Studio aansluiten

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Goed… ik heb een beetje een technische vraag. Ik ga binnenkort mijn oude vertrouwde analoge mengtafel vervangen door een RME Fireface UFX III en twee Ferrofish Pulse 16 MX’en. Het idee is om die drie apparaten via MADI met elkaar te laten communiceren enzovoort. Maar daar gaat de vraag niet over.

Wat ik me afvroeg is het volgende: in eerste instantie wilde ik al mijn externe apparaten aansluiten op de Ferrofish’en – dus bijvoorbeeld de eerste twee uitgangen van de FF Pulse 16 naar de twee ingangen van mijn API2500, en dan uitgangen van mijn API2500 naar de eerste twee ingangen van de Pulse 16, en zo voort met de rest van mijn hardware effecten. Dus bijvoorbeeld de I/O’s van mijn Thermionic Culture Vulture op kanaal 3 en 4 I/O van de Ferrofish. De in- en uitgangen van een Thermionic Phoenix op ingang 5 en 6 van de Pulse 16, een Lexicon PCM92 op in- en uitgang 7 en 8 van de Pulse 16 enzovoort.

Op deze manier kan ik, als ik alles eenmaal geconfigureerd en goed genoemd heb in RME TotalMix, gewoon elk apparaat apart selecteren als ‘send’ bijvoorbeeld, of als ‘insert’ in Live door de bijbehorende in-/uitgang van de Pulse 16 te kiezen bij External Device. Ook kan ik bijvoorbeeld het signaal dat uit de API2500 komt via TotalMix doorsturen naar de Vulture en vervolgens opnemen via kanaal X en Y. Dat leek mij extreem handig en je hebt geen patchbays meer nodig.

Maar… dat wil – als ik me niet vergis – zeggen dat het audiosignaal heel vaak via A/D- en D/A converters gaat. Nu de vraag: hoe slecht is dat voor de geluidskwaliteit?

Is de bovengenoemde werkwijze verstandig, of is het toch slimmer om alles aan te sluiten op patchbays en het doorsturen van signalen zo veel mogelijk in het analoge domein te houden en pas op het laatst via de A/D-converters door te sturen naar mijn DAW?

Heel verhaal zo… dus dank voor het lezen. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, en dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Cheers!
 
Goed vraag die makkelijk te testen is.
Om die reden heb ik 2 Lynx aurora's gekocht.
Heb het nog niet getest maar wat ik denk wat een goede test is van analoge output naar input iets opnemen en dan nog een en nog eens.
Dat zal een beeld geven wat het verlies is.

Als ik je punt goed begrijp gaat het vooral om de inserts en als je dus 4 inserts achter elkaar zet heb je 4 trips via dac adc, en latency.
Dus 1 loop hooguit 2 lijkt me wel te doen maar meer niet.
Als iets als aux send gaat maakt het ook minder uit dan als het complete signaal erdoor gaat.

Anyhow ik denk dat het een goed idee is om het te testen.
 
Het ligt er een beetje aan wat voor materiaal je er doorheen jaagt. Met line-niveau spul valt het allemaal denk ik reuze mee, zeker met die high-end RME converters. Akoestische opnames die net niet hard genoeg zijn opgenomen 4x heen en weer sturen zal wellicht wel wat kwaliteitsverlies opleveren..
 
Bij vier keer adda is het verschil nog echt minimaal. Bij 12 keer heen en weer zou je het wel “kunnen “ horen met perfecte afluistering maar dan nog is het goed te doen.
Ik heb ook de totalmixFX je kan natuurlijk elke uitgang een compressor zetten of eq. Je kan dan gemakkelijk 16 stereo s out maken op elke output. Met een api 2500 ben je wel gehecht aan kwaliteit denk ik zo.
 
Het gaat vooral om synths, drummachines, heel af en toe een gitaar of vokalen via een pre-amp, dus eigenlijk alleen line-level...

Het achterliggende idee is inderdaad dat ik mijn 'workflow' zo eenvoudig mogelijk wil maken, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de geluidskwaliteit daar onder te lijden heeft.
 
Ik kwam toevallig deze tegen. De meneer in kwestie heeft er wel serieus werk van gemaakt... de conclusie van het experiment dat flyweight hierboven ook voorstelde, is dat een paar keer heen en weer tussen DA/AD-convertoren een verwaarloosbaar effect heeft.

 
Interessant.
Laat wel zien dat @DRe het hier juist mee heeft.
12 x moet dus nog net gaan. Maar goed zal wel per converter verschillen.
Een cheapo motu ultralite is 1x al te veel :)
 
élke AD of DA conversie draagt bij aan de ruis, vervorming en latency.
dat is een wetmatigheid waar niet omheen te komen is.
vraag is alleen of het storend/hoorbaar is of niet.
 
élke AD of DA conversie draagt bij aan de ruis, vervorming en latency.
dat is een wetmatigheid waar niet omheen te komen is.
vraag is alleen of het storend/hoorbaar is of niet.
Ja je krijgt op een bepaald punt ook hoorbare aliasing.
Vraag me af na hoeveel roundtrips dat is met highend dacs zoals in de RME en Aurora zitten.
Ga dit nog wel eens testen.
 
Back
Top