Synth voor ambient

amai, da's wel een:duivels::duivels::duivels: foto'ke !!! =)

DF_13013R.jpg
 
Vooral reverb. Douw een willekeurige sound of sample door een effectchain met een ongelofeloze bak delay en reverb en je hebt instant ambient.

Een andere goede truuk is ook real-world sounds opnemen en deze een of twee octaven lager afspelen, wederom met lekker veel galm en echo.

Dat klopt wel. Ik gebruik zelf hoofdzakelijk analoge en tape delay effecten met de feedback op 80-100%... Wat ook goed werkt: loops maken en deze reversen of op halve snelheid afspelen.
 
Korg Wavestation in combinatie met Soundtower WSEditor. :)
Duurt wel relatief lang om een uitgebreide patch te maken door de hoeveelheid layers en het finetunen maar ik haal er wel zeer mooie evoluerende pads en soundscapes uit. De ingebouwde effectprocessor maakt het helemaal af. Ik vind de sound trouwens voornamelijk 'kristalhelder' dus voor zware enigszins analoog klinkende geluiden niet geschikt maar wel mooi open om producties net dat stukje sprankel mee te geven.

Roland D-50 kan ook heel mooi zijn voor ambientpads maar is wel ietwat eenzijdiger qua geluid. Met name de ingebouwde chorus en reverb geven in combinatie met de square/saw golfvormen dat typische Aphex Twin - Selected Ambient Works-achtige padgeluid.
 
cool sly
 
klanktapijten, sferische ontwikkelingen en veel mogelijkheden antwoord Korg Trinity ( Rack tevens leverbaar.)

Veel geluiden, enorme kwaliteit geluid, krijg je nooit spijt van.

Nou, dat zou ik niet doen. En al helemaal niet voor ambient soundscapes.

In software zou ik voor omnisphere gaan , alchemy, of zelfs massive, een gratis vst speciaal voor dit doel gemaakt is crystal.

In hardware zou ik gaan zoeken naar een kawai k5000s, of een korg Z1 maar ook een supernova of ziets zou niet erg zijn, als je daar geen atmosfeer mee weet te maken kun je beter een andere hobby gaan zoeken.

Maar een trinity ? nee.


Halllooooo zit ik weer eens op een 5 jaar oude thread te reageren., wie reanimeert dit nou weer. ?
 
Laatst gewijzigd:
Voor ambient zijn effecten het belangrijkst zoals delay's, reverbs, pitchshifters en loopers. Synths met uitgebreide effecten zijn dus interessant als je zoveel mogelijk in 1 machine wil, bv een V-Synth of een Kronos. Beiden hebben een goed klinkende multi-FX engine met reverbs tot 60-70 seconden, tape delay's, en samen met de uitgebreide synth engines heb je heel snel resultaat. De V-Synth werkt lekker snel en is meer hands on, de Kronos is de meest uitgebreide maar de UI en synth engines hebben een steilere leercurve. Persoonlijk gebruik ik altijd een combi van VA / analoge sounds + digitaal (bv wavetable, FM, samples). Iedere synth is wel tegebruiken eigenlijk, als je maar effecten hebt om ze te processen. Dus een synth zonder FX gaat niet werken, een goedkope synth met een los pedaaltje of 19" module werkt prima. De Eventide Space is echt een aanrader.
 
Back
Top