[Dave Smith] net binnen: Dave Smith Evolver

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Ik d8 ik geef even een eerste impressie; moet mijn vreugde ergens kwijt!

Na mijn recentste ingeving weer een studio'tje te gaan opbouwen, heel klein, besloot ik als onderdeel daarvan naar een compact, veelzijdig en het liefst analoog synthje te zoeken.

Ik kwam al zoekende weer uit op de Dave Smith site.
Dit ging m'n synthje worden. Veelzijdig... bron-bestemming routingsmatrix... 4*16 analoge stijl stepsequencer als bron... geen toetsen en goed toe want die gebruik ik toch nooit als meer wiskundig aangelegde muziekman... analoog/digitaal hybride... het klonk op papier al fantastisch. En de demo's op de site logen er niet om.

Misschien wel gevaarlijk voor een synth die ik nog nooit in het echt gehoord had? Waar ik geen ears- en hands-on ervaring mee had? Maar m'n impulsive synth-geilheid was al niet meer te stoppen.
Klikerdeklik... ongeveer 500 euro armer... en 6 dagen later staat er een grote doos van Thomann klaar voor me op het postkantoor, blijkens het briefje van de postbode.

Eerste indruk... Thomann verpakt fantastisch. Ik graaf en graaf, en eindelijk grabbel ik de synth tevoorschijn. Hm. Weegt veel, voor zo'n klein plastic bakje. Voelt stevig... knoppen voelen betrouwbaar. Bij de adapter zit een "ferrite component". Ik sla de handleiding open, en dit schijnt als doel te hebben radiogolven te blokken... om ongewilde hoge frequencies in de hoek te sturen. Ik zet hem neer op tafel, maar hij staat niet recht. Er is speling, en naar mijn weten is de tafel toch recht. Een eerste minpuntje. Voor 500 euro's... over de 1000 oude guldens... verwacht ik toch een onberispelijke behuizing. En zeker als deze toch al niet veel voorstelt door de kracht van een matrix.

Ik zet de versterker aan en een grote partij ruis valt mij ten deel. Ow... shit ik heb nog de versterker op phono staan... ik switch naar aux, en gelukkig... daar is de stilte die ik verwacht had.

Al scrollend door de presets is m'n indruk van het geluid boven verwachting. Dit klinkt gewoon goed. Het is aanwezig en heeft best een buikje. Het beweegt, inspireert en heeft meer eigen karakter dan ik uit de demo's op de site kon bemerken. God dank. het eerste belangrijke bewijs voor de correctheid van mijn synthkeuze.
Het geluid in het laag heeft geen heavyweight moogbuik natuurlijk, maar een charmant beginnend bierbuikje in vergelijk met magere softsynths. Ik vind hem meer aanwezigheid hebben dan m'n oude Juno-106, en hij is veel cleaner. Waarschijnlijk mede door die chorus op de Juno. Misschien iets minder of vergelijkbaar met m'n oude Matrix-1000 qua aanwezigheid, en qua cleanheid is dit zeker een match... het geluid laat wel duidelijk achter bij de aanwezigheid van m'n oude system 100 model 101 en vergelijken met een Maxikorg zou onzin zijn... qua filter is hij veel liever dan een MS-20.. maarja; wat is dat niet. De filter is erg clean.
Ja... het meest doet het me vergelijken met de matrix-1000 qua geluid. Alhoewel deze ronder kon klinken, net iets warmer.
Voor m'n gevoel laat dit bakje qua sounddikte wel b.v. de Clavia nordrack 1 achter zich. (ik vergelijk alleen even met synths die ik gehad heb) Dit heeft denk ik te maken met de analoge componenten.

En dan; de interface, de mogelijkheden. Hierin blinkt dit kleine beestje. Enige voorkennis in synthese en geluidspaden is absoluut noodzakelijk... en eenmaal rondfietsend over de matrix lijken de mogelijkheden onbegrenst.... Dit is HET speelgoed voor mensen die van feedback drones, synthloopjes, veel "programmeren" en vooral van vage out-of-the-middle geluiden houden.
De matrix maakt het editten een windje. Selecteer de rij met de drukknop, en 1 klik aan de eindloze kolomknoppen doet de huidige waarde verschijnen in het display. Bij de routing is in eerste instantie wel de bron/bestemming codetabel in de buurt erg handig. Maar er is geprobeerd handige voor de hand liggende coderingen te gebruiken. O1F staat voor oscilator 1 frequency, etc., je moet het net even weten.

