Geluid opnemen...HOE??

MC K

Nieuwkomer
Lid sinds
17 september 2006
Berichten
7
Ik heb sinds een paar dagen een Behringer Xenyx 1204 gekocht. Ik speel in een band en ik wilde graag wat muziek opnemen.
Ik dacht dat doe ik effe....mooi niet dus.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik er de ballen verstand van heb. :okdan:
Je mag me uitlachen, maar ik zou het veel relaxedter vinden als je me het wil leren.

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar wat informatie over hoe ik het apparaat kan aansluiten: zo van doe dit draadje daarin, doe dat draadje daarin, zorg ervoor dat dit en dat kanaal zo staan enzovoort...

Wat lukt me tot nu toe:
- apparaat aansluiten en aanzetten
- ik snap de volumeregeling, toon-regeling van high/mid/low
- ik weet in welk gaatje de stekker van de gitaar moet en de microfoon
- draden en stekkers zo aansluiten, dat ik geluid heb en dit kan regelen met het mengpaneel(ik gebruik mijn gitaarversterker als luidspreker)
- ik kan opnemen met een oude cassette-recorder(ik dacht laat ik dat eerst maar eens proberen)

Wat me niet lukt en wat ik graag zou willen weten:
- hoe neem ik stereo geluid op? (ik krijg of alleen in de linker box geluid of in de rechter box, ligt eraan of ik de MAIN OUTPUT L of R gebruik, dat begreep ik inderdaad)
- hoe werkt het met die kanalen? Ik gebruik kanaal 1 voor gitaar, kanaal 2 voor zang tot nu toe. Het geluid staat niet hard genoeg. Hoe kan ik dit het beste afstellen? Zijn daar bepaalde manieren voor?
- Waar zijn alle uitgangen voor achter op het apparaat?

In de handleiding staat inderdaad wel uitgelegd wat alles is en wat je ermee kan, maar aangezien ik het te weinig heb gedaan snap ik niet hoe ik er fatsoenlijk geluid uit krijg en hoe ik dus thuis wat muziek kan opnemen. De kennis heb ik vast wel, alleen het verstand niet.
Weet iemand een goede site waar ik dit kan vinden?
Zou iemand me op weg kunnen helpen alsjeblieft?
Duizend maal dank voor degene die er de tijd voor wil nemen om het uit te leggen.

Groeten martien
 
- hoe neem ik stereo geluid op? (ik krijg of alleen in de linker box geluid of in de rechter box, ligt eraan of ik de MAIN OUTPUT L of R gebruik, dat begreep ik inderdaad)

Je moet beiden gebruiken.

- hoe werkt het met die kanalen? Ik gebruik kanaal 1 voor gitaar, kanaal 2 voor zang tot nu toe. Het geluid staat niet hard genoeg. Hoe kan ik dit het beste afstellen? Zijn daar bepaalde manieren voor?

Dit heet mixen, dat doe je met je oren en handen. Als je een cleane opname wilt geen rode ledjes. Om te beginnen zou je al de faders op 0 dB kunnen zetten en met de gain knoppen het volume van de betreffende partij erin draaien.

Waar zijn alle uitgangen voor achter op het apparaat?

Da's lekker antwoorden zonder foto!
 
Back
Top