Omdat er zovaak op dit forum gepraat wordt over hoe je nummers kan maken en hoe andere mensen dit aanpakken heb ik gister een nummer wat in een liveset komt opgenomen. Het nummer is te vinden in de DSF song DB een heet Zoominn!
DSF DB
en is van de voorlopige artiesten naam Dead Inventors. Hieronder volgt een beschrijving hoe het nummer tot stand is gekomen. Mij lijkt het cool als meer mensen dat doen, want ik vind het altijd leerzaam om te zien hoe andere mensen het 'maak-proces' doorlopen. Komt ie:
Gear used:
Clavia Nord Rack II
Roland TR-909
Roland SH-101
Yamaha RS7000
Focusrite Compounder
Electrix Mo-Fx
Electrix FilterFactory
TC Electronics M-One
Mackie SR24_4 mixer
Setup
De Nord op op 1 kanaal. De 909 uitgesplits over 5 kanalen met de kick, snare en highats op een apart kanaal. Ride cymbal en clap in 2 kanalen als stereomix. Alle kanalen van de 909 gaan naar subgroep 1. Op de insert van subgroep zit de Compounder die het geheel stevig maakt en beetje laat pompen. RS7000 over een stereo-input. De SH-101 is een keer daar voor gesampeld dus wordt niet gebruikt.
Op de main inserts eerst de FilterFactory (FF). De output van de FF gaat door de MoFX waarna het signaal weer terug de mixer ingaat. FF en MoFX bewerken dus de hele mix.
Sounds
Het zoemende geluid wat je het hele nummer door hoort is de Nord. Bij de intro zit ik met de PWM , de pitch en de Noise OSC te ***ten. Klinkt soms als een soort vinyl in onweer!. Langzaam draai ik de knoppen naar de "juiste stand". De main hook komt van telkens de FM knop op de Nord open en dicht te draaien. De FM zorgt voor dat krijsende geluid en is eigenlijk de prijs van een Nord al waardt! Verder fuck ik nog wat met de filter cuttof. Op de cuttof zit een lichte hele snelle random LFO die de filter laat bubbelen en knetteren als je 'm open en dicht draait.
De supersimpele arpeggio die gespeeld wordt komt uit de RS7000. Gewoon midi-nootjes dus.
De percussie die er langzaam in komt is van de RS7000. Het is een loopje dat ik zelf gemaakt heb met wat sampletje van een sample CD. Deze fade doe ik gewoon met de fader op de mixer. De percussie is expres wat a-rytmisch gemaakt en er is wat swing overheen gegooid om er een lichte groove in te krijgen.
De bassline van 3 noten heb live op de SH-101 gespeeld en gesampled. Deze bassline zit op de 2e track op de RS7000. De bassline geeft een extra stuwend geluid.
De 909 bevat 2 identieke patterns alleen bij de ene heb ik de kick eruit gelaten. Zo kan je door van pattern te schakelen heel netjes even de kick eruit halen. De pattern is vrij simpel alleen de highats zijn niet standaard op de offbeats. Om de ride cymbal wat meer ruimte te geven (en ik weet dat het een techno cliche is, die ride op de kick) heb ik de "AIR" knop op de mackie mixer wat opengedraaid. Dit zorgt voor een lichte sparkle op de hoge tonen. De hele 909 gaat via een insert naar de conmpounder waarop de mega-fantastische Bass Expander knop zorgt voor een retegoede 909 kick. Misschien valt ie op mp3 en via pc-luidsprekers niet op, maar geloof me, hij is vet en toch niet overstuurt! Dit kan je met alleen EQ echt niet krijgen. Geloof me, ik heb het geprobeerd.
De filter factory wordt in het nummer eerst een paar keer met een high pass gebruikt. Al het laag valt er dan uit en door de Resonance op de juist plek te zetten krijg je een lekkere boost in het midden. Aan het eind van het nummer wordt de hele zaak met een lowpass weggefilterd. Ook op de filter van de FF zit een hele snelle random LFO die weer dat trillende effect geeft. Goed te horen bij de laatse breakdown. De output van de FF gaat naar de MO-fx waar ik zo nu en dan, om een lekkere break te maken, de tremolo en de delay aanzet. De delay is heel goed te horen en is een soort samplertje die telkens een maat sampled en deze naar zich zelf terugvoert. Hiermee kan je alleen al uuuuuren zoet zijn.
Arrangement.
Eigenlijk al verklapt. 1 enkel pattern op de RS7000 met 3 tracks, percussie en 101 (samples) en de Nord (midi). Verder op de 909 2 patterns die ik live wissel. Meer niet. Nu is het nummer ook niet echt een "slim" nummer met onverwachte wendingen en uitgesponnen arrangementen. Maar daar zitten ze bij een techno-aprty om 3 uur 's nachts met 5 pillen in z'n mik op te wachten, toch?
Nabewerking.
Opgenomen als stereo track via een M-Audio 44 kaart in Protools Free. Ik had 6:50 minuut aan materiaal. Daar zaten wat stukken in die live alleen leuk zijn. Dus ik heb er 4 minuut nogwat van gemaakt. Hier komt protools echt goed uit de bocht. Ik daag iedereen uit om te spotten waar ik heb zitten knippen!!
