Gezocht; hulp, enthousiasme en inspiratie

Sinds ik over gestapt ben op een Harddisk multitrack recorder ipv pc heb ik meer rust.

Verkoop dingen die je niet gebruikt en minimaliseer je gearlist....

Dit zal voor de een wel en de ander niet werken...Ga gear verder uitdiepen ipv er bij te kopen

En maak zoals eerder genoemd tracks af.

Vraag jezelf af wat gebruik ik van een instrument ( die vraag heb ik mezelf ook gesteld en dus geen synth gekocht maar een keyboard)

vermijd " ik moet spelen omdat het zonde is als het weg staat te stoffen" ( tip stofhoezen :D)

soms helpt het om een compleet andere stijl van muziek te gaan maken

en als laatste ehm het gaat er niet om wat je hebt maar wat je er mee doet.

tot zover mijn gezemel


8o)
 
Sommige artistieke mensen kun je geen deadlines geven. Dan raken ze in de war en komt er niks uit.
Creatieve uitspattingen moeten dan als vanzelf komen.
Daarnaast helpt wiet ook wel "Wiet is voor creatievelingen" zei ik welleens.. :D
 
Hey,

een paar tips ...heb nl identiek hetzelfde voorgehad

volgens mij heb je in elk geval genoeg spullen om iets degelijks in mekaar te flansen, ik zou als ik van jou was -om het overzicht te bewaren- die RM1X, EMU sampler en ION in je mengpaneel steken en daarmee is beginnen.
Waarmee ik wil zeggen : begin met een beperkte set 'instrumenten' of je ziet door het bos de bomen niet meer.

Het toffe aan de RM1x bvb is dat het al vol (superslechte) patronen zit zodat je al 'iets' hebt om mee te beginnen...voorgeprogrammeerde patronen aanpassen of de gespeelde geluiden ervan veranderen, kan al direct iets helemaal anders geven (ik bedoel hiermee dat het iets aangenamer werken is op deze manier als je nog niet veel ervaring hebt, dan van scratch te beginnen).

Je apparatuur een héél klein beetje kennen , is toch ook noodzakelijk...als je nog maar een beginner bent, is het lezen van een handleiding toch wel een beetje noodzakelijk...achteraf zie je bij aanschaf van nieuwe apparatuur dan steeds minder in de handleiding. En geloof me, die RM1X is eigenlijk niet écht ingewikkeld hoor.

Wat bij mij ook dikwijls het geval was (en nog is), is dat er zoveel (routing)mogelijkheden zijn (bij mij bvb, synth rechstreeks naar mengpaneel ? of eerst door Machinedrum ? Of door Sherman ? of door MD + Sherman + MM ? enz enz maar ook, soft- en hardware mixen ?) zodat ik eigenlijk bijna constant mn studio aan het 'veranderen' was...interessant en je leert er van bij , maar eigenlijk komt het er op aan van alles op een bepaalde manier aan te sluiten en dit zo te houden zodat, als je alles aanzet, je perfect weet wat er te gebeuren staat.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor : RS7000 is mn sequencer die de rest van mn bakken sequenst..PC enkel voor opnames
In mn RS7000 zit een 'template' die alle midikanalen juist zet enz, en ik weet stilaan wel vanbuiten welk midikanaal welk apparaat aanstuurt en waar in mn mengpaneel de audio ervan dan aankomt. Het helpt als je deze structuur hebt (kan volgens mij met je RM1X ook).

BTW ik woon zelf in Antwerpen (op't zuid) ...dus wat live uitleg/een jam is mogelijk
 
herkenbaar
maar 'op het moment zelf' wel plezant
en soms moet je het van 'het moment zelf' hebben ipv lange termijnplanning

maar bon, ik zou nu nietbepaald willen stellen dat nieuwelingen die hun apparatuur niet echt kennen, gebaat zullen zijn met het consumeren van een fikse joint alvorens te beginnen...eens je weet hoe alles functioneert, kan het wel eens leuk zijn om onder invloed wat met geluiden te spelen

het 'de dag erna klinkt het voor geen meter' syndroom moet je er dan wel bijpakken
 
Ik herken het ook wel, hoewel de inactieve periodes bij mij vrij kort zijn, en veel voorkomen. Ik trek me er nooit zoveel van aan. Als het niet lukt ga ik lekker wat anders doen. Morgen weer een dag.

Wat mij ook wat creatiever heeft gemaakt is juist alle hardware eruitgooien. Ik werk alleen nog maar met software, en het is erg lekker om gewoon de computer aan te zetten, en gewoon aan het werk te gaan, dan te gaan zitten kloten met midikabels en een stuk of vijf synths. Gear interesseert me echt geen ene flikker. Ik wil gewoon spul waar ik mijn ding mee kan doen, en dat gaat met software makkelijker dan met hardware.

Wat ook werkt is remixen. In genres als industrial en EBM zijn remixkits makkelijk te krijgen, en je krijgt enorm veel inspiratie van het verbouwen van andermans tracks. Het gebeurt mij heel vaak dat ik aan een remix werk, en op een gegeven moment de wavs van de originele artiest eruitgooi, en verder ga met mijn shizzle, en er een eigen nummer van maak.
 
Inderdaad : voor velen is het werken met software en de bijbehorende 'save all' een enorme hulp. (één van je synths of sampler afzetten alvorens te saven kan al wel eens voor een groot probleem zorgen).

Ik ken er met hardware die toch liever met Reason werken omdat ze dan 'save' kunnen doen en er zeker van zijn dat alles er terug is zoals ze het hebben 'achtergelaten'.

