Hoeveel compressors hebben jullie?

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Misschien een beetje rare vraag, maar ik ben er achter gekomen dat met een beetje tactische "verhulde" vraagstelling ik meestal veel eerder te weten krijg wat ik zoek. Believe me, dat komt door m'n eigen tekortkomingen.

Wat ik eigenlijk wil weten, is dit. Als je een mixer hebt met een flink aantal kanalen (laten wet beginnen vanaf 16), en je wilt meerdere kanalen met hun eigen compressie kunnen bedienen, dan zul je dus even zoveel compressiekanalen moeten hebben. Hoe doen jullie dit; net zoveel mono compressors als je kanalen hebt of een multi-channel-compressor.

Nou is het rare dat ik op dit forum heel weinig lees over meerdere kanale compressors; het houdt zo'n beetje op met de vele stsreo-compressors, maar die zijn toch juist bedoeld voor de eindmix?

Met andere woorden; hoe doen jullie de compressie voor meerdere kanalen?
 
Meerdere mono en stereo compressors kopen. In jouw geval dus 8 stereo compressors om 16 kanalen te vullen.

Maar 1 troost:
Je hebt eigenlijk nooit een compressor vool elk kanaal nodig.
Met een stuk minder compressors heb je dus ook al voldoende.



Ik heb geen ervaring met meer kanaals compressors.
 
Da's toch raar...

Da's toch raar...

...de meeste opnames hebben toch zeker vier subgroepen, dus toch ook vier aparte compressies?

Andere vraag dan even. Wat is de meest gevolgde werkwijze: compressie per kanaal/sub-groep en vervolgens nog eindcompressie op de eindmix? Of toch gewoon alleen eindcompressie en g''en compressie per kanaal/sub-groep?
 
Compressie is een beetje cliche/overrated aan het worden. Iedereen denkt dat ie compressie op alles moet gebruiken. Ik heb maar 2 compressors nodig. Ik zou echt niet een compressor op alle tracks tegelijk willen gebruiken. Het is totaal niet nodig om alle dynamiek uit alles weg te zuigen. 1 (mono)compressor voor een baslijn of kick en nog een stereocompressor voor een synth of iets anders. Multiband compressie gebruik ik zelf niet. Die zijn voor de masteraars.

Op de vraag hoe ik compressie toepas op meerdere kanalen is lekker veel dingen meteen als audio opnemen. Keuzes maken en durven beslissen dat je dat wil gebruiken. Ik hoef niet die zeker heid dat ik alles nog kan veranderen door alles in midi te laten staan. Heb ik een goeie baslijn of melodie? Opnemen in audio die handel, door de compressor om het te smoothen of transients aan te dikken (als dat nodig is), en dan de volgende track opnemen.
 
Re: Hoeveel compressors hebben jullie?

Origineel geplaatst door pjeut
....

Voor vocalen pak ik meestal mijn roland VM3100 weer even uit de kast, daar ik de ingebouwde compressor icm vocalen er lekker vindt klinken.

Voor de rest gebruik ik een paar Voxengo pluggies voor individuele tracks.

Voor de complete mix gebruik ik alleen maar deze
endorphin.gif


Gratis!! en heb nog steeds geen plug gehoord welke transparanter klinkt dan deze. Ook geen commerciele pluggies.

Verder ooit een keer een buizencompressor van .. jaja.. behringer gehad, maar ik kon er niet het gewenste resultaat mee behalen (weet nog steeds niet of het aan het apparaat of de operator heeft gelegen).
 
Re: Re: Hoeveel compressors hebben jullie?

Re: Re: Hoeveel compressors hebben jullie?

Verder ben ik het helemaal eens met mijn bovenbuurman. Teveel compressie is nergens voor nodig.
 
Inderdaad wat Rezonator zegt....

Het is onzin om maar als een wilde overal compressie op te gooien.
Je moet enkel compressie gebruiken waar het nodig is.

Dus ik zou zeggen....vogel uit waar je compressie nodig vindt en zorg ervoor dat je de spullen in huis hebt om te kunnen uitvoeren wat je nodig acht.
 
Ik heb 4 x een 2-voudige en 3 x 2-voudige compressor, dus in totaal 14 x compressie. Al deze compressors heb ik met insertkabels aangesloten die bovenop mijn mengtafel liggen. Zo kan ik heel makkelijk compressie gebruiken waar ik het nodig heb. Zo heb ik 14x compressie op 24 kanelen en daaraan heb ik zat.
 
Dus je hebt...

Dus je hebt...

Origineel geplaatst door Kraan
Ik heb 4 x een 2-voudige en 3 x 2-voudige compressor, dus in totaal 14 x compressie. Al deze compressors heb ik met insertkabels aangesloten die bovenop mijn mengtafel liggen. Zo kan ik heel makkelijk compressie gebruiken waar ik het nodig heb. Zo heb ik 14x compressie op 24 kanelen en daaraan heb ik zat.


