s3000xl sample cd's zelf maken????

Waveforms

Stamgast
Lid sinds
5 september 2002
Berichten
463
Locatie
in de Achterhoek onder een molen
Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om zelf gemaakte samples op Akai formaat (s3000xl) cd's te branden op een pc???
En de dat de sampler het wel kan lezen... :stupid
In wat voor formaat moet ik de samples dan opslaan?

en welke formaten kan de s3000xl eigenlijk aan via scsi?

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, En hoop nog meer als iemand me kan helpen!

bij voorbaat dank

Michel
 
een quote uit een zipfile een recording package om eigen akai cd's te maken. ALs je interesse hebt, laat het even weten, als er veel animo is, kan ik het wel ergens uploaden +/- 1,5 Mb. Tis al vrij oud volgens mij.....misschien niet helemaal meer uptodate:

Yes! You can create your own AKAI CD-ROMs,
but you'll need a few things: firstly a correctly installed CD-Recording unit (any kind or brand should work fine),
next a 540MB AKAI formatted HD with the stuff you want to master on your CD and a little program called DISK2FILE,
but you can do without it if you have a CD-Recording software with the option to create ISO images from RAW SCSI devices:
this is what DISK2FILE does, it converts any type of OS formatted SCSI media in a DOS ISO file
ready to be written to your CD or be compressed for storage.
You can find this software through a link on my AKAI page.
Ok, once you have your AKAI formatted HD hooked up to your CD-R SCSI chain to your PC
and have installed DISK2FILE, you can launch it and select the ID of your AKAI HD.
Now make your ISO image by selecting DISK2FILE mode and clicking on read.
Once finished making the ISO image of your AKAI HD you can launch your CD-r software.
The options may vary depending on the software you have,
but you should find something like "burn CD from ISO image" or "create CD from external image".
It will then ask you where the ISO file is located so just select your new file and you're ready to go!.
Click on make CD (burn) and you should be creating your first home made AKAI CD!
Just one note: if you have a HD that is bigger than 510MBs, the surplus will be wasted space (not indexed by AKAI),
if you have one smaller than 510MB, you will only be able to create a CD of that same size,
theoretically without the possibility of appending other sessions - AKAI CDs are all MODE 1 and not multisession.
I have not tried personally but I have seen working MODE 2 mastered AKAI CDs so you never know. "
 
Deze methode werkt inderdaad perfect, ook met Emu samplers.
DAO tools is freeware.
Je moet wel een SCSI kaartje in je PC installeren (bv. Adaptec 2904 of 2906), maar vanaf dan kan je zelf zoveel Akai CD-R's en CD-RW's maken als je maar wil !

Grootste moeilijkheid is een SCSI HD te vinden die niet groter is dan 640MB.
 
In principe kan je grotere schijven gebruiken, maar enkel de eerste 640MB zou op je CD-R staan, de rest wordt gewoon genegeerd. Als de data op de schijf gedefragmenteerd is, worden je sample banken op die CD-R helemaal onbruikbaar natuurlijk.

Partitioneren is niet meteen een oplossing denk ik : ik vermoed dat het voor de DAO Tools software onduidelijk zou zijn van welke partitie je een image wil trekken op CD-R: je kan het ook niet instellen in die soft.

Het veiligst en zekerst is dus om een HD te gebruiken die niet groter is dan de CD-R zelf.

De volledige uitleg kan je uitgebreid nalezen op
http://www.tweakheadz.com/CDR.html
De tekst is weliswaar geschreven in functie van een Emu sampler, maar inhoudelijk is er geen enkel verschil met Akai.

De DAO Tools kan je hier gratis downloaden :
http://www.goldenhawk.com/
 
Ik zit dus in een situatie waarin ik m'n emuIIIxp aan mijn computer wil hangen. Daarnaast wil ik cd's kunnen schrijven in emu-formaat.

Effe een paar vraagjes:

- kan ik een grotere scsi harddisk gebruiken en vlak voor het schrijven heel de disk even defragmenteren en ervoor zorgen dat er niet meer dan 640mB te schrijven valt?

- ik moet de scsi harddisk sowieso formatteren in emu-formaat. Hoe kan ik dan gewoon wavjes naar en van die disk pleuren, zodat ik kan bepalen wat er op de emu-cd komt?

- kan ik zonder problemen dat emu-image schrijven naar een gewone cd-schrijver (geen scsi)?
Welke software is daar het beste voor (Nero,...)

Wie o wie doet het 'm even?
 
Origineel geplaatst door nick nova
Ik zit dus in een situatie waarin ik m'n emuIIIxp aan mijn computer wil hangen. Daarnaast wil ik cd's kunnen schrijven in emu-formaat. Effe een paar vraagjes:

- kan ik een grotere scsi harddisk gebruiken en vlak voor het schrijven heel de disk even defragmenteren en ervoor zorgen dat er niet meer dan 640mB te schrijven valt?

