Patches voor de Mono/Poly

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een Korg Mono/Poly. Echt een hele coole synth waar ik al wat leuke dingen heb uit weten te halen. Toch verval ik steeds in dezelfde soort sounds en lukken een aantal sounds niet zo goed. Ik probeer bijvoorlbeeld wat mooie fluit achtige sounds te maken, maar dat krijg ik niet overtuigend voor elkaar.

Ik heb wat zitten zoeken op internet naar patch sheets met uitgeschreven patches. Ik kan echter nauwelijks iets vinden. Wie heeft er wat fraaie voorbeelden of patchsheets van de mono/poly?

Ik ben vooral geinteresseed in vette bassen, leads en fluit sounds. Ik probeer ook iets te doen met de ruis generator (onweer, explosies etc.) maar krijg dat ook nog niet zo goed voor elkaar. Weirde sound effects lijken me ook wel leuk.

Ik heb denk ik nog te weinig kennis van subtractieve synthese, dus alle voorbeelden om me op weg te helpen zijn zeer welkom.
Ondanks dat ik nog niet veel diversiteit aan geluiden uit de mono/poly heb weten te halen, zijn de dingen die ik eruit gehaald heb echt waanzinnig. Die bak gaat nooit meer weg denk ik.
In de handleiding van de mono/poly staat wel e.e.a. maar niet echt veel voorbeelden.

Verder wil ik iedereen op het forum een zeer prettige jaarwisseling wensen !

Groeten,

Rene
 
Echt niemand ?
 
Dat zou zo maar kunnen inderdaad :)

Als straks iedereen weer nuchter is, de familie heeft bezoch etc. zal het wel weer wat drukker worden op het forum denk ik.
 
fluittonen doe je vooral met het filter en ruis, beetje sinus erbij misschien, filter flink open en de reso helemaal open.
vette bass, tja 1 vco op zaagtand, de tweede op sinus lekker veel envelope modulatie op een redelijk dicht filter, decay n sustain van de filter envelope op 3 ongeveer (schaal 1-10), vca envelope decay op 6, sustain open. ach, eigenlijk is het onzin natuurlijk, je moet gewoon lekker proberen en het zo leren.

veel plezier.
 
Gefeliciteerd met de MP, ik heb er ook 1 en het is een zwaar onderschat beestje.

Patches heb ik nooit kunnen vinden helaas, het is zelf uitzoeken wat er gebeurt.
Vette bassen is vooral niet alle 4 osc vol open zetten, begin door ze half open te zetten,misschien heb je ze alle 4 niet eens nodig.
Fluittonen wordt lastig met de mp, de driehoek is nogal zacht helaas.

Ik raad je aan om als beginner alleen met osc 1 te werken en de anderen dicht laten.
Zo hoor je exact wat er gebeurt en hoe het filter reageerd op de osc.
Ook kun je goed werken met het wheel om de osc/filter te bewerken.
Als je doorhebt hoe de osc werkt, het filter, de mg met alle golfvormen ga je met 2 of 3 osc werken.
Ik zou de effecten nog even links laten liggen.

Zorg wel dat je bend wheel in de middenstand staat en zet de schakelaar op vcf, ik speelde wekenlang met het wheel op vco en ik kreeg er geen fatsoenlijke toon uit......

Met eg intens kun je ook leuke dingen doen, zet hem op -2 en je maakt heerlijke pads.
VCF sustain uitzetten,beetje aan de filterknoppen draaien.
Intens op 5,vcf sustain op 0 en mg erbij.......
( met de vcf decay regel je de snelheid)
Probeer dit eens en je leert al doende hoe het filter op de eg vcf reageerd.
Op deze wijze kun je ook noise toevoegen voor dit soort effecten.
Succes ermee en veel plezier met je mp.
 
Origineel geplaatst door twenteric
ik heb er ook 1 en het is een zwaar onderschat beestje.

echt waar? als ik hier zo links en rechts lees, wordt de m/p toch goed op waarde geschat, ik zou zeggen eerder overschat dan onderschat. door de leuke extra's (effecten, arpeggiator, 4 vco's) wordt nog wel eens vergeten dat de vco's en het filter opzich nou niet van topkwaliteit zijn. maar et blijfteen leuke synth.
 
