Welke monosynth moet ik kiezen?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
In navolging op welke synth moet ik kiezen...

Welke MONOsynth moet ik kiezen?

Ik zoek een dikke vette monosynth en dan met een budget onder de 1000 euro. Wat zijn de voors, de tegens, de zaken die het interessant maken en de cliche's?

Mijn lijkt de Se1x bijvoorbeeld een heeeerlijke monosynth. Maar hoe verhoudt dat zich dan weer tot een basstation et cetera?
 
waarschijnlijk 1 waarbij je maar 1 noot kan horen als je meerdere toetsen indrukt,anders zit je met een polyfonisch probleem ,wat in dit geval niet aangeraden is! 8o)
 
You're a genius :halleluja

Ik pleit nog steeds voor een superbassstation of een future retro 777 ;)

érg vette monosynths!

-C-
 
Mijn top 3 en 2dehands waarschijnlijk onder de 1000 euro:
-Moog Little Phatty
-DSI Mono Evolver Keys
-Elektron Monosynth
 
ms20!

een juup 4 op unison!

future retro xs als ie wat zakt in prijs!

6 keer korg micropreset!

superbassstation!

etc!
 
Jen SX1000 - kun je vaak vinden voor een mooi prijsje, niet aanstuurbaar dus met je handen spelen....supersimpel maar mooie wollige doch helder jaren 70 geluid..."Barbapapa"sound

Korg Mono/Poly - een van de meest uitgebreide monosynths (4 oscies...maar telt die wel mee want het is stiekem ook een poly) en nog te vinden voor een redelijke prijs. Goed aan te sturen maar ook een echte performance synthesizer met arpeggiator/chord memory en tal van exotische truukjes.
 
Re: Welke monosynth moet ik kiezen?

Origineel geplaatst door Roel
Mijn lijkt de Se1x bijvoorbeeld een heeeerlijke monosynth. Maar hoe verhoudt dat zich dan weer tot een basstation et cetera?

se1x : bass station als lekker uit eten : ouwe droge boterham.

wil je echt iets aanschaffen of is het een in de ruimte thread? want jij noemt modules, maar iedereen komt met keys aangesleept..... (zou ik ook doen - monosynth moet meekunnen en meteen bespeeld worden)

moog source is mijn keus

pro one, ms20, micromoog, minimoog, ze missen allemaal patch memory, evolver en phatty hebben te veel memory en te veel van andere dingen ook. vandaar.
 
het is een beetje aanschaf beetje in de ruimte.
heb geen 1k budget maar wel op de helft daarvan. dus het laatste deel is in de ruimte :)

ik mis gewoon een klein analoog freakmonster. weet niet of de kleine bakjes als mfb synth en dergelijke voldoen? iets met keys is praktisch, of tenminste met midi aansturing dan gooi ik m achter een stepsequencer. eventueel mag ook wel een apparaatje met stepseq of toetsen aan boord. rackmodules zie ik ook wel zitten, mits ze knoppen hebben
 
Is een Waldorf Pulse nix voor je? Superdikke mono synth met een brute sound. 3 oscs.. En niet zo duur.

R
 
Er is nogal veel keus wat monosynths betreft. En gelukkig maar natuurlijk :)

Voor 1.000 euro (of misschien iets minder) heb je ook een M3X die lekker klinkt en waar je veel mee kunt. Maar de al eerder genoemde Pro One is volgens mij ook altijd wel en goede keus; die schijnt erg veelzijdig te zijn.
 
Origineel geplaatst door machine
je moet helemaal niks

WOW! Bedankt voor je nuttige bijdrage! :confused:

@Roel: Voor 500EUR: MFB-Synth II
mét veel knoppies, mét stepseq, mét dik geluid! :halleluja
 
Arp Axxe ?

ofzoiets
 
Ik denk dat je niet eens zo'n slechte koop doet met een evolver desktop.

Het is een compact dingetje, met 2 digitale maar ook twee analoge oscillatoren. Er zit een stepsequencer in en wat ik er van begrepen heb, kun je het ding echt enorm tweaken.

check de SOS review

een paar puntjes uit de review:

Oscillators 1 and 2 are analogue, sawtooth, triangle and variable pulse waves can be selected, plus a waveform that is a sawtooth/triangle mix. Oscillator 1 may also be hard-sync'ed to Oscillator 2.
Despite sounding very fat and warm, these oscillators are also impressively stable. Should you wish to emulate older, less precisely tuned analogues, a so-called 'oscillator slop' parameter is provided. This is OK, but rather subtle — to get more 'sloppy', you could always vary the pitch with a small amount of LFO modulation (with a random waveform) instead

Oscillators 3 and 4, by contrast, are digital. Their 128 12-bit waveforms include waves 32-125 from the Prophet VS as well as an area for loading user waveforms. As shipped, the user locations (96-128) duplicate factory waves 1-31. There's currently no program available for uploading your own waves, but I expect somebody will develop one before too long. The 12-bit resolution of the ROM waves reflects the state of affairs on the original Prophet VS, but interestingly, the user waves may be up to 16-bit resolution. The preset waves exhibit all the characteristics that made the VS such fun. Expect aliasing, strange artifacts and weird noises — especially at higher frequencies. Each digital oscillator is capable of frequency-modulating or ring-modulating the other; you can even do both simultaneously if you're feeling brave enough to handle the (often) raucous result.

Check de review maar :)

Vet dingetje lijkt het me!

-C-
 
SE-1X.
Alles is midibestuurbaar, veel knoppen, dik geluid, patchmemory, veel uitgebreider dan een moog voyager imo.
 
. het schijnt dat de pro one wat brak is qua constructie? (of is dat maar een gerucht)

heb het idee dat je met de evolver toch een hele poos moet werken wil je m leuk gaan vinden. vind de knopjes wat losjes en de 8*8 matrix beetje te onoverzichtelijk. de klank lijkt altijd wat richting scheurende elektrische gitaarsounds te gaan als je wat los gaat met het bakje, waarschijnlijk vanwege de feedbackopties in het synthje?

ik vind vooral de pulse wel charmant vanwege zijn mogelijkheden
 
Back
Top