Ableton Live 6 automation opnemen op aparte track

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
Ik zit in de session view. Hier heb ik een audio track. Over die audio track heb ik een aantal effecten zitten waaronder een auto filter. Nu heb ik de frequentie van het filter naar een knop op mijn M-Audio Trigger Finger gemapped, dit werkt allemaal perfect. Als ik op record druk dan wordt alles wat ik doe netjes opgenomen in de arrangement view.

Nu wil ik graag voor die audio track verschillende filter sweeps opnemen zodat ik ze af kan spelen in de session view. Dus ik wil enkel die filter sweeps automation opnemen in een track. Zie ook bijgevoegd plaatje.

attachment.php


Zo kan ik die audio track aanzetten, en vervolgens switchen tussen de verschillende filter automation.

Maar is dit mogelijk en hoe doe ik dit?

Ik heb lopen spelen met de in en outputs van die filtersweep track, maar hij neemt niet op wat ik wil. Wat is automation eigenlijk? Het is geen audio en het is geen midi controller data, dus kan het uberhaupt wel apart opgenomen worden?

Ik zie wel 2 alternatieven:
1) zorgen dat het auto filter aan een midi cc gehangen is, en dan een midi clip opnemen met cc data
2) zorgen dat het auto filter over een audio track gaat die als input de originele audio track heeft. maar dat kan bij mij niet omdat de autofilter een onderdeel is van de effect chain (er komen nog effecten na).
 

Attachments

  • live.gif
    live.gif
    2,7 KB · Bekeken: 96
Ik moet dit nog eens beter bekijken, maar kan alvast kwijt dat automation NIET wordt opgenomen in Session view.
Je kan altijd in Arrange view opnemen, en dan op een aparte track de automation plakken waarbij deze route naar de te automatiseren track.

Zal eens kijken of ik het wat duidelijker uitgelegd krijg, hang on.
 
Dus, je neemt de cc op in arrangment view, zover waren we al.

Je moet de envelopes hier apart selecteren en kopiëren en plakken in een zgn. 'dummy clip', dit is dus een clip zonder audio, met alleen automatie (hetgeen jij wil).

Om dit te doen (je vind dit ook allemaal terug in de handleiding, maar kom) moet je eerst een clip envelope unlinken (zie afbeelding).

Vervolgens kan je een aparte audiotrack aanmaken met daarin alle dummy clips, en die audio routen naar de audiotrack met de audio en de te automatiseren effecten (niet vergeten op deze track 'In' te selecteren).

Is nogal een omslachtige manier om met cc's in Session view te werken, hopelijk bestaat er ook een makkelijker manier. Als je 'quick & dirty' envelopes wil aanmaken, kan je deze natuurlijk gewoon intekenen, scheelt het kopiëren en plakken van de envelopes natuurlijk.

Succes!
 

Attachments

  • Envelope_unlink.jpg
    Envelope_unlink.jpg
    28,2 KB · Bekeken: 91
Back
Top