..

..

Origineel geplaatst door Leo
door de leuke extra's (effecten, arpeggiator, 4 vco's) wordt nog wel eens vergeten dat de vco's en het filter opzich nou niet van topkwaliteit zijn. maar et blijfteen leuke synth.

De vco's zijn gewoon ssm2030 hoor en het filter een ssm2044.Hadden ze er een 2040 filter ingedaan met multimode dan was het helemaal een vette bak geweest.
De ssm 2030 oscillatoren zijn trouwens best wel goed hoor...ook in de prophet 5 gebruikt in de eerste revisie en wat meer echte obscure bakken...
Ik vind de oscillatoren goed klinken hoor ,de driehoek is wat zacht,maar dat is normaal.

Verder is het inderdaad een erg uitgebreide bak,ook door de vele modulatiemogelijkheden met het toewijsbare wiel.
Het filter vindt ik wat minder,maar hij krijst lekker...vooral in sync...
Probeer eens een arpeggio in polymode met de dubbele sync gemoduleerd door mg1 en dan met het wiel spelen ....wow!
Je kunt ook mooi golfvormen combineren met de 4 oscillatoren.En hij doet fm!!
Ik vindt het een van de leukste monosynths van korg..:okdan:
Drumbakkie,trig in van de arp,arp in polymode en gaan met die bak.
Ook lekker veel mogelijkheden met de cv/gate in en uitgangen.Probeer de fm in eens of de cv in van het filter .Voor weirde sounds en fx bleeps is ioe ook heel geschikt met zijn 2 lfo's en filterenvelope die de naar de fm of sync kan moduleren....


:okdan:
 
Origineel geplaatst door Leo
echt waar? als ik hier zo links en rechts lees, wordt de m/p toch goed op waarde geschat, ik zou zeggen eerder overschat dan onderschat. door de leuke extra's (effecten, arpeggiator, 4 vco's) wordt nog wel eens vergeten dat de vco's en het filter opzich nou niet van topkwaliteit zijn. maar et blijfteen leuke synth.

Echt waar, voor een MP betaal je zo'n 500/650 euro .
Dit is voor zo'n synth een koopje, het gaat tenslotte niet om type filters/osc maar het gaat erom hoe die klinkt en dat zit met de MP wel goed.
Het is wel een puur monofone bak vind ik maar veel vetter kan niet tenzij je 2000 euro gaat neerleggen voor een minimoog/prophet5.

Maar beste Leo, smaken verschillen en das maar goed ook .

Even terzijde... de MP heeft wel 2 MG's (lfo) maar volgens mij kun je er maar 1 gebruiken, de tweede wordt gebruikt om de blokgolf te moduleren of de arpeg snelheid mee te bepalen.
De ZEN MP site heet nu :
http://monopoly.highspies.com/

Hier een goede recensie:
http://www.amazona.de/index.php?page=26&file=2&article_id=113
 
Origineel geplaatst door twenteric

Het is wel een puur monofone bak vind ik maar veel vetter kan niet tenzij je 2000 euro gaat neerleggen voor een minimoog/prophet5.


Nou puur monofone bak, het is ook een 4 stemmige polyfone synth!
Wat de Mono/poly zo goed maakt zijn de exotische rare dingen die op geen enkele andere synth te vinden zijn, 4 oscies, arpeggiator over 4 oscs met verschrillende golfvormen, chord memory met 4 verschrillende waveforms etc. De filters en oscs zijn zoals Leo zegt zeker niet van topkwaliteit, maar dat boeit niet zoveel bij deze synth.

Het is niet echt de geschikte synth om mee te beginnen met analoge synthese imo...maar aan de andere kant misschien is het het beste als je meteen in het diepe valt ;)
 
Origineel geplaatst door smackos
Nou puur monofone bak, het is ook een 4 stemmige polyfone synth!

Het is niet echt de geschikte synth om mee te beginnen met analoge synthese imo...maar aan de andere kant misschien is het het beste als je meteen in het diepe valt ;)

Je kunt er inderdaad "polyfoon" op spelen maar wie doet dit met de MP?
Polyfoon spelen is afwachten welke osc getriggerd wordt en welke toon je dus krijgt.
Polyfoon gebruik je alleen om een chord mee te pakken voor de memory en om de arpeg te triggeren.

