Druk bezig met de akoestiek!!

Origineel geplaatst door MadThijs
Foto 1
Als je voor de tafel zit, zit je dan op de derde punt van een gelijkzijdeige driehoek; de afstand tussen de speakers op de tafel is even groot als de afstand tussen de plek waar je luistert en 1 van de speakers?

Foto 2
Ik heb even gekeken waar je raam zit. Je bent niet het hele gordijn nodig. Ik denk dat het genoeg is als je twee van die DIY cornertraps in de hoeken zet achter de speakers en voor het raam twee van die gamma panelen of die DIY traps ophangt; zo breed als de afstand tussen de speakers en niet hoger dan de afstand van de tafel tot 10 centimetr boven je hoofd. Deze kan je dan aan de gordijn rail hangen en voor het raam iets anders verzinnen:luxa flex o.i.d.

Foto 4
Deze afstand lijkt mij te weinig. Je zou nog kunnen kijken of je op 1/3 van de lengte van je kamer zit. Als je kamer bv. 4 meter lang is is 1,33 meter een plek om te gaan zitten. Dan kun je weer kijken of je in de gelkijkzijdige driehoek ziit en je tafel verschuiven de kamer in.

Foto 5&6
Ik zou alleen noppen ophangen van de achterkant van je speaker tot ongeveer een halve meter achter de plek waar je zit.
Andere reflecties komen bij de achterwand waar je ook weer noppenschuif of diy panelen hangt.

Thanx voor al je uitleg - waardeer het.

Maar.. Ik raak verward.

Is dat noppenspul nou WEL of NIET goed voor de zijwanden? Ik hoorde dat alleen noppen niet dik genoeg is en dat je er NOG iets achter moet hangen. Heb zelfs gehoord 'Hanging some foam on the side of your walls ain't gonna do sh-t'. Daarom dacht ik 'ik breng ALLES terug en bouw 4 of 6 van die traps (met dat gele spul)
Zie de foto's van de bass traps. Die wil ik maken voor de achter muren EN voor de zijmuren.

Wat denk je. Heb je antwoord op deze vragen en de vragen over de bass traps (vooral welk materiaal het is?)


Dank je!



EN

Dat 90% van de problemen de bas achter in de kamer zullen zijn en dat ik daarom ZEKER de bass traps moet bouwen.
 
Hier vind je allemaal materialen die je in een frame kan stoppen. Hout maakt niet zoveel uit, niet te dik en niet te smal. Stof eroverheen moet luchtdoorlatend zijn. Luidsprekerdoek of van dat gaasachtige doek wat in dat voorbeeld gebruikt wordt.

Noppenschuim aan de zijkant helpt voor de reflectie of beter gezegd het tegengaan van reflectie van geluid via de zijmuur naar je luisterpositie. Voor isolatie is noppenschuim niet geschikt maar daar gaat het hier niet over.
 
Origineel geplaatst door MadThijs
Hier vind je allemaal materialen die je in een frame kan stoppen. Hout maakt niet zoveel uit, niet te dik en niet te smal. Stof eroverheen moet luchtdoorlatend zijn. Luidsprekerdoek of van dat gaasachtige doek wat in dat voorbeeld gebruikt wordt.

Noppenschuim aan de zijkant helpt voor de reflectie of beter gezegd het tegengaan van reflectie van geluid via de zijmuur naar je luisterpositie. Voor isolatie is noppenschuim niet geschikt maar daar gaat het hier niet over.

Yo MadThijs,

Thanx.

Idd. Isolatie is absoluut niet aan de orde. Het betreft puur akoestiek.

Dus vragen:

1) Ja of Nee: alleen noppenschuim aan de muur een horizontale streep van 300 cm lang en 100cm hoog aan allebei de zijmuren is dat genoeg?

2) Zo ja. Het is een muur met papier behang. Ik heb schuimkit en dubbelzijdig plakband - hoe bevestig ik het?

3) Moet er iets tussen de muur en het absorberende materiaal of is die 3cm voldoende? (Ik heb ESP <piepschuim> platen van 3 cm daarvoor gekocht namelijk.. die ik waarschijnlijk terug ga brengen)



Als ik antwoord heb op deze 3 vragen weet weet ik tenminste wat met te doen staat wat zijmuren betreft.

