Ervaringen miniDSP vs. Sonarworks

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.278
Locatie
't Gelders Eiland
Laatst heb ik de demo van Sonarworks geinstalleerd en de setup gedraaid. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben van het resultaat. Ik weet niet exact wat het progje doet, maar in ieder geval een soort van inverted EQ van de impulse response a.d.h. van de metingen. Er zit ook een fase lineaire correctie op, die het nog net weer ff wat beter maakt, maar wel voor wat extra latency zorgt.

Bottom line: mijn mixen vertaalden zich beter naar andere systemen...

Dus stond ik op het punt om de software aan te schaffen, maar hikte nog wat tegen de prijs aan. Zo ben ik verder gaan zoeken op het internet om te zien of er andere (betere) alternatieven zijn. Er is nog het e.e.a. aan software beschikbaar, maar Sonarworks lijkt de betere te zijn. Tevens moet alle software op een computer draaien. Daar ben ik minder blij mee, omdat ik schijtziek wordt van alle software waar de ondersteuning van vervalt. Zo draait mijn uitstekende mac mini server uit 2011 niet meer het laatste OS, dus ook de laatste Sonarworks niet.:kont: Het is wachten tot mijn dure software het niet meer doet en ik een nieuwe pc moet kopen (terwijl deze nog prima volstaat).

In mijn zoektocht kwam ik bij miniDSP terecht. Erg interessant moet ik zeggen... Het lijkt er op dat één van de goedkopere modellen ook ruimte correctie kan doen. Maar dat niet alleen, hij functioneert als een DAC waarop je een plugin kan draaien. Met deze plugin kan je een file van je meting in REW laden, maar ook scheidings filter(s) aanbrengen voor wanneer je met sub(s) werkt. Ik werk met 2 subs en zou het te gek vinden om meer controle te hebben over de subs en zo precies te kunnen filteren. Nu gebruik ik een DBX 223S en dat werkt aardig, maar filteren vóór conversie lijkt me veel nauwkeuriger.

Ik zou dan van de toslink uitgang op mijn interface naar de optische ingang op de miniDSP moeten gaan. Nadeel is dat ik dan geen gebalanceerde uitgangen naar de monitors en subs heb (4x tulp). Voordeel is dat ik nauwkeurige scheidingsfilters heb én ruimte correctie in één klein kastje...

Heeft iemand ervaring met miniDSP, zijn er tips, vergelijkingen met software tegenhangers?

Deze pagina geeft precies mijn toepassing weer: https://www.minidsp.com/component/content/article?id=282
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top