Het is absoluut niet de ideale beginners synth maar als je begint met 1 osc kom je een heel eind.
Ik heb hem al een behoorlijke tijd maar echt "onder de knie" heb ik hem nog niet, vooral die effecten zijn knap lastig.
osc1 moduleert 2,3,4 of juist niet .......
:confused:

Korte vraag van mij.. ik kom vaak, ook hier, de term FM tegen: Wat houdt dat nu precies in?
De MP kan ook FM lees ik maar wat de MP dan kan begrijp ik dus niet.
 
Origineel geplaatst door twenteric
Polyfoon spelen is afwachten welke osc getriggerd wordt en welke toon je dus krijgt.

niet als je voor alle 4 dezelfde feet, golfvorm etc gekozen hebt.


vco en vcf zijn natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar dat niet alleen. er zijn toch ook min of meer objectieve kriteria om oscillators en filters te vergelijken.
ook naar mijn smaak is de mono/poly een leuke synth, maar een vco van een minimoog, om maar eens wat te noemen, is beter dan die van een korg mono/poly, waar die ook verder in gebruikt wordt.
 
Origineel geplaatst door Leo
niet als je voor alle 4 dezelfde feet, golfvorm etc gekozen hebt.

Tja Leo, als jij zo wilt spelen op de MP kun je inderdaad beter een goedkope siel kopen, zo speelt niemand op de MP.
Maar je hebt gelijk...het kan.
( mits ale 4 osc in tune zijn wat een hele prestatie is)

Zonder enige twijfel geloof ik dat de vco in een minimoog beter zijn,ik geloof ook direct dat een vco van een arp 2600 beter is .
Maar dan heb je het ook over heel andere bedragen en is een vergelijking niet echt op zijn plaats.
Je kunt een opel niet vergelijken met een Rolls Royse maar dat wil niet zeggen dat de opel niet deugd.

Tuurlijk, er zullen betere en vooral duurdere synths zijn dan de MP maar voor het geld is het een koopje.
En beste Leo, de postcode en staatsloterij waren mij niet gunstig gestemd dus hou ik het bij mijn MP en ms20.
:P
 
Origineel geplaatst door twenteric
Origineel geplaatst door Leo
niet als je voor alle 4 dezelfde feet, golfvorm etc gekozen hebt.

Tja Leo, als jij zo wilt spelen op de MP kun je inderdaad beter een goedkope siel kopen, zo speelt niemand op de MP.
Maar je hebt gelijk...het kan.
( mits ale 4 osc in tune zijn wat een hele prestatie is)

Zonder enige twijfel geloof ik dat de vco in een minimoog beter zijn,ik geloof ook direct dat een vco van een arp 2600 beter is .
Maar dan heb je het ook over heel andere bedragen en is een vergelijking niet echt op zijn plaats.
Je kunt een opel niet vergelijken met een Rolls Royse maar dat wil niet zeggen dat de opel niet deugd.

Tuurlijk, er zullen betere en vooral duurdere synths zijn dan de MP maar voor het geld is het een koopje.
En beste Leo, de postcode en staatsloterij waren mij niet gunstig gestemd dus hou ik het bij mijn MP en ms20.
:P

ik had ook weer helemaal niks in de loterij.
die minimoog haalde ik er alleen maar bij om aan te geven dat er toch ook verschillen in kwaliteit zijn. natuurlijk is die veel duurder, maar als ik een andere synth noem in de prijsklasse van de korg krijg je weer discussie of het nou echt zo is.
dat poly spelen op de mono/poly is natuurlijk waar, je hebt helemaal gelijk. maar als je hem dan gelijk vergelijkt met een siel, denk ik dat we het over de kwaliteit van de vco's toch gewoon eens zijn :) :biertje:
het zijn wat mij betreft echt de extra's die de m/p echt leuk maken.
 
Volgend jaar beter Leo, als ik hem win krijg jij van mij een echte siel!

Leo, jij bent een echte kenner; weet jij wat FM op de MP nu inhoudt?
En nog eentje....( omdat jij ook een ms20 hebt) ... hoe patch ik de monopoly met de ms20.
Of kan ik beter de ms20 patchen met de vcf in/vco in van de MP?

