Welke synth moet ik kiezen?

Uhm, tsja - ik weet niet of ik dit allemaal goed kan beantwoorden. Is er geen Fantom-ervaringsdeskundige in de zaal die het beter weet dan ik? (ik antwoord deels ook om een discussie op gang te houden/krijgen) Sowieso zou ik je aanraden aan de hand van specifieke vragen/kwesties bij een muziekzaak een Fantom te gaan uitproberen (toch een grote inverstering). Ze verkopen goed genoeg, dus een beetje winkel zou wel een Fantom-G moeten hebben staan; is er niets in Gent?

Standard Waveforms:
1,480 bij de x-6
2,230, Wave Memory:256MB (16-bit linear equivalent) bij de g-6


Welke invloed heeft dit op het maken van sounds? En moet ik men keuze daar eventueel van laten afhangen?

Waveforms lijkt mij hetzelfde als bij de XP. Daar bestaat een patch uit 1 tot 4 waveforms. Het lijkt er dus op dat je met een G6 een stuk meer keuze hebt om je patches mee op te bouwen. Van de andere kant: 2.230 echt verschillende waveforms...? Ik krijg meer de indruk van het bomen-bos-spreekwoord dan van 'nuttige toevoeging'. Maar dit lijkt me typisch iets om zelf uit te proberen.

Die 256 mb heeft meer te maken met de kwaliteit van de aanwezige waveforms (voor hoe dit soort synth [= rompler] werkt, zie http://www.synthwiki.nl/index.php/Rompler). Meer geheugen = grotere of meer samples mogelijk = betere of meer geluiden (of in ieder geval: de mogelijkheid daartoe ;) ).

Performances:
64 bij de x-6
512 bij de g-6


ls het juist als ik begrijp dat dit het aantal banken in performance mode zijn, 512 is dan toch erg veel nee?

Lijkt me wel. Maar de interessante vraag is: hoevel user performances zijn er? Ik neem niet aan dat je veel preset-performances gebruikt... Maar qua hoeveelheid: vergelijk het met je XP! Hoeveel heb je, en hoe bevalt dat je? Dan kun je daaruit afleiden wat je nodig hebt.

User Memory:
Patches: 256 bij de x-6
Patches: 512 bij de g-6


256 zal wel voldoende zijn nee?

Normaal gezien wel... Bovendien kun je dit soort dingen ook op je computer opslaan (sys-ex dump via midi). Heb je dus op een gegeven moment je user memory vol en kan er écht niets weg, dan kun je oude patches zo opslaan.

Effects:
Multi-Effects: 3 systems, 78 types bij de x-6
Patch Multi-effects (PFX): max. 16 units (76 types), Multi-effects (MFX): max. 2 units (78 types) bij de g-6


Bij de G-6 kun je blijkbaar in live mode 16 effecten (van 76) per verschillende patch toewijzen en 2 effecten over alle patchen. Hoe zit dat dan bij de x-6? "3 systems"... Is dat dan 3 effecten over alle patches? Zoja, dan is dit wel jammer...

Ja, dat vond ik ook onduidelijk. Nogmaals: zijn er Fantom-bezitters in de zaal die dit kunnen uitleggen? Zoek anders 's naar Fantom-thread hier op het forum, vooral als ze vergeleken worden met andere synths.

Maximum Sampling Time:
Standard (32 MB)
mono:360 sec. approx., stereo: 180 sec. approx.
When expanded with DIMM (544 MB)
mono: 102 min. approx., stereo: 51 min. approx. bij de x-6 en g-6


Dit lijkt me erg weinig naar mijn inzien?? Een uitbreiding met een DIMM zal nodig zijn aangezien ik lange patches wil afspelen. Is dit een goed idee of koop ik beter een aparte samples dan? En hoeveel kost zo een DIMM?

Is inderdaad niet heel veel. Misschien dat je via usb iets externs kunt aansluiten? (al is het maar een usb-stick) Stand-alone-samplers (waar harde schijven in zitten) zijn trouwens helemaal niet zo duur, als je dat extra nodig zou hebben.

Control Slider x 8 bij de g-6

Deze ga ik toch wel missen op de x-6...

