Multiclock + DAW latency probleem midi en audio opname

Ik ben even verder aan het testen en ik word er niet helemaal vrolijk van. het lijkt er op dat die ERM zijn eigen leven aan het leiden is en ik heb mijn twijfels ook over Bitwig audio opnames

Als ik op de ERM de Shift in het middel laat en ik neem een Clip op dan zit deze 3ms ACHTER op de grid
Als ik op de ERM de Shift in het middel laat en ik neem in het arrangement window op dan zit deze ook 3ms ACHTER op de grid
Als ik op de ERM de Shift afstel precies op de metronoom van Bitwig bij mij een kleine -20% en ik neem een clip op dan zit ik 22ms VOOR op de grid
Als ik op de ERM de Shift afstel precies op de metronoom van Bitwig bij mij een kleine -20% en ik neem in het arrangement window op zit ik 42ms ACHTER op de grid

Het geval is dat die ERM dus heel veel invloed heeft op de opnames die je maakt in je DAW en ik vraag me af hoe kan dit dan? ik heb dit met meerdere sequencers uitgeprobeerd achter de ERM zowel een moderne als een vintage drumcomputer.

@klinkske Ik begrijp de vertraging goed maar naar de RME maar die is minimaal en prima mee te werken. Het geval op die audio een stukje naar voren of naar achter toe te slepen is zowel in een live situatie als in de studio geen optie, Ook waardeloos als je een complete track heb gemaakt en die in 1 take wil opnemen.
 
Zit de eerste noot er 3ms naast of gebeurd het ook bvb 1 maat later?
Bij elke noot, dit kan ik verschuiven.

Ik heb Ableton geïnstalleerd en zal kijken als het daar beter in gaat.
 
Bij elke noot, dit kan ik verschuiven.

Ik heb Ableton geïnstalleerd en zal kijken als het daar beter in gaat.
Reden van de vraag is omdat sommige sync bakjes “spelen” met de eerste clock byte en/of midi start command. Waardoor de eerste noot dus naar achteren kan schuiven, maar hier dus niet het geval? Kan wel grote verschillen geven met oude vs nieuwe gear.

verder, de ERM kan niet weten wanneer je op start duwt in je DAW, dus vergeet sowieso negatieve shift settings op de ERM. Negatieve settings moeten in je DAW zelfs zodat ze gecompenseerd kunnen worden. Intuitief dus de delay van je audio interface+deze van de ERM. Bvb 7ms+2ms (fictief)
 
Geen idee of ik je vraag goed begrijp. Is me een beetje onduidelijk wat je nu precies wilt weten.

Maar als je met de multiclock alle hardware strak meelopend zet met je daw. En je taped de audio vd hardware in je daw dan loopt dat niet gelijk nee. Je hebt tenslotte met de ERM een tijdsverschuiving toegepast om alles sync te krijgen.

Je kan dan dus alles wat je net opgenomen hebt selecteren en in 1x allemaal rechtzetten op het grid.
 
Edit : belabgerijk is ook dat je al die sporen in 1x doet zodat de evt swing van of je drummachine of die van de erm wel behouden blijven.
 
Ik ben even verder aan het testen en ik word er niet helemaal vrolijk van. het lijkt er op dat die ERM zijn eigen leven aan het leiden is en ik heb mijn twijfels ook over Bitwig audio opnames

Hier kan ik over meepraten. Eigenlijk praat je ook over 2 verschillende dingen, audio latency en midi jitter en latency.

Toen ik overstapte op Bitwig (volgens mij nog ergens versie 2 oid), installeerde ik bitwig en alle audio opnamen waren super strak on the grid, en belangrijker, super consistent. Oftewel elke sessie bleven de opnames ook op de grid en hoefde ik niet elke keer te klooien met de recording offset.
Gaanderweg tijdens het upgraden van bitwig is er iets veranderd, en dat kan ook door vervuiling op mijn computer komen, mischien driver issue, maar op de een of andere manier is het niet meer zo stabiel.

Dan is er midi jitter/latency. In bitwig is deze standaard echt een stuk beter dan ableton, en eigenlijk hetzelfde als veel hardware sequencers maar toch wilde ik perfectie en heb ik een Usamo gekocht (de min of meer goedkoopste oplossing daarvoor, zeker tov een ERM+). Dat werkte echt super, totdat de audio latency niet meer correct bleef.

