Druk bezig met de akoestiek!!

2FLY

Stamgast
Lid sinds
6 mei 2002
Berichten
147
Locatie
De Studio
Na jaren van akoestische hel, zeggen dat ik het ga veranderen, rare vragen stellen zoals 'zijn nieuwe boxen beter? (in mijn akoestische hel?)... had ik het zaterdagochtend GEHAD.

Ik zei 'f-ck it! Nu is het afgelopen!' pakte het meetlinten bracht vervolgens m'n halve weekend door in de Gamma.

ESSENTIEEL - FOTO'S OUDE SITUATIE:

FLY's studio 1
FLY's studio 2
FLY's studio 3

Het volgende is er al gebeurd:

1. Voor het raam hangt nu een gordijn over de hele breedte van die 'muur + raam'.
2. De tafel + plank constructie is uit elkaar gehaald. Nu zijn de tafel en de plank los bruikbaar. Ik heb 4 tafelpoten voor de plank gekocht. Daar komt alle apparatuur (behalve mixer + monitors op).
3. De tafel + mixer staan 100% in het midden voor het gordijn.

Het volgende gebeurt vanavond:

4. Ik heb op maat 2,4 cm dik MDF hout laten snijden voor het maken van 2 kubussen die speakerstands worden. Deze kubussen zullen gevuld worden met fijn zand.

5. Er komt akoestisch foam (geluidsabsorberend materiaal) op de zijmuren. Er worden 3 panelen van 1 meter lang x 80 cm hoog naast elkaar gehangen. Het midden van de panelen hangt precies op oorhoogte als ik voor de monitors zit.

6. De kast (foto 3) gaat uit de kamer.

7. De bank gaat tegen de muur tegenover de monitors staan.

8. De 4 tafelpoten komen onder de plank en de apparatuur gaat er op.

VRAGEN:

1. Nu staat de mixer voor het raam. Is het niet VEEL beter om de tafel met mixer aan de overkant te zetten, dan staat het voor een rechte muur (zie foto 3)??

ZO JA:

Ik begrijp dat er 60 cm tussen de achterkant van de monitors en de muur moet zitten. Mijn idee is om 1 laag isolatiemateriaal (niet geel, maar dunner met verschillende kleuren) + 1 laag geluidsabsorberend materiaal op dezelfde hoogte als op de zijmuren (midden op oorhoogte) ACHTER de monitors te hangen over de breedte van de hele muur. Dan hang ik NOG een gordijn voor het gordijn dat er al hangt. Dan zijn er dus 2 gordijnen die functioneren als een soort bass trap.

2. Is +/- 24,5 centimeter isolatiemateriaal boven en onder de monitor voldoende (monitor zijn 31 cm hoog) OF moet de hele muur met isolatiemateriaal + akoestisch materiaal behandeld worden?

3. Zou dat trucje met 2 gordijnen + een bank ervoor werken voor de lage frequenties?

ZO NEE:

4. Wat moet ik op de achterste muur (behalve dat ik de bank er tegen aan zet) zetten als bass traps?

Veel te doen - maar hoofdvraag is: waar komt de mixer voor het gordijn of tegen de muur. Let wel.. als je met je gezicht naar die muur staat.. is er een deur aan je rechterhand. Daar zou ik wel akoestisch foam opzetten. Er zit dan wel +/- 1-2 cm dikte verschil met de muur ernaast tussen..


Thanx!
 
Euh...buiten de akoestiek....het moet ook een creatieve ruimte zijn,
vind het nogal kaal en a-creatieve ruimte.
Beetje kleur doet ook wonderen :)
 
Re: Eindelijk WAKKER geworden. Gordijnen opgehangen, druk bezig met de akoestiek!!

Re: Eindelijk WAKKER geworden. Gordijnen opgehangen, druk bezig met de akoestiek!!

Origineel geplaatst door 2FLY
Ik begrijp dat er 60 cm tussen de achterkant van de monitors en de muur moet zitten.
ow? is dat zo?
 
homestudio

homestudio

ik denk dat je 100% parallelle muren een probleem zijn. met zo'n klein hokje heb je natuurlijk geen zin om oppervlak te verliezen door schuine wanden te maken binnen dat hokje. dan is akoestische behandeling logischer. het effect zal echter beperkt zijn. ik heb wel eens gehoord dat je in een ruimte van minder dan 55m3 zowieso al weinig mag verwachten.

ik zou toch maar gewoon de huiskamer beneden confiskeren en lees er eens (een stukje uit) een boek over. als ik acoustic treatment book google krijg ik een heel lijstje met verschillende aanbiedingen van handleidingen, boekjes etc.
 
