Schilderen met geluid

Endfest

Stamgast
Lid sinds
29 juli 2009
Berichten
295
Locatie
Arcticana
Ik zou graag eens echt zelf schilderen met geluid ..
… is een gedachte waarmee ik al lange tijd rondloop.

Omringd door een platencollectie met waanzinnige tracks en vrienden, kennissen die inspirerende elektronische composities bouwen, werd de gedachte om zelf met elektronische muziek aan de slag te gaan de afgelopen jaren steeds sterker.

Experimentjes om softwarematig muziek te produceren verveelden snel en brachten me geen voldoening. Ik miste het gevoel van het tweaken met filters, schuiven, draaiknoppen en het aanslaan van toetsen.

Deze zomer heb ik een knoop doorgehakt en m’n vakantiegeld gespendeerd aan het (her)inrichten van (radio)studio(‘tje) het IJspaleis, waarin ik de volgende machines een nieuw of tijdelijk huis heb gegeven:

TR-808 (gekocht van forumlid)
TR-505
Juno-60
Lexicon MPX-110
Nord Micro Modular (in bruikleen)
MSQ-100 (in bruikleen)
TB-303 (in bruikleen)
Yamaha EM-300 (oldskool 12-kanaals mixer .. een beest)

Ondertussen zijn de eerste dingen aangesloten en vermaak ik me fantastisch … vooral met de 808 en Juno-60 (arpeggiator en VCF getriggerd door 808 ).

Ik ben a-technisch en vaak met teveel dingen tegelijk bezig, maar hoop iets van geduld op te brengen om de theorie achter het maken van elektronisch geluid beter te doorgronden (Synthforum en het boek van Hans de Vries helpen me tot nu toe goed..)

Waarom? Wat ik wil maken? Qua geluid en melodie weet ik ’t nog niet precies - ja ok, dikke, logge, zware, electrobeats - maar ik mis sommige thema's in de Nederlandse elektronische muziek ..die ik graag een plek zou geven ...

Maar goed, eerst maar eens investeren in lekker jammen, experimenteren en uitviegelieren hoe alles (met elkaar) werkt ..

Oh ja, ik draai af en toe plaatjes en gooi iedere paar weken een podcastding online; Radio Iglo. Mochten daar mensen nieuwsgierig naar zijn:

http://www.arcticboogie.nl (podcastplayer)
http://www.podplaza.nl/radioiglo (download)

Nou, dit even voor nu. Fijn dat deze plek met zoveel kennis (in het Nederlands!) er is. Zal er vast nog veel gebruik van maken (en af en toe iets posten, na tijdenlang stiekem gluren ;))..
 
Laatst gewijzigd:
Hoi Endfest, welkom op het synthforum :biertje:

Als ik zo lees waar jij van houdt qua muziek (luisteren/maken) dan denk ik dat je hier inderdaad wel goed zit.

Fijn rijtje spullen heb je ook staan trouwens, daar moet wel iets moois mee te maken zijn! Misschien nog een leuke sampler erbij om je klankenpallet te verbreden? Hoeft niet duur te zijn ook; met een Akai S900 of S950 kom je al een heel eind en vervelen doen die bakken nooit.

Veel plezier op dit mooie forum in ieder geval :okdan:
 
Thnx guys!

Misschien nog een leuke sampler erbij om je klankenpallet te verbreden? Hoeft niet duur te zijn ook; met een Akai S900 of S950 kom je al een heel eind en vervelen doen die bakken nooit.

Zat zelf te denken om op termijn een sp-202 of sp-303 aan te schaffen. Lekker makkelijk, grote knoppen ;)
 
WILLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEM!!!!

Robbie hier. Gezellig man! Meeerrrr electro volk op SF!
 
Hoi en welkom Willem,

;-) Schilderen met geluid, mmm, klinkt een beetje wat ik vroeger ook deed op de lokale
radio hier. Bij het voorbereiden en zelfs tijdens het spelen, beeldde ik me in dat iedere
groep of artiest op eenzelfde podium stond, te jammen als het ware, en om dat gevoel te
versterken gooide ik er een rare intro of sample tussendoor. Allemaal nog heel braafjes
hoor. Het moest tenslotte nog op radio lijken en geen hoorspel. ;-)


Ben wel erg benieuwd naar hoe dat bij jou klinkt zo.

de groeten, Mark / Hyper :mexico:
 
WILLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEM!!!!

Robbie hier. Gezellig man! Meeerrrr electro volk op SF!

Yoow, ouwe Roosje gangster! Alles paletti? Goed je hier te zien! Als het goed is staan we binnenkort nog een keer samen in de Merleyn :dj: .. speak soon!
 
Ik zou graag eens echt zelf schilderen met geluid ..




Dan is dit misschien iets voor je??

painted_tvs_001.jpg



:D welkom he
 
Back
Top