Welke synth moet ik kiezen?

kheb een paar maanden geleden me op dit forum voorgesteld en een paar vraagjes gesteld .
Nu , na ettelijke uren per week te hebben besteed aan Reason 4 , wou ik iets vragen over synths .

Je kan manueel met de muis in Reason 4 je notenbalk aan klikken van je klavier maar om een of andere reden trekt het nooit op iets ( uit ritme , voelt niet lekker aan )
1) ik heb niet zo'n hoog budget , weet ook niet wat een synth kost. (nieuw of 2de hands)
2) op wat moet ik letten indien ik hem op men PC wil aansluiten .
 
Hallo aardige mensen,

Ik hou het kort. :D Ik wil een synth kopen, ben nieuw tot de wereld maar heb zelf vroeger wel veel piano gespeeld. Daarnaast wil ik electronische muziek maken, bijvoorbeeld Ronald Jenkees stijl en veel (jazz) jammen. Mijn budget is rond de 500eu.

Ik heb zelf een aantal gezien, kunnen jullie deze op een lijst zetten van best naar slechtst?

Korg X50, Roland GW-7, Yamaha MM6, Korg Microkorg, Korg Microstation, Roland Juno Di

Dank jullie wel!

groetjes,

Phil
 
Ik ben op zoek naar een nieuwe hardware-synth.

Vereisten (in volgorde):
1) vette sound (lekker veel laag, ronkend, minimoog-ish)
2) makkelijk te programmeren, hoe meer dedicated buttons hoe beter
3) compact (module of voorzien van keys, maakt niet uit)

Hou van multi-timbraal (minstens bi met split op keyboard) dus dat vernauwt mijn keuze al tot VA.
Maar dan zit ik met de vraag, zijn er VA's die echt smerig kunnen klinken, en lekker diep laag ? (Supersaw is een "fatness" die me niet interesseert, ik zoek eerder naar synth die met 2 detuned oscs al vet klinkt)
Ben in de eerste plaats een 80's liefhebber, geen trance-fanaat.

Om een indicatie te geven: de Prophet-600 vind ik echt heeeeerlijk.
De ASB Minimax klinkt me ook erg aangenaam (en analoog klinkend), maar die is qua specs nogal beperkt. (en niet multitimbraal)
Vraag me af of de overige ASB/Sonic core/Creamware-bakjes ook zo leuk klinken ?

Heb reeds een Microkorg maar die begint me een beetje te vervelen. Softsynths ook, en ik mis echt de twiddling aan knopjes...
 
@Keybern: Oberheim Matrix-6R met Access controller en de OB6000 software: baggervet (onderschat imo vanwege de kreet "DCO"), bi-timbraal maar ok...niet zo compact, maar ook niet supergroot. Ga eens luisteren als je de kans hebt.
 
Als je niet de breedte zoekt van een Supersaw maar lekker laag, dan vind ik de Novation (Super)Nova's altijd erg lekker. En ook genoeg knopjes.
 
Supernova II past best bij je verlangen lijkt me of een Virus c
 
Novation spreekt me het meest aan omdat ik al erg onder de indruk was/ben van de K-station.
Dus als de SuperNova kan gezien worden als de "extended version" van de KS-reeks dan lijkt me dat idd een kanshebber.
Is de SuperNova echter in de basis al totaal anders dan de KS, dan zal ik eventjes moeten nagaan of de sound me echt wel aanspreekt.

Virus lijkt me zo moeilijk in te schatten. Enerzijds wordt dat ding lans alle kanten de hemel ingeprezen, anderzijds wel door een publiek dat er heel andere dingen mee doet dan ik van plan ben.
Demootjes op youtube klonken me tot nu toe altijd erg dun. Nooit 80's-achtige stuff gezien op zo'n ding.
 
De Novation sound is de Novation Sound. Ik ben zelf van een A-Station (zelfde motor als de K-Station) naar de Nova gegaan. Dit om de uitgebreidere routing mogelijkheden. Ik had een tijdje geen Novation meer thuis gehad, na de A-Station maar toen de Nova hier kwam was ik weer erg blij met deze typische sound. Als je de K-Station fijn vind klinken, dan vind je de (Super)Nova (II) ook heerlijk klinken. Maar je kunt er wel meer mee. De Nova staat hier naast een Virus C en ik vind de bassen uit de Nova echt lekkerder. Ronder, voller en dieper (ook zonder effecten). Al doet de virus het ook niet slecht hoor!
 
