Ff voorstellen icm wat juno 60 vraagjes

SergeL

Ingeburgerd
Lid sinds
19 april 2006
Berichten
52
Hai, dit is m'n eerste bericht hier, dus ik zal me ff voorstellen; ik ben Serge, beeldend/performance kunstenaar, fotograaf, zaaltechnicus in een poppodium, docent, papa, gescheiden [want], stronteigenwijs ;) , Citrofiel (XM+DS), zanger, toetsenist en exhibitionist.

Tot zo'n 5 a 6 jaar geleden had ik een flinke collectie aan houten bakkebaarden in m'n studio staan, maar m'n beroepspraktijk als kunstenaar vergde teveel tijd om daarnaast ook nog op een zinvolle manier met musiceren bezig te zijn. Op een gegeven moment heb ik het knoopje doorgehakt en m'n studio ontruimt. Veel apparaten zijn toen naar vintage-bedrijven in Engeland en Schotland gegaan.

Daarna was het een paar jaar rustig bij mij op dat gebied. Tot ik afgelopen zomer een optreden deed met een gelegenheidsbandje (zang) en instant de smaak weer te pakken had. Sinds 2 maanden vorm ik nu samen met een 3tal gasten een bandje, waarbij we 1 keer in de week los gaan en tot nu toe valt dat qua tijd mooi te combineren. Muzikaal gezien gaat het richting; Velvet Underground, Hildegard Knef, Ultravox, Joy Division, Stereo Total en David Bowie. Als je dat bij elkaar kiept dan krijg je 'Achtung!Harung!:kont:

Bij de Harung doe ik zang en toetsen. Die toetsen bestonden de afgelopen 2 maanden uit een Siel Nogiets orgel, die zo kaasig als de neten klinkt, maar wel een gave ritmebox heeft (erfenisje van oma) en een Korg Micropreset (die uit een stoffige hoek van de studio van de bassist komt). Op een gegeven moment begon het een beetje te kriebelen en vond ik het tijd geworden voor een iets serieuzere synth. Bij voorkeur polyfoon, 'hands-on' en met een aantal memories. Daarnaast was ik niet van plan om een arm en een been af te staan voor apparaten waar ik ooit een borrel en een sigaar voor betaalde. Cheap dus. En dan kom je al snel bij een Polysix of een Juno uit.

Het is een Juno geworden. In mijn geval een Juno 50, want er mist een voice. De ruisgenerator heeft er trouwens ook geen zin in. Ik heb 'm gekocht met het idee dat dit op te lossen is. Nu heb ik al het 1 en ander op het net gelezen over deze kwaal en de oorzaak gereduceerd tot de VCF of VCA chip, of de voicealocation, c.q. adressering van de voices.

2 vragen:

-kan iemand mij helpen aan een servicemanual van de Juno 60? Dit hoeft vanzelfsprekend niet voor niks.

-die VCF en VCA chips en nog wat andere onderdelen zijn lastig te vinden, omdat ze niet meer gemaakt worden. Omdat zo'n rotte voice in een Juno een vrij regelmatig voorkomend fenomeen is, vraag ik mij af of er hier mensen zijn die zin hebben om binnen een groepje van bv 3 personen een [kapotte] Juno 60 op de kop te tikken voor onderdelen. Met z'n 3en kan ieder 2 voiceboards krijgen en de rest kan naar wens verdeeld worden. De kosten blijven daarmee minimaal en je bent er zeker van dat je Juno nog vele vele jaren in het ronde kan krijsen.
 
Laatst gewijzigd:
ff de ingang en uitgang meten met de scoop van de BA662 VCA chips zijn die allemaal goed dan de in en uitgangen van de filter chips.(IR3109 volgen mij). deze onderdelen zijn niet meer te koop bij roland en dat word dus zoeken bij handelaren of ebay. het zijn niet de zelfde voices die in de juno 106 zitten dat is totaal iets anders.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Helaas zijn de VCF/A Chips bij vintageplanet 'out of stock'. Het schema van de Juno 6 is iig heel fijn!

Ik zal eens even bij een vriend aankloppen voor een scoop en kijken wie de boosdoener is. Bedankt voor de tip!

Zijn er nog mensen geinteresseerd in het gezamelijk opkopen van een sloper? Voor €25 a €30 pp kunnen weer 3 Juno's opgeknapt worden!
 
Is er hier misschien iemand die de schema's van de IR3109 en de BA662 voor mij heeft?
 
Super! Dat heb je trouwens snel gedaan! Ik was zelf al zo'n 3kwartier aan het zoeken geweest, maar kon niks vinden.
 
zal mssh nogal wat noobisch overkomen, maar voices wa zijn da nu juist?
zijn dat dan het aantal waveforms die je kan laten spelen door 1push op het klavier, of wil da zeggen dat je dan aan elke voice een midikanaal kan toekennen en de synth dus verschillende instrumenten tergelijk kan spelen.... ????

en als het dat laatste niet is , hoe heet dat laaste dan ;)

tnx
Wout
 
Voices = stemmen (letterlijk vertaald). Het aantal voices is dus het aantal stemmen dat de synth polyfoon is (dus bijvoorbeeld 4 stemmig polyfoon betekent dat je 'n akkoord van 4 noten max tegelijk kan laten klinken). Het is dus niet zo dat je ze tegelijk dezelfde toonhoogte kan laten horen, of je moet de synth op monofoon kunnen zetten (en daar heb je ook nog genoeg variaties in). Het heeft verder ook niks met midikanalen te maken. Dan komt namelijk de term multitimbraal om de hoek kijken (dat mag iemand anders uitleggen).

Wat Matrixxx bedoelt is dat elk IC dat verantwoordelijk is voor 1 stem/voice niet hetzelfde type IC is als in 'n Juno-106 gebruikt wordt voor hetzelfde doel.

Duidelijk? Ik hoop 't.
 
Back
Top