quifster
Gepokt en gemazeld
- Lid sinds
- 12 januari 2003
- Berichten
- 6.229
Om 1 centraal topic te krijgen waarin iedereen zijn ervaringen en tips met betrekking tot de motu 828 mk3 kwijt kan, bij deze een topic ervoor.
Mijn review:
Installatie
De installatie was simpel (nadat ik de firewire op mijn moederbord had aangesloten omdat dat nog niet zo was).
Adats werden allebei meteen herkend dus in totaal nu 28 kanalen in en uit tot mijn beschikking.
Er zitten 2 cds bij, 1 met drivers en 1 met software: Finale 32/2007 wat een muziek notatie software pakket is.
De meest gangbare drivers worden geinstalleerd: ASIO, WDM, GSIF, MIDI
Daarnaast krijg je een SMPTE console plus de Cuemix FX software waarmee je grafisch een mixer omgeving met channelstrips krijgt die de motu bedient / instelt.
Er zitten 2 behoorlijk dikke manuals bij, 1 voor de drivers en cue fx software en 1 voor de AudioDesk v2 voor de Mac. Deze zien er verzorgd uit.
Routing
Ik ben creamware gewend met fantastische routing mogelijkheden, maar dit apparaat doet er niet voor onder. het is doodsimpel om elke input en output naar elkaar door te routen met behulp van de bijgeleverde software. Ook is er veel aandacht besteedt aan monitoring en zelfs een control room strip waarin je een talk / listen button etc hebt. Wat ook erg handig is, is dat elke input en output eigenlijk overal te benaderen zijn en zelfs dubbel. Dus wil je bijvoorbeeld je de windows sound output door je adat outs willen lopen ipv via de main outs dan kan je dat gewoon aangeven. Daarnaast blijven al deze poorten actief ook al is je soundkaart actief in bijvoorbeeld Cubase. Dus wil je bijvoorbeeld een mp3 in windows luisteren of deze routen naar je cubase toe. Met behulp van de cuefx software is dit heel simpel te realiseren. Deze routings kun je dan opslaan in je settings in het apparaat zelf.
Hardware FX
Daarnaast kun je op alle 28 kanalen, eq en compressie zetten. De EQ en Compressor per kanaal zijn goed tot zeer goed te noemen. Dit verbaasde mij echt. Veel instelmogelijkheden en weinig dsp kost dit.
EQ:
De EQ is 5 bands en er is een algemene highpass en low pass filter per input en output. Dus even snel de bottom van een muddy bas afhalen op een kanaal is peanuts.
Compressor:
hierin zitten de standaard controls: threshold, ratio, attack, release and gain.
Je kunt het in peak mode of rms mode zetten.
Verder is er een leveler aanwezig per kanaal die een model is van de Teletronix™ LA-2A™.
ik was verbaasd hoe eenvoudig en krachtig deze compressor je channel kon beinvloeden. Dit ga ik veel gebruiken dat is me al wel duidelijk.
Reverb:
Hier kan ik erg kort over zijn. Je hebt 1 algemene reverb module waarbij je per channel het send level hiernaar toe kan instellen. De reverb kost veel dsp en het klinkt mij te matig voor een reverb. Had er van mij uitgemogen en is niet de moeite waard om hier dsp aan te verspillen. Wel weer veel mogelijkheden kwa instellingen.
Heel mooi is, is dat je je instellingen en routingen kan wegschrijven in het apparaat in een profiel. Je hoeft daarna je computer niet eens meer aan te hebben om hem gewoon als mixer te gebruiken. Impressive!
Je kunt dus per werksituatie gewoon een profiel kiezen die je eenmalig erin gezet hebt via de software. Finetuning op lokatie kan altijd via de knoppen op het apparaat zelf.
Cubase integratie
Tot nu toe ben ik erg tevreden. Nu ga ik eens kijken of ik met de motu de Cubase 4.1 hel kan bedwingen. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Veel dingen die ik in cubae 4.1 deed met behulp van de creamware kaart, rme of de access asio drivers werken nu met deze Motu wel ineens. Cubase 4.1 en Motu lijkt op het eerste gezicht een goede match (ik hou nog wel even een slag om de arm, aangezien ik maar 2 uur getest heb). Maar goed, voorheen kon ik maximaal 10 minuten in cubase 4.1 zitten, nu heb ik het al 2 uur zonder crashes volgehouden. De komende weken gaat uitwijzen of dit echt zo veel beter werkt. (wat ik overigens nog steeds een grote schande zou vinden als 4.1 zo gevoelig is voor de gekozen audiointerface).
Negatieve punten
is er dan niets negatiefs aan deze interface? JAWEL! Ik weet niet welke idioot bij motu bedacht heeft dat de input bussen (jack) lekker dicht bij elkaar kunnen achterin. Gevolg is, dat als je kwaliteits kabels hebt met dikke eindpluggen, deze simpelweg niet naast elkaar passen in de motu zelf, dus daar zitten nu wat dunnere plugjes in, en de rest maar weer gewoon in de adats.
Conclusie
De prijs is op dit moment 698 euro Thomann, echt een koopje vind ik voor zo'n audio interface. Met 2 ADATS erbij heb je een redelijk goedkope goedklinkende oplossing voor 28 kanalen.
Als je te weinig hebt aan de 28 kanalen kun je via het Chain principe muto mk828's aan elkaar koppelen. In de software is hier al rekening mee gehouden. Bij een 2e mk828 plus ADATS erbij zit je dan in totaal op 56 input en output kanalen. Dit klinkt theoretisch als een mooi groei model voor de toekomst.
De drivers en software voelen solid aan zonder direct in het oogspringende bugs.
