Ableton > RME UFX+ / MADI max. 30 kanalen?

screech powers

Stamgast
Lid sinds
21 Maart 2003
Berichten
470
Locatie
Den Haag
Hoi,

Ik heb net een RME UFX+ gekocht om mijn Ferrofish A16 via MADI te kunnen aansluiten.
Voorheen had ik een Fireface 800 en die kon max 16 kanalen ADAT in / uit. (Ferrofish via ADAT)
Nu heb ik de Ferrofish A16 via MADI aangesloten en daarnaast nog een extra ADAT converter via de ADAT 1 port.

Er worden slechts 30 in en outputs ( 8 ADAT en die van de UFX+ ) door Ableton herkend maar de MADI in en outs niet. Wel komt het signaal hiervan binnen in RME Totalmix.

Ik kan me niet voorstellen dat er een beperking zit aan het aantal fysieke inputs in Ableton?

Kan het zijn dat er een max van 30 kanalen (48k) op zit omdat de RME is aangesloten via USB?

Iemand een idee of een soortgelijke setup die het wel gelukt is om ADAT en MADI naast elkaar te gebruiken?

Dank alvast!
 
Ja mooi, net een nieuwe USB 3.0 PCI kaart geinstalleerd (MacPro 5,1) die mijn Ableton ho pe loos vertraagd maar me wel 94 in- en outputs geeft.
Dus gebrek aan bandbreedte was het euvel, logisch ook wel eigenlijk, maar dit is helemaal niet te doen.

Derhalve wordt mijn vraag als volgt;
Iemand met een Mac Pro 5,1 uit 2010 die een snelle en goed functionerende USB 3.0 kaart heeft geinstalleerd?
 
Hoi,
ik heb zelf geen mac maar ik hoop je toch een beetje te kunnen helpen.

Wat zijn de specificaties van je mac precies? Er bestaan een aantal verschillende configuraties van die MacPro.
Welke USB kaart heb je er nu in zitten?

Kijk even bij de instellingen van de RME kaart, onder windows zijn er een hoop opties die de performance beinvloeden.
Zo is er onder windows bij de UFX+ bijvoorbeeld een optie voor een andere manier van streamen over USB3, ik neem
aan dat er onder OSX ook wel een aantal opties zijn die mogelijk verschil maken.
Bij bepaalde RME interfaces is er ook een instelling om het aantal kanalen te limiteren als je ze niet allemaal nodig hebt.

Daarnaast vraag je (van welke computer dan ook) natuurlijk een hoop performance als t gaat om 188 audio kanalen,
zeker ten opzichte van de 60 kanalen die je eerst had is dat een groot verschil.

Als je uiteindelijk toch een andere USB kaart wil proberen zou ik eens naar deze kijken:
https://www.sonnettech.com/product/allegroprousb3pcie.html
Voor zover ik weet zijn dat de beste kaarten die er zijn voor zowel mac als windows.
Ze zijn wel prijzig maar vergeleken met je MacPro en UFX+ is dat peanuts...

Succes!
 
Ik weet niet in hoeverre je de boel nog kan en wil omgooien, maar wat je kan overwegen is:

Goedkoop een (tweedehands) PCI of PCIe kaart kopen met MADI. (kost 200,- euro ofzo schat ik).
De RME EFX is erg duur zie ik dus daarop zou je dan nogal kunnen bezuinigen.
Van het geld wat je over houdt kan je een tweede Ferrofish kopen en die daisy chainen over de MADI bus. Dan heb je in één keer 32 channels en kan je evt. in de toekomst makkelijk upgraden door één of twee extra Ferrofish erbij te kopen.
De ADAT converter die je ook al had kan je ook nog verkopen.
Ruimt ook lekker op :D

Maar goed..ik weet niet of je per se via USB wil werken.
Ik weet ook niet of jouw computer een PCI of PCIe poort (over) heeft.
En ik weet niet of die RME UFX kan worden geretourneerd of verkocht.
 
Ik gebruik een 4x4 rme digiface, over usb2. Geen madi dus. Maar werkt prima eigenlijk. Dat is een beetje backupplan misschien. Hoop dat je het gefixed krijgt. Je hebt geen gecombineerde interface gemaakt toch?(weet de term even niet uit mijn hoofd)
 
Back
Top