Iemand ervaring met Ableton als MultiTracker? (in bandsituatie)

fenderbender

Dave, The turntable slave
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
191
Locatie
Katwijk
We hebben met de band (www.TheAuroraProject.com een studio setup in de oefenruimte gebouwd met een PC en een Phonic Helix Board 24 (16 audio kanalen in via FireWire).
We willen hiermee de pre-productie voor het nieuwe album maken.

Nu werk ik thuis met Ableton (op de Mac). Dit vind ik een lekkere creatieve tool om mee te werken, en bijkomend voordeel is ook dat AbletonTracks tussen PC en Mac uitwisselbaar zijn.
Ik weet dat deze ook als multitrack-software ingezet kan worden, maar heeft iemand hier ook ervaring mee?

Is Ableton goed in te zetten als Multitracker? is er nog andere software die voor zowel mac als pc gebruikt kan worden?
 
Ja Ableton kan prima als multitracker gebruikt worden met natuurlijk wel enkele restricties, maar ook enkele voordelen.

Cubase 4 kan op zowel OSX als XP draaien als alternatief. Er er zijn er vast nog meer.
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Jmet natuurlijk wel enkele restricties, maar ook enkele voordelen.

Kijk, en dat zijn precies de dingen die ik wil weten :-)
 
Re: Iemand ervaring met Ableton als MultiTracker? (in bandsituatie)

Origineel geplaatst door fenderbender

Is Ableton goed in te zetten als Multitracker?/B]

jep! doe ik ook met m'n collectief (synths/laptops, bas, gitaar, drums, vox). ik zou t met nix anders dan live willen doen. werkt voor mij gewoon t vlotste en inspirerendste.

sure, cubase heeft massa's meer advanced features maar hoeveel mensen hebben die echt nodig...? ik niet in elk geval.

andere apps zijn bv. logic, sonar , protools en digital performer.
 
hmm ik zou toch geen ableton gebruiken daarvoor..

zo mis je net de goede features van het programma omdat je ze niet nodig hebt, en zit je te sukkelen voor dingen die veel makkelijker gaan dan in een multitracker..
 
Origineel geplaatst door rvooh
hmm ik zou toch geen ableton gebruiken daarvoor..

zo mis je net de goede features van het programma omdat je ze niet nodig hebt, en zit je te sukkelen voor dingen die veel makkelijker gaan dan in een multitracker..
ik heb lang geleden cubase geprobeerd maar dat werkte niet voor mij. live werkt - voor mij - super makkelijk en inspirerend. ik produceer al m'n tracks met live, hardware gear en live muzikanten.

noem 's wat ik zou missen? gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.
 
vind het bewerken van grote stukken audio echt omslachtig en die interface die op 1 scherm gericht is ook
vind het niet echt iets waar je mooi kan gaan knippen in plakken in grote files.

vind live dan wel weer super als tool.. maar heb onlangs toch maar weer Logic Express uit de koffer gehaald.. werkte voor mij veel prettiger.
 
ik gebruik live op dezelfde manier als divi, en het is een hééérlijk programma eens je het onder de knie hebt (wat lang niet zolang duurt als met cubase, logic, PT, etc). ik werk er nu naar +/- 3jaar flawless mee (niet dat ik elk kleinste tooltje ken, maar net wat ik nodig heb), zowel voor 'multitracking', als 'sample based music', en noem maar op. 't is echt een verlengenis van mezelf (wow, dat klinkt diep :) ) en ik kan er mee doen wat ik wil. 't zet nog net geen koffie. Not to mention support en zulke zaken. allemaal super bij ableton. toen ik live kocht gunde ik die mensen echt die smak geld - nuff said

't is maar wat je gewoon bent: onlangs logic express aangeschaft (om het onder de knie te krijgen voor in andere studios, en voor de ingebouwde VSTi's, maar krijg er at this point (nog niet echt aan studeren toegekomen) geen noot in of uit, so to speak desalniettemin zal live altijd m'n eerste liefje blijven :luv:
 
Als je echt veel wilt plakken en knippen dan lijkt me dat je daar het progje voor wilt gebruiken wat je het lekkerste vind werken.

Gewoon rechtoe rechtaan maakt niet zoveel uit denk ik. Als je maar de boel niet te hard (clippen) of te zacht (ruis) opneemt dan hebbie dat al getackled.

