hallo forum,
Ik ben sinds de zomer terug naar een hardware setup met 3 synths, 2 samplers en 4 EFX modules. Sequencer is nu een Roland MC50 als master en een Kawai Q-80 als slave. Midi timing is super strak.
Ik ben nog niet zo ver, maar ik heb het idee dat als ik audio van tracks die klaar zijn wil opnemen op de PC, ik terug moet naar de midi clock van de DAW (Reaper in dit geval). En dan is de timing minder strak. Gaat om klein beetje midi jitter, maar in vergelijking met de clock van de MC50 is me dat al te veel. Opnemen moet in meerdere takes, kan maximaal 8 x mono direct opnemen, of via mijn mixer 1 x stereo. Ik denk dat bij meerdere takes de verschillen in timing (t.o.v. de sporen onderling) groter worden.
Ik heb geprobeerd Reaper als slave te laten meelopen, loopt nog niet echt lekker strak mee, audio en softsynths haperen een beetje. Moet ik nog aan sleutelen, audio buffer groter maken, etc.
Ik ga nu proberen een tape sync signaal op te nemen vanaf de MC50 op een spoor in Reaper om hier de MC50 weer mee te syncen tijdens het opnemen, heb ik al eens geprobeerd, nog zonder succes, beat ledje knippert wel, maar MC50 start niet vanzelf.
Als het niet met sync kan, dan moet ik denk ik opnames opknippen en handmatig strak zet in het grid.
Een stand alone multitrack recorder als master midi clock (Roland VS880/1680) zou ideaal zijn (geen latency, on-board effecten) maar hebben ook weer zo hun beperkingen als ik wil editten, hardware sequencen + hardware recorden wordt wel erg Spartaans.....
Zou helemaal mooi zijn dat de MC50 de master blijft, en ik sporen die gereed zijn bounce naar een DAW, vervolgens doorwerk op de MC50 terwijl de opgenomen audio sporen met perfecte sync meelopen.
Mijn vraag: hoe doen jullie dit? Beetje theoretisch probleem misschien, gaat om kleine verschillen. Is voor de drum en bas tracks belangrijk, voor andere parts (pads, keys, etc) wat minder relevant denk ik. Zou leuk zijn om het strakke van een hardware sequencer op "tape" te krijgen.
Midi interface is een midisport 2x2, dat kan ook de oorzaak zijn. Ik zie dat de nieuwe Roland/Edirol 3x3 midi interface gepromoot wordt met een techniek voor strakke timing.
Ik ben dus benieuwd hoe anderen dit aanpakken, uit nieuwsgierigheid en ter inspiratie voor mijn eigen setup.
Ik ben sinds de zomer terug naar een hardware setup met 3 synths, 2 samplers en 4 EFX modules. Sequencer is nu een Roland MC50 als master en een Kawai Q-80 als slave. Midi timing is super strak.
Ik ben nog niet zo ver, maar ik heb het idee dat als ik audio van tracks die klaar zijn wil opnemen op de PC, ik terug moet naar de midi clock van de DAW (Reaper in dit geval). En dan is de timing minder strak. Gaat om klein beetje midi jitter, maar in vergelijking met de clock van de MC50 is me dat al te veel. Opnemen moet in meerdere takes, kan maximaal 8 x mono direct opnemen, of via mijn mixer 1 x stereo. Ik denk dat bij meerdere takes de verschillen in timing (t.o.v. de sporen onderling) groter worden.
Ik heb geprobeerd Reaper als slave te laten meelopen, loopt nog niet echt lekker strak mee, audio en softsynths haperen een beetje. Moet ik nog aan sleutelen, audio buffer groter maken, etc.
Ik ga nu proberen een tape sync signaal op te nemen vanaf de MC50 op een spoor in Reaper om hier de MC50 weer mee te syncen tijdens het opnemen, heb ik al eens geprobeerd, nog zonder succes, beat ledje knippert wel, maar MC50 start niet vanzelf.
Als het niet met sync kan, dan moet ik denk ik opnames opknippen en handmatig strak zet in het grid.
Een stand alone multitrack recorder als master midi clock (Roland VS880/1680) zou ideaal zijn (geen latency, on-board effecten) maar hebben ook weer zo hun beperkingen als ik wil editten, hardware sequencen + hardware recorden wordt wel erg Spartaans.....
Zou helemaal mooi zijn dat de MC50 de master blijft, en ik sporen die gereed zijn bounce naar een DAW, vervolgens doorwerk op de MC50 terwijl de opgenomen audio sporen met perfecte sync meelopen.
Mijn vraag: hoe doen jullie dit? Beetje theoretisch probleem misschien, gaat om kleine verschillen. Is voor de drum en bas tracks belangrijk, voor andere parts (pads, keys, etc) wat minder relevant denk ik. Zou leuk zijn om het strakke van een hardware sequencer op "tape" te krijgen.
Midi interface is een midisport 2x2, dat kan ook de oorzaak zijn. Ik zie dat de nieuwe Roland/Edirol 3x3 midi interface gepromoot wordt met een techniek voor strakke timing.
Ik ben dus benieuwd hoe anderen dit aanpakken, uit nieuwsgierigheid en ter inspiratie voor mijn eigen setup.