...in totaal 7 compressie-apparaten op je mixer liggen?
Trouwens, heb je daar iets fout geschreven? 4 x een 2- voudige en 3 x een 2- voudige compressor?
 
Re: Dus je hebt...

Re: Dus je hebt...

Origineel geplaatst door pjeut
...in totaal 7 compressie-apparaten op je mixer liggen?
Trouwens, heb je daar iets fout geschreven? 4 x een 2- voudige en 3 x een 2- voudige compressor?

Het moet idd 2 x 4-voudig zijn. En nee, ik heb niet mijn compressors op mijn tafel geflikkerd, maar wel de insertkabels.
 
Ik heb er drie: een compounder, een TLaudio Ivory en een Empirical labs.
Ik gebruik ze zelden alledrie tegelijk maar dat komt ook doordat ik al track door een compressor waarna ik die comp weer voor een sub of de hele mix kan gebruiken. En verder gebruik ik de comps ook bij het maken van samples. Op deze manier kan een geluid dus 4x een compressor gezien hebben maar vaak maar voor een paar db.
(en ja ik hou wel dynamiek over hoor :D )
 
Origineel geplaatst door RezonatoR
Compressie is een beetje cliche/overrated aan het worden. Iedereen denkt dat ie compressie op alles moet gebruiken. Ik heb maar 2 compressors nodig. Ik zou echt niet een compressor op alle tracks tegelijk willen gebruiken. Het is totaal niet nodig om alle dynamiek uit alles weg te zuigen. 1 (mono)compressor voor een baslijn of kick en nog een stereocompressor voor een synth of iets anders. Multiband compressie gebruik ik zelf niet. Die zijn voor de masteraars.


Precies!
Soms gebruik ik zelfs helemaal geen compressie.
 
Zo wat gebruiken mensen veel compressors zeg. Ik heb er zelf 2.....3 als je de Triple C multi-band meerekend.

Ze zitten allemaal op mijn patchbay zodat ik ze overal kan inpatchen....de DBX 166XL gaat vaak op een subgroep.....de ART TCS juist vaak op losse instrumenten en de Triple C natuurlijk op de master.

Meer dan dat heb ik persoonlijk niet nodig.....
 
vroeger had ik 1 submix met een compressor op, maar nu ik die subs gebruik om te multitracken weet ik het zelf ook niet zo goed..
 
10 maal 2 = 20 kanalen compressie

3 maal 2 (stereo of dubbel mono) compressie op de subgroepen...vocalen,kicks en leads...

12 maal mono compressie op individuele kanalen,via patchbays...waarbij de meeste meer als noise-gate worden gebruikt en slechts subtiele compressie...maar een paar om lekker te pompen en zuigen (drums)...

En dan nog stereo multiband-compressie op de mix...

Compressors kun je nooit genoeg hebben...;)
 
Meer is altijd beter. :D
Maar wel met variatie graag. Kun je lekker kiezen.
ga maar niet tellen, want dat gaat toch nergens over
 
Origineel geplaatst door fuse

Maar wel met variatie graag. Kun je lekker kiezen.

yep...niet allemaal dezelfde...
 
Ik heb in totaal 3 compressors. Een Behringer Composer (eerste versie), een Joemeek SC2.2 en de triple-C (stereo).

Ergens zou ik ook wel graag een (of twee) high-end compressors willen hebben, maar ik heb het geld er nog niet voor over. Bovendien ben ik van mening dat ik voor mijn manier van werken eigenlijk wel voldoende mogelijkheden heb op dit gebied; ik werk alleen maar met electronische klanken en geen akoestische instrumenten (zang / drums / etc.), waar compressie vaak veel meer nodig is.

Ik ben het met de meeste hier wel eens dat je niet alles maar simpelweg moet compressen, want dat gaat nergens over. Ga na wat je probeert te bereiken en bedenk hoe je dat wilt doen. Sommige synthpartijen hebben van zichzelf al bijna geen dynamiek dus die kan je ongemoeid laten (even afgezien van multibandcompressie op de eindmix natuurlijk). Besef ook dat je als je wilt veel dynamiek-issues in je sequencer (Cubase of anders) geregeld kunnen worden, gewoon met MIDI dus. Verder is het handig om te weten dat compressors echt niet allemaal hetzelfde karakter hebben. De Behringer die ik heb zie ik puur als level-controller, terwijl de Joemeek minder secuur is, meer karakter heeft en dus meer als een bepaald “effect” ingezet kan worden.

Een van mijn favoriete compressie toepassingen is de volgende: een synthlead / lijntje met een (analoge!) delay eroverheen met aardig wat feedback, en dat geheel redelijk stevig compressen. Experimenteer met attack- en release instellingen Zolang de synth zelf te horen is wordt het level gereduceerd, maar daarna wordt dit opgetrokken zodat de echo/delay weer naar voren komt. Op deze manier zitten het oorspronkelijke signaal en het effect elkaar niet in de weg.

Is natuurlijk een bekend trucje, maar misschien dat dit voor sommigen een idee geeft waar je compressors voor kunt gebruiken.
 
Back
Top