[Dave Smith] net binnen: Dave Smith Evolver

:dubbel:
Je was me net voor ! Ik dacht ook even....:confused:
 
Okee, wie is die lolbroek op Gear Xchange:

Te koop: Dave Smith Evolver. In uitstekende staat. Is van Dob geweest. Met manual en de originele adapter. Vaste prijs € 400 en géén inruil.

... staat er echt.
 
Verdomde nihilisten... dalijk komen ze m'n Janssen eraf knippen.

dude_bowl.jpg


This agression will not stand
 
Re: net binnen: Dave Smith Evolver

Re: net binnen: Dave Smith Evolver

Was het een B stock ?

Origineel geplaatst door dob
Ik d8 ik geef even een eerste impressie; moet mijn vreugde ergens kwijt!

Na mijn recentste ingeving weer een studio'tje te gaan opbouwen, heel klein, besloot ik als onderdeel daarvan naar een compact, veelzijdig en het liefst analoog synthje te zoeken.

Ik kwam al zoekende weer uit op de Dave Smith site.
Dit ging m'n synthje worden. Veelzijdig... bron-bestemming routingsmatrix... 4*16 analoge stijl stepsequencer als bron... geen toetsen en goed toe want die gebruik ik toch nooit als meer wiskundig aangelegde muziekman... analoog/digitaal hybride... het klonk op papier al fantastisch. En de demo's op de site logen er niet om.

Misschien wel gevaarlijk voor een synth die ik nog nooit in het echt gehoord had? Waar ik geen ears- en hands-on ervaring mee had? Maar m'n impulsive synth-geilheid was al niet meer te stoppen.
Klikerdeklik... ongeveer 500 euro armer... en 6 dagen later staat er een grote doos van Thomann klaar voor me op het postkantoor, blijkens het briefje van de postbode.

Eerste indruk... Thomann verpakt fantastisch. Ik graaf en graaf, en eindelijk grabbel ik de synth tevoorschijn. Hm. Weegt veel, voor zo'n klein plastic bakje. Voelt stevig... knoppen voelen betrouwbaar. Bij de adapter zit een "ferrite component". Ik sla de handleiding open, en dit schijnt als doel te hebben radiogolven te blokken... om ongewilde hoge frequencies in de hoek te sturen. Ik zet hem neer op tafel, maar hij staat niet recht. Er is speling, en naar mijn weten is de tafel toch recht. Een eerste minpuntje. Voor 500 euro's... over de 1000 oude guldens... verwacht ik toch een onberispelijke behuizing. En zeker als deze toch al niet veel voorstelt door de kracht van een matrix.

Ik zet de versterker aan en een grote partij ruis valt mij ten deel. Ow... shit ik heb nog de versterker op phono staan... ik switch naar aux, en gelukkig... daar is de stilte die ik verwacht had.

Al scrollend door de presets is m'n indruk van het geluid boven verwachting. Dit klinkt gewoon goed. Het is aanwezig en heeft best een buikje. Het beweegt, inspireert en heeft meer eigen karakter dan ik uit de demo's op de site kon bemerken. God dank. het eerste belangrijke bewijs voor de correctheid van mijn synthkeuze.
Het geluid in het laag heeft geen heavyweight moogbuik natuurlijk, maar een charmant beginnend bierbuikje in vergelijk met magere softsynths. Ik vind hem meer aanwezigheid hebben dan m'n oude Juno-106, en hij is veel cleaner. Waarschijnlijk mede door die chorus op de Juno. Misschien iets minder of vergelijkbaar met m'n oude Matrix-1000 qua aanwezigheid, en qua cleanheid is dit zeker een match... het geluid laat wel duidelijk achter bij de aanwezigheid van m'n oude system 100 model 101 en vergelijken met een Maxikorg zou onzin zijn... qua filter is hij veel liever dan een MS-20.. maarja; wat is dat niet. De filter is erg clean.
Ja... het meest doet het me vergelijken met de matrix-1000 qua geluid. Alhoewel deze ronder kon klinken, net iets warmer.
Voor m'n gevoel laat dit bakje qua sounddikte wel b.v. de Clavia nordrack 1 achter zich. (ik vergelijk alleen even met synths die ik gehad heb) Dit heeft denk ik te maken met de analoge componenten.