Ik zit te prutsen met de kabeltjes maar kom niet echt verder.

Kun jij me op weg helpen?
THANX
 
Origineel geplaatst door twenteric
Origineel geplaatst door Leo
niet als je voor alle 4 dezelfde feet, golfvorm etc gekozen hebt.

Tja Leo, als jij zo wilt spelen op de MP kun je inderdaad beter een goedkope siel kopen, zo speelt niemand op de MP.
Maar je hebt gelijk...het kan.
( mits ale 4 osc in tune zijn wat een hele prestatie is)

:P

Nou dat valt toch wel mee, ik heb hem vaak polyfoon gespeeld, met verschillende golfvormen ook.
 
op oscillator niveau gezien is ie idd polyfoon, helaasch is het filter monofoon... dus het blijft een ja/nee situatie...
exact hetzelfde principe als de SID-chip... wil je het volle potentieel er uithalen dan kan je hem beter monofoon gebruiken
(bij de SID denken we dan uiteraard aan RING en SYNC, de smaakmakers voor een complex geluid)...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb hier sinds enkele dagen de originele Romik Multisound Synthesizer op tape liggen (incl doos en manual), om de SID van de C64 aan te sturen. Via software stel je een waveform, ADSR, LFO, sync en ring mod in. Je kan 2 sporen inspelen en boven elkaar laten horen, maar 2 lead oscillatoren tegelijk laten klinken bij het indrukken van 1 noot kan je niet via die software. Blijkbaar had de SID zelf het daar ook niet altijd even makkelijk mee, vandaar waarschijnlijk dat ze het eruit lieten. De synth heeft nog meer opties, zoals SID drumtracks.

Nu nog een C64 :) (met cassettelezer, floppylezer, 2 joysticks en een kleurenmonitor met speaker :engel: 8) :D )
 
Nog even terugkomend op een voorgaand berichtje. Daar wordtd gesteld dat de monopoly FM kan doen.
Nou ben ik ook niet zo thuis in FM, maar FM houdt toch in dat een wavevorm van een oscilator gebruikt wordt om de frequentie van een wavevorm op een andere oscilator te beinvloeden en als je dat maar snel genoeg doet klinkt dat als een totaal andere wavevorm. Misschien sla ik de plank compleet mis hier hoor.

Even terugkomend op de MP, vraag ik me dan af hoe dit werkt. Kan ik met bijvoorbeeld vco 3 de waves beinvloeden van de andere 3 vco's?

Vooralsnog zie ik niet hoe. Via de effects section kan ik wel wat sync achtige zaken regelen tussen vco 1 en 2 (klinkt heel vet overigens), maar met de overige twee vco's kan ik toch geen invloed uitoefenen op andere vco's?

Ook nog even een vraagje over de knoppen PWM en PW. Wat is nou het verschil tussen die twee? Ik kan me voorstellen dat de PWM intensity een soort lfo is waarbij de pulse breedte veranderd in de tijd, en dat de PW knop de pulsebreedte op een vaste stand zet. Wat ik dan niet snap is waarom daar twee knoppen voor nodig zijn. Je kunt dit toch ook regelen met de standen van de VCO? Stand in PWM en de pwm intensityveranderd de pulsebreedte in de tijd en zodra je de vco op pw zet zou dan de pwm draaiknop een vaste stand aan kunnen geven. Ik snap dus het nut niet van twee draaiknoppen en hoor ook niet zo veel als ik er aan draai. Ligt vast aan mij,

Tot slot vroeg ik me af of iemand me kan uitleggen wat sync, s&x en x-mod knoppen nou doen. Uiteraard hoor ik vooral bij sync zo'n typisch scheurend sync geluid, maar met name s&x en x-mod begrijp ik niet helemaal. Daarnaast zit ook een singe/double schakelaar die ik niet thuis kan brengen.

Zelfs met manual kost dat me moeite te doorgonden. Ik ben niet alleen geinsteresseerd in de klankmatige toepassing, maar ook best benieuwd hoe het natuurkundig in z'n werk gaat. Wat veroorzaakt nu dat sync geluid?
 