Als ik de fotos zie kan ik wel begrijpen dat je een ruk akoustiek hebt ;P

Gewoon oosters tapijt op alle wanden scheelt al een stuk ;)
Maar om te beginnen een dik tapijt op de vloer.

Die grote PA boxen, gebruik je die ook, want dat is vragen om problemen in zo'n kleine ruimte.
Trouwens 19" racks kosten ook zoveel niet meer hoor.

Succes verder.
 
Begin eerst met een symmetrische opstelling te maken; de speakers ten opzichte van de lengte-as van de kamer - dus dat de afstand van speaker tot zijwand aan de linkerkant even groot is als aan de rechterkant.
Dit is belangrijk voor een goed stereo geluid zonder verstorende kamfilter-effecten.

Vervolgens zorg je inderdaad dat de speakers redelijk fatsoenlijke afstand houden van de voorwand / het raam, omdat je anders last krijgt van vervelende koppelings-effecten. (speakers gaan boomen indien te dicht bij de wand geplaatst).

Ook zorgen dat er iets van absorbtie aanwezig is achter je speakers, dus iets van een gordijn over de volle breedte van de de voorwand is geen luxe. Misschien kan je in de hoeken goedkoop (zelf te maken) corner-absorbers plaatsen, die worden dan meteen mooi verhuld door het gordijn.

Achterwand ook behandelen met iets dat directe slapback reflecties tegengaat, of een diffuser ophangen.
Verder niet al te dol doen met schuim, gewoon de eerste reflectiepunten behandelen en kijken hoever je dan bent.

Die grote PA-achtige speakers zou ik trouwens lekker lozen, dat is niet geschikt als monitor in zo'n kleine ruimte.

Idd. is er al een boel te vinden op het forum, dus ik sluit me aan bij de voorgaande posters: inlezen! :D
 
Origineel geplaatst door Hanz
Begin eerst met een symmetrische opstelling te maken; de speakers ten opzichte van de lengte-as van de kamer - dus dat de afstand van speaker tot zijwand aan de linkerkant even groot is als aan de rechterkant.
Dit is belangrijk voor een goed stereo geluid zonder verstorende kamfilter-effecten.


Dit heb ik zaterdag gedaan. Gisteren heb ik met Napalm (ook hier op synthforum.nl) 3,5 uur gezwoegd.. maar hebben we 2 identieke speakerstands zelf gemaakt en precies zoals ik het gepland had!! Ze moesten 29cm hoog zijn om de monitors op ideale hoogte te hebben voor de afluistering, ze zijn 29,5 cm geworden en massief als de pestjes. Het zijn kubussen van MDF gevuld met zand en geen lullo lucht erin (Dat is er keihard uitgestampt). (Foto's vanavond online!)

De studio is nu:

Tafel + mixer + monitors 100% symetrisch. Gordijn voor de muur waar de mixer voor staat! En.. een perfecte driehoek tussen afluisterpositie en 2 monitors.

Origineel geplaatst door Hanz
Vervolgens zorg je inderdaad dat de speakers redelijk fatsoenlijke afstand houden van de voorwand / het raam, omdat je anders last krijgt van vervelende koppelings-effecten. (speakers gaan boomen indien te dicht bij de wand geplaatst).

Ook zorgen dat er iets van absorbtie aanwezig is achter je speakers, dus iets van een gordijn over de volle breedte van de de voorwand is geen luxe. Misschien kan je in de hoeken goedkoop (zelf te maken) corner-absorbers plaatsen, die worden dan meteen mooi verhuld door het gordijn.

OK hier heb ik nog niets voor bedacht. Er zit +/- 10-15cm verschil tussen de monitors en het gordijn. Het gordijn hangt +/- 10cm van het raam/muur. Ik kan het bureau waar de speakers + mixer op staan nog wel +/- 10cm naar achter van de muur trekken.

Ik zit er aan te denken om aan die hele muur isolatiemateriaal te bevestigen zodat alles 1 gelijk vlak wordt (het raam ligt nu dieper en precies achter de mixer (bummer). Ik heb nog wel het luxaflex laten hangen als een soort diffusor.


Vragen:

1. Mijn idee voor achter het gordijn.. zou dat nut hebben?
2. Heb jij specifieke tips voor mij wat ik kan doen wat betreft de achtermuur + isolatiemateriaal?
3. Hoe maak ik dan goedkope corner-absorbers



Achterwand ook behandelen met iets dat directe slapback reflecties tegengaat, of een diffuser ophangen.
Verder niet al te dol doen met schuim, gewoon de eerste reflectiepunten behandelen en kijken hoever je dan bent.

