Compressor mythe

Vraag mij af wie er nog meer compressie gebruikt net zoals ik ??

Wat is namelijk het geval .... ik gebruik compressie juist om m'n bassdrum 'in te dimmen' zodat er ruimte vrij komt voor andere zaken !!
 
kompressor

kompressor

Okay, om effe een ouwe topic een schop te geven:

Als ik mijn kick nou compress met behulp van software compressors, de eq erover haal en net zolang piel tot ik een vette kick heb?
Deze wil ik dan in mijn samplertje zetten en verder zonder eq (misschien een beetje laag) mijn mixer insturen.
Is dit te doen, of wordt het alsnog een probleem om dit in te mixen? (moet ik al bij het bewerken van de kick bepaalde frequentiegebieden weghalen etc???)
Op het moment kan ik geen hardware compressor veroorloven, vandaar.
 
heeey op de eerste pagina van dit topic lees ik dat de focusrite compounder mono is...

mijn compounder is toch echt wel stereo (dual mono gelinkt)

:geslaagd:
 
Bij de Exchange wordt er hard gemasterd met oa. Focusrite isa 430's, dus over eerdere discussie van de kwaliteit van Focusrite valt dan niet meer te twisten.

En er zijn in Nederland absoluut goede masteringhouses.
bv. Cut n' Clear is top of the art (the Bernie Brudman / Bob Katz style) [/B][/QUOTE]



Ik was afgelopen zaterdag bij 'Cut n' Clear' en hij was duidelijk in z'n commentaar, geen focusrite compressie bij zijn masteringjobs!
Hij gaf wel een compliment aan de focusrite mixmaster. Kan je track lekker punchy maken en focusrite heeft zich vergist door deze zo goed te maken...

Ik gebruik trouwens veel compressie. Bijna op al m'n sounds in een track zit een vorm van compressie.
Er gebeurt een hoop in een goede dance-track en hij moet hard doorkomen. Daar heb je een hoop compressie voor nodig.
Ik heb het niet over 'dood' compressen maar compressie om een attack goed door te laten komen of een stevige reverb goed in de mix te zetten of de onderkant uit een sound te halen en soms toch inderdaad iets plat compressen omdat dit toevallig even lekker uitkomt.
Compressie is eigenlijk als eq'en. Men zegt dat ze het liever niet gebruiken (anders houdt je geen dynamiek meer over) maar ondertussen wordt het veel gebruikt.
Voor mij is het een tool om geluid te designen/bewerken evenals eq. De ene keer gebr
uik ik het om een geluid uit te vlakken de andere keer om een geluid te shapen.

De sounds van verschillende compressors klinken ook verschillend. Als je het kunt veroorloven is het prettig om een paar types in huis te hebben; vca, optisch, photo en een buisje. Ik vind de Rcompr van waves trouwens ook erg goed klinken en gebruik hem vaak.




gr. Tom
 
Een makker van me studeerde medische biologie en heeft een scriptie geschreven over decompressie-ziekte (bij diepzee duikers) Als grap zei ik een keer tegen 'm: "ik lijd aan compressie-ziekte"

Kortom: je kunt eigenlijk geen compressors genoeg hebben. Het allerbelangrijkste aan compressors is dat ze het individuele geluid of het geluid van de gehele mix (bij multiband-compressie) veel beter definieren.

Dus: schaf wat compressors aan. Desnoods een Nanocompressor van Alesis. En als je euro's hebt een buizencompressor, want dat klinkt echt fijn!

En over het gebruik ervan: je kunt compressors zo toepassen dat je vreemde effecten krijgt. Handiger is om je te verdiepen in de karakteristieken van de verschillende geluiden die je wilt comprimeren en daaraan een geschikte vorm van compressie toepassen. In de FM enzo staan regelmatig tutorials die je op weg kunnen helpen.
 
comp-ressssssssie

comp-ressssssssie

Origineel geplaatst door Nolet
Compressors zijn essentieel als je van die dikke, stuwende, pompende Luke Slater/Jeff Mills/Thomas Schumacher Techno wil maken. Je kent het geluid maar hoe kom je eraan?!? Als je naar de Acid Junkies luistert dan hoor je een heeeeel ander geluid. De AJ gebruiken meer het "natuurlijke" geluid wat er uit hun apparaatjes komt zonder veel dynamische vervorming (= compressie). Bij Techno moet je je compressor een beetje mishandelen. Aangezien het geluid uit synths al weinig dynamiek heeft (verschil tussen hard en zacht) hoor je de compressie pas werken als je extreme waarden gebruik. Dus Attack heel kort, Release heel kort, Treshold op -20 of -30 DB en de Ratio op 1:10 (of meer). Met zo'n instelling ga je lekker pompen. Het probleem is dat als je die instelling bijvoorbeeld over je kickdrum heengooit het laag veel minder wordt.

@ HELEMaal mee eens Nolet ,of wie dan ook,die hierboven allemaal al het zelfde hebben gezegd ,...
compressie is esentieel ;ik heb momenteel] nu alleen een alesis 3630 ,[en tis geen k@t ding,want het werkt doet wat ie moet doen ,.....ik kan het weten ,want ik heb ooit ook een tl audio de witte dual valve compressor gehad ,
en inderdaad ik mis hem ,omdat het een ander uitkomst fx geeft en een andere sound [toch weer die "valve-sound"]
vooral over de eindmix [mastering/global....de3630 doet t prima overritmes /korte puchy things !!!
Het valt mij op dat er veel dsfertjes stemmen in het enquete-tje op je kan niet genoeg compressors hebben /
of een compressor is genoeg ,......wattt
mijnmening ,....BEST OF BOTH WORLDS ;analoge synths & nette digisynths
analoge & digi fx .....dus ook "valve" comp. & digi compr.
l


Op het plaatje van mijn studio (zie mijn "handtekening") kan je een Alesis 3630 zien in het rack. Advies: niet kopen. Is kutding.
Koop een TL Audio ivory serie of een Focusrite compounder of een Joemeek als je echt ranzig wil doen.
:D compressie is essentieel ,...!!! :okdan:
 
Het lijkt altijd zo'n gedoe, al die meningen over compressie.
Softwarecompressie? Prima niks mis mee.

Feitelijk is een compressor gewoon het meest essentiele apparaat in de
mixage van bijna alle soorten muziek.

lees gewoon eens wat artikels, tutorials en dat soort shyte en experimenteer.

MZL
 
Q

Q

Origineel geplaatst door datisookzo
Feitelijk is een compressor gewoon het meest essentiele apparaat in de
mixage van bijna alle soorten muziek.

Voor mij is dat nog steeds de mixer...

Vergeet niet dat er ook andere manieren zijn om de dynamiek
van een geluid te beinvloeden:

* Distortion: Dit vermindert ook de dynamische verschillen van
het geluid. Overdrijf een tube-(pre)amp maar eens. Op een goede
studio-desk (SSL of Amek), kan je de channels lekker overdrijven,
resultaat: je hebt minder compressie nodig.
* Reverb: Dit vult de 'gaten' tussen geluiden wat op, en levert
in feite dus ook een soort compressie op.

Dit betekent niet dat de compressor niet de meest belangrijke
processor in de studio is... samen met EQ is dit inderdaad wel
het geval (volgens mij).
Alleen is het soms beter voor het geluid om de dynamiek van de
track niet met compressie te beinvloeden maar op een andere
manier... Neem bijvoorbeeld een piano: Als je op zoek bent naar
een natuurlijk pianogeluid, is de compressor toch echt niet de
juiste processor. Probeer het hier eens met een beetje reverb.
(Voor de strakke house-piano is compressie wel een must!).

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Bij de Exchange wordt er hard gemasterd met oa. Focusrite isa 430's, dus over eerdere discussie van de kwaliteit van Focusrite valt dan niet meer te twisten.

En er zijn in Nederland absoluut goede masteringhouses.
bv. Cut n' Clear is top of the art (the Bernie Brudman / Bob Katz style)


mooie Quote :)

oeps, sorry; moet zijn : Bernie Grundman, maarja die naam wist iedereen vast wel
 
Ik snap mensen niet die zeggen "ik heb geen compressor nodig, ik pas de velocity waarden wel aan".
Ja met beide pas je de dynamiek aan maar dat klinkt toch heel anders ? Ik bedoel als je een GM-drumkit door een compressor stuurt kan je er nog wat speciaals van maken maar als je alleen de velocity aanpast dan klinkt het nog steeds naar een GM-drumkit.

Een compressor doet zoveel meer dan alleen maar de dynamiek beheersen. Het geluid krijgt meer massa, instrumenten smelten samen, drums krijgen punch. Ik denk echt dat voor groove gebaseerde muziek (Pop/dance/techno e.d.) een compressor onmisbaar is.
 
Back
Top