Als je bandjes opneemt moet je ook rekening mee houden dat ze niet altijd een strakke maat houden (zeker niet als er teveel gezopen wordt ;) )
Dan is multitracken en netjes afmixen vaak het meest praktische want dan nog knippen en plakken zou je ook evt de boel moeten stretchen/shrinken om het nog in de maat te krijgen zonder dat het te gemaakt gaat klinken. Dus als je de drummer een clicktrack laat gebruiken kan dit evt al schelen.
En natuurlijk eerst flink oefenen voordat ze het gaan inspelen werkt beter dan naderhand gaan lopen te pielen met stukkies hier en daar enzow. ;)
 
We gaan niet met clicktrack werken. We werken veel met maat- en tempo-wisselingen, dus dat is bijna onmogelijk van te voren in te programmeren. Ook moet onze muziek lekker kunnen 'ademen' en niet in een midiklokkeurslijf zitten.

Aan de ene kant hebben we nog nummers liggen die al af zijn en we gewoon op willen nemen. Aan de andere kant komt er bij ons zo veel creatieve dingen los met jammen, dat we ook willen experimenteren met een andere manier van songs maken.

Zeker voor het laatste lijkt Live me een hele toffe tool.
Tenminste, als ik thuis bezig ben, met alles in tempo, dan kan ik redelijk snel arrangeren en met songstructuren spelen.
Ik weet niet of dat ook gaat lukken met een track die niet 'midiklok' is
 
Gisteren de studio opgebouwd in de oefenruimte. Een ook al de eerste opnames gemaakt. Helaas waren we nog niet volledig, maar zo te zien gaat het werken. tot nu toe is de CPU meter nog niet boven de 32% uitgeweest

Ik ben nu bezig met een Ableton band-template, en ik wou graag jullie mening-opmerkingen daarover weten.
Ik heb de template bij deze post gevoegd. Je moet alleen de *.txt extensie veranderen naar *.als om m te kunnen openen.

Heb de template nu als volgt opgebouwd:

16 kanalen phonic wordt voor zonder EQ naar PC gestuurd.

1. Basskick >EQ naar Sends A
2. Snare >EQ >Reverb
3. H-Tom >EQ
4. M-Tom >EQ
5. L-Tom >EQ
6. Drum Overhead 1 >EQ
7. Drum Overhead 2 >EQ
8. Bassgitaar >EQ naar Sends A
9. Gitaar links >EQ naar Sends B
10.Gitaar Rechts >EQ naar Sends C
11/12. Access Virus >EQ
13. Moog Little Phatty >EQ
14. Cs1X >EQ
15. Zang 1 >Compressor >EQ >Reverb
16. Zang 2 >Compressor >EQ >Reverb

Return A >Compressor (om basskick en basgitaar lekker op elkaar te laten reageren)
Return B > Reverb van linkergitaar over rechts
Return C > Reverb van rechtergitaar over links

Dit lijkt me een aardig uitgangspunt
Zijn er gebruikers die andere ideeen hebben? Of die zelf ook een band-template hebben gemaakt, en willen posten?
 

Attachments

  • band-template.txt
    134,2 KB · Bekeken: 47
Origineel geplaatst door fenderbender
Ik weet niet of dat ook gaat lukken met een track die niet 'midiklok' is

Zover ik weet kan je ableton niet syncen via een inkomend audio signaal (zou wel vet zijn) en zit je dus met een vast klok te kijken. En zul je dus niet zomaar kunnen jammen met Live dingen erbij denk ik. Tenzij je live FX wilt gebruiken, dat kan wel gewoon.
 
Origineel geplaatst door fuse
En zul je dus niet zomaar kunnen jammen met Live dingen erbij denk ik.

Het gaat me ook niet zozeer om loops maken in de traditionele zin van het woord. Meer dat we verschillende stukjes maken (noem het couplet, refrein, tussenstuk, overgang1, overgang2 enz.) daar mee 'on the fly' variaties uitproberen , en de volgorde daarvan het liefst ook me opnemen. Ik weet dat je in de lineaire modus met markers kan werken, en daar tussen kan switchen, maar dat kan je volgens mij niet opnemen.

Over het gebruik van templates: We blijven ondanks het gebruik van Ableton toch wel een 'traditioneel' bandje. We willen Ableton in eerste instantie gebruiken om onze muziek zo natuurgetrouw mogelijk op te nemen en jams uit te werken. Op het moment dat de songs in Ableton staan kunnen we gaan freaken :-)
 
Wat ik dan ook eigenlijk wil weten:

Kun je je loops die niet midisync zijn (want gejamt en een rare maatsoort) ook gebruiken in de pattern modus?
Dattie, als je de de volgende patterns aanklikt eerst wacht tot de oude uitgespeeld zijn?

Dat lijkt me nmlk een kikke manier om songs te maken ableton.
 
Back
Top