Goede/moderne reverb en delay: welke?

Ik heb de MicroCosm en de reverb is erg slecht vind ik.

De DP4 is vrij cool. Lofi maar toch weer niet.
Schijnt dat de code voor de algoritmes verloren zijn gegaan.

 
Valt me op dat alle suggesties desktop units / gitaarpedaaltjes zijn

maken ze nu echt niets interessant meer in rack?
 
Schijnt dat de code voor de algoritmes verloren zijn gegaan.
Hoezo? In bijlage de algoritmes *D

Valt me op dat alle suggesties desktop units / gitaarpedaaltjes zijn

maken ze nu echt niets interessant meer in rack?
Niets betaalbaars.
Alles is tegenwoordig om op tafel te zetten of op de grond te smijten. :peukie::biertje:
 

Attachments

  • Ensoniq DP4 EPROM Firmware (v1.15).zip
    78,4 KB · Bekeken: 92
kan je ze rangschikken van meest tot minst favoriet ?
Zeker. Maar houdt er rekening mee dat het mijn persoonlijke volgorde is:

1. Specular Tempus
2. Strymon Bigsky
3. Eventide Blackhole
4. Strymon Nightsky
5. Microcosm
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Het is allemaal zeer persoonlijk, maar de line 6 echo Pro en eventide eclipse vind ik zelf nog steeds erg fijn qua rack units.
Ook ooit een lexicon 92 kunnen scoren, maar de bediening is voor mij nog steeds een puzzel.
De roland 330 serie, delay galm en modulatie, mits die tegen normale prijzen te vinden zijn kan ik nog steeds waarderen, evenals de rocktron intellifex.
 
zitten die dan zo makkelijk te krijgen in de binary?
Het is idd zo eenvoudig.
De source code mag je dan kwijt zijn maar die heb je niet nodig om een Hardware emulator te schrijven en de DP4 te emuleren.
Decompiling kan ook, maar das opzich al een kunst.
Natuurlijk moet je in beide gevallen heel goed thuis zijn in de hardware architectuur ook.
Er zijn nog andere manieren om de binary algoritmes te vertalen naar een meer leesbare vorm voor de mens.

Ik kan het niet hoor, daar gaat het niet om.
Punt is de Code/algoritmes zijn niet verloren, het zit in ieder's werkend toestel.
 
Ik weet daarvan maar dat is niet zo eenvouding tenzij de binary niet versleuteld is.
Het punt is dat de source van het reverb algoritme er dus niet is. Dus kun je deze niet makkelijk in bv een plugin bakken.
Of je moet idd de hardware emuleren,
 
+1

Da's ook een hele mooie en erg goed als je ambiënt achtige dingen wil maken, maar het blijft zoals @levka al zegt ook erg persoonlijk natuurlijk.
Die klinkt inderdaad erg leuk. Op het eerste zicht zou ik de Strymon chorale algoritmes missen, maar ik denk dat geen enkele ander merk zoiets heeft? Los daarvan klinkt hij super.
 
Misschien ook nog even Empress Reverb noemen. Klinkt fantastisch en heeft draaiknoppen, in tegenstelling tot Zoia.
Klinkt in mijn oren natuurlijker dan de Strymons, ook bij de extremere settings en presets.
 
Empress klinkt inderdaad ook zeer goed en lijkt me minstens evenwaardig aan een BigSky. Ik veronderstel dan altijd maar dat ze goed met line level overweg kunnen natuurlijk.

Ik loop alleen telkens tegen het ontbreken van die chorale algoritmes aan (stemklanken als reverb) die ik enkel bij Strymon lijk te vinden.
 
Recent is trouwens ook de Strymon Cloudburst gelanceerd: Cloudburst Ambient Reverb - Strymon. Dat lijkt mij ook een heel vet ding. Het is wel een one-trick-pony, gebaseerd op één algoritme met daaromheen wat settings om het te kneden qua ruimtelijkheid van de klank.

Een combi van bovengenoemde, of de Strymon BlueSky v2 i.c.m. een Strymon Dig v2, zou hier ook niet misstaan in mijn kleine setup. Ik denk dat het de upgrade wel waard zou kunnen zijn t.o.v. de Boss DD-8 en Boss RV-6. Maar ja, het kost wel een flinke duit.
 
Die CHORALE reverb op de Bigsky is wel super 8).
Voor dat soort effecten zie ik mezelf ook nog wel eens moderniseren. Maar nu best wel gelukkig met mn oude MPX en PCM lexicon's
 
Ik heb net nog wat zitten experimenteren met wat ik al heb, en zeker met 2 reverbs in parallel en een feedback delay erbij klinkt dat al mooi. Dus mijn focus ligt nu ook meer op die speciale algoritmes die klank toevoegen ipv enkel voor zich uit te zitten galmen.

Ondertussen ook wat geëxperimenteerd met agressieve neerwaartse tafelEQ. Ideaal om bv een oude stringsynth een ander timbre te geven en de rafeltjes eruit te halen. Ik vergeet wel eens dat EQ ook bij de FX hoort. Niet enkel een mixhulpje.

Ik ben nu vooral aan het snipen op een goede BigSky deal.
 
Een shimmer maak je door in het feedback pad van de reverb een pitch shifter te doen.
Dat kan ook een delay zijn die je dan heel kort delaytijd geeft.
Leuk is als de pitch shifter een 5th, 9th of octaaf doet.
Maar niet helemaal wet omdat de repeats vaak door de feedback loop gaan.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top