Mis je dat ook op de XP dan? (ook vier controllerschuiven)

Expansion Slots:
SRX expansion boards: 4 slots bij de x-6
ARX expansion boards: 2 slots bij de g-6
DIMM: 1 slot (supports 128 MB, 256 MB, 512 MB (3.3 V))


Iemand die hier wat meer uitleg over weet, wat het verschil is tussen SRX en ARX? Wat die slots precies willen zeggen? Is dit om extra patches enzo toe te voegen?

Yep; zie hier voor wat er allemaal mogelijk is. Gewoon pakken nieuwe samples. Behalve de DIMM-poort - die zou je voor uitbreiding van het samplergeheugen kunnen gebruiken.

External Storage Device:
PC card: 1 slot (supports SmartMedia and CompactFlash using a PC card adapter) bij de x-6
USB Flash Memory bij de g-6


USB lijkt me wel handig. Of zijn die PC-kaarten dat ook of zie ik dit verkeerd? Zijn die makkelijk te verkrijgen en duur die PC-kaarten? Aangezien ik samples van men pc ga willen inladen.

Aangezien ook de X6 pas een paar jaar oud is, lijkt me het sterk als je hier aan kunt komen.
 
Uhm, tsja - ik weet niet of ik dit allemaal goed kan beantwoorden. Is er geen Fantom-ervaringsdeskundige in de zaal die het beter weet dan ik? (ik antwoord deels ook om een discussie op gang te houden/krijgen) Sowieso zou ik je aanraden aan de hand van specifieke vragen/kwesties bij een muziekzaak een Fantom te gaan uitproberen (toch een grote inverstering). Ze verkopen goed genoeg, dus een beetje winkel zou wel een Fantom-G moeten hebben staan; is er niets in Gent?



Waveforms lijkt mij hetzelfde als bij de XP. Daar bestaat een patch uit 1 tot 4 waveforms. Het lijkt er dus op dat je met een G6 een stuk meer keuze hebt om je patches mee op te bouwen. Van de andere kant: 2.230 echt verschillende waveforms...? Ik krijg meer de indruk van het bomen-bos-spreekwoord dan van 'nuttige toevoeging'. Maar dit lijkt me typisch iets om zelf uit te proberen.

Die 256 mb heeft meer te maken met de kwaliteit van de aanwezige waveforms (voor hoe dit soort synth [= rompler] werkt, zie http://www.synthwiki.nl/index.php/Rompler). Meer geheugen = grotere of meer samples mogelijk = betere of meer geluiden (of in ieder geval: de mogelijkheid daartoe ;) ).



Lijkt me wel. Maar de interessante vraag is: hoevel user performances zijn er? Ik neem niet aan dat je veel preset-performances gebruikt... Maar qua hoeveelheid: vergelijk het met je XP! Hoeveel heb je, en hoe bevalt dat je? Dan kun je daaruit afleiden wat je nodig hebt.



Normaal gezien wel... Bovendien kun je dit soort dingen ook op je computer opslaan (sys-ex dump via midi). Heb je dus op een gegeven moment je user memory vol en kan er écht niets weg, dan kun je oude patches zo opslaan.



Ja, dat vond ik ook onduidelijk. Nogmaals: zijn er Fantom-bezitters in de zaal die dit kunnen uitleggen? Zoek anders 's naar Fantom-thread hier op het forum, vooral als ze vergeleken worden met andere synths.



Is inderdaad niet heel veel. Misschien dat je via usb iets externs kunt aansluiten? (al is het maar een usb-stick) Stand-alone-samplers (waar harde schijven in zitten) zijn trouwens helemaal niet zo duur, als je dat extra nodig zou hebben.



Mis je dat ook op de XP dan? (ook vier controllerschuiven)



Yep; zie hier voor wat er allemaal mogelijk is. Gewoon pakken nieuwe samples. Behalve de DIMM-poort - die zou je voor uitbreiding van het samplergeheugen kunnen gebruiken.



Aangezien ook de X6 pas een paar jaar oud is, lijkt me het sterk als je hier aan kunt komen.

Bedankt voor je antwoord, het heeft me zeker al wat meer duidelijkheid gebracht!

Ja, in Gent (waar ik momenteel woon) zijn er wel winkels die de Fatom hebben staan. Maar het zijn verkopers hé, en de meeste weten amper hoe je hem aan en uit krijgt dus degelijke uitleg moet ik er waarschijnlijk niet verwachten.. Ik ben wel van plan om eens langs te gaan met vragen, maar dacht hier op synthforum ook al veel antwoorden te kunnen vinden.

