Totale noob vraag over audio interface en stand-alone soft synths

grandaddy

Modulator
Lid sinds
18 april 2005
Berichten
1.088
Locatie
Waar ik ben
Hey,

Ik heb tot nu toe nooit een geluidskaart, DAW e.d. gebruikt. In mijn weinige vrije tijd vermaakte ik me altijd graag met wat hands-on hardware synths, soms met een hardware recorder erbij. Door het wegvallen van speel- en opslagruimte voor mijn gear heb ik onlangs voor het eerst een paar softsynths aangeschaft, o.m. de GForce IMPOscar 2.

Ik heb een iMac van 2021, en wil de stand alone versies van de softsynths met een Midi keyboard bespelen en een goed audio signaal naar mijn hardware mixer kunnen sturen.

Vraag: Wanneer ik bijv. een SSL+2 audio interface koop, en de USB daarvan in de iMac prik, kan ik dan met de Midi In van de SSL+ 2 met een Midi keyboard de (stand alone versies van de) softsynths gebruiken? En gebruik lk dan de audio outs om van de SSL+ 2 naar mijn mixer te gaan?

Ik weet dat er legio alternatieven zijn voor de SSL+ 2 zijn, en dat er ook legio eenvoudige en complexe DAWs e.d. te koop zijn. Dat is het punt niet. Ik heb de tijd noch de zin om me helemaal in het soft gebeuren te gaan storten. Ik wil (om te beginnen) graag met alleen een kleine toevoeging goede audio van de softsynths naar mijn mixer kunnen sturen.

Bij voorbaat dank voor de reacties!
 

Attachments

  • SSL+ 2.jpg
    SSL+ 2.jpg
    20,2 KB · Bekeken: 47
Vraag: Wanneer ik bijv. een SSL+2 audio interface koop, en de USB daarvan in de iMac prik, kan ik dan met de Midi In van de SSL+ 2 met een Midi keyboard de (stand alone versies van de) softsynths gebruiken? En gebruik lk dan de audio outs om van de SSL+ 2 naar mijn mixer te gaan?
Hoi! Het is precies zoals je schrijft :) klopt helemaal

Als je echter andere hardware synths in je mixer prikt, om te combineren met de Imposcar, en je wilt dat allemaal samen opnemen.. dan doe je er goed aan de Main Out (of een sub-group) van je mixer, op de SSL Inputs te steken. Dan moet je alleen opletten, dat wat op de SSL zijn Input binnenkomt.. niet ook direct naar de Mixer teruggaat (feeedback). De Input kan je dan het beste muten, zodat er wel signaal wordt opgenomen maar niet direct wordt uitgestuurd.
 
Laatst gewijzigd:
Dank Sander!

Wat me niet helemaal duidelijk is: waarom zou ik de Main Outs of een Sub Group van de mixer naar de SSL sturen? Wanneer ik niet in een DAW maar op een hardware recorder opneem kan ik toch direct van mixer (hardware synths + OSCar etc.) naar de recorder blijven gaan? Of mis ik hier iets...?
 
@grandaddy Klopt idd, met een hardware recorder hoef je idd niet de mixer naar de SSL terug te sturen, maar kun je gewoon direct van de mixer naar de recorder gaan.
 
Back
Top