dob
Helemaal in m'n (k)nopjes
- Lid sinds
- 28 mei 2002
- Berichten
- 2.371
Hoi allemaal!
Zoals alle werkenden weten; het vakantiegeld komt er aan. Een deel gaat voor mij naar de studio. Ik heb strikt genomen ongeveer 1600 euro te spenderen. Maar er is een marge om tot 1800/1900 te gaan, maar dan is het geen nieuwe spijkerbroek of schoenen voor mij, voorlopig, deze zomer.
Qua gear heb ik momenteel een eMac waarmee ik kan opnemen en waarop ik soms wat experimenteel midi-sequence met Numerology, een heel basic dotcom modular systeem van 18 modules ongeveer, en een Yamaha mg 12/4 mixer plus Roland SSD delay effectenbak.
Dingen die ik in de nieuwe aanschaf(fen) wil vinden is sampling en (experimentele) sequencing, en als het kan een beetje geluidskwaliteit en toffe mogelijkheden, niet alleen op shaping maar zeker dus ook op sequencing vlak. (het begint nu een vacature te lijken )
Mijn muziek bevindt zich vaak aan de experimentele/IDM/ambient kant. Je kunt zelfs wel zeggen dat er niet meer echt muziek uit komt de laatste tijd. Mijn streven is ook niet om iets op te nemen en naar buiten te brengen, maar om mezelf te verliezen in geluidenland en een reis te maken in m'n cockpit vol knoppen.
Omdat ik al de hele dag achter een scherm zit te programmeren ben ik niet zo heel geinteresseerd in Max/msp/Monome etc...
Na een hoop overweeg-werk staan nu bovenaan in de lijst:
1. Combinatie MPC-1000 en Tenori-on
2. Machinedrum UW
Waarbij ik niet kan zeggen, vandaar deze post, dat de combinatie MPC-1000 en Tenori-on alle wensen dekt. Maar ik denk dat deze combinatie het beste bij me past. Tenori-on lijkt me een mobiele "beleving" die als een sketchpad kan werken, en op de MPC-1000 kan ik lekker vage omgevingssamples ombouwen tot loops. De gebreken van de Tenori-on lijken me duidelijk; qua sequencer zal hij alleen note-on/off info versturen met velocity 100, en heeft ie maar 1 stereo uitgang. En daar komt ook bij dat er niet echt een "song" mode is. Als dat geen beperkingen zijn, wat dan wel. Aan de andere kant zal hij veel nieuwe melodieen en inspiratie geven, denk ik, en kun je er prachtig mee "wegdromen", en dat was toch het doel. Ook kan ik als work-around stukken midi/geluid ervan opnemen met de MPC en daarin de songs opbouwen. Dus daar valt nog een mouw aan te passen.
Bovendien is het programmeren van patterns met verschillende lengtes een soort eigen aan het ding, en dat vind ik te gek om te doen.
Dan de MPC-1000. Ik heb er ooit even eentje gehad. Ik vond de pads erg tegenvallen, en hij is toen niet lang gebleven. Maar de nieuwe generatie heeft nieuwe, betere, pads. Wat ik tof vind is dat je er gewoon lange samples in kan stoppen. Wat ik beperkend vind is de hoeveelheid editting die je op een sample los kan laten. AR, geeneens ADSR, trimmen en reversen en loopen... dat is alles, toch? En een digitaal filter, nouja. Wat me wel weer tof lijkt is het directe ervan; direct samplen van elke source, en de pads. Maar qua sound-shaping denk ik ook wel 's terug aan m'n Yamaha A3000... dat was toch bijna net zo veel synth als sampler. Aan de andere kant; hoe vaak gebruikte ik dat nu werkelijk, en droeg zoiets bij aan het flowen in de studio? De beperkte sample-shaping is misschien ook wel goed; je moet dan creatief zijn met wat er wel is, ipv te verzanden in parameter-schermpjes.
Wel kan de MPC maar 1 maatsoort/patternlengte tegelijk aan, waar alle patterns/tracks aan moeten conformeren. (toch?)
Gisteren ook 's wat youtube gedaan op de Machinedrum UW. Natuurlijk ook erg interessant. Vooral de sequencer, die alle shaping op kan nemen, en het gecombineerde van step-edit en grid-programming. De hoeveelheid vrijheid die je krijgt lijkt me fantastisch. Ik huiver wel een beetje vanwege de verhalen over de knoppen, je ziet zelfs in de SOS review van de MD een exemplaar met een scheve knop (voor review naar SOS stuur je toch een extra goed exemplaar?!) en ook vanwege de als "kil/clinisch" bestempelde klank. Maarja, met zoveel LFO's ligt het iig aan jezelf als je loops variatie missen.
Ook het feit dat je via de computer moet samplen vind ik een beetje vervelend; dan raak je toch compleet uit je flow als je ff een nieuwe sample wilt trekken? Welke samples werken is voor mij toch pas duidelijk als ik ermee ga sequencen en pitchen enzo, vooral omdat ik alles zo'n beetje wel als samplebron zie. Traditioneel werk ik graag met allemaal geluidsbronnen om me heen (cd's, platen, microfoon) en neem dan net zo lang samples tot ik wat grappigs vind waaromheen ik iets ga opbouwen. Volgens mij is dat UW meer een uitbreiding van het Machinedrum concept dan dat je de machinedrum als sampler moet gaan zien. Dus dan zou 1 deel van de behoefte, de sequencing, voor jaren gedekt zijn, maar de sampling zou zwaar achtergesteld worden.
Uit overweging geraakte bakken zijn:
Jomox Xbase 888 (goeie sound, maar volgens het web brakke bouwkwaliteit en te weinig shapingmogelijkheden; geen melodie-sequencing en sampling via computer)
Doepfer Maq 16/3 (ipv Tenori-on naast de MPC. Lekker experimenteren, goed passend bij modular, maar geen eigen geluiden en maar 3 rows... mij lijkt het vet om b.v. cc data naar m'n fx bak te sturen, en step-length of transpose op een lagere snelheid naar de 1e row sturen waar een melodie speelt, maar dan heb je alle 3 de rijen al in gebruik terwijl je alleen een melodie en reverb-lengte ofzo sequence't voor 650 euro... al weet ik hoe fantastisch het is om patterns met verschillende lengtes elkaar te laten beinvloeden door Numerology... al is een muzikaal resultaat bereiken hierbij wel vaak lastig.. vooral als je pitch gaat optellen) Waarom hebben ze er niet voor gekozen om 16 patterns uit te kunnen sturen, met een pattern-selectie dial ofzoiets!? 3 rows vind ik niet precies niks in midi-land als je niet alleen pitch wilt sequencen. Maarrr dezelfde mouw als bij de Tenori-on past hier; ik kan een pattern met alle CC data opnemen in m'n MPC-1000... soort van bouncen, om weer plek te maken voor 3 nieuwe rows. (alhoewel ik de manual van de MPC hier nog wel op moet nalezen eerlijk gezegd)
De Maq is toch nog eigenlijk best wel serieus in de running om de Tenori-on te vervangen, nu ik er zo over schrijf. Ik wil gewoon op 1 bak gekke dingen kunnen sequencen. Want een MPC kan dit gewoon niet. En mijn angst bij de Tenori-on is toch dat je na 2 maanden op zijn truuks uitgekeken bent.
Ik heb ook naar de P3 gekeken, maar die wordt niet meer gemaakt. Op de Linndrum II wil ik niet wachten. Een schrittmacher lijkt me ook tof, maar godsamme, wat is dat ding duur; dan is het hele budget erdoor en kan ik alleen schritten maken voor m'n dotcom en fx bak. Dat schiet niet op. Evolver heb ik ook ooit gehad en dat is zeker een klein fijn bakje, maar ik vond het sequencen toch niet zo lekker werken; miste de visuele feedback en het dedicated knopje voor elke stap. Dan is er nog, natuurlijk, de Spectralis, deze heeft veel potentie, maar daarvoor geldt ook weer het indirecte van sampling via de computer, en het ding werkt met een outdated opslagmedium... hoe dat is weet ik uit ervaring met een S-700 sampler. (zwaar kl*te)
Welke opties -in het hardware domein- zie ik over het hoofd?
Voel me wel verwend hoor... ik heb nog nooit zo veel geld te besteden gehad voor muziekapparatuur.