Voor zover ik weet, zit er geen functie in het OS van de Emu E3 om de hard disk te fragmenteren zoals je dat bv. onder Windows doet. De enige manier om een schijf te defragmenteren op een Emu is nogal omslachtig : je banken allemaal één na één naar een andere schijf kopiëren (=eerst volledig inladen in het RAM van je Emu, en dan saven op de andere drager). :stupid Vergeet het dus maar als je denkt voor het branden gauw-gauw even te defragmenteren...
Je kan in principe ervoor zorgen dat je niet meer dan 650 MB aan data hebt op een grotere schijf, maar je bent pas 100% zeker dat AL je sample data ook daadwerkelijk op je nieuwe Emu CD-R zal staan, als je Emu hard disk zelf niet groter is dan 650 MB.

Origineel geplaatst door nick nova
- ik moet de scsi harddisk sowieso formatteren in emu-formaat. Hoe kan ik dan gewoon wavjes naar en van die disk pleuren, zodat ik kan bepalen wat er op de emu-cd komt?
Rechtstreeks kopiëren van wavs uit je PC naar de hard disk van de Emu is niet mogelijk. Maar er zijn wel andere oplossingen om tot hetzelfde resultaat te komen. Het eenvoudigst is via SMDI dumps. Dan heb je wel een SCSI kaart nodig in je PC (bv. Adaptec 2904) en een soft zoals Sound Forge e.d. Je gaat de wavs dan een voor een 'uploaden' in het RAM van je Emu, dat je aansluitend gaat saven als een bank op de hard disk van je Emu.
Een andere mogelijkheid is Translator software van http://www.chickensys.com/ Hiermee kan je wavs op je PC kopiëren naar een 'virtuele Emu-drive' op je hard disk.

Origineel geplaatst door nick nova
- kan ik zonder problemen dat emu-image schrijven naar een gewone cd-schrijver (geen scsi)? Welke software is daar het beste voor (Nero,...)
Met het pakketje DAO tools (zie hierboven) trek je een disk image van de Emu op de hard disk van je Windows PC, en DAO tools kan die image ook zelf op CD-R branden. Je kan in DAO tools ook rechtstreeks de hard disk van je Emu op CD-R branden. Je hebt in principe dus geen Nero e.d. nodig.
 
Mag ik nog effe doorvragen?

Ik zou graag een scsi-harddisk van 2gB via een scsi-adapterkaartje, beiden ingebouwd in mijn pc, laten communiceren met de sampler.

Dus de scsi-drive wordt emu-geformateerd.
1) Kan ik dan via de windows-weg, die schijf defragmenteren (d.i. niet hetzelfde als partiëren)?

2) Via soundforge zou ik dan samples naar de de ram van de sampler exporteren en ze daarna dan op de scsi-harddisk wegschrijven. Daarna zou ik als de scsi-disk al wat vol begint te geraken, af en toe een cd'tje willen branden. Dat zou ik dan met die DAO tools kunnen doen. Ik heb vernomen dat windows dat emu-formaat niet kan lezen. Kan die DAO-tool dat wel, zodat ik naar gewone cdrw in emu-formaat kan schrijven?

3) Kan ik via windows de capaciteit van mijn scsi-schijf bekijken als er emu-files opstaan (die hij niet herkent)

Tx.
 
Origineel geplaatst door nick nova
Mag ik nog effe doorvragen?
Sure !

Origineel geplaatst door nick nova
Ik zou graag een scsi-harddisk van 2gB via een scsi-adapterkaartje, beiden ingebouwd in mijn pc, laten communiceren met de sampler.

Dus de scsi-drive wordt emu-geformateerd.
1) Kan ik dan via de windows-weg, die schijf defragmenteren (d.i. niet hetzelfde als partiëren)?
Nee. Windows moet de bestandsindeling herkennen om te kunnen defraggen. Disk & file management kan met niets anders dan DOS-geformatteerde schijven (FAT16 of FAT32).

Origineel geplaatst door nick nova
2) Via soundforge zou ik dan samples naar de de ram van de sampler exporteren en ze daarna dan op de scsi-harddisk wegschrijven. Daarna zou ik als de scsi-disk al wat vol begint te geraken, af en toe een cd'tje willen branden. Dat zou ik dan met die DAO tools kunnen doen. Ik heb vernomen dat windows dat emu-formaat niet kan lezen. Kan die DAO-tool dat wel, zodat ik naar gewone cdrw in emu-formaat kan schrijven?
Je kan een Emu/Akai disk NIET gebruiken in Windows Verkenner. Maar er bestaat WEL software waarmee je de inhoud van Emu-disks zichtbaar kan maken en converteren naar o.a. wav-files en softsampler files (bv met Translator, CDExtract, EXS24, HALion e.d.)

Hetzelfde geldt voor DAO tools: het "herkent" ook geen Emu format, maar dat hoeft ook niet. Het is gewoon een heel eenvoudig DOS programmaatje, om disk images te maken, en CD's te branden onder DOS e.d. Meer doet het niet. Om een disk image te maken speelt de formattering van de bron-schijf absoluut geen rol : dit kan dus Emu, Akai, Yamaha, zelfs Mac zijn.

