Vraagske van tien punten...

Martino

Wit konijntje
Lid sinds
3 april 2005
Berichten
386
Locatie
in een zwart gat
Kan er iemand mij eens uitleggen wat nu eigenlijk het grote verschil is tussen analoog en digitaal? waar speelt dit zich af? Als ik het goed begrijp is elke synth toch gwoon elektronisch aangestuurd? Gaat het dan om het traploze of het onvoorspelbare karakter van bvb. filters? Wat maakt een synth analoog of digitaal? Misschien ligt het aan mij of mischien moet ik even eindeloos de zoekfunctie gebruiken want er zijn al 1000-en threads over dit. Kan er iemand mij dit in mensentaal even kort uitleggen?

Alvast dank,

Uw Martino
 
een analogebak berekend niks. gewoon pure schakeliningen weerstanden en andere elektronica waar ik niks van weet.

een digitale berekend juist wel. gewoon pure computing power deze berekend ongeveer dus wat er bij een analoge bak exact gebeurd.
 
In een analoge bak wordt een elektrisch audiosignaal (een zwak wisselstroompje met een bepaalde golfvorm dus) opgewekt en bijgewerkt met schakelingen van weerstanden, spoelen, condensatoren, transistoren...

In een digitale bak wordt een digitale gegevensstroom opgewekt en bewerkt door een processor er berekeningen op uit te laten voeren. Helemaal op het einde, na alle berekeningen, wordt deze digitale gegevensstroom omgezet in een elektrisch audiosignaal.

Een analoge bak is in theorie traploos waar een digitale discrete stappen heeft. Een digitale is in theorie constanter, voorspelbaarder. Een analoge is in theorie wat verlopender, wisselender, klinkt wat "organischer". Dit hoeft echter niks met de praktijk te maken te hebben. Het is maar hoe het uitgevoerd wordt.
 
Geluid is een golf. Kijk maar naar een speaker als er muziek door word afgespeeld. Je ziet de speaker heen en weer gaan. Dit is een geluidsgolf.

Bij analoge apparaten is er een electrische stroom/spanning die evenredig is ("analoog") met de veroorzaakte geluidsgolf. In andere woorden: De stroom/spanning in het apparaat is analoog aan de geluidsgolf.

Bij digitale apparaten is de geluidsgolf omgezet in een getallen stroom. Nu is de getallen stroom evenredig ("analoog) aan de veroorzaakte geluids golf. In andere woorden: De getallen stroom in het apparaat is analoog aan de geluidsgolf.

Dus als alles helemaal perfect is, is er geen hoorbaar verschil tussen analoog en digitaal.

Maar er kan nogal wat misgaan met beide technieken. Dit verklaart het verschil tussen de 2 technieken.
Bij analoge technieken kunnen vervormingen ontstaan, en over het algemeen zijn deze vervormingen helemaal niet onaangenaam om naar te luisteren. Deze vervormingen zijn dus vaak erg welkom, zeker bij de populaire muziek stromingen. (Vaak worden professionele analoge apparaten ontworpen om die mooie vervorming te veroorzaken, dit vooral omdat deze mooie vervorming heel moeilijk met digitale techniek te maken is.)

Bij digitale technieken kunnen natuurlijk ook vervormingen ontstaan, maar over het algemeen zijn deze vervormingen niet aangenaam om naar te luisteren. We willen dus bij digitale technieken zo min mogelijk vervorming hebben. Wel is het zo dat moderne digitale apparaten heel heel erg weinig van deze onaangename vervorming veroorzaken. Daarom word in de klasieke en jazz wereld (waar waarheids getrouwe weergave heel belangrijk is) eigenlijk alleen maar digitaal gebruikt.

Digitale techniek heeft nog 1 heel erg groot voordeel: De geluidsgolf is omgezet in een getallen stroom. Dit is natuurlijk gewoon data die je heel makkelijk kan manipuleren zonder dat er kwalitijds verlies optreed. Dit in tegenstelling tot analoge techniek waarbij er altijd informatie verloren gaat.
 
Origineel geplaatst door Roel
analoog doet het met oneindige tussenliggende waarden, digitaal doet het met stapjes, ook wel resolutie genoemd.

Ik vind dit niet een goede voorstelling van hoe het zit. Uit een digitaal systeem komt een signaal wat helemaal geen stappen bevat. Het ziet er hetzelfde uit als een signaal wat uit een analoog systeem komt.

Een analoog signaal heeft namelijk ook een beperkte resolutie. En dus geen oneindige hoeveelheid waarden.
De resolutie van elk signaal word namelijk bepaald door de bandbreedte van het signaal en de ruis in het signaal.
 
daar zit zeker ook wat in Patat Met. Maar als je analoog versus digitaal volledig moet gaan uitleggen ben je 3 pagina's verder met alle alsals en maarmaars
 
dit voordbeeldje laat het verschil horen in polyphony , de A. en E tegelijk in de eminent 310 gespeelt , na 14 seconden de A en E apart opgenomen en in de comoputergemengd.
allebij een kwint , in de eerste hoor je duidelijk een phaser (zelfs zonder smalstone)effect , tweede is zeker niet lelijk maar het effect gaat verloren, lijkt dan meer op een korg :D





al die oude synths en drumbakken hebben datzelfde effect , de charme en karakter , dat is wat het leven mooi maakt

t is maar een klein verschilletje :)

:slotje:
 

Attachments

  • a.mp3
    172,1 KB · Bekeken: 36
Back
Top