Fx en processing.. wanneer in het maakproces?

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik gebruik meestal pas FX en compressie op het moment dat ik het nummer al zo goed als af heb. Alleen -dat vroeg ik me zo af- misschien dat het gebruik van fx en compressie tijdens het maakproces van je nummertjes wel erg veel invloed heeft op de andere parts die je wil toevoegen, of zelfs aan de compositie? Wat is hier uw mening..?
 
Ik gebruik mijn effecten al tijdens het muziekcreatieproces omdat ik vaak eerst een bepaalde 'hook' probeer te maken waarbij de effecten ook een toevoeging kunnen vormen (zoals bijvoorbeeld een stab pad met een geflipte gesyncte stereodelay). Dit zijn dan met name effecten zoals reverb en delay.

Compressie gebruik ik wel meestal pas tijdens het mixproces, omdat ik dat veelal gebruik om mijn geluid te corrigeren en niet om zozeer een pomp & zuigeffect te crëeren. Aan de andere kant kan compressie ook al in het creatieproces gebruikt worden om bijvoorbeeld de bassdrum en baslijn beter op elkaar te laten inspelen (bijvoorbeeld sidechain compressie).

Naar mijn mening kunnen effecten dus tijdens het creatieproces zeker een grote toevoeging zijn. Het hangt natuurlijk ook wel weer af van de stijl muziek die je maakt. Ambient- of dubtechno is bijvoorbeeld in het algemeen behoorlijk verzadigd van effects terwijl dat bij akoestische singer/songwritermuziek weer veel minder belangrijk is.

Verder geldt natuurlijk: wat voor jou het beste werkt, werkt voor jou het beste. :geslaagd:
 
tijdens het maak-proces...en meestal tijdens het afmixen nog ff de laatste puntjes op de i...
 
ok guys, goeie tips..

Ik experimenteer ook veel, maar ik heb geen echt goeie outboard compressor (terwijl ik wel hardwarematig werk :confused: ). Dus is het wel is een goed idee om een aardige aan te schaffen merk ik?

Ik heb zo het idee inderdaad dat compressie nogal wat aan de 'feel' van een track doet. En 'feel' zorgt weer voor een bepaalde sfeer in een plaat ja toch.
 
Ik merk dat ik tijdens het maken teveel effect gebruik. En daardoor ga je je mix idd beinvloeden. Soms moet je wat minder effect geven in plaats van ergens anders nog iets toevoegen.

Daarom doe ik als de track zo ongeveer af is even alle effect eraf, kijken of de geluiden er redelijk inpassen en dan weer effect toevoegen. Maar dan wat minder wild. Compressie en EQ meestal nog even achteraf om de mix wat op te frissen.
 
Back
Top