Origineel geplaatst door nick nova
3) Kan ik via windows de capaciteit van mijn scsi-schijf bekijken als er emu-files opstaan (die hij niet herkent)?
Nee. Windows zal elke SCSI-schijf in Emu/Akai-format niet herkennen en niet aanduiden in Verkenner/Explorer. De schijf wordt gewoon genegeerd. Je zal de schijf wel terugvinden als je klikt op het icoon "Systeem" in het configuratiescherm. Het merk & type-nr. zal hij wel aangeven, maar elke info over de inhoud van de schijf, resterende schijfcapaciteit, fragmentering e.d. zal ontbreken.
 
Nick, misschien nog een kleine bedenking.
Als je voornaamste bedoeling is om samples die je zelf aanmaakt op je computer te kunnen spelen (transponeren) op een midi-klavier, dan vermoed ik dat het in jouw situatie misschien zinvoller en efficiënter is om hiervoor een softsampler te gebruiken ipv Emu E3. Jouw Gina-audiokaart heeft voldoende lage latency.

Bovendien bespaar je dan het geld van een SCSI kaart én de SCSI hard disk voor je Emu, je hebt geen compatibiliteitsproblemen met Windows, en je kan toch lekker veel CD-R's met eigen samples volbranden.

Het hangt er gewoon vanaf hoe en voor wat je je sampler wil gaan gebruiken. :geslaagd:
 
Het belangrijkste voor mij is de klankkwaliteit, de filters, de strakheid en de stabiliteit. Daarom de emu boven softsampler. Ik wil zo weinig mogelijk in mijn computer doen.


Dus als ik het goed begrijp is het beste dat ik nu kan doen:

- een scsi harddisk van 650mB zoeken
- een adaptec scsi kaart
- soundforge
- cdxtract
- Dao tools

Via soundforge stuur ik dan de wavjes naar de ram van de emu. Als ik klaar ben, save ik alles van de ram naar de scsi harddisk. Als ik dan terug wil opstarte,; laad ik via de sampler terug de samples van de harddisk in. Als de harddisk vol is (dat merk ik als ik ni meer kan saven), dan maak ik met die Dao een copietje op de cdrw. Die cdrw kan ik dan later in mijn scsi-cd-rom steken om terug dingen op te laden.

Dat kan toch he? Cdrw schrijven en lezen in een scsi-cdrom?
Heb ik dan die CDExtract nog nodig?

Tx.
 
Heeft iemand een idee of het veel uitmaakt wat voor scsi-adapterkaart ik gebruik? Werkt het enkel met een Adaptec 2904 en en 2930, of is een 2940 ook?
 
Origineel geplaatst door nick nova
Dat kan toch he? Cdrw schrijven en lezen in een scsi-cdrom?
Heb ik dan die CDExtract nog nodig?

Vraag 1) Hangt van de leeftijd/type van de drive af. Als er een recente CD-Rom drive aan je Emu hangt, mag je verwachten dat hij ook CD-R én CD-RW in Emu format kan lezen. Bv. de Plextor UltraPlex 40x is zo'n multi-reader die al die formaten en verschillende schijftypes kriskras door mekaar leest. Ook externe drives van Toshiba zijn OK.

Vraag 2) CDExtract of Translator heb je dan in principe niet nodig, nee. De werkwijze is trouwens totaal verschillend.
 
Origineel geplaatst door nick nova
Heeft iemand een idee of het veel uitmaakt wat voor scsi-adapterkaart ik gebruik? Werkt het enkel met een Adaptec 2904 en en 2930, of is een 2940 ook?

In principe maakt dit niet zoveel verschil uit. Adaptec 2940 is wel een flink pak duurder dan de 2904. Ik heb zelf de 2904 ongeveer 70 euro / 2.800 bfr betaald bij Burmex in Antwerpen (december 2001).

Je moet ook nog een bepaald type SCSI kabel kopen (scsi1 to scsi2), omdat de Emu3 enkel SCSI-1 poorten heeft (met brede stekker), en de 2904 enkel SCSI-2 (half-pitch 50pin met dunnere stekker).
 
Ik kunstmatig beadem weer 'ns een thread uit de oude doos.

Ik kunstmatig beadem weer 'ns een thread uit de oude doos.

Het is blijkbaar mijn kruis om aan te haken op oude threads. 't zegt meer over mij dan over de overige geachte forum-leden.

Ik probeer ook het één en ander met disk2file. Mijn bedoeling is om van m'n uitgebreide WAV-verzameling mooie afgemeten Akai-CD-Roms te maken.
Het probleem is dat disk2file niet werkt als je er geen SCSI-CD-Rom aan hebt hangen. Klopt dat? Ik wil gewoon bakken op m'n ingebouwde niet-SCSI CD-RW.

Graag reactie.

Pjeut.
 
Re: iemand...

Re: iemand...

Origineel geplaatst door pjeut
een reactie?

dat zou ik ook graag willen weten :)

nog een klein vraagje tussendoor nu we t toch hierover hebben, ik heb net een scsicdrom aan de praat aan mn s2800 en pc. Nu zal dat branden dus niet gaan? (ivm geen scsi brander?) maar zou m graag even willen testen. Zou iemand voor mij een simpele iso kunnen maken, die ik dan kan branden? of zijn er misschien gratis cd's te downloaden als iso?

alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top