo is het eigenlijk wel. Ben nl. ook met iets bezig (laat het wel weten als het definitief is enzo).

Gewoon bord voor je kop en zalen opzoeken om te bellen. Blijven bellen en mensen blijven spreken. Kontakten zoeken, bellen en navragen. Nog meer bellen en demo's opsturen. Bellen of de demo's goed ontvangen zijn. Afspreken met mensen (die ook wel eens niet komen opdagen en niet eens afbellen)
Af en toe een grote bek hebben en rekening houden dat mensen met de raarste excuses komen om van je af te komen. Veel netwerken, dus bellen en mensen spreken.
Het kost veel tijd en energie en als je dan ergens een paar duur kunt optreden mag je al blij zijn. Zeker als je muziek maakt die iets minder populair is (zeker onder de zaal programmeurs)
Trouwens het leuke van een zaal regelen is meestal wel als je kunt rekenen op een flink aantal bezoekers dat je weinig of geen zaalhuur hoeft te dokken. Als ze maar fun hebben (en veel zuipen)

En het leuke van dit forums is dat je al een zooi mensen kent die je gewoon kan vragen of ze je kunnen helpen en als je geluk hebt krijg je goede leads.
 
Orgineel geplaatst door glennplumber
Misschien ligt het aan mij ?? Maar kan je iets duidelijker zijn ??

ik maak geen trance en bijna geen house. in ieder geval niet iets dat in de top 40 zou komen te staan. hierdoor ben ik blijkbaar niet aantrekkelijk voor programmeurs / organisatoren.

ik hoopte dat mensen hier misschien tips hadden (dank fuse! :) )
 
aaaa ik snap um .... !

Ik zou denk dat je het in alternative hoek moet zoeken. Hier in Amersfoort heb je bijv, De Kelder in Hilversum De Tagrijn die staan wel open voor dat soort zaken......als ik je goed begrijp ? De tagrijn heeft ook een site tagrijn
 
zelf doen vreesch ik..ikzelf heb slechte ervaringen met programmeurs.....of het ligt aan mij maar over het algemeen zijn het incapabele melkert-banen knakkers....en ik hou me dan zelfs nog bezig met een wat meer geaccepteerde muzieksoort...

dus het enige dat ik je kan aanraden: zelf organiseren.....

Olaf
 
glenn: zenks, tagrijn ga ik checken

olafmol: yup. ben al wat van plan. ik ga met een beetje geluk een feest organiseren in de AmbientLive serie van feesten :)
 
hou me op de hoogte want we zijn stiekem wel hard bezig om wat op poten te zetten in utrecht waar er weer plaats is voor kwaliteit en innovatie, iets nieuws en lekkers (ipv vriendjespolitiek en desinteresse en onkunde over muziekontwikkelingen) ...dus als dat concreter is kunnen we misschien eens babbelen!

Olaf
 
Orgineel geplaatst door olafmol
hou me op de hoogte want we zijn stiekem wel hard bezig om wat op poten te zetten in utrecht waar er weer plaats is voor kwaliteit en innovatie, iets nieuws en lekkers (ipv vriendjespolitiek en desinteresse en onkunde over muziekontwikkelingen) ...dus als dat concreter is kunnen we misschien eens babbelen!

Olaf

het valt me nu pas op dat jij ook uit utrecht komt :)

heb jij tips voor locaties waar ik een AmbientLive festival zou kunnen organiseren. ik kan beschikken over een (klein) budget van de centrale AmbientLive organisatie ... dit is echter niet veel dus bijvoorbeeld de ekko of de vloer huren zal waarschijnlijk al het complete budget opmaken.

twee jaar geleden heb ik, in samenwerking met ekko, live.darkambient.net georganiseerd wat zeker een goeie manier van werken was ... ekko gaf ons daarbij gratis hun ruimte, maar namen daarbij ook de entreeopdracht en baropbrenst.

Doordat ik nu over een budget kan beschikken betekent dit wel dat ik moet proberen om geld te verdienen of in ieder geval het budget terug te verdienen ... als ik dan alles in de zaalhuur stop heb ik geen geld voor promotie en dan is de kans dus klein dat ik het geld terug verdien...

als je ideeen hebt ... graag :)
 
heej stefan,

ik weet niet wat voor muziek jij allemaal verstaat onder ambient maar als je nog live-acts zoekt? Fuse en ik houden ons aanbevolen. :-)

Overigens heb ik ook slechte ervaringen met programmeurs. Duurt vaak weken voordat je de goede aan de lijn hebt. En ze zijn vaak zo ongeinteresseerd.

Over de Tagrijn ben ik al helemaal niet te spreken. Dat lijken een zooitje slome duikelaars die onderling niet communiceren. Maar laat ik daar maar geen boekje over open gaan doen.

groet.
 
Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door artefact
Over de Tagrijn ben ik al helemaal niet te spreken. Dat lijken een zooitje slome duikelaars die onderling niet communiceren.

mmm..precies hetzelfde dus als in alle andere tenten die gesubsidieerd worden en voor een deel met vrijwilligers werken....ongelovelijk...het verbaast met ook helemaal nix als ik weer eens lees dat zo'n tent na een jaar open te zijn weer bij de gemeente aanklopt omdat ze 1/5 miljoen gulden tekort hebben....vriendjespolitiek, totaal niet commercieel denken (uiteindelijk moet zo'n tent natuurlijk wel gaan draaien), desinteresse, overspannen worden van 2 uur werken per dag, kloteprogrammering die ofwel niet interessant is voor meer dan 5 mensen, ofwel hetzelfde is als de concurrentie maar dan net ietsje saaier...

de vloer, ekko, de kikker, tivoli (ietsje minder wel) ...allemaal 1 pot nat......die lui ver****** gewoon de hele muziekscene..in utrecht heb je bv bijna geen locaties meer over waar je interessante dingen kunt doen zonder dat je ofwel met de onkunde van die lame subsidieknakkers moet werken, of met de 90dB gemeente-limiet te maken krijgt.....hopelijk gaat er iets veranderen..ik doe er in ieder geval mijn uiterste best voor, maar met al de bovengenoemde instanties schiet het helaas niet op...nu dus maar met een meer commerciele tent...

Olaf
 
Orgineel geplaatst door olafmol


mmm..precies hetzelfde dus als in alle andere tenten die gesubsidieerd worden en voor een deel met vrijwilligers werken....ongelovelijk...het verbaast met ook helemaal nix als ik weer eens lees dat zo'n tent na een jaar open te zijn weer bij de gemeente aanklopt omdat ze 1/5 miljoen gulden tekort hebben....vriendjespolitiek, totaal niet commercieel denken (uiteindelijk moet zo'n tent natuurlijk wel gaan draaien), desinteresse, overspannen worden van 2 uur werken per dag, kloteprogrammering die ofwel niet interessant is voor meer dan 5 mensen, ofwel hetzelfde is als de concurrentie maar dan net ietsje saaier...

de vloer, ekko, de kikker, tivoli (ietsje minder wel) ...allemaal 1 pot nat......die lui ver****** gewoon de hele muziekscene..in utrecht heb je bv bijna geen locaties meer over waar je interessante dingen kunt doen zonder dat je ofwel met de onkunde van die lame subsidieknakkers moet werken, of met de 90dB gemeente-limiet te maken krijgt.....hopelijk gaat er iets veranderen..ik doe er in ieder geval mijn uiterste best voor, maar met al de bovengenoemde instanties schiet het helaas niet op...nu dus maar met een meer commerciele tent...

Olaf


PRECIES !!!
 
Orgineel geplaatst door Stefan
heb jij tips voor locaties waar ik een AmbientLive festival zou kunnen organiseren. ik kan beschikken over een (klein) budget van de centrale AmbientLive organisatie ... dit is echter niet veel dus bijvoorbeeld de ekko of de vloer huren zal waarschijnlijk al het complete budget opmaken.

mmm.je zou kunnen proberen om met ekko of de kikker (de vloer lijkt me iets te groot) een deal te maken dat jij geen zaalhuur betaald, en dat jullie de baromzet en/of entree opbrengsten splitten ofzo..dan moet je natuurlijk wel een bepaalde garantie van bezoekersaantallen kunnen geven...

wat je ook eens zou kunnen doen is met de mensen van de ACU gaan praten (voorstraat)....die programmeren daar wel regelmatig wat "alternatiever" spul....

als je mijn bovenstaande reply leest zal je weten dat ik het niet echt heb op het gesubsidieerde circuit in U., dus ik vrees ook dat je daar met je ideeen tegen een gesloten deur aanloopt....

ik zou dus ACU proberen....

Olaf
 
grappig dat jij zegt dat tivoli iets minder erg is, terwijl dat nu juist eigendom is van mojo concerts :D

ik heb er ook over zitten denken om contact op te nemen met thomas van Interzone. misschien dat hij interesse heeft in een samenwerkingsverband ... en anders is toch nog eens contact opnemen met de ekko niet zo'n slecht idee. het is eerder al wel gelukt, dus waarom nu niet.

mijn vriendin wou een tijdje geleden ook iets organiseren en heeft toen bij acu aangeklopt. omdat gruis en interzone beiden daar al dergelijke dingen organiseerden en die toen geen interesse hadden in samenwerking is dat helaas niet doorgegaan.

probleem is als je echt iets wil organiseren, dat je geld nodig hebt om een zaal te huren. en da's nou net wat ik niet heb ;-)
 