Hoe dan ook is het pad dat je eerst dmv een loopback test de recording offset goed zet. En pas daarna je midi sync in orde maakt. Nu heeft de Usamo niet nog de optie om handmatig nog de sync bij te sturen maar ik heb eigenlijk geen apparaat waar dat echt nodig blijkt. Maar als dat zelfs WEL nodig is snap ik niet waarom dit in de DAW dan incorrect zou worden opgenomen, als je hoort dat het niet in sync is, en je corrigeert dat handmatig op de ERM+, en je HOORT dat het weer in sync met elkaar loopt dan zou het toch ook in de daw goed moeten worden weergegeven zo?
 
Geen idee of ik je vraag goed begrijp. Is me een beetje onduidelijk wat je nu precies wilt weten.

Maar als je met de multiclock alle hardware strak meelopend zet met je daw. En je taped de audio vd hardware in je daw dan loopt dat niet gelijk nee. Je hebt tenslotte met de ERM een tijdsverschuiving toegepast om alles sync te krijgen.

Je kan dan dus alles wat je net opgenomen hebt selecteren en in 1x allemaal rechtzetten op het grid.

Het is ook niet makkelijk uit te leggen omdat niet helemaal duidelijk is wat de oorzaak van het probleem is. Alles wat ik via de ERM aanstuur en gelijk zet word in mijn DAW allemaal scheef opgenomen, maakt niet uit als het een beatstep is of een analoge drummachine. De reden waarom ik een Multiclock heb gekocht jaren terug is om alles wat scheef loopt gelijk te zetten en op 1 of andere manier gaat het totaal bij mij er niet in als ik dus de ERM clock gebruikt en daar de individuele kanalen op sync pitch zodat alles strak loopt dat als ik het dan in audio opneem allemaal scheef word opgenomen. Je neemt toch op wat er als audio uit het apparaat komt, hoe kan ik er dan 20 tot 40ms er naast zitten? die heb ik al met de pitch gelijk gezet en dat heeft niets met audio te maken. Mijn audio recording buiten de ERM om gaat super strak, als ik een midi uitstuur naar een instrument en ik bounce hem als audio in me daw dan zit er max 3ms tussen.

Ik heb de ERM er juist tussen gezet om zo een hybride setup te maken voor zowel live als in de studio dat ik zowel clips in mijn DAW kan gebruiken als externe hardware en wat ik wil is dat ik die clips net zo strak kan opnemen. Het achter af op timing zetten ken ik wel en zo moet ik het nu doen maar in een live situatie on stage heb ik daar totaal niets aan.
 
Maar als dat zelfs WEL nodig is snap ik niet waarom dit in de DAW dan incorrect zou worden opgenomen, als je hoort dat het niet in sync is, en je corrigeert dat handmatig op de ERM+, en je HOORT dat het weer in sync met elkaar loopt dan zou het toch ook in de daw goed moeten worden weergegeven zo?
Precies dit
 
Dus even kort sluitend.
Jij hangT bijv 3 apparaten aan je erm, pielt met de potentios op de erm zodat alles helemaal strak loopt.

Je taped de audio van die 3 apparaten.

Heb je dan :
A: 3 verschillende sporen aan opnames (dus die 3 lopen niet in sync met elkaar en/of daw)

B: 3 sporen die die niet meer op het grid staan in je daw maar maar wel met elkaar in sync zijn nog.

Optie B is normaal namelijk.
Je versleept dan je 3 sporen alle drie tegelijk terug op het grid.
 
Voor live werkt de erm trouwens super goed hoor. Alles helemaal rete strak. Computer / drummachines / whatever.
 
Dus even kort sluitend.
Jij hangT bijv 3 apparaten aan je erm, pielt met de potentios op de erm zodat alles helemaal strak loopt.

Je taped de audio van die 3 apparaten.

Heb je dan :
A: 3 verschillende sporen aan opnames (dus die 3 lopen niet in sync met elkaar en/of daw)

B: 3 sporen die die niet meer op het grid staan in je daw maar maar wel met elkaar in sync zijn nog.

Optie B is normaal namelijk.
Je versleept dan je 3 sporen alle drie tegelijk terug op het grid.