Er staan nu in het midden van de achterwand (precies tegenover de monitors) een bank.
Ik heb het plan om overal (behalve de bank - duh) 2 lagen isolatiemateriaal + 1 laag geluidsabsorberend materiaal te hangen.. als ik dan ook weet hoe ik corner absorbers kan maken (Zie vraag 3) dan maak ik die ook.
Vanavond worden aan allebei de zijwanden vanaf de gordijnen richting achtermuur 3 meter lang 100cm hoog (met oorhoogte als middenpunt) geluidsabsorberend materiaal (acoustic foam = duurdere versie eierdoosconstructie) gehangen.

Vragen:

1. Is mijn idee voor het behandelen van de achtermuur goed? Zo nee.. wat kan ik dan wel doen?
2. Is acoustisch foam aan de zijmuren zoals ik het wil ophangen goed (genoeg)?


Idd. is er al een boel te vinden op het forum, dus ik sluit me aan bij de voorgaande posters: inlezen! :D
Forum search function... I love it :D


Thanx!!!
 
Kijk uit met het aanbrengen van te veel akoestisch schuim. Zover ik je verhaal lees ga je hiermee te enthousiast aan de slag.

Het probleem: je maakt hiermee je kamer 'dood' en boemerig klinkend, omdat het schuim alleen de hoge frequenties absorbeert. Daarom het advies: alleen eerste reflectiepunten (spiegel truc, staat op dit forum beschreven).
En basfrequenties / staande golven niet vergeten aan te pakken, kortom: basstraps.

In dit kader, wederom: zoekfunctie.
Je kan grofweg kiezen voor een resonator panel en/of voor cornertraps.

Je hebt door eerdere zoekacties ongetwijfeld deze site gevonden: http://forum.studiotips.com
Ik zou je van harte aanraden om hier eens rond te snuffelen, met name ook de items:
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=535
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=534
 
Origineel geplaatst door Hanz
Kijk uit met het aanbrengen van te veel akoestisch schuim. Zover ik je verhaal lees ga je hiermee te enthousiast aan de slag.

Het probleem: je maakt hiermee je kamer 'dood' en boemerig klinkend, omdat het schuim alleen de hoge frequenties absorbeert. Daarom het advies: alleen eerste reflectiepunten (spiegel truc, staat op dit forum beschreven).
En basfrequenties / staande golven niet vergeten aan te pakken, kortom: basstraps.

In dit kader, wederom: zoekfunctie.
Je kan grofweg kiezen voor een resonator panel en/of voor cornertraps.

Je hebt door eerdere zoekacties ongetwijfeld deze site gevonden: http://forum.studiotips.com
Ik zou je van harte aanraden om hier eens rond te snuffelen, met name ook de items:
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=535
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=534

Yo die links. COOL! Thanx!!

De spiegel truc.. als er 1 persoon op de wereld is die WEL goed en duidelijk de spiegel truc kan uitleggen: meld je dan.

Ik zit voor m'n monitors.. (er kan NIEMAND ACHTER de mixer staan.. hij staat tegen een muur aan die tafel).

WAAR moet de vriend met spiegel staan?
Wat moet ik DOEN?
WAAR moet ik KIJKEN?

Ik ga niet de hele zijwanden doen. De kamer is 240 hoog. In het midden ervan wordt 100cm hoog en 300 cm lang aan allebei de kanten akoestisch foam gehangen. VRAAG 1: Is dat ook teveel??

Op de achtermuren gaan we bass traps/corner traps bouwen. VRAAG 2: zijn bass traps en/of corner traps voldoende of moet je ze allebei bouwen??


Thanx!!
 
Geluidsabsorberend materiaal bevestigen aan zijmuren. Hoe?

Geluidsabsorberend materiaal bevestigen aan zijmuren. Hoe?

Yo guys,

Ben van plan vanavond geluidsabsorberend materiaal (schuim in de vorm van eierdozen - je kent het wel) aan de zijmuren van m'n studio te bevestigen. (Dus links en rechts van mij als ik naar mijn monitors kijk).

Vragen:

1) Ik ben van plan 300cm wijd en 100cm hoog aan elke muur te bevestigen. Ik heb dubbelzijdig plakband gekocht en ga het hiermee aan een muur met behang bevestigen. Is plakband afdoende? Napalm zegt bijvoorbeeld dat hij gewoon schroeven gebruikt. Ik zit er dan aan te denken om voor te boren en pluggen in de muur te doen en dan wat schroeven er in te boren.

