Genoqs Nemo

genoqsnemost6.jpg


Begint toch behoorlijk op een Notron te lijken, nu.

http://www.genoqs.com/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=116
16 track sequencer
EUR 1399
 
Een Octopus heeft 9 pages simultaan * 10 tracks = 90 tracks die je tegelijkertijd kunt spelen, als ik het goed begrepen heb. Een Nemo heeft 4 pages simultaan * 4 tracks = 16 tracks max tegelijkertijd.

Al die tracks moet je natuurlijk wel door de 2 MIDI outputs persen...
 
Ik heb altijd begrepen dat een Schrittmacher een recht-toe-recht-aan sequencer is, met ook nog eens een matige UI, en duur. Absoluut niet spannend!

Het mooie van de Octo en Nemo is de enorme vrijheid:

- Elke track kan zij eigen lengte hebben.
- Elke track kan zijn eigen tempo hebben.
- Elke track kan zij eigen playback mode hebben (fwd, bckwd, etc.)
- Elke track kan een modulatie source zijn voor andere tracks.
- Vierkante kilometer aan knoppen/LEDS, goed overzicht.
- Volledig tactile interface. Je ruggemerg doet 't werk na een tijdje.

En de lijst gaat zo door. Als je daar niet op zit te wachten (heel veel mensen WILLEN juist een recht-door-zee sequencer) dan zit je helemaal verkeerd met een Octo/Nemo. Zonde geld.
 
Hallo Wout,
sorry voor die nickname, maar 't is ook m'n artiestennaam en ik treed nu al zo'n 10 jaar ook op onder die name (o. a. met OMEN). mijn echte naam kennen er hier ondertussen ook al velen want ik vertoef nu ook al een tijdje op 't SF en heb al met verschillende leden contact gehad, meestal in goeden doen.
groeten uit Belgie, Johan Overloop.

Ik zie die NEMO eerder als een soort patern sequencer, ideaal voor drums. de makers zijn niet voor niets fervente tr909 freaks.
en je kan 'm natuurlijk ook als een gewone 'melodietjes' sequencer gebruiken. de schrittmacher mist, denk ik, dat gebruiksgemak om op ritmes in te spelen.
eigenlijk is eerder nog de octopus die ultieme drumsequencer: je ziét het hele patroon van je ritme en kan op elk punt onmiddelijk ingrijpen (de 4 zichtbare sporen van de nemo zijn eigenlijk voor dat doel al juist iets te weinig, maar voor de basis van je ritme is 4 al heel mooi ( kick, snare, hh en nog iets) voor de rest moet je maar scrollen.
 
Het belangrijkste vind ik de mooie interface, vooral in live situaties. Sta je met je rug half naar het publiek, dan kunnen ze meekijken over je rug naar al die bewegende lampjes en als jij iets doet, wat uiterst mystiek overkomt, dan verandert er ook iets in het geluid. Kan je het indenken dat we op een gegeven moment tussen drie Octopussen stonden, daar in dat Belgische kasteel?

Een fotootje van de ontwerper, Gabriël Seher.

Wout
 

Attachments

  • 020_Gabriel.jpg
    020_Gabriel.jpg
    107,8 KB · Bekeken: 51
Gabriel zijn kaas is nog gejat ook op de Messe.
Was jij er op vrijdag of zaterdag? Ik stuur hem wel een pakketje :)
Ik denk dat hij het erger zou vinden als z'n Nemo gejat zou worden. In ieder geval, hier thuis zitten er twee om 'Nemo' te zeuren en Lies wordt gek ;)

Wout

PS volgend jaar, bij leven en welzijn, dan ga je toch gewoon met ons mee? Kaarten zijn goedkoper, we hebben een vast hotelletje en een vast restaurant, waar ook goed vegetarisch gegeten kan worden. En je kent iedereen van de 'klup'. Enig nadeel is dat we zeer vroeg rijden, naar de Messe gaan, overnachten en weer terug naar Nederland rijden. Maar als je met een eigen auto gaat, dan kan je gerust langer blijven. Ik hoor het wel...
 
Deze lijkt mij nog wat lekerder dan de Genoqs sequensers.
LargePhaedra.jpg

# Sixteen sequences active at once
# 32 steps per sequence, but can be subdivided into smaller sequences
# Pitch, velocity, controller 1 and controller 2 knobs per step
# Active and skipped step switches per step
# Start and End point switches per sequence
# Clock divider/multiplier per sequence
# Two Sweep Generators/LFO's per sequence with modulation routing (includes cross modulation)
# Multi channel MIDI Effects processor
# Storage for 128 sequences, 64 patches
# Sychronisation to external MIDI or analogue clock
# Sequence select, mute and transpose buttons
# ape transport style controls
# 40 x 2 VFD display
# Output available as MIDI and/or CV/Trigger
Maar goed deze is nog niet te koop. Z'n kleine broertje de Infection Music Zeit wel.
 