Mijn doel bij de aanschaf was ook een synth te kopen waarmee ik echt weer kon spelen, de dingen kon doen die ik persoonlijk leuk vind... en dit is echt speelgoed in de positieve zin van het woord.
Dit is gewoon lol hebben met electronisch opgewekt geluid, waar het me in het beginsel om te doen is.
Ik raak niet uitgetweakt en gemoduleerd.
Een korte excursie door de presets, die overigens erg goed zijn, geeft meteen weer nieuwe inspiratie voor m'n eigen patches... het enige nadeel dat ik nu even bemerk is dat het volgens mij niet mogelijk is een patch te clearen... er staat niks over in de handleiding. Nouja... dat wordt een keer met de gratis Mac editor een lege bank uploaden.

Nu nog een MPC ernaast, een flighcase eromheen, en klaar is mijn minisetupje.
Zodra ik wat leuke patches heb zal ik ze 's uploaden.
Zijn er nog vragen? Vingers?
:geslaagd:
 
Leuke review! Met plezier gelezen....

Tsja, de Evolver lijkt mij ook een pittige bak; had er vorig jaar bijna een gekocht. Is echter niet doorgegaan vanwege de aankoop van iets anders. Ik blijf echter best nieuwsgierig naar dat kleine beestje vol met rauwe synthpower. Zelf zou ik hem denk ik vooraf wel willen horen, daar de meningen niet onverdeeld positief zijn (ik meen me een aantal nogal negatieve berichten te herinneren).

Wat mij met name aantrekt is het feit dat je er echt heel zieke geluiden uit kunt halen die compleet over hun nek gaan.

Heb je de sequencer al uitgeprobeerd en zo ja, hoe is die? Werkt het synchroniseren ook goed of heb je dat nog niet kunnen uitproberen (zonder MPC)?
 
Wowwwww , heerlijk om dit te lezen met een bakkie sterke thee erbij.......
Proficiat , en lekker veel tweaken.
Zelf staat bij mij deze babe ook op de verlang lijst,....wie weet ooit.
kijk ook eens bij www.trippler.net , hier kan je ook lekker veel sounds downloaden.
 
lachuh :P.. na het zien van de poly evolver demo op de laatste namm ben ik echt overtuigd dat dit goede bakken zijn. De poly is mij helaas te duur, maar zo'n mini lijkt me tof (ook omdat je em als effectbak kunt gebruiken).

Mijn interesse is 2delig, aan de ene kant kun je hem lekker syncen en zelf programmeren (leuk voor live soundscape achtige structuren maar ook effectblieppies :)). en aan de andere kant het studio werk, maar daar ligt dan ook precies mijn twijfel. Wellicht dat de TS hier was meer over kan vertellen.?
 
Ik ken Dob zijn gevoel heel goed bij nieuwe apparatuur die weer inspireren tot muziek maken...!:okdan:
Toppie, lekker weer knopjes draaien en sounds maken !!...



[Maar de eerlijkheid gebied mij uit eigen ervaring te zeggen : ik ben benieuwd of je er over 6 maanden nog zo wild-enthousiast over denkt ...]
 
Tja, over die negatieve berichtgevingen... dan gaat het altijd over de filter die niet stevig genoeg is of de oscilators die niet deugen... hoor je ooit iemand klagen over een gebrek aan routingen (myriad), LFO's (4), oscillators (4), filters (2), fx sync(2), ring mod(2), feedback sectie(1), delays(3), step seq.(4*16), etc. (dat was niet alles hoor)?!
Het had bijna wel wat minder gekund; af en toe moduleert er iets dat ik niet wil, en ga dat maar 's zoeken dan... *zucht*... luxeprobleem :D... kheb nog steeds niet gevonden hoe ik een patch kan resetten.
Statische geluiden, daar is het ook al niet het bakje voor.

Het is niet de synth voor dikke baslijnen, maar idd. voor experimentele blieps en noise en alles ertussenin. Alhoewel het nog altijd beter klinkt zo'n basje dan een basje uit een AN1X of Juno-106... in mijn opinie.
Maar dan noem ik ook geen sterke basbakjes.
Je kunt er baslijnen uithalen, maar daar is hij niet voor gebouwd.