De XP-30 heeft 32 user performances, de helft minder dan de X-6 dus dat zit wel goed.

In verband met die effecten bij de fantom, ik heb hier rondgezocht in de fora maar niet echt iets speciefieks over workstations of fantoms gevonden. Misschien dat ik eens ergens eens een nieuwe discussie open waar men over workstations kan discussieren? Dat lijkt me wel een toevoeging.
Als iemand ondertussen zou weten wat "Multi-Effects: 3 systems" bedoelt bij de Fantom X-6? Ik veronderstel dat het 3 effecten zijn die je over al je patches in je live mode moet instellen..

Voor de samples zou ik men Fantom kunnen uitbreiden met een "DIMM", dan heb ik 544 MB sample geheugen. Moet wel genoeg zijn. Alleen weet ik niet of ik niet beter dan een nieuwe sampler zou kopen, aangezien ik toch extra kosten moet maken. Maar ik had graag alles in 1 keyboard gehad, het is nog altijd een workstation voor iets:P. Iemand die iets meer over die DIMM kan vertellen?

Op men XP heb ik 4 schuivers, op de Fantom 4 draaiknoppen, en op de G6 heb je daar nog 8 schuivers bij. Mijn voorkeur gaat enigsins meer naar schuivers uit, daarmee dat ik ze eventueel zou missen op de X-6 maar dat zal een kwestie van gewoon worden zijn..

Ik heb nog gelezen dat de Fantom X-6 qua lead-synth sounds niet zo sterk is (vergeleken met de andere workstations zoals de Motif en de Triton). Weet iemand hier meer over? Ik zal ze zelf natuurlijk ook eens uittesten maar ik kan nog niet goed met het machine werken.

Als iemand mij verder zou kunnen helpen, graag.

Meyer
 
En wat is het verschil tussen een Fantom FA76 en een Fantom X-6 eigelijk? Ik weet dat de Fantom Xa de low budget klasse is van Fantom, daar ben ik overgens niet in geintresseerd. Maar welke Fantoms heb je misschien nog naast de X-6/7/8 en G-6/7/8?

Meyer
 
En wat is het verschil tussen een Fantom FA76 en een Fantom X-6 eigelijk?
Zo groot dat je de FA76 gewoon kunt overslaan.

De Fantoms zijn er in de volgende versies:

- Fantom (origineel)
- Fantom S (kan samplen)
- Fantom X (kleurenscherm)
- Fantom G (ARX boards)

De SRX-boards passen in de volgende apparaten:

- SonicCell
- XV-2020
- XV-3080
- XV-5050
- XV-5080
- Fantom X rack

Toen de eerste Fantom werd gereleased stak deze magertjes af naast de Motif (pluginboards, kon samplen) en de Triton (pluginboards, MOSS board, sample-optie).

In verband met die effecten bij de fantom, ik heb hier rondgezocht in de fora maar niet echt iets speciefieks over workstations of fantoms gevonden.
Misschien dat ik eens ergens eens een nieuwe discussie open waar men over workstations kan discussieren? Dat lijkt me wel een toevoeging.
Als iemand ondertussen zou weten wat "Multi-Effects: 3 systems" bedoelt bij de Fantom X-6? Ik veronderstel dat het 3 effecten zijn die je over al je patches in je live mode moet instellen..

Die Multi-effects zijn te vergelijken met wat je in de XP-30 ook hebt; diverse soorten distortion, flanger, phaser, etc. Je kent het probleem van de XP-30 wel - heb je een dikke gitaarlead met distortion, ga je naar Performance mode, weg distortion. Volgens mij kun je op 3 "parts" van een performance zo'n insert zetten en heb je ook net als bij de XP reverb en chorus verdeeld over alle parts.

Iemand die iets meer over die DIMM kan vertellen?
Gewoon een dom standaard computeronderdeel.

http://www.oempcworld.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=512M-PC133 is wat je moet hebben; kijk op tweakers.net in de pricewatch of ze het ergens lokaal hebben (al heb ik eerder bij OEMPCWorld besteld en dat ging prima, en nu staat de dollar ook lekker laag.