Laatst gewijzigd:
Toch spreekt de Zeit mijn persoonlijk minder aan en ik denk dat je deze moet vergelijken met de grote broer de Octopus.
Duurt trouwens wel bizar lang eerder die Zeit eindelijk af is.
Ik denk dat ook de Zeit het moet afleggen tegen de Octopus qua mogelijkheden en User Interface.
 
Ik heb geen informatie over mogelijkheden gevonden op de site van Genoqs, dus daar kan ik niets over zeggen. Eigenlijk is er geen echt bruikbare info te vinden op de Genoqs site, alleen maar een paar foto's en de hoeveelheid knoppen die op het ding zitten (of heb ik dat gemist?). Maar afgaande van de foto's heeft de ZEIT meer knoppen, druktoetsen en minder menu's dan de Octopus. Of de UI daarmee beter is kan je alleen zeggen als je met beide gepield hebt.
Eigenlijk wil je ze allebei, want je zult met de ZEIT/Phaedra andere loops maken als met de Octopus/Nemo.

De ZEIT is overgens wel te koop op dit ogenblik.
Linkie:
 
Er is helemaal geen LCD scherm op de octopus te bekennen.
Als je naar de Nemo film kijk in deze link heb je al een beetje idee wat een een Ocotpus kan.
En dan zie je ook meteen dat het veel diepgaander is dan de meeste sequencers.
 
Meer functies weet ik niet maar hij kan wel veel.
Plus dat je een hele goede weergave heb van wat er gebeurd.
En dat mis je toch wel heel erg op de P3 en andere machines.
 
De uitgebreide manual is gewoon te downloaden van de Genoqs site.
 
op een gitaar staat ook geen display

de makers zien bewust af van een lcd display omdat dit de aandacht van het muziek maken en improviseren afleid en live meestal een slechte zichtbaarheid heeft. zij zien hun sequencers echt als een instrument.
de hele ledindicatie met meerkleurenleds is te zien als een groot display: je kan er zelfs controlercurves op zien, of de structuur van je song. of de velocitywaardes van je noten:
eigenlijk moet je 'm gezien hebben om 'm te begrijpen en er van te houden
 
... eigenlijk moet je 'm gezien hebben om 'm te begrijpen ...
Daar zit nou net bij mij het probleem :) Oké, ik sequence nooit (beetje CuBase, soms) en m'n Akai 2000XL heb ik zelfs nooit gebruikt... Ik heb een week tegen die drie Octopussen mogen aankijken, prachtig en spectaculair, maar begrijpen...??? :D Het ligt aan mij. Gelukkig heeft Gabriël er geen aangeboden om te proberen.

Wout
 
De uitgebreide manual is gewoon te downloaden van de Genoqs site.

Ik kan die, ook na inloggen, niet vinden.

Heb ie een linkie?

op een gitaar staat ook geen display

de makers zien bewust af van een lcd display omdat dit de aandacht van het muziek maken en improviseren afleid en live meestal een slechte zichtbaarheid heeft. zij zien hun sequencers echt als een instrument.
de hele ledindicatie met meerkleurenleds is te zien als een groot display: je kan er zelfs controlercurves op zien, of de structuur van je song. of de velocitywaardes van je noten:
eigenlijk moet je 'm gezien hebben om 'm te begrijpen en er van te houden

Je kan natuurlijk prima zien op een gitaar welke noot je gaat invoeren. Ik speel ook basgitaar en daarbij is het noodzaak, vanwege de lange hals kan je niet voelen waar je exact zit, om te kunnen zien welke noten je gaat invoeren.
Kan dat ook met de Octopus/Nemo?
En kan je zien welke midi controler je hoe gaat veranderen. Of welke program change je invoerd. Dit zijn in mijn ogen erg belangrijke dingen om van tevoren te weten.

En ik heb het al eerder gezegt: Dat je met verschillende sequencers verschillende typen loops maakt, omdat de werk wijze verschilt. Anders gezegt: Met een ander instrument maak je andere muziek.
 
Toch spreekt de Zeit mijn persoonlijk minder aan en ik denk dat je deze moet vergelijken met de grote broer de Octopus.
Duurt trouwens wel bizar lang eerder die Zeit eindelijk af is.
Ik denk dat ook de Zeit het moet afleggen tegen de Octopus qua mogelijkheden en User Interface.

Weet ik wel zeker! De mogelijkheden van de Octopus zijn muzikaal gezien echt oneindig..
 
Back
Top