ik ben op zoek naar monofone analoge synth, midi (enkel vr de clock weliswaar), dedicated controls (ben geen menu diver), sequencer niet noodzakelijk maar mag.

doel: dikk in het laag, moet vooral basslijn zetten (qua geluid zoek iets in de lijn van SH02, Korg 770, MS20,...)
wat niet: tb303 of kloon, fr777 (al gehad)
reeds aanwezige synths: tb303, a-station, jp8080

budget: zo'n 300 - 400 eur.

dacht zelf aan een MFB Synth
 
jongens,

zou het niet geweldig zijn een "welke synth moet ik kiezen?" web applicatie te schrijven met alle vragen die ooit gesteld zijn... in multiple choice vorm.
Dan gaan we reverse engineeren en alle synth kenners mogen voor elke synth naar believen de gepaste antwoorden aanleveren die we in een grote databank verzamelen en vervolgens in de app implementeren...
 
jongens,

zou het niet geweldig zijn een "welke synth moet ik kiezen?" web applicatie te schrijven met alle vragen die ooit gesteld zijn... in multiple choice vorm.
Dan gaan we reverse engineeren en alle synth kenners mogen voor elke synth naar believen de gepaste antwoorden aanleveren die we in een grote databank verzamelen en vervolgens in de app implementeren...
Heb ik ook al eens voorgesteld gehad op dit forum.
Een reusachtig formuliertje waarin je kan aanklikken hoeveel osc's je wenst, lfo's, envelope-types, FX's, enz.
Natuurlijk puur op basis van specs, met daar eventueel (!) een tagcloud aan gekoppeld met termen zoals "analoog", "agressief", "digitaal", enz.
(maar dat laatste zou ik zelf nooit gebruiken, en zou ook teveel leiden tot discussie)

Destijds reageerde iedereen hier maar erg lauw tot koud op dit voorstel, dus had het maar terug in de kast gestopt.


Another question:
in hoeverre is de Novation Xiosynth een waardige opvolger van de KS-reeks ? Demo's klinken best wel prettig, maar het ding ziet er zo flauwtjes uit. Meer midicontroller dan synth, als je je puur op de looks baseert.
Echt jammer, een synth mag toch wel enige fierheid uitstralen...
 
doel: dikk in het laag, moet vooral basslijn zetten (qua geluid zoek iets in de lijn van SH02, Korg 770, MS20,...)

Is moog niets voor jou ? of moet het naast annaloog ook oud zijn ?
De voyager bv is goed in basjes lijkt me, midi, monofoon, knoppen ipv menus.
 
Das leuk maar ook de kenners leren alle dagen bij en de goede raad is dan ook niet voor altijd dezelfde.

20 + jaar terug zou ik je zeggen "verkoop nou die oude juno en koop een korg m1" Je kan je voorstellen dat m'n mening nu anders is.
Als je je puur baseert op synth specs dan is er geen mogelijkheid tot discussie. De web app is dan niet sluitend maar het helpt je wel al in het vernauwen van je keuzes.
 
Is moog niets voor jou ? of moet het naast annaloog ook oud zijn ?
De voyager bv is goed in basjes lijkt me, midi, monofoon, knoppen ipv menus.

helemaal mee akkoord, maar way above budget...
langs de andere kant moet ik me misschien eerst nog wat behelpen met de synths die ik heb, binnenkort nieuwe pc. Dus ik kan pc-matig de geluiden wel wat opfokken dan...

maar had toch nog graag een dikke monosynth gehad :luv:
 
@Foetus: onderschat de Novation Bass Station niet, voor dat budget kun je er twee kopen: dikke bas (echt..), MIDI, knopjes, geheugens (bijzonder voor een analoge/mono synth) je moet een beetje op de betrouwbaarheid van een te koop aangeboden exemplaar letten - maar voor bas is dit erg veel voor weinig. EN ook nog eens meer portable dan welke mono dan ook, kan op batterijen, kan als poly MIDI controller keyboardje worden gebruikt.....
 
je hebt het dus over keyversie... ik lees toch veel dat de bouw echt slecht is. Kmoet zeggen dat de A-station wel relatief goed meevalt qua bouw. Kzou dan mss eerder opteren voor de rackversie van de bass station... kvraag me dan alleen af of er veel verschil is met de superbass station...

voorlopig staan volgende op de 'to check' list: MFB II, MC202 (maar die is niet met midi), (Super)Bass Station
 
Back
Top