Goede/moderne reverb en delay: welke?

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.479
Locatie
Bij Herentals, België
De huidige situatie is dat ik een 19" rackje heb met het volgende patchklaar op de sends/returns van de mixer:

-Lexicon ALEX
-Alesis Midiverb 3
-Behringer Virtualizer Pro DSP1024P
-TC Electronics M300
-ART DR-X
-Roland SDE-1000 delay

(en dan nog en smallstone en een distortion pedaaltje)

De Roland SDE-1000 vind ik een heel goede delay, maar mono en dus geen pingpong en dergelijke.

Bij de andere bakken beperk ik me even tot hun reverb FX. Daarin vind ik de TC het beste klinken voor een high-end achtige klank (als in: natuurlijk klinkende galm ook bij grotere settings). De anderen klinken leuk, maar zijn vooral verschillende smaken oude digi reverbs.

Ik heb wat budget over, en in plaats van nog maar eens een synth erbij denk ik dat het nuttiger is om eens te zorgen dat ik echt goede reverb en delay heb. Mijn budget is nu +/- 450€ en ik denk in de eerste plaats aan reverb. Delay komt dan in een latere fase.

Uiteraard denk ik aan een Strymon Bigsky. Mooie reverbs, en met bv die Chorale reverb denk ik dat ik op de oude stringsynth ook wel leuke dingen kan doen. Later dan misschien een DIG erbij (pingpong) of een El Capistan ofzo.

Maar dat is natuurlijk de open deur oplossing. Als ik naar alternatieven voor de Strymons ga zoeken, zie ik door de bomen het reverbbos niet meer. Mooer, Zoom, TC...Moet ik gewoon besluiten dat de meerderheid gelijk heeft en voor Strymon gaan? Dan moet er ook nog wel zo'n pedaal multipowersupply ding bij want ik ga niet blijven adapters inprikken.
 
Boss DD-8 Digital Delay
Boss RV-6 Reverb

Deze set gebruik ikzelf al ruim drie jaar. Het is geen hig-hend, maar praktisch onverslaanbaar qua prijs/prestatie. Beide hebben stereo inputs en outputs, alsook modes die daar goed gebruik van maken.
 
Out of the box antwoord: empress zoia.
Zeker high end klank. Je kunt je eigen effecten bouwen maar ook gewoon de presets gebruiken.
Leuke suggestie, heel boeiend apparaat. Mezelf kennende ga ik de mogelijkheden echter schandalig onderbenutten.
 
Boss DD-8 Digital Delay
Boss RV-6 Reverb

Deze set gebruik ikzelf al ruim drie jaar. Het is geen hig-hend, maar praktisch onverslaanbaar qua prijs/prestatie. Beide hebben stereo inputs en outputs, alsook modes die daar goed gebruik van maken.
Ik zal ze eens heel goed moeten youtuben. Wat ik tot nu toe in vergelijkingen hoorde met Boss en Zoom fx was het "net niet" vergeleken met Strymons, wat wel knap is voor iets wat niet de helft kost.

Een bedenking tussendoor: mijn mixer heeft slechts op 1 (mono) send een pre/post switch. Ik denk dat ik die best gebruik voor een fancy reverbbak want die voegen met hun shimmers en harmonics soms zoveel toe dat ik me kan voorstellen dat ik de bronklank soms (bijna) helemaal weg wil draaien en enkel de reverb speel. Bij delays zie ik dat niet zo snel gebeuren, dus die mogen post fader.
 
DP4+

Vond de reverb altijd erg mooi, en beter klinken dan de MPX1 (Lexicon). Je kunt deze FX unit ook gebruiken als 2x stereo in & 2x stereo uit. Weet niet meer hoe de delay klinkt, maar als ie naar wens is sla je meteen 2 vliegen in een klap.
 
Ik houd niet zo van moderne reverbs.
Die doen wel wat ze moeten doen maar zijn saai.

De reverb uit de SPX90II en de DP4 zijn wel tof idd.
En spring reverb houd ik erg van.
Die kun je ook goed mengen met digitale reverb.
Ok re-ampen van synths en dan met 2 ambience mic's opnemen doen het goed.

Maar goed het ligt een beetje aan je smaak.
 
ik heb de space en ik moet m nog één kans geven, maar tot nu toe kon ie me geen meter boeien... Ik dacht al aan de bigsky als vervanger.
Misschien moet ie een tapeloop project aandikken ipv sends op de mixer te krijgen.
 
Eerste luisterrondje doet me ook vermoeden dat de BigSky me meer zou bevallen dan de Space. De DD200 lijkt wel een goede kandidaat voor de delaysaysaysaayyysaaaaaaaayyyyyyyzzzzzz.
 
timeline heb ik ook, gebruik ik tegenwoordig al wel eens.
Wat er hier nooit inkomt is zo'n H9(0) - wat gaan klooien met apps om t gebrek aan knoppen te compenseren, no way
 
Een Boss DD-200 is zeker een aanrader. Dat is eigenlijk een Boss DD-500 in een compactere behuizing. Je kunt het zien als de grotere variant van de Boss DD-8, die ik eerder al heb benoemd.

Boss heeft die DD-500 en RV-500 als de topmodellen qua delay en reverb. Helaas hebben ze nog geen Boss RV-200 gemaakt.

Als je een alles-in-één doosje wilt hebben, dan is er nog de Boss GT-1000CORE. Die kost nieuw iets van 700 euro.
 
Bedankt voor de info! Ik heb ze liever apart, dan gebruik ik 2 sends en ben ik wat flexibeler met welke FX op welk kanaal toe te passen.
 
Ondertussen nog wat aan het spelen geweest met de FX die ik al heb. Die Behringer Virtualizer Pro DSP1024P (eerste versie dus) is al een oudje en doet niks écht verrassend (bread & butter FX voor het grootste deel, paar leuke extras), maar alles wat er in deze multi FX zit klinkt zeker wel OK. Heel bruikbaar bakje en niet eens een kloon. :) Ik gebruik hem nu parallel aan de TC, reverb naast reverb. Met een subtiele bronklank komt daar een lekkere streep reverb uit.

Als er iets bij komt moet het dus wel echt iets flink toevoegen, want ik heb de Alesis en Lexicon voor oude digi fx, de TC en Behringer voor bread & butter OK klinkende fx, en de Roland voor goede mono delay. Dus ik ga niet settlen voor een "gewoon goede reverb pedaal" ofzo, het moet echt iets van de orde van de Strymons en dergelijke in deze wereld zijn (cloud/shimmer/chorale algoritmes etc).
 
Ik zag dat Neunaber een nieuw pedal heeft waar je ook je midi op kan aansluiten, deze heeft net als de immerse een shimmer, echo enz naast de gebruikelijke reverbs.
Er zitten allerlei presets op en je kan je eigen presets er op zetten.
Hier een review icm met een Yamaha synthesizer, miischien wel aardig voor een indruk;

 
Ik heb hier de Bigsky, Nightsky, Microcosm, Evetide Blackhole en GFI Specular Tempus staan. Mijn persoonlijke favoriet is de Specular Tempus.
 
Ik heb hier de Bigsky, Nightsky, Microcosm, Evetide Blackhole en GFI Specular Tempus staan. Mijn persoonlijke favoriet is de Specular Tempus.
kan je ze rangschikken van meest tot minst favoriet ?
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top