Mijn voorkeur gaat enigsins meer naar schuivers uit, daarmee dat ik ze eventueel zou missen op de X-6 maar dat zal een kwestie van gewoon worden zijn..
In dat geval kun je ze misschien beter toevoegen op een andere manier?

Ik zal ze zelf natuurlijk ook eens uittesten maar ik kan nog niet goed met het machine werken.
Het enige wat je moet doen is er voor zorgen dat de synth in VOICE (Yamaha), PROGRAM (Korg) of PATCH (Roland) modus staat - en dan gewoon door de presets zappen.

Het is dat je alles in 1 apparaat wilt hebben; je kunt je risico ook spreiden (door gewoon een bescheiden synth te kopen voor de lead-geluiden).
 
Laatst gewijzigd:
Zo groot dat je de FA76 gewoon kunt overslaan.

De Fantoms zijn er in de volgende versies:

- Fantom (origineel)
- Fantom S (kan samplen)
- Fantom X (kleurenscherm)
- Fantom G (ARX boards)

De SRX-boards passen in de volgende apparaten:

- SonicCell
- XV-2020
- XV-3080
- XV-5050
- XV-5080
- Fantom X rack

Toen de eerste Fantom werd gereleased stak deze magertjes af naast de Motif (pluginboards, kon samplen) en de Triton (pluginboards, MOSS board, sample-optie).



Die Multi-effects zijn te vergelijken met wat je in de XP-30 ook hebt; diverse soorten distortion, flanger, phaser, etc. Je kent het probleem van de XP-30 wel - heb je een dikke gitaarlead met distortion, ga je naar Performance mode, weg distortion. Volgens mij kun je op 3 "parts" van een performance zo'n insert zetten en heb je ook net als bij de XP reverb en chorus verdeeld over alle parts.


Gewoon een dom standaard computeronderdeel.

http://www.oempcworld.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=512M-PC133 is wat je moet hebben; kijk op tweakers.net in de pricewatch of ze het ergens lokaal hebben (al heb ik eerder bij OEMPCWorld besteld en dat ging prima, en nu staat de dollar ook lekker laag.


In dat geval kun je ze misschien beter toevoegen op een andere manier?


Het enige wat je moet doen is er voor zorgen dat de synth in VOICE (Yamaha), PROGRAM (Korg) of PATCH (Roland) modus staat - en dan gewoon door de presets zappen.

Het is dat je alles in 1 apparaat wilt hebben; je kunt je risico ook spreiden (door gewoon een bescheiden synth te kopen voor de lead-geluiden).

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ondertussen denk ik wel beslist dat het de Fantom X-6 zal worden (tenzij iemand mij nog iets kan vertellen over de X-6 dat ik nog niet weet?). Wel jammer dat ik hem niet eens zelf kon uittesten.. Heb alleen een G-7 uitgetest maar dit is natuurlijk een heel ander kaliber.
Het probleem is ook dat deze blijkbaar tweedehands niet makkelijk te vinden is en ze niet meer wordt verkocht in winkels... (aangezien ze allemaal de G series zullen verkopen)
Iemand tips waar ik deze synth zou kunnen vinden? Ik woon in Gent en kan me vervoeren met de auto.

Meyer
 
Hey, ik ben op zoek naar een geschikte synth voor hardstyle ne hardcore. Deze synth zal mijn eerste zijn, ik heb wel een beetje ervaring met software synth's. Ik wil deze synth vooral gebruiken voor leads, screeches en hoovers mee te maken. Ik zat zelf te twijflen tussen de Roland SH-201 en de Roland JP-8080, ik zoek een beetje een goedkope synth van ongeveer €500. Kunnen jullie me mischien adviseren?
ReFil
 
Hallo

Ik heb ondertussen al zitten rondkijken naar een keyboard dat dient als midicontroller met 88 keys maar blijkbaar vind je dit weinig. Alleen CME heeft een keyboard dat hieraan voldoet precies. MAudio reken ik niet mee en Fatar ook niet omdat deze laatste niet over een split- en layer-functie enzo beschikt.

Ik vroeg mij af hoe dit komt? Is er weinig vraag naar zo'n keyboards? Want misschien ben ik in de verkeerde richting aan het zoeken.