Precies wat je in B beschrijft, maar wat ik dus niet begrijp waarom als ik aan die knoppen draai om alles in sync te krijgen dat mijn audio niet goed op de grid word opgenomen. Als ik live dus uit 1 instrument meerdere clips wil opnemen dat wil zeggen dat ik ze ook live op de grid moet zetten, dat werkt niet op een podium.

Als ik tijdens een jam bv live een gitaar opneem staat deze naar hoe ik speel op de grid maar de sequence die ik strak heb getrokken met de ERM clock doet dat niet terwijl het uit de speakers allemaal voor de audio opname prima klinkt.

Tuurlijk de ERM werkt live prima zolang je maar geen audio gaat opnemen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je live speelt met clips en hardware is er geen probleem, begrijp ik. Maar op opnemen vd audio is door de vertraging vd interface uiteraard later. Maar waarom is dat live een probleem? Omdat je dat (de opname) met je eerdere clips wil loopen?
 
Als je live speelt met clips en hardware is er geen probleem, begrijp ik. Maar op opnemen vd audio is door de vertraging vd interface uiteraard later. Maar waarom is dat live een probleem? Omdat je dat (de opname) met je eerdere clips wil loopen?

Yes, even logistiek gezien minder apparatuur mee te nemen maar wel live musiceren zonder voorgeprogrammeerde clips.
 
Ik heb wel iets bijzonders ondervonden, ik heb gister Ableton 11 Trial geïnstalleerd en nu maakt het niet uit aan welke knop ik draai en welke stand deze staat maar alles word strak op de grid opgenomen. Probleem lijkt dus eerder te zitten in de software van Bitwig.
 
helemaal strak op het grid staat het niet hoor in Ableton ;) ook daar zit het er wat naast.

Heb je niet per ongeluk je buffer size op standje hondermiljoenmiljard staan in Bitwig (?)
 
helemaal strak op het grid staat het niet hoor in Ableton ;) ook daar zit het er wat naast.

Heb je niet per ongeluk je buffer size op standje hondermiljoenmiljard staan in Bitwig (?)

Het zit er echt strak op in Ableton, hoe ik het monitor zo word het ook opgenomen en dat is precies wat ik wil. Als ik het inzoem zit ie er altijd wel een mil mili iets naast maar voor het menselijk gehoor niet meer hoorbaar en dat is bij Bitwig wel even anders.

Haha nee de buffer size staat goed in Bitwig. Bijzonder is dat het in Logic ook scheef loopt
 
laat ik het anders stellen, mocht je een vrij leeg project hebben met weinig sporen / groups / vsts neemt ableton idd aardig strak op.
Heb je een voller project is het andere koek.
Als je de reduced latency gebruikt is het ook een ander verhaal.
Maar goed, het werk ja. Hehe.
 
@19vierentachtig Het werkt en dat is voor mij het belangrijkste. Ik moet wel zeggen dat ik dit niet zag aankomen dat het probleem zich voordoet in Bitwig. De audio verschuiving is gewoon niet ok, waarom heb ik in een clip een totaal andere latency als in het arrangement window en als ik een audio loop maak dan heb ik telkens een andere latency. Van Logic wist ik het en die latency blijft op een vaste waarde. AL met al ben ik een track verder op Ableton en na 27 sporen zet ik de ERm in om een analoge sequence aan te sturen, deze op pitch gezet en ik heb een prima opname op de grid.

@nomore Dit was precies de reden dat is toen der tijd met Bitwig ben gaan werken, vooral het sync en de CV output waren voor mij belangrijk. Er is ook iets veranderd na de Updates van Bitwig en betwijfel het dat het aan je computer ligt. Ik werk op een recente M1 en alles loopt super strak. Probleem ligt hem echt in Bitwig. Volgende week zijn ze ook op ADE aanwezig dan loop ik wel bij ze langs om dit probleem voor te leggen. Voorlopig op Ableton verder :D
 
Hoi allemaal,

Ik heb ook een latancy probloom, of nee: uitdaging.
De situatie:
Ableton is mijn Clock.
Vanuit Ableton lopen mijn Digitakt en Digitone via Overbridge netjes mee.
Mijn Oxi One wordt ook via USB direct vanuit Ableton aangestuurd.
De Oxi stuurt mijn Vermona Perfourmer aan, maar op de Perfourmer zit behoorlijk wat latency. Ik snap er dus geen bal van.

Iemand tips of ideeen?
 
Back
Top