Orgineel geplaatst door artefact
ik weet niet wat voor muziek jij allemaal verstaat onder ambient maar als je nog live-acts zoekt? Fuse en ik houden ons aanbevolen. :-)

dank, ik zal het zeker onthouden. AmbientLive zal zeker niet alleen maar ambient zijn, wel hoofdzakelijk "atmosferische" muziek met "gevoel" ... voor zover ik artefact ken zal ik zeker interesse hebben :)
 
Orgineel geplaatst door Stefan
grappig dat jij zegt dat tivoli iets minder erg is, terwijl dat nu juist eigendom is van mojo concerts :D

persoonlijk vind ik dat commerciele instanties als Mojo nog beter zijn dan tenten als de vloer en ekko.......van die laatste tenten krijg ik echt een inteelt gevoel...overal duiken ook dezelfde koppen op enzo....bv de vloer, die hebben ongeveer eenzelfde programmering als tivoli, ekko etc. dus waar ga je dan naartoe? precies, in het centrum naar de tent die je al kent..niet slim dus...verder programmeren ze ook nog eens obscure acts waar geen hond op afkomt, bij voorkeur ook nog eens van buiten utrecht lijkt het (wat van ver komt is lekker ofzo) etc.etc...
een klein beetje commercieel denken (genoeg ervaren mensen achter de bar, wisselgeld etc.) kan zeker geen kwaad vinnik..

Orgineel geplaatst door Stefan
probleem is als je echt iets wil organiseren, dat je geld nodig hebt om een zaal te huren. en da's nou net wat ik niet heb ;-)

als je goed kan ***len en een minimaal aantal bezoekers kan garanderen kan je misshien regelen dat je geen zaalhuur hoeft te betalen omdat de tent in kwestie dan al genoeg omzet uit entree en/of baromzet haalt..

Olaf
 
Orgineel geplaatst door olafmol

als je goed kan ***len en een minimaal aantal bezoekers kan garanderen kan je misshien regelen dat je geen zaalhuur hoeft te betalen omdat de tent in kwestie dan al genoeg omzet uit entree en/of baromzet haalt..

hmm.. ***len moet nog wel kunnen ... maar een minimaal aantal bezoekers garanderen ... kweenie. misschien omdat live.darkambient.net destijds best een succes was kan ik bij hun nog wel binnenkomen ... ik hoop het :)
 
Over zalen etc. Woon sinds 6 jaar in Leeuwarden waar ook 2 van die zaaltje zijn. Pas 2 keer een aansprekend optreden gezien Lowlands reunion night met Alpha dj's , Osdorp Posse en Heideroosjes in zalen Schaaf, en 16 down in theater Romein (wel een supermooie lokatie, net Paradiso in het klein).
Daarvoor zat ik in Haarlem, 20 minuten van de Melkweg en Paradiso of de Gasfabriek (alles A'dam) en in Haarlem heb je de Lichtfabriek. Allemaal zalen die wel goed geprogrameert worden.

Vindt je het gek dat in Friesland alleen maar Friezen wonen als je verder niets kan organiseren! :stupid

Ik klink misschien wat gefrustreert, maar Lowlands is alweer 6 maanden geleden! Moet weer bands zien!

Greetz,

Yawgmoth>:|
 
Orgineel geplaatst door Stefan

hmm.. ***len moet nog wel kunnen ... maar een minimaal aantal bezoekers garanderen ... kweenie. misschien omdat live.darkambient.net destijds best een succes was kan ik bij hun nog wel binnenkomen ... ik hoop het :)

Ik weet dat zelfs een commerciele tent als de melkweg open staat voor vernieuwende avonden.
Twee dj's die ik ken hebben er vorig jaar een keer een drum 'n'bass avond georganiseerd waarbij zij zelf wilden draaien..
Ze waren wel goed, maar niet bekend. Toen kwamen ze op het idee om bekende gast DJ's ook te laten draaien, nl. Ed Rush en Optical!! Ze hadden zelf de contacten gelegd en zijn met een goed concept naar de melkweg gegaan. Zij gingen uiteindelijk accoord.

Dus misschien kun je een band/artiest met een grote naam de avond mede laten vullen.....of wil je niet alleen in het voorprogramma?
 
voorprogramma kan me geen reet schelen: als alles gaat zoals het hoort te gaan sta ik in juli in engeland in het voorprogramma van orbital of radiohead ;)

maar het probleem is dus dat je voor een grote act nogal moet investeren ... en dat is nou net waar het aan schort: genoeg financien. Ik zou graag contact opnemen met een label als warp of rephlex om te vragen of aphex twin, autechre of boards of canada interesse hebben, maar dan moet ik wel een bak met geld hebben om neer te leggen daarvoor ... en da's het probleem. het grootste gedeelte van het geld wat ik verdien verdwijnt in mijn label ... en mijn websites, die allemaal op een niet-commerciele basis draaien.
 
Back
Top