Ik zoek een keyboard met aanpasbare controllers, zeker met aanpasbare pedaalingangen, aftertouch, split en layerfunctie en 88 of 76 toetsen. Maar eigenlijk alleen maar om met mijn DAW samen te werken, dus als midicontroller. 61 keys is veel te beperkt alleszins.

De Kurzweil PCseries voldoen hieraan maar die zijn enorm duur. Waarom weet ik niet.
 
De Kurzweil PCseries voldoen hieraan maar die zijn enorm duur. Waarom weet ik niet.

Kwaliteit,..

Fully weighted hammer action en goede interne sounds.
Als pianist wil je niet op een patatklavier spelen!
De yamaha en roland piano's hebben weer geen controllerfunctie,.

Dus vandaar,..
 
zoek synth die 80s soundjes aankan

zoek synth die 80s soundjes aankan

Hallo iedereen!
Ik ben op zoek naar een nieuw "vriendje" voor mijn Roland JD800 :-)
Ik gebruik de JD voornamelijk voor pads, strings en fx... Ik zou er graag nog een bakje bij hebben dat geschikt is voor analoog(achtige) 80's sounds. Ik speel new wave en allerhande elektronische jaren '80 muziek, dus het hoeft zeker niet modern te klinken!
Concreet wil ik kunnen eruit halen: DAF/Front 242-achtige bassen, jankende Gary Numan moogsounds, presente sync-leads, Tangerine Dream-sequences,...

Budget is beperkt. Ik zou liefst niet meer dan 500 € willen uitgeven, dus tweedehands is aangewezen. Natuurlijk heb ik zelf al enige research gedaan voordat ik me tot dit forum wendde.

Een overzichtje van de bakjes die evt. in aanmerking komen. Ik zal overal een woordje uitleg ivm mijn eigen indruk erbij geven:

Korg MS2000
Erg gave look. Vind zijn agressieve sound ook super. Kan heel MS20-achtig klinken, hetgeen in mijn ogen een pluspunt is.

Korg Mono/Poly
Leuke vintage bak, die in monofoon gebruik heel mooi klinkt.

Korg Prophecy
Schijnt zeer "vintage" te kunnen klinken. "De minimoog van de 90s" las ik ergens op een site... dat is haast te mooi om waar te kunnen zijn. Beetje speelgoedachtige look wel.

Roland JP8000
Lijkt me wel wat qua specificaties, alleen heb ik schrik dat die misschien wat te "dance/trance" klinkt. Niks tegen dat genre, maar het is niet wat ik speel.
De demo's die ik gehoord heb waren alleszins wel veelbelovend.

Roland SH101
Echt vintage analoog. Ik weet dat Nitzer Ebb er bijzonder coole bassequences mee gemaakt heeft, dus dat pleit wel voor dit bakje. Jammer van de beperkte mogelijkheden. 1 oscillator is wat weinig.

Alesis Ion
Zou bijzonder warm en vet kunnen klinken. Keuze tussen verschillende modellen van filters (overheim, moog, roland jp8,...), dat is een zeer aantrekkelijk concept. Verder vind ik hem bijzonder stijlvol uitzien!!

Alesis Micron
Beetje speelgoedachtig uiterlijk, maar zou dezelfde mogelijkheden en sounds hebben als de Ion.

Clavia Nord lead 2
Hier lees ik niks dan goeds over. Schijnt fantastisch te zijn voor leads. Zeer geschikt voor livegebruik, getuige de talloze rode bakjes op podia. Ik vind zijn sound ook te gek, maar wel niet echt vintage... echt een heel "eigen" sound zou ik durven zeggen.

Yamaha AN1x
Lijkt me een superbak voor weinig geld. De demo's die ik ervan op youtube gezien heb zijn heel overtuigend. Verder lees ik er niks dan positiefs over. Wat mij betreft dus een goede koop, maar om één of andere reden raad mijn kameraad me deze totaal af... hij bezweert me dat hier weinig variatie uit te halen is en dat ik er voor 80's new wave maar weinig mee kan aanvangen...??

SC Sixtrack
Nog een vintage bakje. Nog niet gehoord, maar ik heb wel gelezen dat de te trage attack van de ADSR het moeilijk maakt om echt agressieve bas/percussie-sounds te maken ermee. Verder vind ik zijn look maar niks.