Origineel geplaatst door renepela
Nog even terugkomend op een voorgaand berichtje. Daar wordtd gesteld dat de monopoly FM kan doen.
Nou ben ik ook niet zo thuis in FM, maar FM houdt toch in dat een wavevorm van een oscilator gebruikt wordt om de frequentie van een wavevorm op een andere oscilator te beinvloeden en als je dat maar snel genoeg doet klinkt dat als een totaal andere wavevorm. Misschien sla ik de plank compleet mis hier hoor.

Even terugkomend op de MP, vraag ik me dan af hoe dit werkt. Kan ik met bijvoorbeeld vco 3 de waves beinvloeden van de andere 3 vco's?

Ik heb al een hele poos geen mono/poly onderhanden gehad, dus ik moet in m'n geheugen graven. Daar gaat ie dan:

De FM input werkt op alle vco's en is net zoals je zegt gewoon de frequentie van de vco's beinvloeden met een andere vco, lfo of audio.

Origineel geplaatst door renepela

Via de effects section kan ik wel wat sync achtige zaken regelen tussen vco 1 en 2 (klinkt heel vet overigens), maar met de overige twee vco's kan ik toch geen invloed uitoefenen op andere vco's?

Dit is het lastige gedeelte van de MP. Je kan instellen of je 1 vco gebruikt of meerdere. Dit doe je met de Single/Double schakelaar.

Origineel geplaatst door renepela

Ook nog even een vraagje over de knoppen PWM en PW. Wat is nou het verschil tussen die twee? Ik kan me voorstellen dat de PWM intensity een soort lfo is waarbij de pulse breedte veranderd in de tijd, en dat de PW knop de pulsebreedte op een vaste stand zet. Wat ik dan niet snap is waarom daar twee knoppen voor nodig zijn. Je kunt dit toch ook regelen met de standen van de VCO? Stand in PWM en de pwm intensityveranderd de pulsebreedte in de tijd en zodra je de vco op pw zet zou dan de pwm draaiknop een vaste stand aan kunnen geven. Ik snap dus het nut niet van twee draaiknoppen en hoor ook niet zo veel als ik er aan draai. Ligt vast aan mij,

De vco's moeten natuurlijk op pulse staan. PW is gewoon de puls breedte. En PWM is het automatisch draaien aan de PW knop met een lfo, de hoeveelheid van draaien aan de PW knop stel je in met deze PWM knop en de snelheid van draaien met lfo 2. Om het effect goed te horen moet je de PW knop of in het midden zetten of op de minimale stand (het geheugen laat me weer in de steek), luister waar de knop het warmst klinkt dat is 50/50 PW.

Origineel geplaatst door renepela

Tot slot vroeg ik me af of iemand me kan uitleggen wat sync, s&x en x-mod knoppen nou doen. Uiteraard hoor ik vooral bij sync zo'n typisch scheurend sync geluid, maar met name s&x en x-mod begrijp ik niet helemaal. Daarnaast zit ook een singe/double schakelaar die ik niet thuis kan brengen.
Dit is weer het lastigste gedeelte van de MP.
Sync is het hard syncen van 1 vco met 1 of meerdere vco's.
X-mod is frequentie modulatie van 1 vco met 1 of meerdere vco's.
S&X is gewoon allebij tegelijk.
De Single/Double schakelaar bepaald of je 1 vco beinvloed of dat je meerdere vco's beinvloed. Hoe dat presies werkt weet ik niet meer. Het staat in de niet zo duidelijke manual.

Origineel geplaatst door renepela

Zelfs met manual kost dat me moeite te doorgonden. Ik ben niet alleen geinsteresseerd in de klankmatige toepassing, maar ook best benieuwd hoe het natuurkundig in z'n werk gaat. Wat veroorzaakt nu dat sync geluid?
Hardsync is het opnieuw laten beginnen van de (slave)vco met een andere (master)vco.
De grondtoon is die van de master vco en moet altijd lager zijn als de slave vco.
Je hoort dus in de gesyncte vco (slave)de grondtoon en alle harmonische van de master en de harminische van de slave.
Het beste kan je de manual van een Clavia G2 downloaden. Daar staat het perfect uitgelegd, met tekeningen en die maken alles in een keer duidelijk.
 
Back
Top