Volgens mij gaat deze interface een topper worden in de studio's (prijs / kwaliteit verhouding).
Mijn review:
Installatie
De installatie was simpel (nadat ik de firewire op mijn moederbord had aangesloten omdat dat nog niet zo was).
Adats werden allebei meteen herkend dus in totaal nu 28 kanalen in en uit tot mijn beschikking.
Er zitten 2 cds bij, 1 met drivers en 1 met software: Finale 32/2007 wat een muziek notatie software pakket is.
De meest gangbare drivers worden geinstalleerd: ASIO, WDM, GSIF, MIDI
Daarnaast krijg je een SMPTE console plus de Cuemix FX software waarmee je grafisch een mixer omgeving met channelstrips krijgt die de motu bedient / instelt.
Er zitten 2 behoorlijk dikke manuals bij, 1 voor de drivers en cue fx software en 1 voor de AudioDesk v2 voor de Mac. Deze zien er verzorgd uit.
Routing
Ik ben creamware gewend met fantastische routing mogelijkheden, maar dit apparaat doet er niet voor onder. het is doodsimpel om elke input en output naar elkaar door te routen met behulp van de bijgeleverde software. Ook is er veel aandacht besteedt aan monitoring en zelfs een control room strip waarin je een talk / listen button etc hebt. Wat ook erg handig is, is dat elke input en output eigenlijk overal te benaderen zijn en zelfs dubbel. Dus wil je bijvoorbeeld je de windows sound output door je adat outs willen lopen ipv via de main outs dan kan je dat gewoon aangeven. Daarnaast blijven al deze poorten actief ook al is je soundkaart actief in bijvoorbeeld Cubase. Dus wil je bijvoorbeeld een mp3 in windows luisteren of deze routen naar je cubase toe. Met behulp van de cuefx software is dit heel simpel te realiseren. Deze routings kun je dan opslaan in je settings in het apparaat zelf.
Hardware FX
Daarnaast kun je op alle 28 kanalen, eq en compressie zetten. De EQ en Compressor per kanaal zijn goed tot zeer goed te noemen. Dit verbaasde mij echt. Veel instelmogelijkheden en weinig dsp kost dit.
EQ:
De EQ is 5 bands en er is een algemene highpass en low pass filter per input en output. Dus even snel de bottom van een muddy bas afhalen op een kanaal is peanuts.
Compressor:
hierin zitten de standaard controls: threshold, ratio, attack, release and gain.
Je kunt het in peak mode of rms mode zetten.
Verder is er een leveler aanwezig per kanaal die een model is van de Teletronix™ LA-2A™.
ik was verbaasd hoe eenvoudig en krachtig deze compressor je channel kon beinvloeden. Dit ga ik veel gebruiken dat is me al wel duidelijk.
Reverb:
Hier kan ik erg kort over zijn. Je hebt 1 algemene reverb module waarbij je per channel het send level hiernaar toe kan instellen. De reverb kost veel dsp en het klinkt mij te matig voor een reverb. Had er van mij uitgemogen en is niet de moeite waard om hier dsp aan te verspillen. Wel weer veel mogelijkheden kwa instellingen.
Heel mooi is, is dat je je instellingen en routingen kan wegschrijven in het apparaat in een profiel. Je hoeft daarna je computer niet eens meer aan te hebben om hem gewoon als mixer te gebruiken. Impressive!
Je kunt dus per werksituatie gewoon een profiel kiezen die je eenmalig erin gezet hebt via de software. Finetuning op lokatie kan altijd via de knoppen op het apparaat zelf.
Cubase integratie
Tot nu toe ben ik erg tevreden. Nu ga ik eens kijken of ik met de motu de Cubase 4.1 hel kan bedwingen. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Veel dingen die ik in cubae 4.1 deed met behulp van de creamware kaart, rme of de access asio drivers werken nu met deze Motu wel ineens. Cubase 4.1 en Motu lijkt op het eerste gezicht een goede match (ik hou nog wel even een slag om de arm, aangezien ik maar 2 uur getest heb). Maar goed, voorheen kon ik maximaal 10 minuten in cubase 4.1 zitten, nu heb ik het al 2 uur zonder crashes volgehouden. De komende weken gaat uitwijzen of dit echt zo veel beter werkt. (wat ik overigens nog steeds een grote schande zou vinden als 4.1 zo gevoelig is voor de gekozen audiointerface).
Negatieve punten
is er dan niets negatiefs aan deze interface? JAWEL! Ik weet niet welke idioot bij motu bedacht heeft dat de input bussen (jack) lekker dicht bij elkaar kunnen achterin. Gevolg is, dat als je kwaliteits kabels hebt met dikke eindpluggen, deze simpelweg niet naast elkaar passen in de motu zelf, dus daar zitten nu wat dunnere plugjes in, en de rest maar weer gewoon in de adats.
Conclusie
De prijs is op dit moment 698 euro Thomann, echt een koopje vind ik voor zo'n audio interface. Met 2 ADATS erbij heb je een redelijk goedkope goedklinkende oplossing voor 28 kanalen.
Als je te weinig hebt aan de 28 kanalen kun je via het Chain principe muto mk828's aan elkaar koppelen. In de software is hier al rekening mee gehouden. Bij een 2e mk828 plus ADATS erbij zit je dan in totaal op 56 input en output kanalen. Dit klinkt theoretisch als een mooi groei model voor de toekomst.
De drivers en software voelen solid aan zonder direct in het oogspringende bugs.
Volgens mij gaat deze interface een topper worden in de studio's (prijs / kwaliteit verhouding).
Laatst gewijzigd: