• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

    Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

Eminent 2000GT incl Solina String Ensemble ruilen voor een synth!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.422
Locatie
Bij Herentals, België
Op een gegeven moment moet je de waarheid onder ogen durven zien. Volgend jaar verhuis ik naar het buitenland, waarschijnlijk naar een heel klein appartementje, zeker in het begin. Mijn Eminent 2000GT gaat onmogelijk meekunnen ;{
In plaats van blind te zijn tot de dag van de verhuis en dan in de problemen te komen, heb ik eens goed nagedacht hoe het verder moet. Nu mij een philicordatje werd aangeboden werd me een optie duidelijk: de Eminent 2000 GT wegdoen en in de plaats een kleine philicorda en een charmante synth. Vervangen kan je die 2000 GT niet, want uniek is hij! Maar het moet wel mogelijk zijn om hem zodanig te ruilen dat ik het niet als een echt verlies voor de studio ervaar.

Goed dan, eerst de Eminent 2000 GT presenteren.

De Eminent 2000 Grand Theatre was destijds samen met de 2500 het topmodel van Eminent. Naast de aanwezigheid van talloze modulators en klankschakelaars, kenmerkt dit orgel zich door de aanwezigheid van een heel leger drawbars, een erg mooie arpegiator en een heel uitgebreide versie van het solina string ensemble.

Het string ensemble kan voor de bovenste als de onderste klavier individueel 8'', 4'' beide of geen als hoofdklank aanduiden. Daarnaast kan een sustainklank van 8", 4", beide of geen gekozen worden, en kunnen crescendo en sustain length ingesteld worden, alsook string volume van de manualen. De mogelijkheid om wel sustainklank maar geen hoofdklank in te stellen zorgt voor zeer zachte, prachtige strings, een unieke aanvulling op de string ensemble klanken die we kennen. En het gaat nog door. Voor het voetklavier zijn 2 specifiek gekozen string ensemble cello en contrabasklanken apart te kiezen, alsook het volume van dit deel. Tot slot is het string ensemble via de onderste handklavier ook met de arpegiator aan te sturen, zelfs bovenop de eigen string melodie op dat klavier. Dit kan zelfs in sync met de drumdoos van het orgel gebeuren. Indien gewenst kan je dus met dit solina string ensemble op 2 handklavieren, het voetklavier en een aregiator tegelijk spelen, met volledige polyfonie. :okdan:

Ook de rest van het orgel kenmerkt zich uiteraard door volledige polyfonie. Even in het kort: 2 groepen drawbar tibia's, tibia percussion, stops percussion, xylofoon en marimba percussion, een uitgebreid gedeelte stops met wow, wah en echo, instrumentsimulaties van harp, piano, etc, ook via arpegiator aan te sturen, per instrumentengroep zeer veel modulators zoals chorus, attack, multivoice, vibrato...

Het orgel heeft ook een synthesizeringang welke naar de reverbtank gevoerd wordt. Je kan zelf de hoeveelheid reverb instellen. Je hoeft dus niet te slopen om de reverbtank met andere instrumenten te gebruiken. Ook kan je langs deze ingang het orgel als instrumentversterker gebruiken.

Een volledige lijst functies vindt u hier:
T.G.%20Eminent%202000%20GT.jpg


Ik zal vanavond ook nog wat details aanvullen, of foto's van de panelen maken.

Ik maak vanavond eigen foto's, maar hier is alvast een foto van dit model orgel:
eminent2000_full.jpg


Het specifieke orgel waarop u biedt is eentje van de nieuwere reeksen (reeks 14), wat erop neer komt dat de nieuwere versie van de rith-o-matic ingebouwd is en de grille mooier afgewerkt is. Mijn orgel is grotendeels gebouwd en ook afgetekend door Huib de Bruijn. Deze man heeft het Solina String Ensemble II mee ontworpen, en mensen als Jean Michel Jarre komen nog steeds bij hem over de vloer om hun Eminents te reviseren in zijn atelier. Een leuk detail dat de rijke geschiedenis van deze orgels onderstreept.

Uiteraard kan u met dit orgel alle Jarreklanken naspelen zoals op de 310. Verder is het ook geschikt voor jazzy orgelspel door de drawbars, en de rijkheid aan klanken en modulators maakt het zo veelzijdig dat het voor alles en nog wat te gebruiken is. Er zijn zelfs synthklanken uit te krijgen door goede keuzes van modulators en klanken. De laatste tijd gebruikte ik het orgel vooral om er originele synthklanken uit te toveren. In het verleden heb ik er stukken van David Bedford en zelfs Maincrashers op nagespeeld, het kan allemaal.

De staat. Optisch zit het orgel nog mooi ineen, maar dat kan je op de foto's vanavond ook zien. Ook de originele, prachtige orgelbank krijg je er uiteraard erbij. Daarin heb je trouwens behoorlijk wat opbergruimte. Ik bewaarde er tegelijk een SK-1, 2 blokfluiten, grote microfoon, 2 midikabels, capo, pickup en alle handleidingen in :). Technisch is de enige functie die momenteel niet goed werkt de rith-o-matic drumcomputer, omdat die een triggerprobleempje heeft. MAAR door de expertise van Huib de Bruijn weet ik dat dit te wijten is aan 1 standaard 4024 chipje op het stuurcircuit van de rith-o-matic. Deze chip is bij Okaphone gewoon te bestellen voor slecht 0.85 euro. Insolderen, en klaar, volledig werkende drumcomputer. In andere winkels is hij zelfs nog goedkoper! Het is een zeer courante chip. Ik geef een foto waarop de locatie nog eens aangeduid staat, maar je kan niet missen en de chip is goed bereikbaar. Als ze de chip in de lokale elektronicazaak in voorraad hebben, kooop ik er alvast 1 + een reserve, en een mooi IC voetje, wat je dan uiteraard bij het orgel krijgt. Ik ben er voorlopig nog niet aan toegekomen door andere activiteiten, en ik heb geen lichte soldeerbout bij het orgel, anders had ik het zelf al gedaan. Ik zeg er dus duidelijk bij dat de rith-o-matic nu niet goed werkt, maar het is dus zeer eenvoudig in orde te krijgen, je moet niet eens zoeken naar het probleem! Dit is trouwens een standaard probleempje bij Eminents, vandaar dat H de Bruijn de chip er ook zo uithaalt als schuldige. Verder werken alle functies. En dit is dan niet zoals op Marktplaats waar iemand het orgel aanzet, een noot induwt, iets hoort en het orgel dus "werkt". Ik heb het orgel bijna dagelijks gebruikt, ik ken en gebruik alle functies en ik WEET dus dat alle functies wel degelijk werken. Het orgel is in een mooiere optische en veel mooiere technische staat dan wat je op MP vindt; en de technische expertise voor het oplossen van het ene probleempje dat hij heeft krijg je er ook al bij. Zo vind je ze niet bij de grootmoeder in de woonkamer, waar vaak hele instrumentengroepen of zelfs klavieren het niet doen. En om helemaal open kaart te spelen meld ik er zelfs nog bij dat er 3 lampjes (die met een groen kapje) vervangen mogen worden. Dit zijn van die standaard gloeidraadlampjes van een paar cent zoals ook bij modelspoorwegen gebruikt wordt, niks exotisch. En het maakt voor de werking niks uit. Maar goed, ik vermeld het toch maar zodat men achteraf niet komt klagen :engel: . De grote orgelverlichting zelf werkt dus volledig (en is schitterend), het gaat enkel om een paar indicatielampjes. Lampje eruit, nieuw lampje erin, klaar.

Het orgel is oorspronkelijk in Den Haag gekocht, en is heel zijn leven in het bezit geweest van een notaris in Den Haag tot het vorig jaar in mijn bezit kwam en nu in Delft staat.

Bij het orgel krijg je dus de originele orgelbank, de manual en schema's, nog een andere manual, certificaat, en zelfs het originele zakje reservezekeringen dat nog ongeopend is 8) .


------------

Goed, wat wil ik in dan in de plaats? Ondanks de krankzinnnige nieuwprijs, weet ik dat het orgel heden ten dage qua marktwaarde geen levensverzekering is. Ik verwacht dan ook uiteraard niet te ruilen voor een minimoog ofzo. Aan de andere kant is dit een nog steeds een prachtinstrument dat zeker nog geldwaarde heeft, en qua muzikale waarde nog heel hoog aangeschreven staat. Je K1-M en shs-10 mag je dus thuislaten; ik wil ook niet met een kluitje in het riet gestuurd worden :).