Access Virus A
Klinkt zeer goed, maar heeft wel een totaal eigen sound. Klinkt naar mijn normen wellicht een tikje te modern. Wel super voor TB303-achtige soundjes.


Ik zie door het bos de bomen niet meer!!

Graag hoor ik jullie opmerkingen, ervaringen, bedenkingen, aanvullingen, etc...
Het zou een gigantische hulp zijn, want voorlopig kan ik maar moeilijk een objectieve keuze maken.

alvast bedankt!!!

groeten,
Danny

PS: kleine aanvulling hierbij: nee, ik ben nog niet aan VST's toe :-) dat is voor achteraf... ik beleef voorlopig meer plezier aan hardware.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf een Korg MS2000B en daar ben ik heel content van, hands on controle over alles, ingebouwde vocoder en de sounds vind ik ook heel goed klinken. Als je het niet erg vind van de 4 voices limit dan is dit echt een goede keuze.

De Alesis Micron schijnt ook heel goed te zijn, Ik wacht momenteel nog op de mijne, dus hierover kan ik nog niets vertellen, wat ik wel zou doen is voor de Ion gaan in plaats van de Micron als het niet gaat om draagbaarheid. De Ion heeft betere handson controle wat je bij de Micron niet echt hebt met het beperkt aantal knoppen.
 
Een overzichtje van de bakjes die evt. in aanmerking komen. Ik zal overal een woordje uitleg ivm mijn eigen indruk erbij geven:



Ik zie door het bos de bomen niet meer!!

Graag hoor ik jullie opmerkingen, ervaringen, bedenkingen, aanvullingen, etc...
Het zou een gigantische hulp zijn, want voorlopig kan ik maar moeilijk een objectieve keuze maken.

alvast bedankt!!!

groeten,
Danny

Gewoon allemaal kopen man,..tweedehands,. werk t hele lijstje af,.. en dan verkoop je weer als je t zat bent
,..Met een beetje geluk met wat winst!
 
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ondertussen denk ik wel beslist dat het de Fantom X-6 zal worden (tenzij iemand mij nog iets kan vertellen over de X-6 dat ik nog niet weet?). Wel jammer dat ik hem niet eens zelf kon uittesten.. Heb alleen een G-7 uitgetest maar dit is natuurlijk een heel ander kaliber.
Het probleem is ook dat deze blijkbaar tweedehands niet makkelijk te vinden is en ze niet meer wordt verkocht in winkels... (aangezien ze allemaal de G series zullen verkopen)
Iemand tips waar ik deze synth zou kunnen vinden? Ik woon in Gent en kan me vervoeren met de auto.

Meyer

Ondertussen een Fantom X-6 aangeschaft en voorlopig stelt hij niet teleur, integendeel! Ik ben er zelfs helemaal naar Veenendaal voor gereden:yamaha:.

Nu zoek ik nog een flightcase, een Stagg KTC 107 en een Gator GK261 zijn mij al aangeraden geweest. Iemand een idee waar ik die goedkoop kan vinden?

P.s. om live van patches te veranderen bij de X-6 moet hij altijd ongeveer 2 seconden laden voor een nieuwe patch, iemand weet of dit vermeden kan worden ofzo?
 
Hallo,

De laatste tijd ben ik toch wat aan het rondneuzen om een stage piano aan te schaffen, aangezien ik steeds meer piano speel, en dat nog steeds doe op 61-key synth.

Nu heb ik al op internet wat rondgekeken, en uiteraard een groot aantal demos beluisterd.

De modellen waar ik nu tussen twijfel zijn de volgende:

Clavia Nord Stage EX
Dit is tot nu toe mijn favoriet, de demos online klinken heel erg goed, en ik vind de sounds van deze stage piano gewoon een stuk beter dan de concurentie.

Wat ik dan ook niet begrijp is dat veel gebruikers in reviews de akoestische pianos niet so geweldig vinden, sommige vinden die van de Yamaha Motif zelfs beter :o:, terwijl ik, zo ver ik dit in verschillende demos kan horen, de piano beter vind klinken dan in welke hardware synth dan ook.

Wat ik ook niet onbelangrijk vind zijn de goede rhodes en wurly's, en hammond sounds, en eventueel wat pads en string sounds.

