Welke synth moet ik kiezen?

@iFox,

Persoonlijk zou ik gaan voor een goed masterklavier met modules. Dit heb in mijn ogen het grote voordeel dat het juist live erg makkelijk is. Als je namelijk wat wilt uitbrijden loop je niet gelijk met twee keybaords te slepen, daar komt nog bij dat modules vaak goedkoper zijn. Ikzelf heb een Oberheim MC2000 masterkeyboard, vind ik erg fijn, 88 gewogen toetsen, degelijk, 8 zones enzovoort. Die zijn tweedehands als je een beetje zoekt wel te vinden voor rond de 400 euro. En als module zou ik dan beginen met een roland XV3080 daar zitten zeer goede sounds in en is ook tweedehand te vinden voor onder de 500 euro.

Als je dat echt geen optie lijk zou ik gewoon voor de K2600 gaan, is toch wel een erg goede bak:halleluja
 
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier en ik ben dan ook nog redelijk n00b op het gebied van synths en workstations e.d. Een aantal jaren geleden heb ik keyboard gespeeld. 7 Jaar les in totaal en mee gestopt in 2002 (onvrijwillig). De interesse begint echter terug te raken, maar mijn muzieksmaak en wensen zijn in de tussentijd wel veranderd. Electronische muziek (ambient, IDM en dat soort spul, geen trance/techno) is sterk bij mij in de spotlight komen te staan, terwijl ik vroeger vooral bezig was met piano-etudes en popliedjes naspelen. Zo rond het einde van het jaar wil ik dan waarschijnlijk ook een instrument gaan kopen dat past bij mijn muzieksmaak. Let wel: ik ben begonnen op een beginnerskeyboard, de Yamaha PSR-510.

Wat zoek ik?
- Instrument dat goed is in weergave van synthetische geluiden, akoestische klanken zijn minder belangrijk (behalve piano en strings, die moeten altijd goed zijn)
- Veel pre-made sounds
- Mogelijkheid om sounds naar eigen wens aan te passen, met vrij veel flexibiliteit. Het van de grond af aan opbouwen van een sound hoeft niet per se.
- Niet te wetenschappelijk qua bediening ;). Een Korg M3 ziet er vreselijk mooi uit en klinkt ook goed (wat ik ervan gehoord heb), maar is denk ik voor mij te ingewikkeld (en te duur).
- Het is voor 'normaal thuisgebruik', dus niet voor live-optredens of zo. Wel wil ik na verloop van tijd zelf muziek gaan opnemen.
- Ingebouwde sequencer zou mooi zijn, mits deze qua opties in redelijke mate overeenkomt met computersequencers.
- Ritmes/begeleiding zou fijn zijn, mits deze echt overtuigend klinken.
- Budget: Maximaal €1250 - €1500, inclusief keyboard amp/speakers (indien nodig). Budget is redelijk bepalend in de afweging 61/76/88 toetsen.
- Heb al zitten denken over Triton Extreme, Triton Le (ligt aan de prijs/kwaliteitverhouding...advies is welkom!)

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in mijn beschrijving en vraag ik geen idiote dingen.
Ik zit er aan te denken om in de tussentijd misschien nog een Korg M1 tweedehands te kopen, die zijn al rond de €240 te krijgen en ik lees er goeie dingen over. Klinkt ook mooi op de filmpjes op youtube ;).
Mochten jullie een duurder model adviseren dan zou het tweedehands goed verkrijgbaar moeten zijn.

Alvast bedankt!!!

EDIT: De M1 wordt het denk ik toch niet. Ik lees dat na zoveel tijd de interne batterij waarna het best ingewikkeld is om het apparaat weer op de rit te krijgen.

De Juno-G lijkt me ook best interessant! :)
 
Laatst gewijzigd:
welke synth is het beste

welke synth is het beste

hoi.

ik ben opzoek naar een synthezisertje voor rond de 100euro althans max 100euro of iemand die zo gek is om hem voor een macintosh performa 400 te ruilen.

waar kan ik een goedkope synth voor een beginner vinden?
 
wat wil ik ermee doen??

een beetje leren programeren

wat verwacht ik er van:

niet veel als ie maar een beetje klinkt.
 
Origineel geplaatst door freddiemercury
wat wil ik ermee doen??

een beetje leren programeren
een synth die maar 100 euro kost zal weinig programmeermogelijkheden hebben vrees ik..

wat verwacht ik er van:

niet veel als ie maar een beetje klinkt.
Wat is er mis met gratis softsynths? Daar kan je het proggen uitstekend op leren en kosten bij lange na geen 100 euro..:W
 
ik wil een echte synth.

hoef niet veel te programmeren en mag echt max 100-150euro zijn.
 
Origineel geplaatst door freddiemercury
ik wil een echte synth.

hoef niet veel te programmeren en mag echt max 100-150euro zijn.

'K heb laatst een Korg DW8000 verkocht voor 175,- als ik me goed herrinner, anders eens kijken naar poly 800 of Roland Alpha Juno 1?

http://www.dw8000.com/index.html
 
ja poly 800,s zie je ook voor een scheet en drie knikkers tegen woordig maar ik heb ook een m1 gezien voor 125.
 
Origineel geplaatst door freddiemercury
ja poly 800,s zie je ook voor een scheet en drie knikkers tegen woordig maar ik heb ook een m1 gezien voor 125.

Ok, maar om die M1 te editen moet je flink in de menu's duiken steeds, maar het is zeker een coole bak om te hebben, fijn keyboard ook, maar het is een sampleplayer geen synth..
 
hoe bedoel je SAMPLEPLAYER?????
 
citaat:
Origineel geplaatst door freddiemercury
wat wil ik ermee doen??

een beetje leren programeren

een synth die maar 100 euro kost zal weinig programmeermogelijkheden hebben vrees ik..

Welnee

Er zijn genoeg synths van rond de 100 euro die prima programeerbaar zijn

Korg Poly 800, Poly 61

Yamaha TG33/SY22/SY35. DX21, DX100 etc.etc.etc.

Roland D10/D5 en zelfs sommige van die JV's vind je tegenwoordig voor rond die prijs

Kawai K4 (K1 niet nee :D)
 
ok ik zit te twijfelen tussen de dx7 en de poly-800
 
Origineel geplaatst door freddiemercury
ik wil een echte synth.

hoef niet veel te programmeren en mag echt max 100-150euro zijn.
maar het hebben van een synth IS toch juist dat je wil programmeren?
en programmeren doe je nu eenmaal op een synth en niet op een preset keyboard...
 
ja ik heb hem gewoon als extratje nodig bij me keyboards.voor de sound effects.

een synth met draai knoppen volstaat wel tussen mnijn PSR-530
 
Origineel geplaatst door freddiemercury
een synth met draai knoppen volstaat wel tussen mnijn PSR-530
en dat voor 100 euro? ...weinig kans denk ik...

maar waarom dan niet een controller keyboard en softsynth aansturen?
kan je knoppen draaien/schuifen/drukken en syntheseren :eureka:
 
Back
Top