Mij lijkt het dat een mix van hardware en software ideaal is; hardware als controller (gebruik bvb je RM1X als controller !) en PC om geluiden te maken, sequencen en netjes te saven.

de enige reden waarom ik zelf zo niet werk is omdat ik het gezoem van een PC enorm irritant vind tijdens het muziekmaken (zelfs op hoger volume van mn monitors)...en mn hardware zoemt nu eenmaal niét
(heb wel morgen een nieuwe PC met stille zalman cooler dus misschien ben ik volgende week totaal Software based...)
 
Origineel geplaatst door Daredevil
Sommige artistieke mensen kun je geen deadlines geven. Dan raken ze in de war en komt er niks uit. Creatieve uitspattingen moeten dan als vanzelf komen.
Daarnaast helpt wiet ook wel "Wiet is voor creatievelingen" zei ik welleens.. :D

Nou, m'n leraar songwriting drong erop aan om elke dag te oefenen. Zelfs als ik er geen zin in had, of geen inspiratie vond. Hij had volgens mij gelijk. Als ik moet zitten wachten tot ik er zin in heb, dan doe ik soms maanden niks. Als ik daarentegen een deadline heb, dan gaat 't bij mij allemaal veel gemakkelijker...

Met wiet moet je trouwens oppassen. Er zijn mensen die (na lange tijd) gaan geloven dat ze geen muziek meer kunnen maken zonder eerst een toet te rollen. Zo'n afhankelijkheid kan je maar beter vermijden als je 't mij vraagt.

'De dag erna klinkt het voor geen meter' syndroom... wil zeggen dat je tijd verloren hebt. Je hebt misschien het gevoel dat je je goed geamuseerd hebt, maar in feite heb je niks bereikt.
 
soms vind ik het niet erg om me van 1 tot 3 's nachts op prettige wijze vergezeld van een joint bezig te houden met wat geluidjes maken die de dag erna op niet veel blijken te staan...misschien tijdverlies maar wil nu eenmaal ni gaan slapen en kan mn geluid niet echt hard genoeg zetten voor 'serieus' werk want kindjes onder en boven mij slapen
tijdverlies is relatief natuurlijk
 
Wat betreft een jammeke, daar ben ik ook wel voor te vinden. Ik woon ook in de provincie antwerpen. Enkel een dag afspreken is wat moeilijk denk ik...
 
TIP 1 :::

soms ook al lijkt het of je op een gegeven moment ///////// ---> un momento dado :) das cruyffiaans ///////
geen inspiratie hebt, TOCH OPNEMEN !!!!!

volgende dag enne luisteren & soms verbaasd staan van
wat vr moois je er van gebakken hebt (kan ook tegenslaan ... soms)
& zelfs als het niets is, zitten er toch misschien elementen in die je kan gebruiken
of vormt het een kleine schets/basis voor meer ...

TIP 2 :::

koop een viertrack :) /// tape !!!! ////
het geluid van koning PC kan soms super enerverend zijn
alsook de golfjes en dus het visuele, pfft soms zen ik da beu ... het auditieve is nog altij belangrijkste ...
daarom gewoon rustig in de living, als het vriendinnetje weg is :),
de viertrack bovenhalen & hop ouderwets analoog opnemen ...
de tape omdraaien & op ander spoor opnemen ... héhé leuk !

TIP 3 :::

john frusciante heeft zijn meest geniale stukken muziek
gemaakt onder invloed van !


TIP 4 :::
opnemen/muziek make me ander mensen
de lijntjes die zun spelen, zou jij nooit
op die manier ingespeeld hebben ...
///tenminste als het niet gaat om je één-eïige
tweelingszusbroer ; - ) ///

antwerpen 2060 hier !
soms oek 2660 !
 
He hulde voor alle reacties nog.

Heb deze thread al weer even niet bekeken.

Ondertussen heb ik al weer wat stappen ondernomen.

Ik heb de RM1X, DR202 en ION in een lus hangen.

De DR202 ken ik door en door, niet echt een ultieme drumcomputer, maar ik kan er een leuk begin mee maken.
De RM1X gebruik ik slechts als sequencer, al zet ik er ook wel wat drumphrases in.
Van de ION benut ik eigenlijk alleen nog de presets, en natuurlijk de toetsen.

Opzich gaat dit wel lekker, ken deze apparaten nu steeds beter. Al komt het allemaal nog niet vanzelf.

Ik heb besloten de EMU te verkopen. Ik heb gewoon geen zin om daar mee te beginnen. Er moet nog wat SCSI spul bij om er echt iets mee te kunnen. Het is nogal een gedoe.

Eerst maar eens wat blijven proberen met het hiervoor beschreven trio. En dan zie ik over een tijdje wel weer verder.


Wat betreft werken onder invloed:
Ik heb in een donker verleden ook wel eens wat gebruikt. Maar daar ging die herrie echt niet beter van klinken. Haha, de vreemdste experimenten kunnen daaruit voort komen. Maar dat ligt allemaal achter me. :engel:

Hoe dan ook, zo af en toe ben ik weer lekker wat aan het hannesen met mijn spulletjes en dat voelt goed. Zie wel hoe het verder gaat.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips. Meer is natuurlijk nog altijd welkom! :okdan:

Groet,

Bas

En vooruit, het eerste plaatje van mijn setupje hier op het forum:
 

Attachments

  • hpim1288.jpg
    hpim1288.jpg
    69,5 KB · Bekeken: 105
Back
Top