Dan lees ik jouw link naar de materialen - believe me I appreciate it!
 
Ik weet het niet met bas traps. je speakers zijn niet zo groot.en het gaat je toch om accoustiek?een bank breekt de ruimte ook al enorm.niet te moeilijk doen en luisteren wat je hoort!
geen glaswol(kriebel)maar steenwol.van die hoek schermen lijken me wel ok.maar ook die goed inpakken(laten ook vezels los.)
 
Origineel geplaatst door justd
Ik weet het niet met bas traps. je speakers zijn niet zo groot.en het gaat je toch om accoustiek?een bank breekt de ruimte ook al enorm.niet te moeilijk doen en luisteren wat je hoort!
geen glaswol(kriebel)maar steenwol.van die hoek schermen lijken me wel ok.maar ook die goed inpakken(laten ook vezels los.)

Thanx.

Over de zijwanden:

1) is het voldoende als ik alleen dat noppenspul/absorberend materiaal aan de zijmuren hang?

2) geen glaswol maar steenwol is dat dit:

Steenwol.htm


OF DIT

Fiberglass.jpg



Dat laatste lijkt me wat ze gebruiken bij dit:

dbybothsidepannel1.jpg
 
Ik heb ook een stenen muur met behang erop.
Ik heb zelf de akoestische panelen (ook eierdozen)gewoon met degelijke spelden vastgezet en het werkt prima!
Bovendien hou je de muur achter het foam gewoon netjes.
Succes.

P.s wel spelden met chromen kopjes nemen , lekker diep wegdrukken in een holte , en je ziet ze niet eens meer
:eureka:
 
Laatst gewijzigd:
niet echt eiegrdozen he, maar die structuur !
grijze foam hebben we het over toch ?
Greetz
 
die bovenste foto werkt nie meer, het onderste betreft glaswol.Steenwol is dichter van massa en heeft een grijze kleur.

Je zou dit topic eens moeten doorlezen:

Paul Woodlock's studio build

Hier kun je echt veel info uithalen en is ook nog eens een goed tijdverdrijf.

Je moet wel ff naar het begin van het topic gaan.

Paul maakt ook veel gebruik van steenwol.

Succes!
 
Die basstraps, dus cornertraps en / of paneltraps moet je bouwen van glaswol of steenwol.
Steenwol en glaswol / glasfiber is allebei van dat gele spul (in amerika soms ook knalroze) dat je zie op die foto.
Steenwol grijs? Niet het steenwol dat ik heb gezien (lees: gebruikt) ...

Steenwol / glaswol heb je in allerlei soortelijke dichtheden.
Platen met hogere soortelijke dichtheid (dichter 'geperst') zijn niet meer 'vouwbaar' maar wel handiger te verzagen en hebben soms een bepaald profiel 'ingeperst'. Dat profiel zie je op die onderste foto.

Voor het beste resultaat moet je platen hebben die binnen bepaalde waarden vallen, afhankelijk van het specifieke materiaal. Dit is ruimschoots aan de orde gekomen in eerdere topics. De precieze absorbtiewaarden verschillen per product, materiaal, dichtheid, fabrikant, etc.
Ter indicatie: http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Ga er trouwens voor het gemak maar van uit dat het steenwol / glaswol van de bouwmarkt (in van die rollen of fluffy platen) echt niet dicht genoeg is voor afdoende resultaat.
Je zal op zoek moeten naar een isolatiematerialen-groothandel. Heb op dat moment een goed idee welk specifiek produkt je wilt, want die zijn niet zo makkelijk met terugnemen. In slechte gevallen zal je zelfs minimaal een pallet moeten afnemen... :D
Ik ben zelf erg vriendelijk geholpen bij Tol Isolatie in Ter Aar - maar nogmaals: ze gaan er bij dit soort bedrijven wel van uit dat je weet waar je over praat...

Afdichten van panels en chunks kan je doen met verschillende materialen, ik heb zelf (gesloten) glasvezelbehang gebruikt.
Stof is ook een optie. Geen folie gebruiken!
Ter voorkoming van stuiven het materiaal eerst insprayen met haarlak voordat je gaat 'inpakken'.