2) Heb gehoord dat de hoge en mid frequenties beter worden geabsorbeerd door het absorberende materiaal als het verder van de muur afhangt (dat er dus iets tussen de muur en het materiaal hangt) Wat voor, bij Gamma/Praxis beschikbaar, materiaal zou ik kunnen kopen dat geschikt zou zijn?

Als dit gedaan is zijn de achtermuur (bass-traps en corner-traps) en het plafond boven waar ik afluister aan de beurt.


Tenks
 
Akoestiek studio aan het verbeteren. Progressie -> FOTO's!!!!

Akoestiek studio aan het verbeteren. Progressie -> FOTO's!!!!

T H E P I C T U R E S

1. Table, mixer, monitors on speakerstands symetrical in front of curtain

2. Table etc. + curtain and part of sidewall

3. Dynaudio BM5's on SELF-BUILT speakerstands (MDF filled with sand)

4. Distance between back monitors and curtain

5. Sidewall LEFT of mixing position

6. Sidewall RIGHT of mixing position

7. Top corner above LEFT sidewall door

8. Board + 4 feet for gear (synths + outboard + PC monitor)

9. Board + acoustic foam for sidewall plates. This + 3cm isolation material in between = bass traps for backwall.

Wanna get y'all feedback, comments and even questions :P Could y'all be so cool to use the number in front of the pic when talking about a pic aight!?

Next up:

* 300 cm long 100 cm high 6 cm thick plates (3cm board + 3cm acoustic foam) on both sidewalls.

* Bass traps consisting of board (see pics for material), isolation material and acoustic foam. Size of traps: 50 cm long 200 cm high 9cm thick plates!! I'ma hang these on the side of the backwall (240 high wall)

* In between the bass traps above the couch 100 cm long x 50 cm high 6 cm thick plates (3cm board + 3cm acoustic foam) @ monitor height.


THANX guys - slowly but surely... :D
 
Het belangrijkste is het laag goed krijgen en daar heb je nog niks voor bedacht.
 
Origineel geplaatst door mischa
Het belangrijkste is het laag goed krijgen en daar heb je nog niks voor bedacht.

De situatie is als volgt:

Ik heb nu aan materiaal liggen:

16 EPS piepschuim platen (100x50x3)
18 geluidsabsorberend eierdoosvormig schuimmateriaal (100x50x3)

Mijn plan was om daarbij nog 8 piepschuim platen + 1 Isofix isolatiemateriaal (100x50x3) te kopen.

Dan zou ik aan de zijmuren 300x100x3 aan piepschuim+geluidsabsorberend materiaal doen
Dan zou ik aan de achtermuur 100x200x9 aan piepschuim+isolatiemateriaal+geluidsabsorberend in de hoeken RECHT tegen de muur hangen (niet cornertraps)

Heb nu het gevoel dat ik compleet fout heb ingekocht.

Heb de site van Ethan Winer + dit supervoorbeeld van bass/cornertraps gisternacht bekeken

ZIJMUREN:

Ik leefde in de veronderstelling dat geluidsabsorberend materiaal goed zou zijn voor de zijmuren. Ik wilde de piepschuim platen erachter hangen voor nog meer absorptie.

ACHTERMUREN:

In mijn forum-zoektocht naar antwoorden ben ik nooit het antwoord tegen gekomen wat dat gele spul is dat ze in de VS 'Fiberglass' of '703' noemen. Omdat ik zsm de studio af wilde hebben hoopte ik dat 3 lagen recht tegen de muur opgehangen in de hoeken ook iets zou helpen.


CONCLUSIE:

Morgen heb ik de hele dag om aan de ruimte te werken. Ik ga al het materiaal terugbrengen naar Gamma en Praxis. Vandaag ga ik gebruiken om EINDELIJK te achterhalen wat ik nou precies nodig heb voor bass traps en sidewall traps.

VRAGEN:

1) Moet ik voor de zijmuren ook bass traps maken of is een piepschuimplaat + absorberend materiaal voldoende?
2) Als het niet voldoende is, gebruik ik de constructie uit deze link DEZE LINK!! dan ook?

3) Wat is het materiaal dat ik nodig heb:

* houten plankjes
* glaswolplaat of steenwol??
* wat doe ik VOOR het glaswolplaat of steenwol??


Ik hoor graag wat feedback hierop aangezien ik morgen hard aan de slag ga.
 
succes hiermee, en raak niet te snel gefrustreerd....


..als je namelijk alles doet wat je hierboven hebt gezegd, wordt het een flinke klus om weer aan je speakers te wennen vrees ik....


maar alles voor het goeie doel!
 
Bericht door een moderator:
Samengevoegd.
Gaarne niet meerdere topics over hetzelfde onderwerp openen.
Gaarne niet dubbelposten
 
Origineel geplaatst door B.S.E.
succes hiermee, en raak niet te snel gefrustreerd....


..als je namelijk alles doet wat je hierboven hebt gezegd, wordt het een flinke klus om weer aan je speakers te wennen vrees ik....


maar alles voor het goeie doel!
Ik vind piepschuim niet zo'n studio materiaal.Ik heb ook bm5's en die hebben een mooie bas.Zorg dat waar je het meest staat /zit waar de speakers goed klinken.Dat gebied is niet zo groot meestal ±1tot 1,5 meter ervoor.De basreflex zit aan de voorkant,dus afstand achterkant maakt niet zoveel uit.Kast eruit is goed/dempen met gordijnen ook/centreren i.v.m. stereo beeld ook.En op een goed moment leer je je speakers weer kennen, vooral als je regelmatig refereert aan andere(in de auto/hifi/bij je matties.
 
Origineel geplaatst door justd
Ik vind piepschuim niet zo'n studio materiaal.Ik heb ook bm5's en die hebben een mooie bas.Zorg dat waar je het meest staat /zit waar de speakers goed klinken.Dat gebied is niet zo groot meestal ±1tot 1,5 meter ervoor.De basreflex zit aan de voorkant,dus afstand achterkant maakt niet zoveel uit.Kast eruit is goed/dempen met gordijnen ook/centreren i.v.m. stereo beeld ook.En op een goed moment leer je je speakers weer kennen, vooral als je regelmatig refereert aan andere(in de auto/hifi/bij je matties.

Vanavond gaat al het piepschuim terug naar de Praxis.

Wat zou goed materiaal zijn voor de zijwanden? Ik heb nu alleen absorberend materiaal (schuim eierdoosplaten je kent het wel). Ik zit er aan te denken om dat ook allemaal terug te brengen en echte traps te bouwen:

dbybothsidepannel1.jpg


Hout
Fiberglas of steenwol
Een niet te dikke stof strak aan de voorkant
Houten blokjes ACHTER het fiberglass of steenwol zodat het er niet uit valt.

Zou dan voor de zijkant 2 platen dik (6cm) en voor de bass traps 3 platen dik (9cm) maken)

Wat denk jij?
 
Foto 1
Als je voor de tafel zit, zit je dan op de derde punt van een gelijkzijdeige driehoek; de afstand tussen de speakers op de tafel is even groot als de afstand tussen de plek waar je luistert en 1 van de speakers?

Foto 2
Ik heb even gekeken waar je raam zit. Je bent niet het hele gordijn nodig. Ik denk dat het genoeg is als je twee van die DIY cornertraps in de hoeken zet achter de speakers en voor het raam twee van die gamma panelen of die DIY traps ophangt; zo breed als de afstand tussen de speakers en niet hoger dan de afstand van de tafel tot 10 centimetr boven je hoofd. Deze kan je dan aan de gordijn rail hangen en voor het raam iets anders verzinnen:luxa flex o.i.d.

Foto 4
Deze afstand lijkt mij te weinig. Je zou nog kunnen kijken of je op 1/3 van de lengte van je kamer zit. Als je kamer bv. 4 meter lang is is 1,33 meter een plek om te gaan zitten. Dan kun je weer kijken of je in de gelkijkzijdige driehoek ziit en je tafel verschuiven de kamer in.

Foto 5&6
Ik zou alleen noppen ophangen van de achterkant van je speaker tot ongeveer een halve meter achter de plek waar je zit.
Andere reflecties komen bij de achterwand waar je ook weer noppenschuif of diy panelen hangt.
 
En dit spul er strak voor

dbybothsidepannelcloth.jpg


Dan dit als totaal resultaat!!!

dbybothsidepanneldone.jpg



Mijn grote vraag: WAT VOOR MATERIAAL WORDT ER GEBRUIKT

dbybothsidepannel1.jpg


1) Wat voor hout?
2) Het gele spul (wat is het?)
3) De stof ervoor. Wat is het en waar koop je het?


Dat wil ik morgen gaan bouwen. Echt heel cool. Ziet er goed uit.
 
Back
Top