Dit ding geeft geluiden waar mensen vragen over gaan stellen. Zieke geluiden die over hun nek gaan... tja af en toe heb ik zoiets van: hee dat geluid ken ik van het circuitbenden.

En geluidsvoorbeelden dat gaat nog wel ff duren, want ik ben nog steeds aan het oriënteren en friemelen. De sequencer heb ik al uitgeprobeerd ja, de hele tijd want dit is m'n enige bakje op het moment, en die is wel ff wennen. Maar het begint steeds sneller te gaan. Het gekke is in het begin dat je per 8 stapjes tweakt terwijl hij een loop maakt, default tenminste, van 16.

Trouwens ook mooi: je kunt de sequencer 1 stap laten lopen door een audiogeluid (closed hi-hat ofzo) op de input(s). Dus sync'en zonder midi is geen probleem.
 
Origineel geplaatst door Bass
Ik ken Dob zijn gevoel heel goed bij nieuwe apparatuur die weer inspireren tot muziek maken...!:okdan:
Toppie, lekker weer knopjes draaien en sounds maken !!...

[Maar de eerlijkheid gebied mij uit eigen ervaring te zeggen : ik ben benieuwd of je er over 6 maanden nog zo wild-enthousiast over denkt ...]

Nou ik heb veel gear zien komen en gaan en... deze is gewoon heel veelzijdig, je kan ook accoorden gaan maken met de verschillende osc's als je er zin in hebt. Of noisy drumloops. Of drones... je kan er echt in rondwandelen en verdwalen. Geen zin meer om aan de beatloop te werken, ga je toch wat drones feedbacken...
Tussendoor net ging de bel, de bovenbuuf kwam iets ophalen, en ik had echt typisch van die sterretjes om m'n hoofd als het een cartoon was geweest. Ik was niet op deze aarde, merkte ik door even de omgang met iemand die net van buiten kwam en dat wel was.
Als ik die trance maar heb is het goed :D
Ik hoop dat ik die er over 'n half jaar nog steeds uit haal. Ook met koptelefoon op is het veel lol... en de ouputs zijn hard zat voor een koptelefoon met verloopje ertussen... dus ik kan ook lekker b.v. in bed erop pielen, en met een batterypack ofzo ook wel onderweg lijkt me. Het moet 9 volt hebben.

Ik ben wel nu aan het denken, door de nieuwe inspiratie, er nog een drumdoos naast te zetten en een mini mengpaneel... en daar een mooie custom koffer omheen maken. Als ik er geen zin in heb: deksel dicht en naar de berging ermee, en als ik het wel heb: ophalen, deksel open, muziekjes maken.
Zit te denken de ALESIS MULTIMIX 6FX ernaast te zetten, belachelijk goedkope 6 kanalen mixertje met ingebouwde fx en nog 'n fx send/return ernaast alsmede 3 band EQ, en een Electribe ES-1 MKII voor beats. Het is niet je-van-het, maar voor de lol moet dat toch precies goed zijn zo.
Met de ES mkII en de multimix via Thomann kom ik PRECIES net onder budget uit. Maar Thomann heeft ook koffers geloof ik....
 
D

D

De Yamaha MG's zijn helemaal niet gek voor wat ze kosten. Thomann heeft ze allemaal. Misschien is dat iets?
 
Leuke review dob, dat zouden meer mensen moeten doen :eureka: Erg inspirerend.

Heb zelf overigens een Yamaha MG mixer, een mg 24 fx ben ik tevreden. Hiervoor had ik een Soundcraft Spirit Folio. T.o.v. een Soundcraf is het nadeel dat de faders een stuk korter zijn. Voordeel is wel dat ze " stroever" zijn, die van een Soundcraft gaan mij te licht. De Eq. en effecten routing is goed, en er zijn lekker veel poorten voor effecten etc te routen [6 x aux, of 4 x aux en interne effecten] Geluidskwaliteit is gewoon goed. De effecten zijn basic, maar iets speciaals is ook niet bedoelt voor de doelgroep van deze tafel. Ik beoordeel ze op gelijk niveau als de Lexican MPX550, alleen dan zonder de mogelijkheden om te editen. De beoordelingen in SoS en Interface zijn duidelijk, goeie tafel voor een budget prijs.
 
Heb zelf ook een tijdje terug een paar uur op de Evolver gespeeld bij Feedback. Super-apparaat, zeker! Kan me helemaal voorstellen dat je met je koptelefoontje op volstrekt vergeet dat de aarde ondertussen gewoon verder draait...

have fun!
 
