Wat is Aux?

Idsz

Nieuwkomer
Lid sinds
19 september 2007
Berichten
13
Locatie
Leeuwarden
Ik zit net even te kijken naar wat audio interfeesjes toen ik op de TC electronics konnekt 8 vond. heel mooi appartaatje alleen geen insterts, maar wel 2 aux line inputs (L/R)

wat is AUX? is dat hetzelfde als insert (send/return)? en hoe werkt het?
 
Geluid gaat naar de input van mixer.
Gebruik je Insert dan gaat het signaal eerst naar een extern apperaat (meestal compressor of gate) daarna komt het geluid weer terug. Nu kun je de gain in stellen, vervolgens komt het signaal langs de EQ waarna het langs de AUX komt en vervolgens de fader naar de main out.

Met AUX stuur je geluid (dus met de EQ en gain instelling) maastal naar een effect apperaat als een galm, delay etc. waar na dat signaal meestal weer naar een subgroup word gelijd en vervolgens met het geluid van de fader gemixt word met de main out.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegt.
 
Normaal gesproken klopt dat zoals jij het uitlegt. AUX staat voor Auxillary(= rand apperatuur?)en is zover ik weet idd meestal een out.
Hier is het echter een ingang! Heb net ff gekeken op de site van TC Electronics. Wordt helaas niet duidelijk omschreven. Misschien dat iemand die over een Konnekt8 beschikt uitleg kan geven.
 
Het is dan waarschijnlijk een aux zoals de term op huis-, tuin- en keukenapparatuur gebruikt wordt; een ingang voor een niet nader omschreven extern apparaat.
 
Nu je 't zegt etaoin, heeft mijn esporesso apparaat ook een aux, dus zou ik deze daarop aan kunnen sluiten! :eureka:
Maar ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt
 
Wat ik bedoel is dat je op "hifi" versterkers vaak dingen hebt als cd, tape, tuner en dan als extra optie: aux. Da's gewoon een line-in als alle andere voor als je een apparaat hebt dat niet onder de andere noemers valt. Als jij een input hebt waar 'aux' bij staat, heeft die waarschijnlijk een soortgelijke functie.
 
De uitleg van Etaoin is waarschijnlijk idd de juiste.
 
http://www.prosound.com/mix_gloss1.htm#Anchor-auxiliary-5677

auxiliary
In sound mixers, supplemental equipment or features that provide additional capabilities to the basic system. Examples of auxiliary equipment include: serial processors (equalizers, compressors, limiters, gates) and parallel processors (reverberation and delay). Most mixers have aux send buses and aux return inputs to accommodate auxiliary equipment. Aux Send and Returns are usually only used with parallel processors.

duidelijk, alleen weet ik nu nog niet hoe de konnekt 8 dat nou precies voormekaar wil krijgen.
iig bedankt voor jullie replies :biertje:
 
aux88.jpg
 
het zijn gewoon extra intgangen. auxilary is engels voor extra zeg maar. Met die auxilary ingangen kun je extra sporen opnemen. multitracking is dat dus. 2 auxilary ingangen geeft je echter maar 4 ingangen tegelijk en da's wel beperkt. Het maakt nog niet echt een multitrack studio.

Anyhoo, als je een kaart wil met inserts, dan moet je maar eens naar de M-audio fast track pro kijken. deze heeft inserts en is gewoon prima om met een laptopje ter plekke opnames te maken. Mij bevalt ie prima. Deze heeft auxilary outputs en daar heb je als je het mij vraagt veel meer aan...

succes!
 
Back
Top