Wat ik zoek als vervanger van dit prachtorgel is een instrument waar ik graag op speel, dat karakter heeft, met mooie klanken en waar ik telkens iets nieuws in kan ontdekken. Dit zijn namelijk waarden die ik in het orgel ook terugvind. Realistische ruils lijken mij bijvoorbeeld een Korg PolySix of een MicroKorg.

Stel gerust ook andere ruils voor! Ik sta open voor alle voorstellen, zolang het maar respectvol blijft. Eventueel mag zelfs een module of rack, omdat ik een keyboard met midi-out heb. Bij een synth met eigen toetsen is midi geen noodzaak hoor.

Oh ja, ik kan niet bijbetalen, dus korting op een heel dure synth is voor mij geen haalbare ruil.
 
Tja, richtprijs, het orgel is alleen te ruil. Wat "waarde" van te ruilen apparatuur betreft gaat het mij niet zozeer om geldwaarde, maar om de genoemde waarden:

een instrument waar ik graag op speel, dat karakter heeft, met mooie klanken en waar ik telkens iets nieuws in kan ontdekken.

Als voorbeelden gaf ik een Korg Polysix of Microkorg. Welke waarde die apparaten in geld hebben mag je zelf bepalen, maar iets in die categorie dus. Ik verwacht geen apparaten zoals een minimoog die uiteraard aan dit lijstje voldoen, maar met hun duizenden euro's waarde niet in evenwicht met het orgel zijn. Een shs-10 keytartje voldoet misschien ook aan het lijstje, maar een waarde van minder dan 50€ is aan de andere kant eveneens niet in evenwicht met het orgel.

Het gaat mij niet zozeer erom dat andere voorstellen dezelfde geldwaarde als een polysix of microkorg hebben, maar dat ze in dezelfde categorie van kwaliteit zitten. Als er dan toch absoluut een getalletje op moet, laat ik zeggen dat instrumenten met een geldwaarde onder 130€ en boven 550€ zowieso geen kans maken omdat ik dit niet in evenwicht vind (ook al kost de 2000gt bij Treurniet momenteel 850€).

Maar nogmaals, het maakt mij dan niet uit of de ruilwaar een geldwaarde heeft die helemaal onderaan of bovenaan dat gebied zit (de microkorg bv zit eerder onderaan, maar ik zou er erg blij mee zijn, want ik houd oa van vocoders), als ik maar graag speel op het instrument dan ben ik tevreden. Geldwaarde is niet zo relevant, aangezien we ruilen en er dus geen centjes aan te pas komen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Een fotoreeks volgt.

Dus heb je een ongebruikt apparaat staan en wil je eens van dit kunststuk proeven, een pb of mailtje en ik geef je mijn mening over het voorstel!
 
Foto's van mijn eigen aangeboden exemplaar:


Gemaakt door Huib de Bruijn himself
2004832738502003385_rs.jpg


Een eindeloze reeks functies. De klaviertoetsen zitten nog perfect in lijn, en ook de drawbars zijn niet krom.
2004862185900269180_rs.jpg


Hieronder wordt in verschillende foto's alle panelen van het orgel voorgesteld (even bij daglicht voor de duidelijkheid).


Het knee lever keuzepaneel:
2000897959388167768_rs.jpg


Aan/uitschakelaar + tuning pot:
2000806314914775339_rs.jpg


Een reeks foto's van de bovenste schakelaars, drawbars en modulators:
2000860292011340185_rs.jpg


2000856998602814759_rs.jpg


2000870357850107879_rs.jpg


2000859417421442801_rs.jpg
 
De arpeggiator
2000896900882438406_rs.jpg


Het Solina String Ensemble :halleluja
2004830449213796773_rs.jpg


De Rith-o-Matic drumdoos
2004808801267391016_rs.jpg


De knee lever:
2000805423744317562_rs.jpg


Het voetklavier en het expressiepedaal:
2004813808803576803_rs.jpg


Ook in het donker een parel om te zien, dankzij de theaterverlichting.

Nooit een gebrek aan sfeer tijdens het spelen!
2006143278604936656_rs.jpg


Ook de originele orgelbank is in zeer mooie staat
2004878853932858741_rs.jpg


Nog de complete stapel handleidingen, presetbladen + blanco settingsbladen en alle schema's erbij (ik heb ze op elkaar laten liggen om plaats te besparen), en in het orgel zelf zitten ook nog de reservezekerningen.
2002385238639391137_rs.jpg



Het orgel ziet er dus nog zeer netjes uit, en dan is het nog niet eens grondig afgestoft of ingeolied.

Laat maar horen wat je ertegenover wilt plaatsen! :okdan:
 
Oeps, de foto van het middengedeelte nog vergeten!

2001211719700798155_rs.jpg


Die past dus tussen foto 6 en 7 van de reeks.

Geen paniek mensen, dit was het wat foto's betreft (tenzij er verzoekjes zijn); nu kan iedereen alle aspecten van het orgel zien. Geen gespam meer :).
 
Niet geschoten is altijd mis mensen! Stop de andere verkopers te pesten met ruilvoorstellen en stuur ze mijn richting uit :D

Ik zoek dus geen specifiek model ofzo, maar een synth (rack of standalone, midi of geen midi) waar ik graag op speel en nog heel lang graag op ga spelen.

Om jullie wat inspiratie te geven, hier een lijst met voorbeelden. De lijst is niet bindend, dus stel gerust andere dingen voor! Ik heb een selectie uit het hele prijsspectrum gemaakt, maar zoals gezegd met de goedkoopste ben ik even tevreden als met die onderste 3, want ze hebben allemaal dezelfde kwaliteiten die ik belangrijk vind. Het hoeft dus niet per se veel geld waard te zijn om geaccepteerd te worden (het mag wel, maar met mate :) )

Voorbeelden:

Quasimidi The Raven
Yamaha DX-7 II
Yamaha DX-7 + effectenbakje
Yamaha AN1X
Korg Microkorg
Korg Polysix
Novation KS rack
Darkstar XP2
Roland Alpha Juno 1 + effektenbakje
Kawai SX 240

Akai AX-60
Akai AX-80

Roland Juno 6
Roland Juno 106
Roland Juno 60

Nord Lead Rack I

JP 8080
MS-10
sherman filterbank

Waag je kans en word de trotse eigenaar van Jarre's droombak!
 
Ik ben even langs de elektronicawinkel gegaan. Bij het orgel krijg je een nieuw IC voetje, nieuwe 4024 IC en een reserve nieuwe 4024 IC. Daarmee zou je weer zo'n 40 jaar verder moeten kunnen. 8)
 
Duwerdeduwerdeduw *hijg* ok die staat weer bovenaan.

Als er mensen zijn die graag het orgel zouden willen hebben, maar echt niks te ruil aan te bieden hebben, dan wil ik eventueel ook verkopen. In dat geval vraag ik 300€, want voor dat bedrag kan ik zelf synth gaan shoppen in mijn lijstje. Die prijs is dus vast.

Dat wil niet zeggen dat synths met minder (of meer :)) waarde niet meer als ruil worden aangenomen hoor! BV een microkorg lust ik nog steeds, en die kost een stuk minder.

Wat het lijstje betreft heb ik geen interesse meer in de XP2 tenzij iemand met zeer sterke argumenten of demo's komt.
Bij de Juno's is het vooral de 60 die me interesseert.

Maar dingen aanbieden die niet op de lijst staan mag dus ook nog steeds!!


Ik heb het orgel afgestoft en opgeboend. Voordat het van eigenaar wisselt zal ik dit nog eens doen, zodat het hout weer voor jaren beschermd is. Zoals je ziet is het nog in zeerrrrr goede staat. Het is ook nergens afgebleekt. Je ziet de zetel in het houtwerk gereflecteerd! Ook de bank is nog heel erg fris, en dat is een uitzondering. Die kunnen er erg afgeleefd uitzien.

Oordeel/kwijl zelf:

2003020563046017703_rs.jpg
 
Oeps, nog vergeten:

Alpha Juno I enkel indien met controller. (ik hou niet van menuprogrammeren...)

Roland JX-3P + controller is ook een zeer graag geziene gast!

Mijn favorieten zijn vooral de oudere synths met directe controle, bv dus JX-3P+controller, polysix, juno60...zo eentje zonder gebreken is gegarandeerd een deal! Ook een traditioneel opgebouwde VA maakt dus zeker kans. En vocoders doen mijn hart sneller slaan, alsook zelf inspeelbare arpeggiatorloopjes.

Maar weerom, denk ook buiten de doos en stel gerust wilde dingen voor!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top