Nou. Potverdikkie.

Ik zat net weer 's ff erachter met de helm... nee koptelefoon op, en 3 uur later ben ik terug op aarde. Dat ik na het eerste anderhalf uur na het aanzetten pas herontdekte dat ik een pilsje erbij gepakt had dat ongeopend stond te wachten zegt eigenlijk genoeg :D

Ik heb heel lang gezeten op een baslijntje dat steeds vager werd, en daarna ging ik "voor de grap" nog ff langs wat presets en dat moet je nooit doen met dit ding, want voor je het weet ga je daarin tweaken, en zo heb ik er nog anderhalf uur aan vast geplakt om van een soort beat een onstabiele wateratoomkern te maken. De patch is echt volledig autonoom, nooit hetzelfde, af en toe denk je dat je lava hoort bubbelen en dan weer schiet de spaceshuttle ineens in Warp mode. Toen hij klaar was, wat heet klaar, heb ik zo nog 'n kwartier zitten luisteren ernaar, gefascineert, want Evolve'n doet het.

Ik zal dit weekend 's wat opnemen. Wat is een goeie niet-lullen,-opnemen-en-ver'mp3'en tool voor Mac OS-X?

Potverdrie, die landing was toch... is dit de goeie planeet? Ik heb het bordje Aarde nergens gezien.
 
Lekker he?
Bij mij staat de Evolver tegenwoordig meer in m'n slaapkamer
dan in m'n studio, hahah!
t'Is gewoon zo'n plezier om een lekkere minimale sequence
met veel delays en modulaties te maken en er dan gewoon
op in slaap te vallen :) [ED]Get a life![/ED]

Anyway, deze software helpt me erg om alles lekker visueel
te houden... geen knopjes, maar de sequencers zijn zo lekker
bereikbaar!


http://www.soundtower.com/synth/evolver.htm

Mvg.

CoolRunning
 
Jongens kappen nou want mijn geld is op en ik heb ook geen plek meer!!! :D
 
Nou heb wat opgenomen. Gewoon kabeltje van Evolver naar standaard eMac ingang.
Niet genormaliseerd (moet nog goeie tools kopen voor deze Mac ooit), en heb tijdens opnemen af en toe het volume preventief moeten aanpassen uit clipangst.

electronische drums en basje:
1. preset drumloop iets getweakt
2. aantal verkeerde patches op weg naar m'n eigen basje
3. een aantal patches van variaties op m'n eigen basje/melodielijntje
4. preset drumloop iets getweakt

feedback scifi:
een aantal patches als ontwikkeling van m'n feedback scifi, waarin bijna het groots mogelijke aantal modulatiepaden wel een rol spelen. Met name de LFO's cross-moduleren zich een ongeluk... ik geloof niet dat ik random heb gebruikt ergens als Shape. De oscillatoren staan uit en ook de sequencer; dit is geen ringmod of FM van oscillatoren.
Dit is pure "freerun?" VCA/filter/delay feedback gedrone, ik doe verder niks behalve proberen een goed moment te zoeken om de naar de volgende patch de skippen :), dat valt niet mee.
 
Origineel geplaatst door reddread
Jeuz, wat heb jij gerookt?
dit klinkt erg goed. Nu begrijp ik waarom iedereen zo enthousiast over dit bakje is.
Dread

Roken dat doe ik niet meer; ik heb nu een Evolver... wat moet ik nog met THC als ik LFO heb!

Origineel geplaatst door reddread
Een goede drumcomputer d´r voor en een simpel samplertje en je kan zo het podium op.
respect voor dit kleine blauwe doosje :halleluja :halleluja

Daarom is er een Electribe R mkII nog onderweg, een minimengpaneel, 2 universele 'koffer' flightcases en nog plek voor apparaat 4... maar dat paste niet meer in het budget... wel in de koffer...
 
Origineel geplaatst door Bass
[Maar de eerlijkheid gebied mij uit eigen ervaring te zeggen : ik ben benieuwd of je er over 6 maanden nog zo wild-enthousiast over denkt ...]

Ik dacht even dat het al zover was..:D
Op Interface;

Te koop: Dave Smith Evolver. In uitstekende staat, van eerste eigenaar. Met manual en de originele adapter. Vaste prijs € 400 en géén inruil.
 
Back
Top