EMU E5000 Ultra vragen

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.560
Locatie
Oosterhout
Hi,

Ik heb onlangs een EMU E5000 met SCSI2SD overgenomen van een zeer vriendelijk forumlid. Nu heb ik in het verleden wel eens een E6400 gehad maar die was nog met SCSI aangesloten op mijn PC, samen met een Iomega ZIP drive. Ik werk inmiddels op een Mac zonder SCSI, vandaar de SD ;) en ben de EMU kennis een beetje kwijt..

Nu kom ik er niet helemaal uit met SCSI2SD. Ik heb een 16Gb Sandisk Micro SD kaart. Deze is geformatteerd naar FAT32. Als ik hier WAV samples op zet en de kaart vervolgens in de EMU doe, kan de EMU geen folders of samples vinden.

Maar als ik de SD kaart formatteer in de EMU zelf naar FAT32, dan ziet mijn Mac de kaart als 2.14GB groot in plaats van 16GB. Als ik er dan via mijn Mac samples op zet, ziet de EMU (via mount) wel alle samples (zowel de samples in “root” en in een folder) maar dan mis ik dus 14GB aan opslag ruimte.

Is het mogelijk om de SD kaart te formatteren in meerdere partities van 2.14GB en welke software heb ik hiervoor nodig? (bij voorkeur voor OSX maar PC is ook prima).

Om samples van de computer in de EMU te laden is SD ideaal. Echter zit ik er ook over na te denken om een interne HD te plaatsen zodat ik deze samples ook kan bewaren op de sampler zelf. Ik las ergens dat 128GB (FAT32) de maximum harddisk capaciteit is voor EOS 4.70.
En dat de Ultra series alleen Quantum Fireball en Seagate harddisks accepteren. Is dit juist?

De SCSI2SD module is aangesloten via SCSI maar de E5000 heeft ook 1x IDE aansluiting voor een IDE harddisk. Ik zag in een video dat de power connector voor een IDE harddisk in de EMU net iets anders is dan in een PC. Dat de rode en gele kabels omgewisseld moeten worden (geel aan de achterkant en rood aan de voorkant, vanuit de voorkant van de EMU gezien). Klopt dit en zijn er ook IDE HD power kabels te vinden die direct geschikt zijn voor de E5000?
En kan met een interne HD wel de volledige capaciteit benut worden zonder de 2.14GB SD issue zoals hierboven omschreven?

Of raden jullie een andere oplossing aan om interne opslagcapaciteit toe te voegen aan de sampler?
Veel vragen maar hopelijk kunnen jullie meer duidelijkheid creëren :)

Alvast bedankt!
Gr. Erik
 
...
Nu kom ik er niet helemaal uit met SCSI2SD. Ik heb een 16Gb Sandisk Micro SD kaart. Deze is geformatteerd naar FAT32. Als ik hier WAV samples op zet en de kaart vervolgens in de EMU doe, kan de EMU geen folders of samples vinden.

Maar als ik de SD kaart formatteer in de EMU zelf naar FAT32, dan ziet mijn Mac de kaart als 2.14GB groot in plaats van 16GB. Als ik er dan via mijn Mac samples op zet, ziet de EMU (via mount) wel alle samples (zowel de samples in “root” en in een folder) maar dan mis ik dus 14GB aan opslag ruimte.
...

FAT32 heeft een limiet van 4GB. Ik denk echter dat door het limiet van de E5000 de maximale capaciteit wordt beperkt naar 2.14GB.


...Is het mogelijk om de SD kaart te formatteren in meerdere partities van 2.14GB en welke software heb ik hiervoor nodig? (bij voorkeur voor OSX maar PC is ook prima)....

Ik weet niet als dit werkt, aangezien ik verwacht dat het slot maar 1 locatie kan zien. De andere partities zal hij denk ik niet weergeven. Je kan het natuurlijk altijd proberen.
Op OSX is daar een standaard tool voor (Disk Utility in het Engels). Ik heb geen Mac meer en kan het helaas niet voor je nakijken.
Wellicht dat dit filmpje je daarbij kan helpen:
 
Op OSX is daar een standaard tool voor (Disk Utility in het Engels). Ik heb geen Mac meer en kan het helaas niet voor je nakijken.
Wellicht dat dit filmpje je daarbij kan helpen:

Bedankt. Het formatteren van de SD kaart is in ieder geval gelukt
Ik moest in het “schijf hulp programma” onder “weergave”, toon alle apparaten selecteren en kon vervolgens de SD wissen als “GUID” indeling om vervolgens de “partitioneer” optie zichtbaar te maken (deze was eerst grijs).

Echter lukt het partitioneren nog niet. Hij geeft onderstaand aan:
4,2 MB van dit volume is in gebruik.
De grootte van het volume kan niet worden gewijzigd.


De SD is helemaal gewist, er staat niks op.
 
check the scsi2sd manual maar volgens mij hoef je geen partities te maken maar je zet in de scsi2sd utility alleen de start en end sectors van de 4 devices.
 
heb je de scsi2sd config util er all aangehangen?

lijkt erop dat de scsi2sd op 2GB per partitie staat.

Check ook ff de manual van de emu
 
heb je de scsi2sd config util er all aangehangen?

lijkt erop dat de scsi2sd op 2GB per partitie staat.

Check ook ff de manual van de emu
Hi deze stond inderdaad op 2GB. Ik heb er nu 16GB van gemaakt maar als ik er dan samples op zet, ziet de EMU wederom geen samples...
zie screenshots van de scsi2sd utility.
 

Attachments

  • 1.png
    1.png
    61,9 KB · Bekeken: 162
  • 2.png
    2.png
    58,3 KB · Bekeken: 161
  • 3.png
    3.png
    59,7 KB · Bekeken: 176
Het formateren/configureren is gelukt! Thanks!
De SCSI2HD config stond inderdaad nog op 2GB en de SCSI ID in de EMU stond verkeerd.
Nu zag de EMU meerdere "drives" die ik vervolgens allemaal in de EMU kon formateren. In mn Mac ziet hij hem wel als 16GB.

Nu de rest van de vragen nog haha
 
vreemd. maar als die helemaal geen samples ziet is er iets met het filesystem.
weet niet of de emu zelf de partities kan formateren?
gewoon blijven proberen het gaat vadt lukken. evt een andere sd kaart?
 
vreemd. maar als die helemaal geen samples ziet is er iets met het filesystem.
weet niet of de emu zelf de partities kan formateren?
gewoon blijven proberen het gaat vadt lukken. evt een andere sd kaart?
Hij ziet ze wel maar laad ze niet. Probeer morgen ff opnieuw! Misschien toch iets verkeerd gedaan want als ik hem weer als 2GB formateer pakt hij ze wel gewoon.
 
Hey, Maak even gebruik van dit onderwerp.
Probeer al een tijdje dit weekend te krijgen op een mpc2000 classic zonder suc6 helaas.
Ik krijg stroom via de db25 connector en als ik de mpc aan doe knippert er iets, gebruik een 1 gig kaartje alleen snap ik niet helemaal hoe ik het moet instellen met sectors en partities. Er staat ook scsi not ready.. iemand?
 
Back
Top