Roland 700GX
Ook wel een behoorlijk degelijke stage piano, de piano sounds zijn aardig goed, hoewel ik ze wel wat dunnetjes vind klinken.
Uiteraard zitten hier veel meer sounds in dan bijvoorbeeld een Nord Stage, maar uiteindelijk vind ik kwaliteit het belangrijkste, niet kwantiteit.

Yamaha S90ES
De sounds uit deze synth klinken ook wel aardig goed, en dit is ook de enige Yamaha synth/stage piano waar ik de pianos nog wel redelijk van vind, in tegenstelling tot de rest van Yamaha's line-up, die klinken erg kunstmatig en steriel.



Tot nu toe, op basis van de demos, vind ik de Nord Stage het beste klinken, en spreekt de bediening van de machine me ook wel erg aan, helaas is dit tevens ook de duurste van de drie.

Ook vind ik de negatieve reacties op de akoustische pianos van de Nord frustrerend, en ben ik een beetje bang dat hij in het echt tegen gaat vallen.

Wat voor mij het belangrijkste is, zijn de akoestische piano geluiden, en daarna pas de rhodes/hammonds/synths etc.
Ik zoek geen apparaat met eindeloze tweakbare opties, maar gewoon intrument waar je gewoon achter gaat zitten en gaat spelen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze instrumenten, met name in vergelijking met elkaar?

Hoe vinden de Nord gebruikers de pianos van de Stage, en is de meerprijs van dit instrument het waard?

Graag jullie advies,
 
Hoi allemaal,

Ten eerste, ik ben nieuw op dit forum, hoewel ik het al een poosje lees. Hoi dus! Maar dat is eigenlijk voor een andere thread...

Mijn vraag is nu dit: ik ben op zoek naar een synth voor allround-gebruik in bands. Het genre muziek omvat grofweg nu-jazz/modern creative/jazz fusion/funk en vanalles daar tussenin, omheen, en bovenop :).

Wat moet zo'n synth kunnen?
* In de eerste plaats: leads, leads, en leads! Gillende leads, kreunende leads, breekbare leads, kamerbrede leads, etc. Als je er maar op kan soleren :).
* Daarnaast natuurlijk goede pads en stevige bassen, je kan natuurlijk niet altijd soleren...
* Hij moet vooral bruikbaar zijn. Tijdens een jamsessie kan je niet urenlang gaan prutsen om die nieuwe sound te maken, de presets moeten dus dik in orde zijn. Als de synth effecten aan boord heeft is dat een dikke pre. Verder een klavier van minstens 61 toetsen.

Wat hoeft 'ie dus niet te kunnen:
* Drumsounds, van dat vage "alien" ge-woosh en gerinkel, en dat soort dingen.
* Realistische sample-based instrument-nabootsingen. Daarvoor gebruik ik wel een stage-piano.
* 23 lagen over elkaar heen kunnen plakken.
* Superveel gecustomiseer. Straightforward sounds zijn prima, als je er maar mee kunt jammen.

Momenteel heb ik (naast mijn Yamaha P-90, maar da's een ander verhaal) alleen een Nord MicroModular. Los van het feit dat het gebrek aan polyfonie zwaar k**** is, ben ik er achter gekomen dat uren prutsen voordat je een mooi geluid heb niets voor mij is. Daarnaast vind ik de sound van de Modular te neutraal/netjes, het mag van mij allemaal wel wat steviger en viezer. Of juist zacht en breekbaar, als er maar karakter in de sound zit! Een flink wensenlijstje dus :)

Kunnen jullie me wat synths aanbevelen onder, laten we zeggen, 700 euro? Als ze tweedehands beschikbaar zijn is dat natuurlijk des te mooi.

Alvast bedankt!
 
Ik zit ook met een moeilijke keuze qua nieuwe synth.
Ik maak voornamelijk (harde) drum & bass, hardcore etc.

Wat ik heb staan:

- Waldorf Blofeld
- Alesis Micron
- Sherman Filterbank 2

Waarschijnlijk wil ik de Alesis Micron gaan verkopen.

Ben op zoek naar een goede (lees: betere) vervanging,
heb zelf mn oog laten vallen op een Nordlead 2X, of een Virus TI Snow.

Wat zou een betere keus zijn?
Of zijn er mogelijk andere leuke opties?
 