En dan; de interface, de mogelijkheden. Hierin blinkt dit kleine beestje. Enige voorkennis in synthese en geluidspaden is absoluut noodzakelijk... en eenmaal rondfietsend over de matrix lijken de mogelijkheden onbegrenst.... Dit is HET speelgoed voor mensen die van feedback drones, synthloopjes, veel "programmeren" en vooral van vage out-of-the-middle geluiden houden.
De matrix maakt het editten een windje. Selecteer de rij met de drukknop, en 1 klik aan de eindloze kolomknoppen doet de huidige waarde verschijnen in het display. Bij de routing is in eerste instantie wel de bron/bestemming codetabel in de buurt erg handig. Maar er is geprobeerd handige voor de hand liggende coderingen te gebruiken. O1F staat voor oscilator 1 frequency, etc., je moet het net even weten.

Mijn doel bij de aanschaf was ook een synth te kopen waarmee ik echt weer kon spelen, de dingen kon doen die ik persoonlijk leuk vind... en dit is echt speelgoed in de positieve zin van het woord.
Dit is gewoon lol hebben met electronisch opgewekt geluid, waar het me in het beginsel om te doen is.
Ik raak niet uitgetweakt en gemoduleerd.
Een korte excursie door de presets, die overigens erg goed zijn, geeft meteen weer nieuwe inspiratie voor m'n eigen patches... het enige nadeel dat ik nu even bemerk is dat het volgens mij niet mogelijk is een patch te clearen... er staat niks over in de handleiding. Nouja... dat wordt een keer met de gratis Mac editor een lege bank uploaden.

Nu nog een MPC ernaast, een flighcase eromheen, en klaar is mijn minisetupje.
Zodra ik wat leuke patches heb zal ik ze 's uploaden.
Zijn er nog vragen? Vingers?
:geslaagd:
 
Birkenstock ? :engel:
 
Verdorie.

Dave heeft er ook Afrikanen in gestopt.

Voor ritmische loops is de shape seq geweldig... je kunt met de sequence lijntjes als je wil de shape van osc 1 en/of 2 per stap instellen.

Leuk hoe m'n patches ook Evolven... nu speelt er alweer een e-guitar player door m'n beat via osc1.... was weer te afgeleid deze post af te maken :)

Ik vraag me steeds meer af of ik niet gewoon ipv andere gear ter aanvulling voor drums niet gewoon een 2e Evolver ernaast had moeten zetten. Dit ding is TE leuk!! Waarom kunnen er geen batterijen in. Dave toch!

Het is dus niet een gitaar, die funky gitaar.
 
Na opname klinkt het ook niet meer zo fantastisch... ik neem op met de standaard input v.d. eMac.

En dan; ieder zijn eigen meug, ik ben er helemaal kapot van :D
Je hoeft je niet te verontschuldigen!!!
 
ik moet zeggen dat ik het vroeger een kutding vond vanwege de vage demo's weeral....
Nu ik deze demo's hoor denk ik, tjien tjien, inspirerende shiT.
Ik denk aan allerlei vette unda-ground klanken, FX en ranzige rifs om van te shiveren.




:kimono:
 
Re: Re: Re: net binnen: Dave Smith Evolver

Re: Re: Re: net binnen: Dave Smith Evolver

Origineel geplaatst door dob
?

Om dat hij scheef is of wankel.
 
BUMP ...

graag nog wat meer user feedback :)

als t goed is moeten er toch nog heel wat mensjes op SF zijn met een evolver...
iemand nog iets positiefs of negatiefs te melden over de evolver ?

en DOB? nog steeds happy?
 
Evolver Version 3.0

There is a new version of the Evover software. All serials above 1858 already have 3.0; versions 1 and 2 can be updated. In this case, one of the two processors must be physically replaced. The update kit is available for $25 from our on-line sales page here. Before purchasing the kit, you should download the zip file that list the changes and replacement instructions. The IC replacement is easy to do, but if you prefer, you can always send in your Evolver and we'll update it for you for the same $25 fee. Please email us before returning your Evolver.

There are now a number of MIDI CCs to which the Evolver will respond. Most of the other changes are for complete compatibility with the Poly Keyboard. If you are not interested in the CCs, and don't have a Poly Keyboard, you likely do not need to update to 3.0.

Note that registered Poly Keyboard owners do not have to pay for the upgrade







sinds wanneer is deze update verschenen?

btw bedankt voor de links .... hanz dus t enige verschil is eigenlijk (om t ff globaal te zeggen) dat de poly 4 voices heeft?
 
Die update is al een tijdje geleden... belangrijkste voordeel is dat je veel parameters direct kunt aansturen via MIDI CC.

En inderdaad, de Poly Evolvers (Keys en Rack) zijn 4 identieke Evolver engines, met een extra 'combo' laag eroverheen (waarin je de 4 voices op verschillende manieren kunt combineren).
Dus onder de motorkap kom je iedere engine apart tegen... je kunt iedere Evolver voice individueel toewijzen, of gewoon polyfoon bespelen.
 
Back
Top