Zo, hopelijk heeft iemand er wat aan.
DSF DB
en is van de voorlopige artiesten naam Dead Inventors. Hieronder volgt een beschrijving hoe het nummer tot stand is gekomen. Mij lijkt het cool als meer mensen dat doen, want ik vind het altijd leerzaam om te zien hoe andere mensen het 'maak-proces' doorlopen. Komt ie:
Gear used:
Clavia Nord Rack II
Roland TR-909
Roland SH-101
Yamaha RS7000
Focusrite Compounder
Electrix Mo-Fx
Electrix FilterFactory
TC Electronics M-One
Mackie SR24_4 mixer
Setup
De Nord op op 1 kanaal. De 909 uitgesplits over 5 kanalen met de kick, snare en highats op een apart kanaal. Ride cymbal en clap in 2 kanalen als stereomix. Alle kanalen van de 909 gaan naar subgroep 1. Op de insert van subgroep zit de Compounder die het geheel stevig maakt en beetje laat pompen. RS7000 over een stereo-input. De SH-101 is een keer daar voor gesampeld dus wordt niet gebruikt.
Op de main inserts eerst de FilterFactory (FF). De output van de FF gaat door de MoFX waarna het signaal weer terug de mixer ingaat. FF en MoFX bewerken dus de hele mix.
Sounds
Het zoemende geluid wat je het hele nummer door hoort is de Nord. Bij de intro zit ik met de PWM , de pitch en de Noise OSC te ***ten. Klinkt soms als een soort vinyl in onweer!. Langzaam draai ik de knoppen naar de "juiste stand". De main hook komt van telkens de FM knop op de Nord open en dicht te draaien. De FM zorgt voor dat krijsende geluid en is eigenlijk de prijs van een Nord al waardt! Verder fuck ik nog wat met de filter cuttof. Op de cuttof zit een lichte hele snelle random LFO die de filter laat bubbelen en knetteren als je 'm open en dicht draait.
De supersimpele arpeggio die gespeeld wordt komt uit de RS7000. Gewoon midi-nootjes dus.
De percussie die er langzaam in komt is van de RS7000. Het is een loopje dat ik zelf gemaakt heb met wat sampletje van een sample CD. Deze fade doe ik gewoon met de fader op de mixer. De percussie is expres wat a-rytmisch gemaakt en er is wat swing overheen gegooid om er een lichte groove in te krijgen.
De bassline van 3 noten heb live op de SH-101 gespeeld en gesampled. Deze bassline zit op de 2e track op de RS7000. De bassline geeft een extra stuwend geluid.
De 909 bevat 2 identieke patterns alleen bij de ene heb ik de kick eruit gelaten. Zo kan je door van pattern te schakelen heel netjes even de kick eruit halen. De pattern is vrij simpel alleen de highats zijn niet standaard op de offbeats. Om de ride cymbal wat meer ruimte te geven (en ik weet dat het een techno cliche is, die ride op de kick) heb ik de "AIR" knop op de mackie mixer wat opengedraaid. Dit zorgt voor een lichte sparkle op de hoge tonen. De hele 909 gaat via een insert naar de conmpounder waarop de mega-fantastische Bass Expander knop zorgt voor een retegoede 909 kick. Misschien valt ie op mp3 en via pc-luidsprekers niet op, maar geloof me, hij is vet en toch niet overstuurt! Dit kan je met alleen EQ echt niet krijgen. Geloof me, ik heb het geprobeerd.
De filter factory wordt in het nummer eerst een paar keer met een high pass gebruikt. Al het laag valt er dan uit en door de Resonance op de juist plek te zetten krijg je een lekkere boost in het midden. Aan het eind van het nummer wordt de hele zaak met een lowpass weggefilterd. Ook op de filter van de FF zit een hele snelle random LFO die weer dat trillende effect geeft. Goed te horen bij de laatse breakdown. De output van de FF gaat naar de MO-fx waar ik zo nu en dan, om een lekkere break te maken, de tremolo en de delay aanzet. De delay is heel goed te horen en is een soort samplertje die telkens een maat sampled en deze naar zich zelf terugvoert. Hiermee kan je alleen al uuuuuren zoet zijn.
Arrangement.
Eigenlijk al verklapt. 1 enkel pattern op de RS7000 met 3 tracks, percussie en 101 (samples) en de Nord (midi). Verder op de 909 2 patterns die ik live wissel. Meer niet. Nu is het nummer ook niet echt een "slim" nummer met onverwachte wendingen en uitgesponnen arrangementen. Maar daar zitten ze bij een techno-aprty om 3 uur 's nachts met 5 pillen in z'n mik op te wachten, toch?
Nabewerking.
Opgenomen als stereo track via een M-Audio 44 kaart in Protools Free. Ik had 6:50 minuut aan materiaal. Daar zaten wat stukken in die live alleen leuk zijn. Dus ik heb er 4 minuut nogwat van gemaakt. Hier komt protools echt goed uit de bocht. Ik daag iedereen uit om te spotten waar ik heb zitten knippen!!
Zo, hopelijk heeft iemand er wat aan.
Laatst gewijzigd: