audio bounce met hardware setup

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo forum,

Ik ben sinds de zomer terug naar een hardware setup met 3 synths, 2 samplers en 4 EFX modules. Sequencer is nu een Roland MC50 als master en een Kawai Q-80 als slave. Midi timing is super strak.

Ik ben nog niet zo ver, maar ik heb het idee dat als ik audio van tracks die klaar zijn wil opnemen op de PC, ik terug moet naar de midi clock van de DAW (Reaper in dit geval). En dan is de timing minder strak. Gaat om klein beetje midi jitter, maar in vergelijking met de clock van de MC50 is me dat al te veel. Opnemen moet in meerdere takes, kan maximaal 8 x mono direct opnemen, of via mijn mixer 1 x stereo. Ik denk dat bij meerdere takes de verschillen in timing (t.o.v. de sporen onderling) groter worden.

Ik heb geprobeerd Reaper als slave te laten meelopen, loopt nog niet echt lekker strak mee, audio en softsynths haperen een beetje. Moet ik nog aan sleutelen, audio buffer groter maken, etc.

Ik ga nu proberen een tape sync signaal op te nemen vanaf de MC50 op een spoor in Reaper om hier de MC50 weer mee te syncen tijdens het opnemen, heb ik al eens geprobeerd, nog zonder succes, beat ledje knippert wel, maar MC50 start niet vanzelf.

Als het niet met sync kan, dan moet ik denk ik opnames opknippen en handmatig strak zet in het grid.

Een stand alone multitrack recorder als master midi clock (Roland VS880/1680) zou ideaal zijn (geen latency, on-board effecten) maar hebben ook weer zo hun beperkingen als ik wil editten, hardware sequencen + hardware recorden wordt wel erg Spartaans.....

Zou helemaal mooi zijn dat de MC50 de master blijft, en ik sporen die gereed zijn bounce naar een DAW, vervolgens doorwerk op de MC50 terwijl de opgenomen audio sporen met perfecte sync meelopen.

Mijn vraag: hoe doen jullie dit? Beetje theoretisch probleem misschien, gaat om kleine verschillen. Is voor de drum en bas tracks belangrijk, voor andere parts (pads, keys, etc) wat minder relevant denk ik. Zou leuk zijn om het strakke van een hardware sequencer op "tape" te krijgen.

Midi interface is een midisport 2x2, dat kan ook de oorzaak zijn. Ik zie dat de nieuwe Roland/Edirol 3x3 midi interface gepromoot wordt met een techniek voor strakke timing.

Ik ben dus benieuwd hoe anderen dit aanpakken, uit nieuwsgierigheid en ter inspiratie voor mijn eigen setup.
 
Lukt me nog niet helemaal met sync unit, Roland MC50 reageert er niet altijd goed op. En heeft als het signaal wordt opgepakt vertraging t.o.v. de metronome in de DAW. Ik moet dan de midi noten een offset geven om het gelijk te krijgen.

Ik heb wel een tape sync signaal opgenomen, MC50 pakt het signaal op, Kawai Q-80 blijft meelopen op de clock van de MC50.

Uitlijnen t.o.v het grid in de sequencer blijft lastig, ik ben bezig het sync spoor te schuiven in de tijd totdat een hardware kick vanuit de MC50 gelijk loopt met een VST met kickdrum in de DAW, moet op gehoor, trial and error methode.
 
Lukt me nog niet helemaal met sync unit, Roland MC50 reageert er niet altijd goed op. En heeft als het signaal wordt opgepakt vertraging t.o.v. de metronome in de DAW. Ik moet dan de midi noten een offset geven om het gelijk te krijgen.


voor Sync Unit moet je 1 lange noot tekenen in het begin van je track tot het eind.
das al.
 
Sync Unit zend een puls uit (nu wel 1 lange noot getekend), MC50 pakt deze op (beat lampje knippert), maar krijgt geen start signaal.

Als de MC50 eenmaal loopt met het tape signaal kan ik overschakelen op Sync Unit. Ik moet dus combineren, begin van tape sync afspelen, en als de MC50 loopt Sync Unit starten. Klinkt net niet helemaal gelijk, Een VST kick loopt voor op de hardware Jomox kick (paar miliseconden). Loopt wel redelijk strak (1 testje gedaan). MC50 zal wat tijd nodig hebben om het tape sync signaal om te zetten naar eigen clock signaal. Als de DAW master is lopen de kicks wel gelijk (maar is er weer jitter).

Met offset kan ik VST's een kleine vertraging geven, dan zou het gelijk moeten lopen.

Probleem 1 is denk ik opgelost, met Sync Unit kan ik meerdere takes maken van met een hardware sequencer gemaakte songs, mooi!

Als ik hardware wil combineren met VST's, dan moet ik opgenomen audio tracks naar voren schuiven, en als het nog niet opgenomen is, VST's naar achteren verschuiven.

Ik heb het tapesignaal (interne clock MC50, zonder sync met DAW, zelfde BPM) lang genoeg opgenomen in een stereo file, sync op links, en op rechts de metronome van de MC50, te zien op het scherm is dat de pulsen van de metronoom langzaam weglopen het grid. BPM in de DAW bijstellen helpt niet echt, misschien is de midi clock van de MC50 dan weer minder strak dan een vaste tijdlijn.

Ik weet niet of Sync Unit een offset kan krijgen? Ik snap niet helemaal hoe het werkt, zie niet helemaal waar de BPM wordt gegenereerd, het is 1 lange noot, aan of uit, toch?
 
Ja, 1 lange noot
De truc is normaal gezien op start duwen op de mc50 ( er zal niets gebeuren want hij krijgt geen clock)
Dan pas de software starten

Op zich is de vertraging identiek aan die van je vst's/audio tracks, dus geen offset nodig
 
Doe ik, ik druk op start, de MC50 wacht dan op startsignaal. Daarna DAW starten, 1e paar bars leeg, dan voor Sync Unit een lange bar met 1 lange noot. Als deze noot bereikt wordt start de MC50 niet.

Als ik het stukje tape sync met startcommando afspeel, en dan switch naar Sync Unit, dan blijft de MC50 wel lopen op het signaal van Sync Unit. Misschien kan ik op een andere manier een start commando geven, b.v. met sysex.

Vertraging kan door de MC50 zelf komen, heeft tijd nodig om sync signaal op te pakken en te verwerken? Moet ik nog goed checken. Ik word een beetje dol van alleen kicks en metronome en soms per ongeluk het sync signaal luisteren. Mijn Grado koptelefoon trekt het ook niet geloof ik, begint na een tijdje te behoorlijk te kraken.
 
Doe ik, ik druk op start, de MC50 wacht dan op startsignaal. Daarna DAW starten, 1e paar bars leeg, dan voor Sync Unit een lange bar met 1 lange noot. Als deze noot bereikt wordt start de MC50 niet.
zou kunnen, ik heb slechts getest met MC-202 en TR-707 en daar ging het
ik heb nog een MC-500 gehad, maar nu niet meer (tenzij ergens in een kast zonder dat ik het weet) :engel:
mail je me eens een opname van het tapesync signaal van je MC-50 door?
ik kan er misschien wijzer uit worden ..

Als ik het stukje tape sync met startcommando afspeel, en dan switch naar Sync Unit, dan blijft de MC50 wel lopen op het signaal van Sync Unit. Misschien kan ik op een andere manier een start commando geven, b.v. met sysex.
het feit is dat tapesync geen startcommando heeft :)

in rust = ±1200 Hz
in play = ±2400 Hz en ±1200 Hz afwisselend
(dit is uit het hoofd, cijfers kunnen fout zijn)

aangezien het nogal moeilijk is om een signaal uit je computer te sturen "in rust" zit deze toestand er niet in.
misschien dat ik in een toekomst versie van de software de mogelijkheid kan steken dat hij eerst 4 maten "inloopt".

Vertraging kan door de MC50 zelf komen, heeft tijd nodig om sync signaal op te pakken en te verwerken? Moet ik nog goed checken. Ik word een beetje dol van alleen kicks en metronome en soms per ongeluk het sync signaal luisteren. Mijn Grado koptelefoon trekt het ook niet geloof ik, begint na een tijdje te behoorlijk te kraken.

jammer van je kopphone ;{
 
Ik heb hier een klein stukje tape sync signaal

Bekijk bijlage tape sync MC50 128 bpm.wav

Eerste seconde het pilot signaal, en na 1,4 seconden begint de sync.

Het is een stereo file, op links sync, en op rechts de metronome van de MC50. Alleen het linker signaal stuur ik naar de MC50, metronome was bedoeld als referentie.

Ik ben benieuwd wat je hier uit kan halen.

Kopphone doet het nog met een Ipod, ik durf er nu geen pure analoge Jomox kicks meer mee te luisteren, en zeker geen sync signaal meer... :-)
 
Aanvulling, ik heb nu de MC50 aangestuurd door Sync Unit perfect in sync met softsynths.

Ik heb een stukje tape sync perfect geknipt (8 metronome sounds = 2 bars), 1 bar pilot signaal, en 1 bar met tape sync incl. start signaal. Ableton geeft aan dat de BPM 127.6 is i.p.v. 128 BPM. Dit stel ik in in Ableton als master tempo. Na het stukje met 2 bar audio ga ik naadloos over op 1 lange noot met Sync Unit. De MC50 merkt dan geen verschil en blijft in hetzelfde tempo doorgaan, gelijk met een VST kick en de Ableton metronome.

Als de BPM van de host afwijkt van de BPM van het stukje tape sync audio, dan ontstaat er een verschuiving in de tijd, de MC50 gaat om de 1 of andere vage reden door op het oude tempo ipv overschakelen op Sync Unit. Krijgt dus wel de puls die hem aanstuurt, maar er zit dan al een kleine vertraging in die blijft zitten. Lastig uit te leggen.

Ik had gisteren bij een eerdere test de audio niet netjes geknipt, kreeg toen een latency tussen de kicks. BPM achter de comma goed krijgen is ook belangrijk.

Enorm gekloot, maar het werkt nu wel. Zou ideaal zijn als Sync Unit een start commando kan geven na starten van de DAW, dan hoef ik geen tape sync op te nemen, te knippen en de BPM te matchen. Ik kan de tape sync niet warpen denk ik, tast het computer signaal aan. Moet dus voor de BPM's waar ik in werk (126 t/m 134) tape sync opnemen en knippen, en dit in een template zetten.

Ben blij dat het werkt, het kan dus toch.... spaart een Roland VS-880 o.i.d. uit. En softsynths kunnen meelopen op de master clock van Ableton ipv op de master midi clock van de MC50, klinkt denk ik veel strakker, geen midi jitter.
 
Kopphone doet het nog met een Ipod, ik durf er nu geen pure analoge Jomox kicks meer mee te luisteren, en zeker geen sync signaal meer... :-)

Da's weird. Ik heb mijn AKG 701's ingelopen met white noise en daar zouden ze alleen maar beter van moeten klinken.

Over het sync issue dan, ik heb dan wel geen mc50 maar zit wel met hetzelfde probleem met mijn MDUW. In eerste instantie wel goede sync, maar hij loopt steeds wat minicuuls uit.

Dus wat dan overblijft is toch tracks/clips bouncen. Zelf gebruikte ik ableton 8.08, ik heb net geupgrade naar 8.25 en daar schijnt midi-sync iets strakker te moeten lopen.

Dus misschien eens proberen met een andere sequencer? Ik ken Reaper niet echt maar dacht altijd dat dat meer Audio georienteerd was?

Trouwens een tip, FXpansion Geist is echt top voor het opnemen van kleine clips en daarmee verder kloten. Soort software octatrack :)
 
Het is een stereo file, op links sync, en op rechts de metronome van de MC50. Alleen het linker signaal stuur ik naar de MC50, metronome was bedoeld als referentie.

thanks voor de file

Vreemd, die tapesync van de MC-50 ziet er een beetje anders uit, geen 50/50 verhouding tussen "hoog" en "laag".
Zal eens de manual moeten bezien

Zou ideaal zijn als Sync Unit een start commando kan geven na starten van de DAW, dan hoef ik geen tape sync op te nemen, te knippen en de BPM te matchen. Ik kan de tape sync niet warpen denk ik, tast het computer signaal aan. Moet dus voor de BPM's waar ik in werk (126 t/m 134) tape sync opnemen en knippen, en dit in een template zetten.
warpen lukt normaal gezien wel, heb ik gelezen.

Een start signaal gaat niet lukken, maar een speciale modus voor MC-50 of instelbaar count in met pilot signaal moet volstaan.
Had ik de tijd begon ik er meteen aan maar dat zal jammer genoeg voor nog een hele tijd niet lukken

Ben blij dat het werkt, het kan dus toch.... spaart een Roland VS-880 o.i.d. uit. En softsynths kunnen meelopen op de master clock van Ableton ipv op de master midi clock van de MC50, klinkt denk ik veel strakker, geen midi jitter.

idd, doordat je clock in feite ook een "softsynth" is loop het gewoon zo strak als maar kan :duivels:
 
@ Rvooh: update Sync Unit, nou, MC50 gebruikers die wil syncen met een DAW is een wel erg kleine niche markt denk ik, daar hoe je het niet voor te doen :-). Ik zal dat warpen proberen in Live, met een andere instelling, b.v. tone, kijken of de MC50 het signaal dan wel oppikt. In de handleiding staat niet veel over syncen, alleen dat het signaal afwijkt van de MC500, ze noemen het daarom ook een Tape Sync II signaal.

@ nomore: als je MDUW echt in sync wilt krijgen, dan is er de Sync-lock, apparaat zet een audio pulse uit je DAW om in een hele stabiele midi clock. http://www.innerclocksystems.com/. Erg duur! Ik heb nu eigenlijk de poor-mans Sync-lock, gratis Sync Unit (thanks Rvooh!) en de MC50 als omzetter van puls naar clock naar zichzelf en andere gear (mijn Kawai Q80 sequencer, en alles wat hier verder aanhangt via een midi thru box).

Als je je MDUW strak wilt krijgen is mijn oplossing misschien interessant, moet je een oude sequencer zoeken die met tape te syncen is. Deze functioneert dan alleen als pulse naar clock omzetter, niet als sequencer.

Ik noem het "pulse", maar het zal wel iets gecompliceerder zijn dan dat... :-)

Koptelefoon, tja, er ontstond twee avonden achter elkaar een soort rare phase shift aan 1 kant na lang gebruik, misschien een speaker overhit door de kick. Of de geluidskaart die in de war raakte, sample buffer te klein of verstoord.

Reaper is wel mooi, maar ook best gecompliceerd, erg veel instellingen. Ik had dit in gedachten omdat je tracks een offset kan geven via een JS plugin, maar dat is nu niet meer nodig.
 
@ nomore: als je MDUW echt in sync wilt krijgen, dan is er de Sync-lock, apparaat zet een audio pulse uit je DAW om in een hele stabiele midi clock. http://www.innerclocksystems.com/. Erg duur! Ik heb nu eigenlijk de poor-mans Sync-lock, gratis Sync Unit (thanks Rvooh!) en de MC50 als omzetter van puls naar clock naar zichzelf en andere gear (mijn Kawai Q80 sequencer, en alles wat hier verder aanhangt via een midi thru box).

Als je je MDUW strak wilt krijgen is mijn oplossing misschien interessant, moet je een oude sequencer zoeken die met tape te syncen is. Deze functioneert dan alleen als pulse naar clock omzetter, niet als sequencer.
.

Thanks voor de tip. Ik moet de MDUW firmware ook maar eens updaten, misschien dat dat ook wat helpt. Ik kan echt niet geloven dat we in 2011 leven en nog steeds gezeik hebben met dit soort dingen. Of geheel overstappen op software ofzo.
 
@ Rvooh: update Sync Unit, nou, MC50 gebruikers die wil syncen met een DAW is een wel erg kleine niche markt denk ik, daar hoe je het niet voor te doen :-). Ik zal dat warpen proberen in Live, met een andere instelling, b.v. tone, kijken of de MC50 het signaal dan wel oppikt. In de handleiding staat niet veel over syncen, alleen dat het signaal afwijkt van de MC500, ze noemen het daarom ook een Tape Sync II signaal.

dat verklaart een hoop

de MC-50 gebruikt Smart FSK, die stuurt op elke measure een id mee met het measure nummer

Vandaar dat er dus bij jou een start signaal inzit :) Ben wat wijzer geworden.

SmartFSK gaat moeilijk worden :) maar is mogelijk.
 
Ik ben toch om, ik heb een Roland VS840GX zip disk recorder gekocht, mazzeltje op Ebay. De SD card reader ter vervanging van de zip drive is nog onderweg uit China. Die zip drive maakt echt teveel herrie.

Ik had eerst een Korg D888 geleend, daar viel niet veel mee te syncen, alleen tape sync en MTC (heb ik niks aan).

De Roland is nu de master clock, en de Kawai Q80 slave. Synct perfect, strakke timing. Ik stuur de midi clock van de VS840 naar een midi merger, ik kan nu 3 sequencers tegelijk (parallel) syncen als het nodig is (2 x Q80 en een MC50). De VS840 heeft nog iets handigs, sync-track, dan wordt een midi clock signaal van een ander apparaat opgenomen waarna dit het master clock sync signaal wordt. Heb ik voorlopig nog niet nodig, standaard methode is zo te horen al strak genoeg.
 
Back
Top