Trouwens, de oppervlakte-structuur van je 'akoestisch schuim' (waarover ik an sich m'n twijfels heb, als je dat spul van de bouwmarkt hebt) is totaal onbelangrijk ('eierdopjes' is blijkbaar gewilder om het 'professionele' uiterlijk).
De dikte wel. Maar voor afdoende demping over het hele spectrum hebben we het dan niet meer over een paar centimetertjes. En piepschuim gebruiken sloeg inderdaad helemaal nergens op... :D
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 2FLY
Yo MadThijs,

Thanx.

Idd. Isolatie is absoluut niet aan de orde. Het betreft puur akoestiek.

Dus vragen:

1) Ja of Nee: alleen noppenschuim aan de muur een horizontale streep van 300 cm lang en 100cm hoog aan allebei de zijmuren is dat genoeg?
Ik denk dat 3 meter te veel is. Op de zijwand vanaf de achterkant van je speaker tot een halve meter achter je luisterpositie is genoeg.
2) Zo ja. Het is een muur met papier behang. Ik heb schuimkit en dubbelzijdig plakband - hoe bevestig ik het?
Als het niet uitmaakt of het er makkelijk afgaat. Gewoon plakken of kitten. Platen zijn niet zo zwaar. Of anders ophangen aan een rail o.i.d.

3) Moet er iets tussen de muur en het absorberende materiaal of is die 3cm voldoende? (Ik heb ESP <piepschuim> platen van 3 cm daarvoor gekocht namelijk.. die ik waarschijnlijk terug ga brengen)

Ik denk dat het zelfs zonder piepschuim genoeg is voor de zijwand. Meer ruimte ben je nodig bij lagere frequenties.
 
Yo guys thanx voor al die info!

1 van de dingen waar ik tegenaanloop met het bouwen van de cornertraps is dat ik het niet in de rechterhoek van de achtermuur kan hangen omdat daar de deur zit.

Punt 2 is mijn gelimiteerde budget <bummer>

Het ideale spul is vast en zeker duurder dan wat ze bij Praxis etc. verkopen.

Ik heb besloten om gewoon voor 'ruime verbetering' te gaan ipv 'perfect' <ik heb geen keus basically>


Nog 2 vragen:

1) Moet ik boven mijn luisterpositie aan het plafond ook dat noppenspul hangen?

2) Heeft het enig effect als ik 4 van die bass-panels direct verticaal tegen de achterste muur hang. Dan heb je links een panel van 2 meter hoog en 50cm breed. in het midden een bank. Daarboven 2 panels van 1.50 en 50 cm hoog en rechts weer 1 van 2 meter hoog en 50cm breed. Die panels zijn dan gevuld met:

1 laag ISOFIX isolatiemateriaal dat je koopt bij de gamma. 1 laag van dat steenwol van de gamma.


Thanx y'all
 
Tipje.
Doe nou es rustig aan.
Lees je in op alle mogelijke forums (en dan bedoel ik dus LEZEN en ZOEKEN... )
Maak schetsen. Laat de boel doorrekenen.
Zorg dat je er een beetje verstand van krijgt - want op dit moment mis je overduidelijk inzicht.
Da's zonde van de centen, zonde van de akoestiek, en zonde van de tijd als je het verbouwen later over moet doen.

Waarom de haast? Haastige spoed, zelden goed! :eureka:
 
Hanz zegt het. Rustig aan, gebruik ook eens de zoekfunctie.
Af en toe word je soms wel eens moe als iemand een vraag steld die een tijdje geleden al uitgebreid is beantwoord in een andere thread.

Maar goed, check deze link eens (heb hem al iets van 4 keer geplaatst...)

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Ik zou pas wat gaan ondernemen als je echt alles hebt gelezen....
 
Origineel geplaatst door 2FLY
Yo guys thanx voor al die info!

2) Heeft het enig effect als ik 4 van die bass-panels direct verticaal tegen de achterste muur hang. Dan heb je links een panel van 2 meter hoog en 50cm breed. in het midden een bank. Daarboven 2 panels van 1.50 en 50 cm hoog en rechts weer 1 van 2 meter hoog en 50cm breed. Die panels zijn dan gevuld met:
Gewoon 2 in de hoek en 1 of 2 tegen de achterste muur. Als je de cornertrap plat tegen de muur doet heeft het niet meer hetzelfde effect als in de hoek.
 
Back
Top