toewijzen van parameters in cubase

ok dan! daar maar ff kijken van de week...

maar om terug te komen op het onderwerp:

ik heb gister weer uren zitte kloten met mijn geliefde programma en bijbehorend boek... wat de term CC inhoud is me wel wat duidelijker geworden maar om nou te zeggen dat ik het helemaal begrijp... heeft elke parameter zn eigen cc nummer ofzo? en wat generic remote en "mappen" betreft...snap ik nog steeds nie...

iemand?:W
 
Stel dat je de filter cutoff van een VST instrument wilt bedienen. Dan moet je MIDI controller in de meeste gevallen een MIDI CC signaal sturen op nummer 74 met een waarde van 0 (geluid helemaal gedempt) t/m 127 (geluid helemaal helder). Je kunt het signaal direct naar de VSTi sturen door de bijbehorende MIDI track te selecteren, maar het kan ook via generic remote. In de generic remote kun je per regel aangeven wat de VSTi (of een ander onderdeel van Cubase zoals de mixer) moet doen wanneer het een bepaald signaal ontvangt. Je zou dus ook de filter cutoff kunnen laten reageren op bijvoorbeeld CC 61.
 
Dan moet je MIDI controller in de meeste gevallen een MIDI CC signaal sturen op nummer 74

dat daarna snap ik de data slider op me keybordje gaan van 0 tot 127.. maar waarom 74? of is dit gewoon als voorbeeld?
wat ik ook nog niet helemaal begrijp is waar vind je waar welke cc waarbij hoort? ik snap dat nog niet helemaal..

je zegt ook:


In de generic remote kun je per regel aangeven wat de VSTi (of een ander onderdeel van Cubase zoals de mixer) moet doen wanneer het een bepaald signaal ontvangt

waar vind ik dit? staan de waardes per vst ergens aangegeven? hoe zet ik dan bijvoorbeeld de cutoff van een vst of effect op cc61?

:stupid

bedankt iig! er zit enige vooruitgang in maar zeer gestaag...:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door JrD-brl
dat daarna snap ik de data slider op me keybordje gaan van 0 tot 127.. maar waarom 74? of is dit gewoon als voorbeeld?
wat ik ook nog niet helemaal begrijp is waar vind je waar welke cc waarbij hoort? ik snap dat nog niet helemaal..


Nee, je snapt het niét. Die 74 is zeg maar het nummer wat bij dié betreffende parameter hoort. Elke (midi) parameter wordt ge-identificeert door een nummer. Zo is bijvoorbeeld volume nummer 7 en panning is 10. Deze parameters kunnen een waarde hebben tussen 0 en 127. Dus wanneer jij met je controller op bijv. midi kanaal 1 een schuif of draaiknop bedient die CC nummer 7 uitstuurt en je draait / schuift hem helemaal open dan wordt de parameter in Cubase die overeenkomt met midikanaal 1, CC nummer 7, waarde 127, helemaal opengezet.

Het mooie van de generic remote is dat je elke parameter via elk midikanaal en elk CC nummer kunt besturen. Kwestie van de juiste instellingen maken. Dus zorg ervoor dat je weet welke CC nummers via welke midi kanalen uit je controller komen en programmeer daar de juiste parameters van cubase bij via de Generic remote. Erg handig daarbij is de "lear"n" functie die automatisch herkent welk CC nummer je verstuurt. Uitleg over het programmeren van de Generic Remote staat in de Manual...
 
okay maar waar vind ik dan welke CC de cutoff op bijv. de vanguard heeft? (ik weet t, het zijn er 2:P)

thanks voor de uitleg trouwens!:okdan:

en er zat in cubase sx (3) toch geen "learn" functie als in fruity loops?

of toch wel..
 
Origineel geplaatst door JrD-brl
okay maar waar vind ik dan welke CC de cutoff op bijv. de vanguard heeft? (ik weet t, het zijn er 2:P)

probeer de handleiding eens. 8)

Origineel geplaatst door JrD-brl
en er zat in cubase sx (3) toch geen "learn" functie als in fruity loops?

of toch wel..

Wel in generic remote, maar niet direct op de knoppen/schuiven van de plugins en dergelijke.
 
aaa hhhhh! goud! nu kan ik weer het 1 en ander proberen...

dus:

ik moet per vst eerst achterhalen welke parameter welke cc heeft, dit staat in de betreffende manual, en dan met het keybordje gaan klooien...
kan ik voor vst fx de cc's op de zelfde manier vinden? of moet ik gewoon gokken? want ik heb een hoop ffx zonder manual, volgens mij heel veel! of begint het standaard bij 1?
ik ga van het weekend met manual, boek en deze informatie is flink aan de slag en ik laat het wel weten!

bedankt!:mexico:
 
het generic remote probleem is een klein beet je opgelost! (het is bij 1 vst gelukt!) nou nog kijken hoe het bij meerdere vsts tegelijk gaat en op een effect enzo... iedereen bedankt voor de tips en ik ga maar s flink klooien met de knopjes:W

en mocht ik er weer niet uitkomen horen jullie t vanzelf!

adios:mexico:
 
Back
Top