Ennuh sorrie voor het lange verhaal, ik vraag me af of er iemand reageert
Zoals alle werkenden weten; het vakantiegeld komt er aan. Een deel gaat voor mij naar de studio. Ik heb strikt genomen ongeveer 1600 euro te spenderen. Maar er is een marge om tot 1800/1900 te gaan, maar dan is het geen nieuwe spijkerbroek of schoenen voor mij, voorlopig, deze zomer.
Qua gear heb ik momenteel een eMac waarmee ik kan opnemen en waarop ik soms wat experimenteel midi-sequence met Numerology, een heel basic dotcom modular systeem van 18 modules ongeveer, en een Yamaha mg 12/4 mixer plus Roland SSD delay effectenbak.
Dingen die ik in de nieuwe aanschaf(fen) wil vinden is sampling en (experimentele) sequencing, en als het kan een beetje geluidskwaliteit en toffe mogelijkheden, niet alleen op shaping maar zeker dus ook op sequencing vlak. (het begint nu een vacature te lijken )
Mijn muziek bevindt zich vaak aan de experimentele/IDM/ambient kant. Je kunt zelfs wel zeggen dat er niet meer echt muziek uit komt de laatste tijd. Mijn streven is ook niet om iets op te nemen en naar buiten te brengen, maar om mezelf te verliezen in geluidenland en een reis te maken in m'n cockpit vol knoppen.
Omdat ik al de hele dag achter een scherm zit te programmeren ben ik niet zo heel geinteresseerd in Max/msp/Monome etc...
Na een hoop overweeg-werk staan nu bovenaan in de lijst:
1. Combinatie MPC-1000 en Tenori-on
2. Machinedrum UW
Waarbij ik niet kan zeggen, vandaar deze post, dat de combinatie MPC-1000 en Tenori-on alle wensen dekt. Maar ik denk dat deze combinatie het beste bij me past. Tenori-on lijkt me een mobiele "beleving" die als een sketchpad kan werken, en op de MPC-1000 kan ik lekker vage omgevingssamples ombouwen tot loops. De gebreken van de Tenori-on lijken me duidelijk; qua sequencer zal hij alleen note-on/off info versturen met velocity 100, en heeft ie maar 1 stereo uitgang. En daar komt ook bij dat er niet echt een "song" mode is. Als dat geen beperkingen zijn, wat dan wel. Aan de andere kant zal hij veel nieuwe melodieen en inspiratie geven, denk ik, en kun je er prachtig mee "wegdromen", en dat was toch het doel. Ook kan ik als work-around stukken midi/geluid ervan opnemen met de MPC en daarin de songs opbouwen. Dus daar valt nog een mouw aan te passen.
Bovendien is het programmeren van patterns met verschillende lengtes een soort eigen aan het ding, en dat vind ik te gek om te doen.
Dan de MPC-1000. Ik heb er ooit even eentje gehad. Ik vond de pads erg tegenvallen, en hij is toen niet lang gebleven. Maar de nieuwe generatie heeft nieuwe, betere, pads. Wat ik tof vind is dat je er gewoon lange samples in kan stoppen. Wat ik beperkend vind is de hoeveelheid editting die je op een sample los kan laten. AR, geeneens ADSR, trimmen en reversen en loopen... dat is alles, toch? En een digitaal filter, nouja. Wat me wel weer tof lijkt is het directe ervan; direct samplen van elke source, en de pads. Maar qua sound-shaping denk ik ook wel 's terug aan m'n Yamaha A3000... dat was toch bijna net zo veel synth als sampler. Aan de andere kant; hoe vaak gebruikte ik dat nu werkelijk, en droeg zoiets bij aan het flowen in de studio? De beperkte sample-shaping is misschien ook wel goed; je moet dan creatief zijn met wat er wel is, ipv te verzanden in parameter-schermpjes.
Wel kan de MPC maar 1 maatsoort/patternlengte tegelijk aan, waar alle patterns/tracks aan moeten conformeren. (toch?)