Ondertussen een Fantom X-6 aangeschaft en voorlopig stelt hij niet teleur, integendeel! Ik ben er zelfs helemaal naar Veenendaal voor gereden:yamaha:.

Nu zoek ik nog een flightcase, een Stagg KTC 107 en een Gator GK261 zijn mij al aangeraden geweest. Iemand een idee waar ik die goedkoop kan vinden?

P.s. om live van patches te veranderen bij de X-6 moet hij altijd ongeveer 2 seconden laden voor een nieuwe patch, iemand weet of dit vermeden kan worden ofzo?

Je zou een case ook op maat kunnen maken; deed ik een paar jaar gelden regelmatig bij Aiber en die cases zijn erg goed bevallen (relatief niet duur ook).
 
De laatste tijd ben ik toch wat aan het rondneuzen om een stage piano aan te schaffen, aangezien ik steeds meer piano speel, en dat nog steeds doe op 61-key synth.

Nu heb ik al op internet wat rondgekeken, en uiteraard een groot aantal demos beluisterd.

De modellen waar ik nu tussen twijfel zijn de volgende:

Clavia Nord Stage EX
Dit is tot nu toe mijn favoriet, de demos online klinken heel erg goed, en ik vind de sounds van deze stage piano gewoon een stuk beter dan de concurentie.

Wat ik dan ook niet begrijp is dat veel gebruikers in reviews de akoestische pianos niet so geweldig vinden, sommige vinden die van de Yamaha Motif zelfs beter :o:, terwijl ik, zo ver ik dit in verschillende demos kan horen, de piano beter vind klinken dan in welke hardware synth dan ook.

Wat ik ook niet onbelangrijk vind zijn de goede rhodes en wurly's, en hammond sounds, en eventueel wat pads en string sounds.

Roland 700GX
Ook wel een behoorlijk degelijke stage piano, de piano sounds zijn aardig goed, hoewel ik ze wel wat dunnetjes vind klinken.
Uiteraard zitten hier veel meer sounds in dan bijvoorbeeld een Nord Stage, maar uiteindelijk vind ik kwaliteit het belangrijkste, niet kwantiteit.

Yamaha S90ES
De sounds uit deze synth klinken ook wel aardig goed, en dit is ook de enige Yamaha synth/stage piano waar ik de pianos nog wel redelijk van vind, in tegenstelling tot de rest van Yamaha's line-up, die klinken erg kunstmatig en steriel.



Tot nu toe, op basis van de demos, vind ik de Nord Stage het beste klinken, en spreekt de bediening van de machine me ook wel erg aan, helaas is dit tevens ook de duurste van de drie.

Ook vind ik de negatieve reacties op de akoustische pianos van de Nord frustrerend, en ben ik een beetje bang dat hij in het echt tegen gaat vallen.

Wat voor mij het belangrijkste is, zijn de akoestische piano geluiden, en daarna pas de rhodes/hammonds/synths etc.
Ik zoek geen apparaat met eindeloze tweakbare opties, maar gewoon intrument waar je gewoon achter gaat zitten en gaat spelen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze instrumenten, met name in vergelijking met elkaar?

Hoe vinden de Nord gebruikers de pianos van de Stage, en is de meerprijs van dit instrument het waard?

Graag jullie advies,

Ik weet het niet van die Nord, maar volgens mij wordt-ie wel veel gebruikt, dus blijkbaar valt het met die brakke piano's wel mee; voor de synthsectie zal-ie toch niet gekocht worden, en voor orgels is de Electro 1/2/3 geschikter. Daarover gesproken: is een Elektro 3 geen optie? (klavier zeker niet wat je zoekt?) De S90ES is natuurlijk een complete synth; toch anders dan die andere twee. Staat er in ieder geval wel om bekend een heerlijk klavier te hebben. Voor mijn idee is dit ook heel prettig voor iemand die eerst lichte klavieren heeft gehad (zoals ik; heb zelf een S90). Piano-sound zit sowieso goed.

Die Roland ken ik niet; maar sowieso kun je voor piano's ook gewoon een digitale piano overwegen. Een stuk goedkoper en precies gemaakt voor dat ene dat je zoekt (piano spelen!), dus waarschijnlijk gemakkelijker te beoordelen. Maar als je een piano+ zoekt (als in: meteen ook een synth erbij), dan zou ik voor die S90ES gaan.
 
Back
Top