Gisteren ook 's wat youtube gedaan op de Machinedrum UW. Natuurlijk ook erg interessant. Vooral de sequencer, die alle shaping op kan nemen, en het gecombineerde van step-edit en grid-programming. De hoeveelheid vrijheid die je krijgt lijkt me fantastisch. Ik huiver wel een beetje vanwege de verhalen over de knoppen, je ziet zelfs in de SOS review van de MD een exemplaar met een scheve knop (voor review naar SOS stuur je toch een extra goed exemplaar?!) en ook vanwege de als "kil/clinisch" bestempelde klank. Maarja, met zoveel LFO's ligt het iig aan jezelf als je loops variatie missen.
Ook het feit dat je via de computer moet samplen vind ik een beetje vervelend; dan raak je toch compleet uit je flow als je ff een nieuwe sample wilt trekken? Welke samples werken is voor mij toch pas duidelijk als ik ermee ga sequencen en pitchen enzo, vooral omdat ik alles zo'n beetje wel als samplebron zie. Traditioneel werk ik graag met allemaal geluidsbronnen om me heen (cd's, platen, microfoon) en neem dan net zo lang samples tot ik wat grappigs vind waaromheen ik iets ga opbouwen. Volgens mij is dat UW meer een uitbreiding van het Machinedrum concept dan dat je de machinedrum als sampler moet gaan zien. Dus dan zou 1 deel van de behoefte, de sequencing, voor jaren gedekt zijn, maar de sampling zou zwaar achtergesteld worden.
Uit overweging geraakte bakken zijn:
Jomox Xbase 888 (goeie sound, maar volgens het web brakke bouwkwaliteit en te weinig shapingmogelijkheden; geen melodie-sequencing en sampling via computer)
Doepfer Maq 16/3 (ipv Tenori-on naast de MPC. Lekker experimenteren, goed passend bij modular, maar geen eigen geluiden en maar 3 rows... mij lijkt het vet om b.v. cc data naar m'n fx bak te sturen, en step-length of transpose op een lagere snelheid naar de 1e row sturen waar een melodie speelt, maar dan heb je alle 3 de rijen al in gebruik terwijl je alleen een melodie en reverb-lengte ofzo sequence't voor 650 euro... al weet ik hoe fantastisch het is om patterns met verschillende lengtes elkaar te laten beinvloeden door Numerology... al is een muzikaal resultaat bereiken hierbij wel vaak lastig.. vooral als je pitch gaat optellen) Waarom hebben ze er niet voor gekozen om 16 patterns uit te kunnen sturen, met een pattern-selectie dial ofzoiets!? 3 rows vind ik niet precies niks in midi-land als je niet alleen pitch wilt sequencen. Maarrr dezelfde mouw als bij de Tenori-on past hier; ik kan een pattern met alle CC data opnemen in m'n MPC-1000... soort van bouncen, om weer plek te maken voor 3 nieuwe rows. (alhoewel ik de manual van de MPC hier nog wel op moet nalezen eerlijk gezegd)
De Maq is toch nog eigenlijk best wel serieus in de running om de Tenori-on te vervangen, nu ik er zo over schrijf. Ik wil gewoon op 1 bak gekke dingen kunnen sequencen. Want een MPC kan dit gewoon niet. En mijn angst bij de Tenori-on is toch dat je na 2 maanden op zijn truuks uitgekeken bent.
Ik heb ook naar de P3 gekeken, maar die wordt niet meer gemaakt. Op de Linndrum II wil ik niet wachten. Een schrittmacher lijkt me ook tof, maar godsamme, wat is dat ding duur; dan is het hele budget erdoor en kan ik alleen schritten maken voor m'n dotcom en fx bak. Dat schiet niet op. Evolver heb ik ook ooit gehad en dat is zeker een klein fijn bakje, maar ik vond het sequencen toch niet zo lekker werken; miste de visuele feedback en het dedicated knopje voor elke stap. Dan is er nog, natuurlijk, de Spectralis, deze heeft veel potentie, maar daarvoor geldt ook weer het indirecte van sampling via de computer, en het ding werkt met een outdated opslagmedium... hoe dat is weet ik uit ervaring met een S-700 sampler. (zwaar kl*te)
Welke opties -in het hardware domein- zie ik over het hoofd?
Voel me wel verwend hoor... ik heb nog nooit zo veel geld te besteden gehad voor muziekapparatuur.
Ennuh sorrie voor het lange verhaal, ik vraag me af of er iemand reageert
Laatst gewijzigd: